R
R Rutger hauer skrev:
Hm! Jag ska presentera siffror men ni inte?
Ja, det är du som hävdar saker, som är minst sagt tvivelaktiga, och då är det ju ganska rimligt att det är du som belägger dina påståenden.

R Rutger hauer skrev:
Sen om man bygger ut 5g försvinner säkerheten. Man blir steril också sen kommer Bill Gates med sina nano partiklar i vaccinet och styr oss till BillGatia.
Återigen är det svårt att följa med i vad du skriver. Var du inte FÖR 5G nyss, och nu tramsar du om konspirationsteorier kring vaccin och Bill Gates. Är du helt och hållet frisk mentalt?

R Rutger hauer skrev:
Här är en siffra. En grävmaskin kostar 1500 i timmen hur många timmar behöver den för att gräva ned 300 mil kabel sen gräva till alla hus i Sverige. Sen vad kostar lönen för den som kör grävmaskinen.
Frågor som du redan borde ha svar på med tanke på vad du hävdat i tråden, tycker du inte det? Dessutom bör du ju ha koll på vad motsvarande täckning med trådlös teknik kostar. Så kan vi få siffror på båda tack.

R Rutger hauer skrev:
Om folk vill prompt ha just fiber får dom betala den själv. Då räcker knappast 20k på landsbygden.
Ja, i vissa fall kommer det förstås bli dyrare (utan subventioner). I dessa fall menar du att det skulle bli billigare med trådlös teknik? Redogör för vilken teknik du tycker ska användas och vad det kommer att kosta.
 
Lägger in den här faktabilden på nytt, :cool: Det behöver knappt grävas stamnät för fiber längre i tätorter men landsbygden behöver mera göras. Men de sista som fick el på landsbygden var på 1950-talet kanske lite in på 60-tal (har säkert funnits eftersläntrare senare på otillgängliga platser), så det kan ju ta lite tid och infrastrukturen som nu byggs kan ju kompletteras med radio (gick ju inte med el).;)
Stapeldiagram som visar tillgången till fiber i tätbebyggda vs glesbebyggda områden 2018 och 2019 med ökning i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trunk skrev:
Men det här är trådlöst:

[bild]

Från min router till min iPad. Jag betalar för 250/250.

Så... bara för att du sitter med en router som följde med teliaabonnemanget för femton år sedan och som dessutom är lokaliserad två rum bort så måste inte alla göra det ;)

Skämt åsido, det är stor skillnad mellan router och router. På senare år har wi-fi 6/ax kommit och det klarar av jävligt snabba hastigheter mellan router och klienter som stödjer protokollet. Men även wifi ac som kom innan är riktigt snabbt det med. Bor man stort och vill ha så snabbt wifi som möjligt i flera olika rum får man helt enkelt skaffa repeaters eller fixa ett meshnätverk.

Angående huruvida folk nyttjar mer än 30 Mbit/s (eller vad du nu skrev) så kan jag klistra in ännu en skärmdump:

[bild]

Den hastigheten hade jag i ett program under ett par timmar i eftermiddags. Observera att det är megabyte som står, inte megabit. 22,7 MB/s är samma som 222 Mbit/s. Värt att nämna är även att servern som nyttjade denna hastighet finns på övervåningen. Vi har inga kablar till övervåningen utan det sker trådlöst.
Fiberbox ←→ router på nedervåningen ←trådlöst→ router på övervåningen ←→ server.

Nu är det förstås inte varje dag jag laddar ner så många linuxdistributioner men bevisligen nyttjar jag linan fullt ut emellanåt. Lägg därtill att många av dagens spel är 100+ GB, att det är krävande att streama 4K osv osv osv osv. Är man en familj som alla är internetanvändare kan 250 Mbps snabbt bli uppätet när folk sitter vid sina enheter.

Vill du ha ännu mer bevis på att trådlöst är en väl fungerande överföringsmetod?

