J Jsson83 skrev:
Konstantströmtyp menade du antar jag?



Låter bra det! Skönt att du fick pluggarna att fungera, har inte använt sådana själv men har hört att de kan vara lite kinkiga, att vissa vill ligga på samma fas, att man inte ska ha några grenuttag mellan pluggen och vägguttaget utan att de ska sitta direkt i vägguttaget etc.

Beställde själv lite mer saker direkt ifrån deras sida i slutet av november, beräknat datum att skickas från dem var 9 dec (trots allt i lager). 1 MÅNAD senare, dvs sista december skickades det ifrån dem. Inget mail eller liknande om varför, så leveranstiderna verkar variera ganska kraftigt. Dock antar jag att många beställde eftersom det var black friday den helgen. Tidigare har de skickat mycket snabbare. Får väl se när de dyker upp, men blev inte till jul som beräknat.
Fick Mail nyss att de skickat, fast allt inte fanns i lager när jag beställde...
 
S svaos90 skrev:
Nu behöver jag lite hjälp här..

Jag skall köpa in ett gäng små LED från Hide a Lite, 1,2W/st för att ha i fönstersmygar. närmare bestämt 9st i en slinga. [länk]

Jag vill ju självklart både kunna dimma dessa och ställa mot astrour.
Skulle dessa 9st i slinga kunna drivas av Shelly RGBW2? Eller fungerar den inte som drivdon?

Alternativt behöver jag ju då köpa mig ett drivdon som klarar dessa i slinga, t.ex. [länk]

Är det då bättre att styra den med en Shelly Dimmer2?
Hej, kanske redan har löst sig för dig, men själv kör jag dessa https://designlight.nu/catalog/products/d-ma18d med Shelly dimmer 2. Fungerar utmärkt då de är byggda för att dimma på primärsidan.
 
  • Gilla
sverre30 och 1 till
  • Laddar…
H
Tjena,

har skummat igenom tråden och får bilden att folk överlag är nöjda med sina shelly produkter.

håller på att bygga hus så funderar på vilka smartprodukter man ska gå för.

Ska man gå all in shelly eller vad tycker ni?

Har provat plejd men tycker inte det känns värt pengarna.
 
Vill du ha något som är enkelt och alltid fungerar kör på Plejd, det är väl det man betalar för.

Kan du tänka dig att starta om lite enheter ibland, att appen har lite buggar, att det ibland är svårt och kräver ett antal försök innan det går att inkludera nya enheter samt att du vill ha ett mer öppet system så är Shelly helt klart prisvärt.

Kopplar du fysiska knappar till resp Shelly så går det ju alltid att tända även om wifi ligger nere, att vissa scenarion inte fungerar gör kanske inte så mycket. Men när man börjar koppla mellan enheter, att vissa shellys styr andra shellys så blir ju allt beroende på att wifit är uppe och snurrar. Plejd pratar ju med varandra så länge de har ström och når varandra ändå.

Plejd är lättare att lämna över när du säljer huset, Shelly kräver ju att nya ägaren får in alla enheterna på sitt wifi om han vill dra nytta av allt. Men har du kopplat som ovan så går det ju att lämna över ändå, det kommer ju fortfarande gå att tända och släcka om man har dragit knappar till alla shellys.

Jag själv är i det läget att jag vill ha tre olika scenarion i badrummet (normalljus, nattljus och städljus) samt knapp för start av handdukstork och forcerad ventilation. Allt ska tändas med rörelsevakt i taket och beroende på tidpunkt på dygnet väljs normal eller nattljuset. Forcerad fläkt ska starta när luftfuktigheten stiger. När det har detekterats rörelse + fläkten har startat så ska det lysa lite längre i badrummet än normalt (någon står i duschen och rörelsevakten ser inte personen i fråga. Det hade ju gått att lösa med lite shellys men när jag fått till de funktionerna jag vill så blir jag väldigt beroende av att wifit är uppe för att det öht ska gå att tända i badrummet, och då har man ju byggt bort sig lite. Så det lutar faktiskt åt en liten KNX knapp där i stället, KNX rörelsevakt/fuktsensor i taket och några KNX dimmers/brytare för badrummet. Då fungerar det "alltid" utan wifi, jag får de funktionerna jag vill ha i en enda liten knappsats i stället för en massa stora "vanliga" brytare som tar massa plats.

