Ta bort frigoliten, åtgärda eventuella brister och panela fint.
Plåtfasad, fy tusan att ha hemma....
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
K Klazzze skrev:
Har ett hus med plåtfasad, under sitter frigolit. Om jag tar bort plåt o frigolit tappar det isolering eller kan jag sätta panel ovanpå frigoliten?
Du kanske har en jättefin träpanel under isoleringen beroende på husets byggår, värt att kolla upp. Det hade vi under plåt och mineralull iaf. Och vi lägger hellre lite extra pengar på uppvärmning än på en ny panel med modernt virke.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi står inför samma dilemma som jag misstänker att flera av ovanstående skribenter har gjort. Har precis köpt ett hus där fasaden är av plåt som är målad brun. Vi vet dock att det finns gammal fasad under plåten.

Vi vill byta plåten helt av estetiska skäl och har ställt in oss på att riva plåten och sätta ny träpanel men efter att ha läst samtliga inlägg ovanför så verkar det ju som att panelen under går att använda.

Idag så sitter det även någon sorts matta som ska fungera som isolering (ni hör ju att vi är helt novisa på detta) och min fundering är då om man förlorar mycket av husets isolering om man först river plåten och sedan även den isolerande "mattan"?

Är det någon som gjort detta och tagit hjälp av hantverkare och vill delge vad deras fasadrenovering gick på? Är självklart medveten om att alla jobb får en individuell prisbild men ändå intresserad av att få en indikering mellan tummen och pekfingret.
Hus med brun plåtfasad och rött tegeltak, omgiven av en trädgård och andra hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Patrik
 
  • Gilla
Vindstilla85 och 1 till
  • Laddar…
Man ser direkt på erat hus att det isolerats en hel del på utsidan, då takfötter blivit väldigt små och det är gluggar in till fönstren. Huset kommer få tillbaka sina proportioner utan detta och bli mycket vackrare.

problemet är om det är dåligt isolerat innan, så det finns nog ingen annan väg än att låta en fackman kika på vilka förutsättningar ni har.

Och som sagt, ni har ju ett vackert hus som ngn förstört estetiskt. Se till att få hjälp att återställa på lämpligt sätt.
 
  • Gilla
Patrik.Lind och 2 till
  • Laddar…
Inte så mycket isolering tror jag. Kolla om man kan välja invändigt isolering. Då blir både insida och utsida snygga. Bostadsytan krymper dock. Men man kan inte få allt.
 
Kan ju bara tala för hur det var i vårat fall. Vi hade tilläggsisolering med mineralull bakom plåten, ca 5 cm så inte så tjockt. Alla sa att det skulle bli så kallt utan men vi har inte haft några problem alls i vinter trots 15 minusgrader. Tog även bort tilläggsisoleringen på vinden då den gjort att det blivit kondensproblem.
Vi har dock bergvärme och rejäla radiatorer i varje rum, så vi kände att det var värt att ev dra upp värmen lite för att få ett hus med rätt proportioner etc. Och vi ville ha kvar gamla panelen ytterst då den var i fantastiskt fint skick :) gjorde allt arbete själva så kan tyvärr inte bidra med en prisidé om man lejer ut arbetet. Men det är genomförbart utan några förkunskaper, om det är det som får er att tveka på att göra det själva.
 
Kul att denna tråd lever vidare. Slänger in en bild på hur vårat hus ser ut nu, bara en del småfix kvar plus balkongräcke som ska upp i vår och grunden som ska putsas :)

Renoverat vitmålat hus med rött tak utan balkongräcke, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Wow vad fint det blev! Misstänker att ni känner er super nöjda!

hur resonerade ni kring isolering osv? Har ni några tips på vad man ska undvika?

Mvh Patrik
 
  • Älska
Linnea86
  • Laddar…
Patrik.Lind Patrik.Lind skrev:
Wow vad fint det blev! Misstänker att ni känner er super nöjda!

hur resonerade ni kring isolering osv? Har ni några tips på vad man ska undvika?

Mvh Patrik
Tack, vi är supernöjda :) det har varit roligt hela vägen och vi har lärt oss jättemycket. Vi kunde ju ingenting innan, och iaf nått nu :p

Tog ju bort isoleringen på fasaden, och huset är inte tilläggsisolerat alls. Kan dra lite från fönstren då tätningen behöver bytas ut men annars har vi varmt och gott inne :) känner ingen skillnad efter plåten försvann, och då är denna vinter mycket kallare än förra. Men det kan säkert skilja från hus till hus, och hur/var huset ligger. Går oftast barfota inne till och med :cool: även om vi hade frusit hade vi inte tilläggsisolerat, eftersom vi ville ha kvar panelen och inåt är riskfyllt och massa arbete. Tror mer på att klä på sig, täta mot drag och acceptera att man bor i ett äldre hus i de situationerna. Plus skaffa kakelugn om det inte finns.
Men observera, vi är ju inga experter utan talar bara utifrån våra upplevelser med vårat hus :)

Saker att undvika kommer jag inte på något direkt. I vårat fall kanske att lyssna på de som tyckte vi skulle ha kvar plåten :rofl: och underskatta inte tiden som går åt, och förbered er på nån överraskning :)
 
