H Hummingbird skrev:
Jag har såpat min altan med grönsåpa sen den byggdes 2012. 2019 blev det ingen tvätt öht av olika skäl och när jag gick på 2020 så använde jag ogräsättika och linoljesåpa. Alltså, grönsåpa är bra, men linoljesåpa var massa bättre. Även ogräsättikan som jag rollade på (knappt 1 dunk till 25 kvm, rikligt utsmetat) var många gånger bättre än nån algfri produkt jag tidigare använt. Rolla på, vänta några dagar och låt väder o vind sköta sitt.. Sen skura med såpan. 1 dl såpa till 10 liter kallt vatten för rengöring och det var suveränt att använda! Sen hade jag 3 dl/10 lit för insåpning. Grymt nöjd!
Blir det gråaktig hon med linoljan som det blir med grönsåpan?
 
Det verkar som alla oljor och färger idag är undermåliga vad gäller mögelpåväxt.
Allting ska vara så miljövänligt att vi nog lurar oss själva. Ständiga mögeltvättar, frekventa ommålningar och för tidig röta har det blivit istället.
 
T Tompafix skrev:
Blir det gråaktig hon med linoljan som det blir med grönsåpan?

Ja, det skulle jag säga. Det blir som ett såpskurat golv med tiden.
 
H Hummingbird skrev:
Jag har såpat min altan med grönsåpa sen den byggdes 2012. 2019 blev det ingen tvätt öht av olika skäl och när jag gick på 2020 så använde jag ogräsättika och linoljesåpa. Alltså, grönsåpa är bra, men linoljesåpa var massa bättre. Även ogräsättikan som jag rollade på (knappt 1 dunk till 25 kvm, rikligt utsmetat) var många gånger bättre än nån algfri produkt jag tidigare använt. Rolla på, vänta några dagar och låt väder o vind sköta sitt.. Sen skura med såpan. 1 dl såpa till 10 liter kallt vatten för rengöring och det var suveränt att använda! Sen hade jag 3 dl/10 lit för insåpning. Grymt nöjd!
Menar du att ogräsättikan tog bort svart / grönmögel på altanen?
 
P petz skrev:
Menar du att ogräsättikan tog bort svart / grönmögel på altanen?
Ja, det gör den. Spruta på, gärna i sol, lämna ett par dagar. Alger och mögel dör. Det gröna är oftast alger.
 
  • Gilla
Hummingbird och 1 till
  • Laddar…
har samma upplevelse


P petz skrev:
Jag behandlade en ny altan på ca 150 m2 helt enligt deras instruktion för knappt 2 år sedan. Nu är ca 30% av hela altan beväxt med grönmögel.
Dyrt var det och nu ångrar jag detta.

Jag har inte kontaktat dem än, men jag antar att de kommer hänvisa till något som jag ”gjort fel”.

Jag skulle inte rekommendera någon att lägga tusenlappar på dylikt.
 
  • Gilla
BeAxGa
  • Laddar…
A
Hinkenloov Hinkenloov skrev:
Ja, vårt hus ser likadant ut nu. Det såg bra ut det första året men sen gick det fort. Jag har ändå följt alla råd och behandlat med Jape ända sen jag såg första påväxten. Har säkert förbrukat 35 liter Jape. Känns riktigt tråkigt.

Fy så tråkigt. Inget att rekommendera då.
 
Byggde nytt med inflytt 2015. Furu, stående panel behandlat med sioo. Huset fick rätt snabbt svarta mögelprickar. I nuläget, 6 år senare, ser huset ut som de bilder övriga skickat in, dvs fullt med små prickar. Vi har inga takutsprång, huset är "låda på låda". Inser att jag måste göra nåt åt detta en vacker dag, men inte orkat ta tag i det ännu. Men väljer man Sioo på panel så kommer man få svartmögelpåväxt. Bara så man vet....suck. PS bor på Näset i Göteborg.
Intressant att påbörja en tråd där vi som tyvärr valt sioo kan göra. Tror inte på tvätta och behandla igen. Huset lär bli flammigt och problemen kvarstår eller kommer igen. Så kom gärna med era bästa idéer. Kanske borde man bara tvätta rent och sedan måla huset. Eller tvätta och behandla med järnvitriol....
 
  • Gilla
BeAxGa och 2 till
  • Laddar…
1 1ChristianL skrev:
Byggde nytt med inflytt 2015. Furu, stående panel behandlat med sioo. Huset fick rätt snabbt svarta mögelprickar. I nuläget, 6 år senare, ser huset ut som de bilder övriga skickat in, dvs fullt med små prickar. Vi har inga takutsprång, huset är "låda på låda". Inser att jag måste göra nåt åt detta en vacker dag, men inte orkat ta tag i det ännu. Men väljer man Sioo på panel så kommer man få svartmögelpåväxt. Bara så man vet....suck. PS bor på Näset i Göteborg.
Intressant att påbörja en tråd där vi som tyvärr valt sioo kan göra. Tror inte på tvätta och behandla igen. Huset lär bli flammigt och problemen kvarstår eller kommer igen. Så kom gärna med era bästa idéer. Kanske borde man bara tvätta rent och sedan måla huset. Eller tvätta och behandla med järnvitriol....
//RÄTTELSE. Det är lärkträ bahandlat med Sioo. Levererat från Moelven.
 