I resterande rum, där jag kan koppla en brytare till resp shelly så kommer det ju alltid gå att tända som nämnt tidigare, så här är det ju inga problem att köra shelly. Sedan går det ju koppla ihop med KNXen också om man vill ha en central släckning tex och kanske lägga logik i homeassistant.

Vet inte om du blev något klokare, men man får fundera lite på hur mycket tid man vill lägga på systemet eller om det "bara" ska fungera, samt vad det får kosta.
 
Redigerat:
  • Gilla
mynameisstefan och 1 till
  • Laddar…
J
Har en elhybrid. Drar 10A i 5h vid laddning. Vad tror ni om att lägga en Shelly 1pm i dosa innan uttaget? 1pm är klassad 16A, men är osäker på kontinuerlig drift och säkerheten. Det är väl en ständigt stående diskussion kring säkerheten med shuko och elhybrid redan utan IOT-puckar menar jag just pga att det är högt effektuttag under lång tid
 
J Jotsat skrev:
Har en elhybrid. Drar 10A i 5h vid laddning. Vad tror ni om att lägga en Shelly 1pm i dosa innan uttaget? 1pm är klassad 16A, men är osäker på kontinuerlig drift och säkerheten. Det är väl en ständigt stående diskussion kring säkerheten med shuko och elhybrid redan utan IOT-puckar menar jag just pga att det är högt effektuttag under lång tid
Hade inte chansat här. Använd Shellyn till att dra en kontaktor som är gjord för att bryta den belastning du kommer ha.
 
  • Gilla
Mol7en och 2 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Har en elhybrid. Drar 10A i 5h vid laddning. Vad tror ni om att lägga en Shelly 1pm i dosa innan uttaget? 1pm är klassad 16A, men är osäker på kontinuerlig drift och säkerheten. Det är väl en ständigt stående diskussion kring säkerheten med shuko och elhybrid redan utan IOT-puckar menar jag just pga att det är högt effektuttag under lång tid
En Shelly EM och en kontaktor är en säker lösning, gissar att det är mätning som du är ute efter.
 
J
T tompaah7503 skrev:
Hade inte chansat här. Använd Shellyn till att dra en kontaktor som är gjord för att bryta den belastning du kommer ha.
Tack. Vet inte egentligen vad jag är ute efter, bilen har ju allsköns statistik i sig. Tänkte att Shellyn kunde bidra med ökad säkerhet å ena sidan (kontroll och begränsning av last), men å andra sidan ger det en till kopplingspunkt och ökad risk iom detta samt ömtålig elektronik i kretsen, så var osäker

Nej, överger det nog. Om de första svaren hade varit "inga problem alls, det ger bättre säkerhet" hade det varit en annan historia
 
Jag har en dubbelbrytare som styr både en taklampa och ett gäng spotlights. Jag skulle vilja sätta in en Shelly Dimmer 2 som bara ska styra taklampan, medan spottarna ska fortsätta styras på vanligt sätt, enbart via brytaren. Jag vill också byta ut brytaren mot en Elko RS Kron. Går detta?

Jag är lite osäker på vad de två vita kablarna är på bilden. På de orange:a står det "Spotlights" och "Taklampa" och jag utgår från att dessa är tändtrådarna. Den bruna ledaren kommer ut från wagon där två svarta ledare går in; en av dessa går vidare ner till dimmern och den andra går uppåt, så jag gissar att detta är fasen. Men vad är de vita ledarna?

Kan jag ansluta en Dimmer 2 hit, där den bruna ledaren på bilden går in på en L på denna, den orange:a tändtråden till taklampan går in i på O på Dimmer 2, och så en kabel från brytaren, där tändtråden satt, till SW1 på Dimmer 2 och en kabel från brytaren, där den bruna satt, till en annan L på Dimmmer 2?

