M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Som du har tänkt att använda elverken så borde du klara en vecka med råge, eller hur?

Hur mycket belastning räknar du med och vilken bränsleåtgång?
Ja, jag skrev att vi klarar oss i ca en månad under värsta förhållanden med det bränsle som finns hemma. Går det att få tag på bränsle i stunden så är det bara att tanka.
Sommarhalvåret klarar vi oss i princip igenom utan att tanka, om man nu skulle vara utan nätspänning så länge.

Belastningen varierar ju med årstiderna.
 
Redigerat:
Vi hade en veckas avbrott för några månader sedan, avgrävd/upplöjd kabel.
Då testades systemet, gick fint.
 
Redigerat:
A Avemo skrev:
Givetvis är det en fråga när och inte om det blir strömavbrott. Precis som det var även med Ringhals i drift. De felfria elleveranserna finns inte. Har du uppgifter som talar för att det skall bli vanligare?
Kärnkraften och vattenfall är de mest effektiva och pålitliga energkällorna som Sverige har. Tar man bort Ringhals 1 på ca 900 MW så blir energisystemet känsligare. Distributionen är problematisk generellt, vattenkraft finns i norr och det är svårt att få ned kraften till södra Sverige. Tar man bort en stor producent i söder (dvs Ringhals 1) så ökar problemen och riskerna. Kolla gärna på https://swebbtv.se/videos/watch/cd12e876-4123-4a50-ac21-189e500a059a
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Kärnkraften och vattenfall är de mest effektiva och pålitliga energkällorna som Sverige har. Tar man bort Ringhals 1 på ca 900 MW så blir energisystemet känsligare. Distributionen är problematisk generellt, vattenkraft finns i norr och det är svårt att få ned kraften till södra Sverige. Tar man bort en stor producent i söder (dvs Ringhals 1) så ökar problemen och riskerna. Kolla gärna på [länk]
Det är inga problem att transportera energin för våra behov. Problemet är politiken och ekonomin.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det är inga problem att transportera energin för våra behov. Problemet är politiken och ekonomin.
Ja problemet är politikernas strategier.
 
N Yindysagh skrev:
Ja problemet är politikernas strategier.
Inte enbart, men jag förstår att man vill sälja energin till högstbjudande primärt.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Kolla gärna på https:/swebb...
du är väl medveten om att hon som pratar i klippet är klimatskepttiker/kärnkraftskramare och framför sina åsikter på en mediekanal som startats av sverigedemokrater?

man får nog betrakta det som en partsinlaga och inte som någon objektiv sanning -- liksom detta inlägg ;)
 
Vatten till toaletten är problematiskt i städerna där i stort sett ingen har nära till eller tillgång till en brunn. Jag som bor på landsbygden med egen brunn samt ett tc bakom ladugården har inga problem alls med toalettbesöken om krisen kommer och elen slås ut.
Tror inte att renhållningen i tätbebyggda områden har någon som helst plan för ett sådant scenario. Kanske någon som vet?
 
Lite politik blev det till slut. Ska landet Sverige fortsätta att betala enorma summor till el-leverantörerna/nätägarna för att hålla oljeeldade kraftverk beredda/drift för att hålla frekvensen på nätet som skedde i somras?
Som svar på trådfrågan. I mitt fall för att klara en vecka under tex. köldgrader så är frågetecknet för oss, vatten, viket är centralt styrt och kommunalt vilket man får anta att det också är utsatt för detta strömavbrott. Fast, de har en fantastisk förmåga att sektionera om strömmatningarna på nätet och få fram ström till abonnenterna ibland (offtopic). Mat: Det har vi i frysarna (med omsättning) för minst 3 månader, sen är det ju detta med 3-3-3 som en tumregel. Syre 3min- vatten- 3dygn- näring 3 veckor, så drar vi ut på det så klarar vi nog 4 mån. när det gäller näring. Värme: Har både bensinbil, dieselbil, osv. bägge bränsleslag. Ca. 400l hederlig diesel lagrat. Ved finns i mängder också. I bostaden så finns det miljögodkänd vedpanna, acktank, llvp, bvp, ftx och braskamin, varav vedpannan genom batteri och 12VDC-230VAC om 300W eller 2000W omformare kan se till det. På husbilen har vi 500W solpanel till 4st. 95Ah batterier som kan tillföra lite, batterierna är flyttbara till källaren där man kan köra vedpannan om 30kW och frysarna med omformaren. Sen så har vi några elverk... fast de går på bensin, planerar att köpa ett 3-fas diesel-elverk som är överdimensionerat så att det håller. Har läst detta elverkstest tidigare. För att det vattenburna värmesystemet inte skall frysa sönder om det skulle bli så djävligt, så tömmer jag det inkl. acktanken. Har ju designat/byggt detta system själv detta själv så jag har avstängningsventiler för alla scenarior... Internet, datorer o mobiler är inte ens sekundärt i detta fall. Så frågan är vattnet. TS gav ju ett bra tips om en vattenbehållare innan vvb med backventil på inkommande vatten. Har inga effekt eller förbrukningsuppgifter mera än att när vi bor i husbilen så lever vi väldigt energisnålt när det gäller förbrukningsenergi frånsett fordonets förflyttning..
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
du är väl medveten om att hon som pratar i klippet är klimatskepttiker/kärnkraftskramare och framför sina åsikter på en mediekanal som startats av sverigedemokrater?

man får nog betrakta det som en partsinlaga och inte som någon objektiv sanning -- liksom detta inlägg ;)
Man måste lära sig att bemöte argumenten och inte de som säger det.
 