  • Gilla
Patrik.Lind och 1 till
  • Laddar…
L Linnea86 skrev:
Hej!
I vår ska vi börja med projektet att ta bort den gamla plåtfasaden på vårat 20-talshus. Under plåten finns en träfasad.
Har ni några tips på hur man enklast får bort fasaden? Som man ser på bilden så är den nitad (?) på plats. Någon föreslog att borra på nitarna då de skulle släppa. Låter det som enklaste metoden eller finns några andra förslag? :D
Borra ur nitarna det är det bästa
 
Hej Patrik,

Vårt hur är med längre upp i tråden då vi tagit ner plåtfasaden på vårt hus också.
Vad gäller själva rivningen skulle jag säga att ni sparar mycket tid på att hyra en ordentlig ställning. Det är ett ganska tungt jobb som löses bäst med kofot, hammare och mycket vilja.. Plåten i sin tur är oftast fäst i spikreglar som spikats fast direkt i den ursprungliga fasaden.
Värt att kanske tänka på är att samtliga dörr, fönsterfoder, vindsskivor och lockläkt förmodligen behöver göras om då dom antingen är borttagna eller i dåligt skick.
Vår orginalfasad under plåten var i fint skick och behövde bara en ordentlig omgång slipning och tvätt.

Vad gäller isoleringen så tog vi bort den och har hittills inte märkt någon jätteskillnad. Men jag har försökt räkna på det och jag tror att kostnaden för uppvärmning i vårt fall kommer att öka med 15-20%. Hur det blir i ert fall är såklart omöjligt att svara men för oss är den ökade kostnad försumbar då dels värdet på själva huset gått upp efter renoveringen men framförallt blir man glad när man kommer hem till ett vackert gammalt trähus :)

Mvh, André
 
  • Gilla
Linnea86 och 1 till
  • Laddar…
Hej André,
Tack för ditt svar. Verkar ju faktiskt som att detta ska gå att göra själv och därmed spara in en hel del gentemot att ta in hantverkare. Beträffande uppvärmningen så finns det idag fjärrvärme samt två kakelugnar som är införskaffade på senare år för mysfaktorns skull, kanske får man använda dom lite extra och låta dem fylla sitt faktiska syfte och få myset på köpet Får man fråga vad er fasadrenovering gick på när ni gjorde den själva och hur lång tid det tog? Hur många kvadrat fasad hade ni? Mvh Patrik
 
Benny Hertz Benny Hertz skrev:
Borra ur nitarna det är det bästa
Nu är ju plåten nere och klart enklast och snabbast var att bryta loss den med en riktigt bra kofot. De envisa spikarna drog vi loss med en spikutdragare men där hade säkert funkat att borra istället :)
 
  • Gilla
Patrik.Lind
  • Laddar…
Patrik.Lind Patrik.Lind skrev:
Wow vad fint det blev! Misstänker att ni känner er super nöjda!

hur resonerade ni kring isolering osv? Har ni några tips på vad man ska undvika?

Mvh Patrik
Tja,

Klart det går att göra själv. Mycket går att läsa sig till och så länge man inte är rädd för att hugga i och testa nya saker ska det gå fint. Det som är så bra med trä är ju att det är ju bara att riva bort och göra om ifall man inte är nöjd ;)

Vi har ett ganska litet hus ca 9x6m 1 1/2 plans villa. Nu bytte vi ju lite fönster osv också men jag tror att vi köpt virke och färg för ca 50.000:-. Sen har jag bra kontakter som jobbar med ställning så den fick jag till ett bra pris med montering. Gissar att en ställning av vår storlek annars hade kostat ca 35-40.000:-.
Angående tiden så jobbade vi väldigt hårt, långa dagar och helger och hade även lite hjälp från nära och kära och för oss tog det ca 5-6 veckor.

Mvh, André
 
  • Gilla
Patrik.Lind
  • Laddar…
L Linnea86 skrev:
Tack, vi är supernöjda :) det har varit roligt hela vägen och vi har lärt oss jättemycket. Vi kunde ju ingenting innan, och iaf nått nu :p

Tog ju bort isoleringen på fasaden, och huset är inte tilläggsisolerat alls. Kan dra lite från fönstren då tätningen behöver bytas ut men annars har vi varmt och gott inne :) känner ingen skillnad efter plåten försvann, och då är denna vinter mycket kallare än förra. Men det kan säkert skilja från hus till hus, och hur/var huset ligger. Går oftast barfota inne till och med :cool: även om vi hade frusit hade vi inte tilläggsisolerat, eftersom vi ville ha kvar panelen och inåt är riskfyllt och massa arbete. Tror mer på att klä på sig, täta mot drag och acceptera att man bor i ett äldre hus i de situationerna. Plus skaffa kakelugn om det inte finns.
Men observera, vi är ju inga experter utan talar bara utifrån våra upplevelser med vårat hus :)

Saker att undvika kommer jag inte på något direkt. I vårat fall kanske att lyssna på de som tyckte vi skulle ha kvar plåten :rofl: och underskatta inte tiden som går åt, och förbered er på nån överraskning :)
Hej och tack för svaret! Som jag skrev i mitt svar till Andre i tråden så finns det två kakelugnar som mest har fungerat som ”mys-ugnar” som vi kanske får får jobba lite . Ställer samma fråga till er gällande ekonomi och tidsåtgång samt hur många kvadrat ni hade?
Mvh Patrik
 
  • Gilla
Linnea86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.