Sitter panelerna med hyffsat brant vinkel brukar snön glida av rätt snabbt. Här på västkusten blir det dessutom sällan problem så det känns mer som ett norrlandsbekymmer?
Men en uppsättning batterier behövs såklart

Någon som sett någon vedeldad generatorlösning med typ en ångmaskin eller så?
 
tommib
Inresol höll på med en sådan stirlingmotordriven generator. Vet dock ej hur det gick.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo och Keiller

Det är utmärkt om ni har kunnat testa ”skarpt läge”.:)

Många upptäcker vid ett strömavbrott att de inte har tänkt på att de inte kan ladda mobiltelefonen, att radio och dator är strömlösa efter ett par dagar utan el, eller att vattenledningar fryser sönder då huset blir utkylt på vissa platser utan värme på normalt sätt etc.

Man har inte tänkt på allt, och vid det verkliga strömavbrottet är det oftast försent att göra något

Sjukhusens återkommande tester är just för att undersöka att allt fungerar ”i skarpt läge”. Det är nog inte många av oss som verkligen har gjort det.
Jag har grova elementrör så det går att elda och ha chunten helt öppen så blir det självcirkulation. Jag har vedeldad bastu så tvagning är inget problem. Vedspis för matlagning. Dator och mobil kan man ladda i bilen. Mat finns hemma för en månad. Problemet är vatten när man har djupborrad brunn. Skulle behöva ett dieselaggregat för att driva pumpen.
 
tommib tommib skrev:
Inresol höll på med en sådan stirlingmotordriven generator. Vet dock ej hur det gick.
De gick i konkurs. Hur tilltalande jag än tycker att idén är har jag svårt att tro att det kan vara en praktisk vardagslösning för vem som helst. Det blir en dyr apparat som kräver tillsyn och service samtidigt som den ger sämre tillgång till el än en inkoppling till elnätet. Detta utan att ens ge någon relevant skillnad i driftkostnad. Då blir det en nischad produkt som passar utmärkt till preppers och möjligen avlägsna fritidshus. Men det var inte så det framställdes. De hade en bra idé, en stor drivkraft och helt orealistiska planer.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Gasol har oändlig hållbarhet och det finns konverteringkit för att köra Honda EU22i elverk på gasol.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inresol höll på med en sådan stirlingmotordriven generator. Vet dock ej hur det gick.
Hej tommib

Den 7 mars 2019 skrev Elinstallatören; ”Det kommer ta längre tid att bli klar med produkten. Eldad med pellets skulle stirlingmotorn göra villaägare självförsörjande på både el och värme. Men i måndags försattes bolaget bakom i konkurs.”

https://www.elinstallatoren.se/inne...mer-ta-langre-tid-att-bli-klar-med-produkten/

Den 15 mars 2019 skrev Elinstallatören om att ”Valle Andersson på Stråles el i Uppsala har installerat den omskrivna stirlingmotorn från Gävleföretaget Inresol som förra måndagen försattes i konkurs. “Idén är klockren”

”Enligt Valle Andersson var priset i paritet med en vanlig värmepump, alltså cirka 100-150 000 kronor. I storlek var motorn, (vilket man också kan se de bilder som visats av den) mycket mindre, snarare som ett större elverk. Värmeeffekten var på 9-10 kilowatt och eleffekten var cirka 5 kilowatt.”

https://www.elinstallatoren.se/inne...-overtygad-om-att-stirlingmotorn-kommer-igen/

Jag vet inte hur det har gått sedan, om den är på väg tillbaka.
 
B big mike skrev:
Gasol har oändlig hållbarhet och det finns konverteringkit för att köra Honda EU22i elverk på gasol.
Hej big mike

Hur mycket gasol motsvarar en liter bensin vid drift av Honda EU22i elverk ?

Jag använder “Aspen alkylatbensin” i min gräsklippare och omsätter där 5 eller 10 liter per år.

I inlägg #58 har jag börjat beräkna elanvändning vid ”Plan B” (en veckas strömavbrott). Just nu ser det ut som att man, i mitt exempel, kan klara sig med 28 liter “Aspen alkylatbensin” i en vecka vid drift av Honda EU22i elverk .

Så här skriver Lantbruksnytt om ” Praktiskt bränsle” (Aspen alkylatbensin); “Det tack vare att alkylatbensin har en hållbarhet på upp till fem år.”
https://lantbruksnytt.se/praktiskt-bransle/
 
A Arnodt skrev:
Tekomatorpsjön?
Finjasjön.
 
P Parkeringsvakten skrev:
Är det någon som köpt hem vev lampa liknande den här? Är det strömavbrott några dagar på vintern så blir det ju jäkligt mörkt.

[länk]
Ja, en lampa, men en som är kombinerad med radio ( för P2 ) tillhör väl grundutrustningen?
 
C cpalm skrev:
Jag inser att min poäng inte alls går fram...
Men om jag vänder på det och ställer frågan - hur har ni andra säkrat upp er vattenförsörjning?
Egen brunn med hydrofor.
 
X xLnT skrev:
Egen brunn med hydrofor.
Enfaspump med elverk?
 
K Kane skrev:
Enfaspump med elverk?
Nä, jag har 3-fas. Både inverter och elvek är trefas.
Har en kubik diesel (mk0) till aggregatet.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej big mike

Hur mycket gasol motsvarar en liter bensin vid drift av Honda EU22i elverk ?

Jag använder “Aspen alkylatbensin” i min gräsklippare och omsätter där 5 eller 10 liter per år.

I inlägg #58 har jag börjat beräkna elanvändning vid ”Plan B” (en veckas strömavbrott). Just nu ser det ut som att man, i mitt exempel, kan klara sig med 28 liter “Aspen alkylatbensin” i en vecka vid drift av Honda EU22i elverk .

Så här skriver Lantbruksnytt om ” Praktiskt bränsle” (Aspen alkylatbensin); “Det tack vare att alkylatbensin har en hållbarhet på upp till fem år.”
[länk]
Från försäljare av kit: 0.4 KG/HR USE @75% LOAD vet inte hur bra det stämmer. Det går att köra på både gasol och bensin efter konvertering.
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Nä, jag har 3-fas. Både inverter och elvek är trefas.
Har en kubik diesel (mk0) till aggregatet.
Hej xLnT

Som du har tänkt att använda elverken så borde du klara en vecka med råge, eller hur?

Hur mycket belastning räknar du med och vilken bränsleåtgång?

Det är bra information för de som följer tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.