  • Gilla
Assedun och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har faktiskt testat i "skarpt läge", även om det bara var strömlöst knappt ett dygn.

Ladda en mobiltelefon är lätt. Bara att gå ut i bilen. En batteriradio finns det naturligtvis här också.

En dator kan jag utan vidare klara mig utan ett år, så det ser jag inte som något problem.

Och skulle det vara så kallt att vattenledningarna fryser ihop så lär de väl frysa även om det finns el här i huset.

Skulle det sen vara riktigt illa står två bilar här ute som man kan använda sig av till att förflytta sig dit där det finns det som behövs.
Så länge det inte är en elbil. För då finns inte den livräddande fossilbilen att sätta sig och köra till en plats där elströmmen finns kvar. Med en tioliters reservdunk kommer man 15 mil ytterligare.
Min kompis har länge funderat på ett reservelverk för diesel/brännolja, brännoljan är gjord för långtidslagring. Och man kan hämta mer bränsle med bilen, om det kniper (köpa av bonde, slanga ur bilen). Elbilen som eventuellt har orsakat elavbrottet står död.
 
P
Bara ett par tips:

12-230V omvandlare av billigare sort har sällan ren sinusvåg och det kan ställa till det för en del utrustning. Så om man ska förlita sig på en sån så bör man kolla upp det.

Använd inga gasolvärmare I slutna utrymmen! Finns flertal exempel på dödsolyckor.
 
Man klarar sig i en vecka utan dusch. Värm vatten på kaminen och tvätta dig med handduk och hink. Hösten 2013 gav elpstronen upp i mitt förra hus och vi fick klara den kalla vintern med kamin. I Göteborg visserligen men det var kallt i januari och februari. Gick två Ikea-kassar ved om dagen. Fick tvätta oss med vatten som vi värmde på kaminen och blandade med kallt vatten. Det frös inga vattenrör och vi hade det varmt inomhus.

Just nu håller rörfirman på och gräver in kommunalt vatten och avlopp efter att hydroforen gav upp för ett par veckor sedan. Vi får köra med hink igen plus att jag kan duscha på jobbet. Hämtar vatten i hink ur poolen för att spola toaletten. Jobbigt, men det går.

Just kamin är väsentligt i varje bostad. Jag är inte bakåtsträvare, har både bergvärme och fiber, men jag ger inte upp low-tech som reservlösning.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Man klarar sig i en vecka utan dusch. Värm vatten på kaminen och tvätta dig med handduk och hink. Hösten 2013 gav elpstronen upp i mitt förra hus och vi fick klara den kalla vintern med kamin. I Göteborg visserligen men det var kallt i januari och februari. Gick två Ikea-kassar ved om dagen. Fick tvätta oss med vatten som vi värmde på kaminen och blandade med kallt vatten. Det frös inga vattenrör och vi hade det varmt inomhus.

Just nu håller rörfirman på och gräver in kommunalt vatten och avlopp efter att hydroforen gav upp för ett par veckor sedan. Vi får köra med hink igen plus att jag kan duscha på jobbet. Hämtar vatten i hink ur poolen för att spola toaletten. Jobbigt, men det går.

Just kamin är väsentligt i varje bostad. Jag är inte bakåtsträvare, har både bergvärme och fiber, men jag ger inte upp low-tech som reservlösning.
Du måste ju ha grundat dina beslut i annat än att sakerna gick sönder. För både hydrofor och elpatron är ju billiga saker.
Klarade inte din bergvärme av att värma huset utan elpatron?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
P pemu skrev:
Bara ett par tips:

12-230V omvandlare av billigare sort har sällan ren sinusvåg och det kan ställa till det för en del utrustning. Så om man ska förlita sig på en sån så bör man kolla upp det.

Använd inga gasolvärmare I slutna utrymmen! Finns flertal exempel på dödsolyckor.
Hej pemu

Bra!

Att ”kolla upp” att testa, det av t.ex. elutrustning man tänker använda vid strömavbrott verkligen fungerar tillsammans är nog en viktig synpunkt.

Har man inte använt det som ska fungera tillsammans då vet man inte säkert om det fungerar. Apparater kan bli ”störda” av en ”omvandlare” eller i sämsta fall t.o.m. gå sönder.

Den tidiga (och enkla) lösningen att generera elkraft med en elmotor, som inte var kopplad till elnätet, var att man kopplade till kondensatorer till elmotorn som genererade nödvändig magnetiseringseffekt (reaktiv effekt) för att motorn skulle kunna bygga upp en spänning och då fungera som generator om man t.ex. drev den med en förbränningsmotor.

Se, Teknisk Tidskrift, årgång 86. (1956) där beskrivs detta på sid 204-205, Se fig 2. På sid 205

http://runeberg.org/tektid/1956/0224.html
http://runeberg.org/tektid/1956/0225.html

Lösningen fungerade bättre med äldre teknik, som behövde reaktiv effekt, än med nyare energisnål ”switchad” teknik som kan generera reaktiv effekt.

Tillförs generatorn för mycket reaktiv effekt från de anslutna apparaterna (försedda med ”switchad” teknik) då kan man tappa kontrollen över magnetiseringen och spänningen stiger då till för högt värde och kan skada anslutna apparater.

Honda skriver lite förenklat (alltför kortfattat) om olika tekniker, den översta (kondensator/induktiv) är den jag (och Teknisk Tidskrift) beskrev ovan. Inverterteknik (sist) brukar rekommenderas för elektronik.

https://www.honda.se/industrial/owners/power-output.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.