Här är en skärmdump där du ser hastigheten mellan min server och mediadatorn vid TV:n ("datorn" är en Nvidia Shield TV):

[bild]

Inte långt ifrån den teoretiska maxgränsen som finns i mitt nätverk (en gigabit) med andra ord. Återigen är det trådlös överföring mellan routerna på de olika våningsplanen.


Därför man bara fick använda internet efter klockan 18:00. Eller var det 19:00? Då sjönk i alla fall taxan hemma hos oss och mina kompisar.

Det ironiska är förstås att man var tvungen att sitta länge vid internet för att ens hinna göra något. Att ladda ner en låt kunde ju ta timmar. Låten i sin tur visade sig var en kille som blev påsatt av en hund (sann historia).
Klockan 18 var det om jag minns rätt. Ja de var ju inte dumma, utan skulle man ha ett par låtar till winamp så tog det ju hela kvällen och föräldrarna blev tosiga för att man var uppe för länge.
Men de var faktiskt bättre på ett sätt, mirc och allt annat skit som fanns =)

För att inte tala om när man skulle spela fightingspel offline, man hann ju käka middag mellan ronderna.
 
P Per.berge00 skrev:
Hur i hela fridens namn kan en bredbandsanslutnin från gatan till mitt hus kosta 24 tusen? Det är 5 meter
Näää fortsätter med mobilt bredband.
Förstår inte, då det ett tag påstods att ”alla” skall FÅ bredband.
Någon annan som undrar?
Jag köper egentligen alla argument från forumet.
Förvånad över att just fiber/bredband skulle få så mycket reaktioner.
En tanke dock skulle DU investera så mycket i fibergrävning om du inte var säker på att i varje fall majoriteten skulle ansluta sig? Jag står fast vid min psikt att det är på tok för dyrt.
Jag bor på landet (totalt på vischan) i ett annat EU-land. Fiber kostar motsvarande 330 kr/månad ingen annan avgift och de fixar t o m gratis router(2st). Något är fel, antingen här eller där.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vad majoriteten gör skulle inte spela mig någon roll. Jag skulle beställa baserat på mina egna behov och det innebär fiber jatack.

tycker man sig inte ha ett behov under överskådligt framtid ska man förstås avstå.
 
Bryr mig inte om vad grannarna eller majoritet väljer utan utgår från eget behov och ekonomi (gäller allt jag köper) sedan att man har andra affärsupplägg i andra länder kan jag inte påverka så är det inom många områden. Att det kostar att rulla ut fiber det är enkelt att redovisa, sedan hur fiberoperatörerna räknar för att ta hem kostnad och även göra vinst där finns det många sätt beroende på marknadsförutsättningar. Även olika länders subventioner/bidrag påverkar.

Och som jag noterat är det en ickefråga, majoriteten har valt fiber och merparten av fiberinfrastrukturen är byggd och klar, så varför diskutera en hypotes som inte längre är relevant. Den här frågan skulle ha ställts för 15-20 år sedan när fiber till hemmen började rullas ut. Klipper inte in PTS-bild på nytt.;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Föra huset i Sverige betala vi 9000kr för medlemskap i fiberföreningen men då var det ju inte vinstdrivande här nere är det ingen avgift för anslutning men sen är fibern 5 år bort minst på grund av flera skäl som för få kunder ingen ledningsrätt och en åldrande befolkning
 
R Rutger hauer skrev:
Varför skulle jag kunna dessa priser. Du kan inte dina priser.
En länk beror på hur stark sändaren är. Microvåger uppfanns inte med mobiltelefoni.
Du kan jämföra kostnaden med digital tv jämfört med kostnaden för det så kallade bredbands lyftet.
Sen om min vokabulär inte passar dig är det knappast något jag kan göra något åt. Men du kan börja läsa böcker istället för att lyssna på dom och inte bara topplistan på var man förstör böcker idag, så kanske du förstår mig.
Nej så är det inte. Du tycks blanda ihop det med hur tex Teracom sänder markbunden TV. En hög mast med stor antenn och stark sändare. Du vill inte ha envägskommunikation i ditt internet så täckningen kommer även att bero på upplänken. Den konsumentprodukt du kopplar upp till 5G kommer inte att kunna ha samma effekt som sändaren (teoretiskt) har.

