S SLO skrev:
Man skall använda sektionering vilket betyder att varje gruppledning skall ha lägre storlek på säkringen än huvudsäkring har. Då man aldrig vill att huvudsäkringen löser ut vid fel på anslutna apparater. Som ni skriver man vill inte att hela huset slocknar vid fel på laddboxen
I praktiken har det ju inte så stor betydelse. Det är ju till att börja med inte ovanligt att man har 16A huvudsäkringar och enskilda grupper i centralen också avsäkrade 16A. Spisen till exempel.

Om man tar felfallet kortslutning i laddboxen kommer ju högst troligt huvudsäkringarna gå samtidigt som gruppsäkringarna i alla fall. Det är inte en större risk i det läget att ha laddaren direkt på huvudsäkringarna. Och hur ofta blir det kortslutning i ansluten utrustning.

I det mycket vanligare felfallet att den sammanlagda belastningen i huset blir för hög så kommer huvudsäkringarna att lösa först även om laddaren skulle vara lägre säkrad. Visst kan det vara snyggare att ha separata säkringar till laddaren som är lägre än huvudsäkringarna. Men det har mycket liten betydelse i praktiken.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Huvudsäkringarna kommer INTE att gå pga av en belastning av 20A. Det är porslinssäkringar o de klarar en belastning av ca 30-35A i någon timma. Däremot har de kort utlösningstid vid kortslutning.
Avemo skriver att det har inte så storbetydelse men inte fasen vill man att H-säkringar skall gå o allting slocknar
Nää antingen går man upp en storlek på H-säkring eller effekt begränsar det man ansluter så det ligger en storlek under H -säkringen. Skulle en kortslutning uppstå skall alltid den gruppen kunna utlösa innan H-säkringen
 
S SLO skrev:
Huvudsäkringarna kommer INTE att gå pga av en belastning av 20A. Det är porslinssäkringar o de klarar en belastning av ca 30-35A i någon timma. Däremot har de kort utlösningstid vid kortslutning.
Avemo skriver att det har inte så storbetydelse men inte fasen vill man att H-säkringar skall gå o allting slocknar
Nää antingen går man upp en storlek på H-säkring eller effekt begränsar det man ansluter så det ligger en storlek under H -säkringen. Skulle en kortslutning uppstå skall alltid den gruppen kunna utlösa innan H-säkringen
Du får göra om läxan och bättre sätta dig in i hur saker fungerar i de här fallen innan du börjar föreskriva allt för vidlyftigt.
 
S SLO skrev:
Avemo skriver att det har inte så storbetydelse men inte fasen vill man att H-säkringar skall gå o allting slocknar
Nej det vill man inte. Men man skyddar sig inte mot den situationen genom att sätta en säkring mellan huvudsäkring och laddare.
S SLO skrev:
Skulle en kortslutning uppstå skall alltid den gruppen kunna utlösa innan H-säkringen
Det har man sällan en garanti för hur mycket man än vill. Vid kortslutning är det mycket vanligt att flera säkringar som sitter i serie löser samtidigt även om de är av olika märkström.
 
Tack alla som hjälpt till att förklara.
Om jag sammanfattar,
Kabel är 5G6 och den är ok.
Det som behövs för att få det rätt enl reglerna är en Jordsfelbrytare A.
Och sen vore det bra att få den avsäkrad och inte i förstahand via huvudsäkringen?

Ber jag elektrikern sätta in en personskyddsautomat, det är väl det som menas med PSA ?
Så får jag en Jordfelsbrytare och säkring i samma lösning. Den borde vara på 20A?
Att få plats med detta i fasadskåpet ska väl inte vara några problem?

Sen är det som en skrev kan man styra effekten vid laddning via en app och där tänker jag hålla mig lågt.
Lastbalansering får vi ta i en egen tråd.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Du har så mycket plats där så det är bättre med JFB och säkringar separat. Då kan du ändra avsäkringen enkelt om det behövs nångång senare. Placeringen kan ju också som nämndes tidigare vara i en kapsling närmare boxen men absolut inget fel i mätarskåpet heller.
 
  • Gilla
Davidofsweden
  • Laddar…
kisumisu
Förlåt att jag snor tråden lite.

Är mycket prat om laddboxar och typ alla elbolag vill sälja dessa.

Men ingen kan svara direkt på min fråga.

Idag får man väl 50% på hela kostnaden om ett och samma bolag gör det installerar och säljer produkten? Inkluderar det allt även arbetsresan?

När man väljer t ex Vattenfall, Eon, Skellefteåkraft....etc...man binder ett avtal exantal år. Är boxen låst till elbolaget eller hamnar alla laddningar på hushållselen som en "normal chucko laddning"?

Läst bla hos Vattenfall att nan blir medlem i nåt system. Innebär det då att jag måste blippa kortet på min egen laddare också och att bilen faktureras på separat faktura???
 
kisumisu kisumisu skrev:
Förlåt att jag snor tråden lite.

Är mycket prat om laddboxar och typ alla elbolag vill sälja dessa.

Men ingen kan svara direkt på min fråga.

Idag får man väl 50% på hela kostnaden om ett och samma bolag gör det installerar och säljer produkten? Inkluderar det allt även arbetsresan?

