Kan en lekman se skillnad på ett PVC o ett trä/Alu fönster? Ska in i ett nybyggt men i gammal stil mangårdsbyggnad... Kommer ej att bli ett rent trä pga underhållet, så d e inget alternativ!
 
Hej

Ja man ser skillnad om man är 1m eller närmare fönstret. Det finns plastfönster med trästruktur i plasten om man tvunget vill att det skall se ut som ett gammalt träfönster. Ett nytt träfönster är ju också helt slätt med de nya färgerna de använder. Dessutom finns det olika profiler till plastfönstren så att de blir mer livliga. Jag har allmogeprofil på mina plastfönster.

Se http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/57601-pvc-foenster.html#post403110

Al-klädda träfönster är inte underhållsfria de kräver underhåll men i mindre omfattning. Insidan och stommen är ju fortfarande i trä!!


Mvh Honken
 
Vi håller just på att skaffa offertar på fönster, har hela tiden tänkt alu.fönster men de senaste ämnena på detta forumet handlar om pvc, är det "relativt"nytt? jag menar att folk fått upp ögonen på det nu...vilket ska man välja, ge mig för/emot? kommer man att se att det är plast? ser det "billigt" ut?
 
Hej

Det är inget nytt med plastfönster (PVC). I Tyskland kan du se hus med plastfönster sedan 60-talet. Min svåger bor i Tyskland och det dominerande materialet i fönster och dörrar är plast. Det är här i Norden som det inte använts så mycket innan beroende på den goda tillgången av virke och att vår tradition talar för träfönster. Jag tror att beroende av prisstegringen på träfönster gjort att man fått upp ögonen för plastfönstren. Med de nya reglerna för U-värde hjälper ju också till med tanke på kondensen. Nej de ser inte billiga ut. Det är inte förrän man kommer riktigt närma som man ser att det är plast. Inte någon av alla mina vänner har sett att det är plastfönster. Det är inte förrän man talar om att det är plast som de går riktigt nära för att se skillnaden. Nästan alla blir imponerade. Det som jag är mest glad för är att de är så lätta att sköta och att de har mycket bra infästningar och låsning av fönstren (DREKIPP).

Jag föredrar plast framför aluminium. Aluminium är ju dessutom en utomordentlig värmeledare (köldledare).

Mvh Honken
 
Skönt att veta! Det lutar nog åt pvc...vår vän som hjälper oss med huset har en "fönsterfirma", han byter fönsterglas och ger kan ge oss ett bra pris på själva glaset och han har pratat om att vi ska försöka få tag i bara karmarna ifrån Tyskland eller Polen...Honken, du (eller din bror) kanske vet några företag man kan kolla på nätet? Saken är den att vi bygger ett "passivhus" med 40 cm väggar och med balanserad ventilation, därför måste vi ha bra u-värde på fönstrena, helst så ska vi ha med kryptongas och då blir det ju "lite" dyrt. Vi har annars begärt en offert på Elit, extremefönster(u-värde 0,9) men de skulle kosta runt 100000. det är mycket pengar...
 
Tack för tipsen! Gjorde en offert på kronfönsters hemsida, prislappen slutade på runt 95000, 10000 mindre än Elits extreme fönster, lite för lite skillnad tycker jag med tanke på att på varje sida på deras hemsida så står det stort att de är sååå billiga...
 
kollade precis länken till GEALEN, mycket intressant, men hur är det med u-värdet, det står 0,8, men är det på hela konstruktionen. Vad jag förstått så räknar man lite annorlunda här i Sverige mot tex Danmark och Tyskland?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.