Men då går ju fasen via Dimmer 2 till brytaren, så hur funkar det med spottarna som jag inte vill styra med Dimmer 2? Och, som sagt, vad påverkar de vita ledarna. :)

Jag har försökt få tag på en elektriker för detta jobb, men då det är så litet har de inte haft tid. Jag har själv satt in andra Dimmer 2 på andra ställen i huset, och vet hur de funkar. Men här blev jag konfunderade över de vita ledarna, och så vet jag inte om jag bara kan ansluta en Dimmer 2 till endast en av brytarna i dubbelbrytaren, som sagt.
 
E elector skrev:
Jag har en dubbelbrytare som styr både en taklampa och ett gäng spotlights. Jag skulle vilja sätta in en Shelly Dimmer 2 som bara ska styra taklampan, medan spottarna ska fortsätta styras på vanligt sätt, enbart via brytaren. Jag vill också byta ut brytaren mot en Elko RS Kron. Går detta?

Jag är lite osäker på vad de två vita kablarna är på bilden. På de orange:a står det "Spotlights" och "Taklampa" och jag utgår från att dessa är tändtrådarna. Den bruna ledaren kommer ut från wagon där två svarta ledare går in; en av dessa går vidare ner till dimmern och den andra går uppåt, så jag gissar att detta är fasen. Men vad är de vita ledarna?

Kan jag ansluta en Dimmer 2 hit, där den bruna ledaren på bilden går in på en L på denna, den orange:a tändtråden till taklampan går in i på O på Dimmer 2, och så en kabel från brytaren, där tändtråden satt, till SW1 på Dimmer 2 och en kabel från brytaren, där den bruna satt, till en annan L på Dimmmer 2?

Men då går ju fasen via Dimmer 2 till brytaren, så hur funkar det med spottarna som jag inte vill styra med Dimmer 2? Och, som sagt, vad påverkar de vita ledarna. :)

Jag har försökt få tag på en elektriker för detta jobb, men då det är så litet har de inte haft tid. Jag har själv satt in andra Dimmer 2 på andra ställen i huset, och vet hur de funkar. Men här blev jag konfunderade över de vita ledarna, och så vet jag inte om jag bara kan ansluta en Dimmer 2 till endast en av brytarna i dubbelbrytaren, som sagt.
Du behöver ta reda på vart de vita trådarna går först, de kanske kan vara mellantrådar för en trappkoppling? Att den ena vippan sluter mellan brun (fas) och ut på en av de oranga (tändtråd). Men att den andra vippan är kopplad som trapp där de båda vita är mellantrådar (till en annan trappbrytare) och där den oranga går ut till lampan (tändtråd). I så fall har du, i andra ändan, en trappbrytare där de två vita kommer in på ena sidan och där det går in en brun/svart (fas).

I så fall så har du tändning på antingen spotlightsen eller taklampan ifrån ytterligare en brytare. Kan det stämma? I så fall borde den nuvarande brytaren vara en dubbeltrapp, och den kan du inte bara byta mot en kron om du vill behålla tändningen även från den andra strömbrytaren. Det står ingen beteckning/nummer/schema på nuvarande brytare?

Vill du byta brytaren bara för designens skull eller varför vill du byta den?

När vi vet ovan, och om det är spotlightsen eller taklampan som är kopplad som en trapp, kan vi gå vidare med inkopplingen av Shellyn men i stora drag låter det som du är på rätt väg. Jag hade kanske hellre satt dit en större wago och låtit befintlig fas ligga kvar in i brytaren och köra en ny fas från wagon till Shellyn, hellre än att använda Shellyn som en kopplingspunkt för att sedan koppla tillbaka till brytaren igen eftersom du får den andra vippans last genom Shellyns kopplingsplint också (beroende på vilken som nu är trappkopplad då). Vi måste också förvissa oss om att den andra trappbrytarens fas är samma som fasen du har i dessa dosor. Det borde det vara, men är det inte samma så måste vi tänka till så vi inte får in två olika faser i Shellyn. Rent teoretiskt skulle det kunna vara två olika eftersom det är en dubbelrapp, dock mindre troligt. Släcks både spotlightsen och taklampan när du slår av säkringen så är de ju på samma.