När man väljer t ex Vattenfall, Eon, Skellefteåkraft....etc...man binder ett avtal exantal år. Är boxen låst till elbolaget eller hamnar alla laddningar på hushållselen som en "normal chucko laddning"?

Läst bla hos Vattenfall att nan blir medlem i nåt system. Innebär det då att jag måste blippa kortet på min egen laddare också och att bilen faktureras på separat faktura???
Svaret på första frågan är att det täcker 50% på hela fakturan.

Dina övriga frågor kan jag inte svara på, det är troligen olika beroende på leverantör.

Jag hade inte valt att ta ett sådant alternativ. Kontakta istället en lokal elfirma och säg att du vill ha en laddbox och välj gärna en "fristående" box som inte är låst till en särskild leverantörs procedurer. Det finns flera olika, vilken du ska ha beror lite på vilka krav du har, styrning via app, lastbalansering mm?
 
F
V vectrex skrev:
Svaret på första frågan är att det täcker 50% på hela fakturan.

Dina övriga frågor kan jag inte svara på, det är troligen olika beroende på leverantör.

Jag hade inte valt att ta ett sådant alternativ. Kontakta istället en lokal elfirma och säg att du vill ha en laddbox och välj gärna en "fristående" box som inte är låst till en särskild leverantörs procedurer. Det finns flera olika, vilken du ska ha beror lite på vilka krav du har, styrning via app, lastbalansering mm?
Så du är helt övertygad om att man inte kan köpa laddboxen av en leverantör och installationen av en annan och få det där gröna ROT på totalbeloppet?
 
F fsn skrev:
Så du är helt övertygad om att man inte kan köpa laddboxen av en leverantör och installationen av en annan och få det där gröna ROT på totalbeloppet?
kolla Skatteverket:
I de fall kunden själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. I denna situation medges alltså inte skattereduktion för materialkostnaden.

https://www.skatteverket.se/privat/fastigheterochbostad/gronteknik.4.676f4884175c97df4192860.html

Så ja, måste köpas av samma företag som installerar den.
 
F
F frippes skrev:
kolla Skatteverket:
I de fall kunden själv köper in material från någon annan än det företag som utför installationen av grön teknik kan skattereduktion enbart medges för installationsarbetet. I denna situation medges alltså inte skattereduktion för materialkostnaden.

[länk]

Så ja, måste köpas av samma företag som installerar den.
Lobbyistjävlar. Öppnar bara upp för högre priser och säljare som erbjuder kickback-lösningar till installatörer och ännu dyrare laddboxar. Tittar man i en laddbox så är det fan inte mycket man får för pengarna idag heller....

Då får man leta fram laddboxen eller solcellsprylarna man vill köpa och sen se till att det köps i av ens egen elektriker. Blir ett jävla plockande.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
kisumisu
V vectrex skrev:
Svaret på första frågan är att det täcker 50% på hela fakturan.

Dina övriga frågor kan jag inte svara på, det är troligen olika beroende på leverantör.

Jag hade inte valt att ta ett sådant alternativ. Kontakta istället en lokal elfirma och säg att du vill ha en laddbox och välj gärna en "fristående" box som inte är låst till en särskild leverantörs procedurer. Det finns flera olika, vilken du ska ha beror lite på vilka krav du har, styrning via app, lastbalansering mm?
Intressant!

Så jag får ändå 50% oavsett typ. Dvs även om det är fristående box?

Förut hade dem nån krav på separat elmätning för att kunna ta del av dåvarande bidrag.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
kisumisu
F fsn skrev:
Lobbyistjävlar. Öppnar bara upp för högre priser och säljare som erbjuder kickback-lösningar till installatörer och ännu dyrare laddboxar. Tittar man i en laddbox så är det fan inte mycket man får för pengarna idag heller....

Då får man leta fram laddboxen eller solcellsprylarna man vill köpa och sen se till att det köps i av ens egen elektriker. Blir ett jävla plockande.
Just så är det tyvärr. Tycker inte priserna direkt gått ner.

Samma sak när jag köpte bilen, "du får si o så tillbaka" visst får man ju det men det kostar ju inte nåt för bilsäljaren. Så visst utnyttjas dessa skattegrejor av alla företagen.

En annan grej är just den där "separata elmätningen" som fanns förut som villkor. Blivande bilskatt för att hushållsel blir för billigt att ladda med?!
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant!

Så jag får ändå 50% oavsett typ. Dvs även om det är fristående box?
Ja, så länge du kan få elfirman att sälja den box du vill ha till dig. Men det bör inte vara något problem.

Jag såg det här galna förfarandet med "standardinstallation" som kostade 10-15 tusen och en box för lika mycket. Känns helt galet. Jag köpte därför min box på blocket, ny i kartong men av en privatperson, installerade själv. 5000kr gick kalaset på totalt. Och inte en krona belastade jag skattebetalarna heller.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant!

Så jag får ändå 50% oavsett typ. Dvs även om det är fristående box?

Förut hade dem nån krav på separat elmätning för att kunna ta del av dåvarande bidrag.
Innan vadå? Reglerna nu är ju nya för året. Förra året så fick man 50% via ansökan till Naturvårdsverket och det var inga krav på nån separat elmätning, var har du fått det ifrån? Faktum är att det var väldigt smidigt, utbetalt mot faktura på 3 dagar eller nåt sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.