Vi har köpt en fastighet med tillhörande officialservitut från 30-talet, det innehåller strand-, väg- och bryggservitut. Ägaren av den tomten har byggt ett hus på servitutet på 70-talet. Det skulle betyda att om vi använder oss av servitutet behöver vi kliva cirka 2 meter från huset, det är ju ett scenario ingen vill ha. Undrar bara vad som kan vara bästa lösningen? Vad kan ett servitut av detta slag vara värt om vi vill bli utköpta? Servitutet är beläget i södra Stockholm och det är Östersjön det gäller.
 
T
L LW21 skrev:
Vi har köpt en fastighet med tillhörande officialservitut från 30-talet, det innehåller strand-, väg- och bryggservitut. Ägaren av den tomten har byggt ett hus på servitutet på 70-talet. Det skulle betyda att om vi använder oss av servitutet behöver vi kliva cirka 2 meter från huset, det är ju ett scenario ingen vill ha. Undrar bara vad som kan vara bästa lösningen? Vad kan ett servitut av detta slag vara värt om vi vill bli utköpta? Servitutet är beläget i södra Stockholm och det är Östersjön det gäller.
Det är ganska kortfattat skrivet, vad är problemet och vad avser "...behöver vi kliva cirka 2 meter från huset", kliva vart då? Och vilken tomt har ägaren byggt hus på, eran tomt eller nån annan?
Hur bygger man ett hus på ett servitut, ligger det det då under husgrunden?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
SarB
L LW21 skrev:
Vi har köpt en fastighet med tillhörande officialservitut från 30-talet, det innehåller strand-, väg- och bryggservitut. Ägaren av den tomten har byggt ett hus på servitutet på 70-talet. Det skulle betyda att om vi använder oss av servitutet behöver vi kliva cirka 2 meter från huset, det är ju ett scenario ingen vill ha. Undrar bara vad som kan vara bästa lösningen? Vad kan ett servitut av detta slag vara värt om vi vill bli utköpta? Servitutet är beläget i södra Stockholm och det är Östersjön det gäller.
Jag uppfattar det som att ni fortfarande har möjlighet att utnyttja era servitut dock?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Det är ganska kortfattat skrivet, vad är problemet och vad avser "...behöver vi kliva cirka 2 meter från huset", kliva vart då? Och vilken tomt har ägaren byggt hus på, eran tomt eller nån annan?
Hur bygger man ett hus på ett servitut, ligger det det då under husgrunden?
Huset står på fastigheten där vi har servitut, det är alltså sjötomt, en udde med tillhörande vägservitut på 2 meters bredd.
Det är tillsammans 3 servitut, väg, strand och brygga. Det är som en tratt i formen och går ner till sjön. Alltså vill utnyttja det att gå ner till havet så behöver vi gå förbi ägarens hus med cirka 2 meter.
Och HUR ägaren har fått tillstånd till att bygga, det vet inte vi - än men något har ju blivit knas när huset byggdes.
 
SarB SarB skrev:
Jag uppfattar det som att ni fortfarande har möjlighet att utnyttja era servitut dock?
Ja precis, det är ett officialservitut som ägaren tidigare har försökt att häva innan vi ägde fastigheten
 
SarB
L LW21 skrev:
Ja precis, det är ett officialservitut som ägaren tidigare har försökt att häva innan vi ägde fastigheten
Ja, häva det kan de ju inte göra, men jag har svårt att se ett verkligt problem här. Jag förstår att ni helst inte hade behövt gå 2 m ifrån ett hus, men faktum är ju att ni fortfarande har fulla möjligheter att utöva er rätt. Kanske jag missförstår vad du menar här.
 
Bästa lösningen får ni ju förhoppningsvis genom att prata med grannen. Hur ställer de sig till att ni tänker utnyttja servitutet?
Sen får man väl ta det därifrån. Finns det väg och/eller brygga idag, och hur är servitutet formulerat?
 
Jag har också svårt att se problemet. Eller ja, visst förstår jag att det kan kännas kymigt att gå så nära någon hus, men det borde inte vara ert problem. De som byggde huset får ju antas ha varit fullt medvetna om servitutets existens och får ta konsekvenserna om de bygger som de gjort.

Med det sagt, ni skulle ju kunna ta ett snack med dem om att eventuellt dra om vägen lite grann om det är möjligt. Självklart på deras bekostnad. Eller ännu hellre, använd vägen och agera som normala människor. Vill de så får de ta initiativ om de tycker det känns skumt att ni går där.
Är det en tydlig väg? Alltså, är det en körbar grusväg eller mer, eller är det en stig som går över deras gräsmatta?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag har också svårt att se problemet. Eller ja, visst förstår jag att det kan kännas kymigt att gå så nära någon hus, men det borde inte vara ert problem. De som byggde huset får ju antas ha varit fullt medvetna om servitutets existens och får ta konsekvenserna om de bygger som de gjort.

Med det sagt, ni skulle ju kunna ta ett snack med dem om att eventuellt dra om vägen lite grann om det är möjligt. Självklart på deras bekostnad. Eller ännu hellre, använd vägen och agera som normala människor. Vill de så får de ta initiativ om de tycker det känns skumt att ni går där.
Är det en tydlig väg? Alltså, är det en körbar grusväg eller mer, eller är det en stig som går över deras gräsmatta?
Såklart är det inget problem från vår sida då vi äger rätten att vara där men... vi ska bo där som grannar och orten är liten. Tänkte bolla tankar och funderingar här och kanske få något tips? Om vi skulle sälja servitutet, vad kan en tänka på/kräva? Såklart vill vi helst ha tillgång till allt men det kan lätt bli en tråkig situation med tanke på grannsämja.
 
K kindvall skrev:
Bästa lösningen får ni ju förhoppningsvis genom att prata med grannen. Hur ställer de sig till att ni tänker utnyttja servitutet?
Sen får man väl ta det därifrån. Finns det väg och/eller brygga idag, och hur är servitutet formulerat?
Ja det finns väg, brygga och strand men tror inte det fanns när servitutet skrevs
 
harry73
Då är det bara att använda väg brygga och strand som servitutet medger och tar grannen kontakt med er, kan ni diskutera omdragning av väg eller upphävandet av servitut (men det påverkar er fastighetsvärde negativt)
Skulle grannen hindra er från att använda servitutet, tar ni kontakt med grannen om det och i yttersta fall kan ni vända er till kronofogden eller så.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
L LW21 skrev:
Om vi skulle sälja servitutet, vad kan en tänka på/kräva? Såklart vill vi helst ha tillgång till allt men det kan lätt bli en tråkig situation med tanke på grannsämja.
Hänger inte med här, vill ni eller vill ni inte ha tillgång till stranden?
Jag skulle aldrig släppa ett sådant servitut, kan vara värt mycket om ni någon gång skall sälja fastigheten.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill kunna nyttja det såklart, vill bara bolla lite idéer här, om någon har erfarenheter av liknande eller tips.
 
Jag tror inte strandservitutet kan säljas till tredje part.
De enda som det har ett värde för är TS och markägaren.

Exakt vad står i servitutet och hindras ni utnyttja det?

Om ni vill ha pengar av markägaren är det väl att utnyttja servitutet maximalt och irritera markägaren tills han betalar för att bli av med er.

/ATW
 
Det finns många servitut som smyger nära hus... det finns inga minimiavstånd vad jag vet.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.