Svar från Sioo

Det stämmer att det kan bli mögel på fasad även om man har SiOO:X. dels beror detta på att det är ett obehandlat virke som monteras i utemiljö och utsätts för väder och vind utan skydd i början. När SiOO:X sedan appliceras på virket så är det en process som ska starta och fullföljas inuti virket. Det gör det med hjälp av fukt. Denna process tar 3-4 år på öppna ytor. Skyddade ytor tar längre tid då fukt inte kommer åt lika bra. SiOO:X innehåller inga starka biocider så det finns inga starka gifter som hindrar påväxt från att sätta sig på ytan. Medan processen pågår inuti virket så skyndar det även på virkets egna process med att trycka ut cellulosa/sockerarter. Detta blir näring på ytan för svartsporer. När processen är klar finns det ingen näring kvar och sporerna dör.

För en Sioo-behandlad yta tillkommer det underhåll som på fasader i övrigt. Man ska hålla den ren från smuts och påväxt. Vår rekommendation är att använda sig av Jape prickfri. Denna produkt kan man spraya på och låta sitta kvar i virket. Sporerna dör i kontakt med denna men tar sedan en stund innan de bleknar bort.



Att virke ruttnar är ingen komplikation utav SiOO:X. Då brukar det vara yttre faktorer som påverkar. Det kan vara allt från hur bra ventilering virket får, på vilket sätt man valt att montera virket, om vatten kan bli ståendes mot virket någonstans, växter intill och i närheten av virket och om ändträn har behandlats. Ändträn suger åt sig 60-70% mer fukt än övriga ytor på en panel så väldigt viktigt att komma ihåg och behandla dessa. Finns det en öppning i virket så hittar fukt, mögel och röta dit snabbt.

// Sioo
 
MultiMan
Härligt att de frånskriver sig allt ansvar, men det är klart, miljöflaggan ursäktar allt!

Sidoalt-text: Skärmdump av text som beskriver effekterna av kiselskåld på trä mot naturkrafter och ansvarsfriskrivning.
Porträtt av en leende man med skägg i kavaj samt texten "Vi måste ställa om för miljöns skull".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FruForm
  • Laddar…
Någon här i forumet som har Sioo på fasaden som sprayat på Jape prickfri? Har det fungerat, försvinner prickarna? Känns som jag inte vågar gå på fasaden med något om jag inte är helt säker på att det blir bra....
 
Min erfarenhet av fasadmålning är att en iblandning av några snapsar bensaltensid per tio liter färg effektivt håller mögel borta. I alla fall i de fem år som gått sen vi målade med linoljefärg,
Hittade ett test från Folksam.
https://www.folksam.se/media/mogeltest-2009_tcm5-23902.pdf
 
P petz skrev:
Menar du att ogräsättikan tog bort svart / grönmögel på altanen?
Som Kaninjan redan svarat, men ja, ogräsättikan gör en stor skillnad i ansträngningen att skura altanen sen, genom att algerna har dött o torkat, så det är mycket enklare att skura rent. Rekommenderas varmt!
 
  • Gilla
Timmerkramare och 1 till
  • Laddar…
B Byggtips skrev:
Svar från Sioo

Det stämmer att det kan bli mögel på fasad även om man har SiOO:X. dels beror detta på att det är ett obehandlat virke som monteras i utemiljö och utsätts för väder och vind utan skydd i början. När SiOO:X sedan appliceras på virket så är det en process som ska starta och fullföljas inuti virket. Det gör det med hjälp av fukt. Denna process tar 3-4 år på öppna ytor. Skyddade ytor tar längre tid då fukt inte kommer åt lika bra. SiOO:X innehåller inga starka biocider så det finns inga starka gifter som hindrar påväxt från att sätta sig på ytan. Medan processen pågår inuti virket så skyndar det även på virkets egna process med att trycka ut cellulosa/sockerarter. Detta blir näring på ytan för svartsporer. När processen är klar finns det ingen näring kvar och sporerna dör.

För en Sioo-behandlad yta tillkommer det underhåll som på fasader i övrigt. Man ska hålla den ren från smuts och påväxt. Vår rekommendation är att använda sig av Jape prickfri. Denna produkt kan man spraya på och låta sitta kvar i virket. Sporerna dör i kontakt med denna men tar sedan en stund innan de bleknar bort.



Att virke ruttnar är ingen komplikation utav SiOO:X. Då brukar det vara yttre faktorer som påverkar. Det kan vara allt från hur bra ventilering virket får, på vilket sätt man valt att montera virket, om vatten kan bli ståendes mot virket någonstans, växter intill och i närheten av virket och om ändträn har behandlats. Ändträn suger åt sig 60-70% mer fukt än övriga ytor på en panel så väldigt viktigt att komma ihåg och behandla dessa. Finns det en öppning i virket så hittar fukt, mögel och röta dit snabbt.

// Sioo
Detta från SIOO visar att medlet varken har effekt mot mögel eller röta. Rent nonsens om en process som tar 3-4 då "trät trycker ut socker och cellulosa" Rent nonsens. Notera att SIOO inte kan tillhandahåll testfakta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.