Den oranga som det står nr 1 på, är den till spotlightsen eller taklampan, dvs vilken vippa styr vad? Höger styr? Vänster styr? Vad står det på den vita med tejp?
 
Redigerat:
Tack, nu börjar vi komma någon vart! Mycket riktigt finns det en trappkoppling till spottarna. En vriddimmer (se bild) i en annan del av rummet får in de två vita tåtarna. MEN, det intressanta här är att jag inte använder denna vriddimmer och inte vill ha den. Så vad sägs om att jag knipsar av alla ledare till den och sätter lite maskeringstejp runt var och en (eller vad som nu är bäst när man inte vill använda dem?), tar bort vriddimmern och sätter ett doslock där.

Sedan tar jag bort de vita tåtarna till dubbelbrytaren. Mycket riktigt är det den oranga som det står nr 1 på som går till spottarna. Då har jag en dubbelbrytare med två oranga tändtrådar, en till taklampan som jag vill dimra med Shellyn, och en till spottarna, och så en fas. Då borde det inte vara några problem att koppla in Shellyn på det sätt du beskriver, mot wagon för fasen, och så funkar allt som det ska?

Men sedan har jag ytterligare en idé. Jag skulle vilja ta bort vriddimmern nedanför dubbelbrytaren också. Denna går till några andr spottar. Det jag skulle vilja är att sätta en dubbelbrytare där (av märket Elko för designen) och köra alla spottar där, på de två olika brytarna. Sedan vill jag ha en enkelbrytare ovanför till taklampan, som jag styr via Shellyn. Det borde väl funka? Det jag måste se till är i så fall att få tändtråden till spottarna som idag sitter på dubbelbrytaren att räcka ner till hålet där under. Hur gör jag det, om det är tight? Skarva via en till wago?
 
E elector skrev:
Tack, nu börjar vi komma någon vart! Mycket riktigt finns det en trappkoppling till spottarna. En vriddimmer (se bild) i en annan del av rummet får in de två vita tåtarna. MEN, det intressanta här är att jag inte använder denna vriddimmer och inte vill ha den. Så vad sägs om att jag knipsar av alla ledare till den och sätter lite maskeringstejp runt var och en (eller vad som nu är bäst när man inte vill använda dem?), tar bort vriddimmern och sätter ett doslock där.

Sedan tar jag bort de vita tåtarna till dubbelbrytaren. Mycket riktigt är det den oranga som det står nr 1 på som går till spottarna. Då har jag en dubbelbrytare med två oranga tändtrådar, en till taklampan som jag vill dimra med Shellyn, och en till spottarna, och så en fas. Då borde det inte vara några problem att koppla in Shellyn på det sätt du beskriver, mot wagon för fasen, och så funkar allt som det ska?

Men sedan har jag ytterligare en idé. Jag skulle vilja ta bort vriddimmern nedanför dubbelbrytaren också. Denna går till några andr spottar. Det jag skulle vilja är att sätta en dubbelbrytare där (av märket Elko för designen) och köra alla spottar där, på de två olika brytarna. Sedan vill jag ha en enkelbrytare ovanför till taklampan, som jag styr via Shellyn. Det borde väl funka? Det jag måste se till är i så fall att få tändtråden till spottarna som idag sitter på dubbelbrytaren att räcka ner till hålet där under. Hur gör jag det, om det är tight? Skarva via en till wago?
Okej, om du vill koppla bort den andra vriddimmern måste du skarva ihop de två svarta med varandra (fas), eftersom den går vidare till något annat. Förslagsvis med wago 221 som är lätta att hantera för alla, men även toppklämma, u-båt eller sockerbit löser jobbet. De två vita kan du bara lägga åt sidan (lossa dem i stället för att klippa dem) och se till så de inte kommer åt något annat, så visst, eltejp fungerar fint. Maskeringstejp använder man när man målar, inte till el.

