Kabel rakt in i boxen.
Ska tala med elektrikern Nu vet jag vad som behövs mer så jag förstår att det inte är helt färdig installation.
Text på kabel 0,6/1 kV 5G6 mm2
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Där var det ju tomt... Och i andra änden, vid laddaren, finns det någon extra kapsling där eller går kabeln rakt in i laddboxen? Annars får du ta hem elfirman igen så att de får göra rätt för sig. Jag tycker som sagt att JFB och eventuella överströmsskydd passar bättre i en liten elcentral i närheten av laddaren. Vi får hoppas bara att kabeln på bild är dimensionerad för den högsta mätarsäkringen.
Det är väl fö högst lämpligt att ha laddboxen säkrad med nåt annat än bara huvudsäkringar?
 
Ja, olika laddboxar kan ha olika krav på max säkring.
Dessutom handlar det om en gruppledning när kabeln är direkt ansluten i boxen, och det är lite udda att gå ut med gruppledningar parallellt med huvudledningar direkt från utgående plint i mätarskåpet.
 
E
D Davidofsweden skrev:
Kabel rakt in i boxen.
Ska tala med elektrikern Nu vet jag vad som behövs mer så jag förstår att det inte är helt färdig installation.
Text på kabel 0,6/1 kV 5G6 mm2
Jaså, det är en 5G6, så svårt att bedöma på bild ibland, den ser ju ut att vara en tredjedel av inkommande, men då så.
Och hur ser det ut i andra änden av kabeln?
 
F
E El-Löken66 skrev:
Jaså, det är en 5G6, så svårt att bedöma på bild ibland, den ser ju ut att vara en tredjedel av inkommande, men då så.
Och hur ser det ut i andra änden av kabeln?
vad är det för storlek på huvudsäkringarna då?
 
E
F fsn skrev:
vad är det för storlek på huvudsäkringarna då?
20A men det är vilken storlek på passdel som spelar roll. Så vi kan dra till med 25A.
 
F fsn skrev:
vad är det för storlek på huvudsäkringarna då?
20 A på huvudsäkringen.

"..det är en 5G6.." betyder det att det är en ok kabel?
Kabel rakt in i boxen i den andra delen.
 
tommib
Kabeln är ok men det är krav på JFB före laddboxen så det där får de göra om. Max avsäkring före boxen är 32 A men det hade varit snyggare att säkra av ledningen med något annat än huvudsäkringarna.
 
tommib tommib skrev:
Kabeln är ok men det är krav på JFB före laddboxen så det där får de göra om. Max avsäkring före boxen är 32 A men det hade varit snyggare att säkra av ledningen med något annat än huvudsäkringarna.
Boxen går att reglera vilken laddström den ger på vanligt vis dels genom bilen eller genom boxens egna app.

Den har även ett litet vred på insidan där man kan ställa max laddström (som går att ställa in mjukvarumässigt). Min har jag ställt på 16A och har därför säkrat den med 16A säkring och använder 2,5mm2 gruppledning.

Kanske lite utanför trådens frågor egentligen. Men jag håller med om att det saknas en JFB i TS installation.
 
  • Gilla
51:an
  • Laddar…
Vad boxen har för laddström är ingen säkerhetsfråga. Säkringen är till för att skydda mot fel i laddboxen, och där har tillverkaren av laddboxen rätt att kräva en maximal säkring.
 
tommib
V vectrex skrev:
Boxen går att reglera vilken laddström den ger på vanligt vis dels genom bilen eller genom boxens egna app.

Den har även ett litet vred på insidan där man kan ställa max laddström (som går att ställa in mjukvarumässigt). Min har jag ställt på 16A och har därför säkrat den med 16A säkring och använder 2,5mm2 gruppledning.

Kanske lite utanför trådens frågor egentligen. Men jag håller med om att det saknas en JFB i TS installation.
Jag vet. Jag läste manualen. Där föreskrivs max avsäkring 32 A samt RCCB typ A eller B enl lokala föreskrifter.
 
F
tommib tommib skrev:
Jag vet. Jag läste manualen. Där föreskrivs max avsäkring 32 A samt RCCB typ A eller B enl lokala föreskrifter.
japp, det är klart. Men med tanke på kyl, frys värme och alla annan skit som slocknar när huvudsäkringarna går så hade det varit smakfullt att säkra ner boxen med separata säkringar till tex 16A om huvudsäkringarna är på 20A. Det är såklart ingen garanti för att en huvudsäkring ändå inte poppar om bilen laddar på fullt samtidigt som spis och torktumlare och värmepump öser på men det är ändå bättre än att säkra rakt in mot huvudsäkring.

Är det ens lagligt att säkra mot huvudsäkring såhär?
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Avsäkra gör man för att skydda elkabeln från säkring till apparaten mot överhettning och brand. Har man tillräckligt grov elkabel så att elkabeln inte blir överhettad om det skulle bli kortslutning i laddboxen, då gissar jag man kan ha 32A avsäkrat till laddboxen. Detta eftersom då smälter ju huvudsäkringen(om 20A) av före 32A avsäkringen. Även om i framtiden 25 A mätarsäkringar skruvas i, smälter de av om kortslutning i laddboxen. Då är det ju också uppfyllt att elkabeln är skyddad. Men vad säger de erfarna rävarna?

Avsäkringen för elkabeln till laddboxen får inte vara så låg att den riskerar att lösa ut vid normal användning. Laddar man normalt med laddboxen upp till 16A, då sätter man väl inte 16A avsäkring?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men med tanke på kyl, frys värme och alla annan skit som slocknar när huvudsäkringarna går så hade det varit smakfullt att säkra ner boxen med separata säkringar till tex 16A om huvudsäkringarna är på 20A.
Nja, säkringar används inte till lastbalansering. De används för att skydda ledningar och apparater och skydda personer mot elchock. För lastbalansering bör man använda andra produkter som t.ex effektvakt. Mätarsäkringen är en liten gråzon här då den faktiskt har ett syfte att begränsa max last till vad man betalar för. Men löser den så har man gjort fel och behöver ändra sina vanor.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Man skall använda sektionering vilket betyder att varje gruppledning skall ha lägre storlek på säkringen än huvudsäkring har. Då man aldrig vill att huvudsäkringen löser ut vid fel på anslutna apparater. Som ni skriver man vill inte att hela huset slocknar vid fel på laddboxen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.