Förutom uteffekt i sändaren så beror det också på känslighet i mottagaren (inklusive antenn och förluster på vägen).

Allt detta kan du egentligen också bortse ifrån för att 5G inte har stor yttäckning per sändare för att det begränsas av dämpningen på den höga frekvensen samt kravet på kapacitet.

Allt detta är fundamenta som du bortser från.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Pin skrev:
Allt detta kan du egentligen också bortse ifrån för att 5G inte har stor yttäckning per sändare
Detta beror på vilket frekvensband vi pratar om. De flesta verkar utgå från att 5g bara handlar om de höga frekvenserna (tiotals gighz). Så är det inte. Dvs, att kategoriskt säga att 5g har så dålig täckning stämmer faktiskt inte, det har samma täckning som existerande teknologier, på liknande frekvensband. 5g körs i tre olika band, lågband kring 700Mhz, midband som man auktionerat ut nu kring 3,5Gig och sedan highband någonstans kring 25Ghz. På highband är täckningen väldigt dålig.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fast under överskådlig framtid kommer man att behålla 3/4G på de lägre frekvenserna eftersom det är där alla kunder finns. Så om man tror att det 5G-nät som byggs just nu kommer att göra all fiber överflödig så är man lite fel ute.
Sen är väl inte överföringshatigheterna med 5G på lägre frekvenser så våldsamt mycket bättre än 4G på samma frekvenser?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Dvs, att kategoriskt säga att 5g har så dålig täckning stämmer faktiskt inte, det har samma täckning som existerande teknologier, på liknande frekvensband. 5g körs i tre olika band, lågband kring 700Mhz, midband som man auktionerat ut nu kring 3,5Gig och sedan highband någonstans kring 25Ghz. På highband är täckningen väldigt dålig.
Stämmer, de flesta har fått för sig att 5G bara är mm-vågor men så är det ju definitivt inte. I de nät som finns i världen är frekvenser kring 3.5 GHz dominerande (Kina har majoriteten av abonnenterna).
Teracom köpte den fjärde delen av 5G-spektrumet i Sverige förra veckan. Och den är kring 2.3 GHz.
För högbandsprodukter är det 28 och 39 GHz just nu som gäller.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Detta beror på vilket frekvensband vi pratar om. De flesta verkar utgå från att 5g bara handlar om de höga frekvenserna (tiotals gighz). Så är det inte. Dvs, att kategoriskt säga att 5g har så dålig täckning stämmer faktiskt inte, det har samma täckning som existerande teknologier, på liknande frekvensband. 5g körs i tre olika band, lågband kring 700Mhz, midband som man auktionerat ut nu kring 3,5Gig och sedan highband någonstans kring 25Ghz. På highband är täckningen väldigt dålig.
Jag backar på det

Min huvudsakliga invändning var mot påståendet att det bara är att öka uteffekten på sändaren i masten.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast under överskådlig framtid kommer man att behålla 3/4G på de lägre frekvenserna eftersom det är där alla kunder finns. Så om man tror att det 5G-nät som byggs just nu kommer att göra all fiber överflödig så är man lite fel ute.
Sen är väl inte överföringshatigheterna med 5G på lägre frekvenser så våldsamt mycket bättre än 4G på samma frekvenser?
3G ryker först (redan inom överskådlig tid förmodligen), 2G kommer leva längre.
 
J JohanLun skrev:
Får man backa till 14.4 med Rosengrens Internetpaket? När jag var liten spelade jag sänka skepp med 300/75 på terminal mot pdp11 på farsans jobb, avis på de med vic20. Världen går för snabbt, coola ned.
Jag har haft världens nordligaste Fidonet 2:205/610, (kom ett ännu längre norrut senare) körde på 14.4 till å börja med men det drog snabbt iväg till mer svindlande hastigheter 56k. Mitt första modem var ett 1200, nog gick det skapligt fort att skicka text på det!
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.