Gör samma sak i andra änden vid dubbelknappen, lägg ur de båda vita och tejpa dem. Jag hade inte dragit ur dem ur väggen utan låtit dem ligga tills den dagen du kanske ångrar dig.

Om vi bara stannar där lite så kommer du nu inte längre kunna tända spottarna, eftersom de var trappkopplade med den gamla dimmern, och hämtade sin fas därifrån. Du har alltså en dubbeltrapp med två helt separata trappbrytare. Dvs 1 in och 2 ut x 2.. Det är alltså INTE en kronbrytare med en gemensam fas in, två knappar och två utgångar. För att fortsätta kunna tända spottarna måste du mata in fasen där en av de vita satt. Sätter du den rätt kommer du ha tända spottar med vippan uppåt, får du spottarna tända med vippan neråt så skifta fasen dit den andra vita satt i stället. Förslagsvis använder du det andra hålet brevid den första bruna (som går till vänstra vippan) och lägger en kort tråd till den högra vippan).

Men eftersom du nu inte använder trappfunktionen längre så hade du kunnat byta mot en kron också, om du nu ville byta brytaren. Då blir det som du tänker, en brun in till båda och var sin orange ut.

Du kan ju också sätta en vanlig trappbrytare på andra stället där dimmern satt förut, om du bara vill kunna tända/släcka ifrån den andra platsen, men det är kanske inte aktuellt? (då måste du behålla dubbeltrappen)
Du hade också kunnat fortsätta använda en av de vita och koppla ihop den med den svarta i andra änden där dimmern satt, men det blir inte lika logiskt för näste person som är inne och rotar där. Så jag föreslår att mata in fasen vid dubbelbrytaren direkt enligt förslaget ovan.

Då har vi löst spottarna, okej?


Om vi då går över till taklampan som är kopplad på den vänstra vippan så är ju tändtråden orange och fasen in till denna brun. Då får du flytta den oranga tråden till Shellyns utgång (O). Där den oranga tråden satt drar du en tråd till Shellyns ingång (I1). Den bruna får sitta kvar i brytaren. På så sätt skickar vi nu en 230V signal via den vänstra vippan, in i Shellyn som sedan dimrar och skickar ut signalen på utgången, till den oranga tändtråden.
Sedan behöver ju Shellyn även fast fas för sin interna elektronik, så mellan wagon och Shellyns L får du lägga ytterligare en tråd. Sedan sätter du in en fjäder i den vänstra vippan så den blir återfjädrande.

Personligen hade jag satt en wago även på den blåa nollan och dragit in den till Shellyns N plint då dimra utan nolla alltid är en liten kompromiss och den kommer fungera bättre med nolla. När du ändå har nollan i närheten.


Gällande det tredje, att plocka bort den nedre dimmern så är det klart att den går att ersätta med bara en brytare, men då kommer du inte längre kunna dimra spottarna, så de kanske kommer lysa för starkt?
Ja, är den för kort får du skarva med en wago eller om det finns tillräckligt mycket extra tråd i takdosan så du kan dra till dig tråden. Tänk på att den gamla bruna från den nedre dimmern är tändtråd, så du inte lägger ihop den med den andra bruna.

I den nedre dosan blir det i så fall en kron, en fas in, två tändtrådar ut, en till den bruna tändtråden (spot) och en till den oranga tändtråden (spot). I den övre blir det en vanlig trappbrytare fast försedd med fjäder. Som kopplas till Shellyn enl ovan.

Allt ovan med de vanliga reservationerna att man ska mäta sig fram och konstatera att det verkligen är fas, nolla och jord i de färger som det borde vara. Allt ovan är ju bara baserat på de bilder jag sett.
 
Redigerat:
Stort tack för snabb hjälp. Förstår precis hur du menar och ska köpa rätt komponenter i veckan.

Jag kör Home Assistant och rörelsesensorer och scheman så dimmar spotarna (Ikea Trådlös) på det sättet. Behöver inte kunna dimma fysiskt.

Menade eltejp, inte maskeringstejp, förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.