Fick idag bytt en IVT 490 till en IVT 402.
Ovanför värmepannan fanns ett "ovanskåp" gjort av gips.

I samband med bytet sågades den ena gipssidan sönder för "att man skulle kunna få ut värmepannan" (se bild).
Är det verkligen nödvändigt att såga sönder den? Borde man inte ha kunnat ta bort den främre gipsskivan (som det också gjorts), koppla bort ventilationen och sen glida värmepannan ut åt sidan?

Den främre gipsskivan kan ju lätt ersättas, men de avsågade stålreglarna och den avsågade gipsskivan är ju svårare att laga.

Jag var inte närvarande vid installationen, annars hade jag ifrågasatt det på plats.
 
  • Värmepumpsskåp med ett överskåp av gips där den ena sidan är sönderkapad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannaskåp med avsågad gipssida och exponerade stålreglar ovanpå en ny IVT 402 värmepanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga när man inte vet hur det såg ut innan. Vad säger företaget?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
S
Den enda som kan svara på det lär vara hen som gjorde jobbet tänker jag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Får fråga vederbörande imorgon, men hoppades kunna få lite mer underlag inför diskussionen. Tänkte att någon här kanske hade erfarenhet av ett liknande byte.

Gipsväggana i (överskåpet) gick ned till pumpens ovankant (kanske 2 cm marginal). Så om något sticker upp från pumpens ovansida så gick det nog inte utan att såga. På bilder jag hittat, inkl manualen, ser det dock inte ut som om något sticker upp högre än pumpen i övrigt.
 
Du har ju både bänk och fönster framför, så åt det hållet var det kanske inte så lätt att flytta den?

Har svårt att se att det ingår i värmepanne-installatörens jobb att behöva riva/demontera någon form av inredning för att kunna byta denna..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Du har ju både bänk och fönster framför, så åt det hållet var det kanske inte så lätt att flytta den?

Har svårt att se att det ingår i värmepanne-installatörens jobb att behöva riva/demontera någon form av inredning för att kunna byta denna..
Nä, det håller jag helt med om. Men jag hade frigjort utrymme så att pumpen skulle kunna flyttas i sidled (mot diskbänken). Att flytta den framåt gick ändå inte då fönsterkarmen sticker ut från väggen.
 
Egentligen är väl min fråga ifall någon vet om ventilationsrörskopplingarna på en IVT 490 sticker upp högre än resten av pumpen, elller om de går att koppla bort dessa när man kopplar bort ventilationen?
För om inget sticker upp borde pumpen ha kunna tas ut i sidled.
 
Man får också tänka på att dom brukar väga en del dom där, kanske behövdes lite utrymme för att få ut den. Är väl bara att lappa ihop och vara glad, spelar väl ingen större roll om sidan också måste fixas när du ändå fixar framsidan?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T
Du har Vent anslutningen som sticker upp 5-6cm från toppen av pannan om jag inte minns fel. :thinking:

H Hans_H skrev:
Egentligen är väl min fråga ifall någon vet om ventilationsrörskopplingarna på en IVT 490 sticker upp högre än resten av pumpen, elller om de går att koppla bort dessa när man kopplar bort ventilationen?
För om inget sticker upp borde pumpen ha kunna tas ut i sidled.
 

Bästa svaret

H Hans_H skrev:
Egentligen är väl min fråga ifall någon vet om ventilationsrörskopplingarna på en IVT 490 sticker upp högre än resten av pumpen, elller om de går att koppla bort dessa när man kopplar bort ventilationen?
För om inget sticker upp borde pumpen ha kunna tas ut i sidled.
209 verkar den vara till ök. Och rören sticker upp

Schematisk illustration av värmepumps installation med måttangivelser och minsta avstånd till väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tobbetk skrev:
Du har Vent anslutningen som sticker upp 5-6cm från toppen av pannan om jag inte minns fel. :thinking:
Tack för svaret. Om det stämmer så gick det nog inte gått att göra på annat sätt, så då slipper jag vara irriterad
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Man får också tänka på att dom brukar väga en del dom där, kanske behövdes lite utrymme för att få ut den. Är väl bara att lappa ihop och vara glad, spelar väl ingen större roll om sidan också måste fixas när du ändå fixar framsidan?
Jag har ingen erfarenhet av att sätta upp gipsväggar, men hade stålreglarna varit kvar tror jag att det gått ganska lätt. Jag vet däremot inte riktigt hur jag ska lösa det nu när reglarna sågats av. Kanske är det lättast att ta av hela gipsskiva och sätta dit en ny?
 
Det är ju inga konstigheter att fixa det där, stålregeln är ju bara ersätta.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T
Bör inte installatören kunna ordna fram ett modellanpassat överskåp som döljer hålet ?:thinking:

H Hans_H skrev:
Jag har ingen erfarenhet av att sätta upp gipsväggar, men hade stålreglarna varit kvar tror jag att det gått ganska lätt. Jag vet däremot inte riktigt hur jag ska lösa det nu när reglarna sågats av. Kanske är det lättast att ta av hela gipsskiva och sätta dit en ny?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag tycker inte det där är något att orda om. Som visas på bilden så är pumpen 209 cm hög. Det hade aldrig gått att ordna utan att öppna upp gipset. Sen är väl frågan varför de inte återställde, men det kanske kräver en snickare istf en vp-installatör. Det beror på uppdraget och vad du har beställt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.