Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Men ärligt talat, vad vill du uppnå med det? Du använder ändå inga funktioner som inte finns i originalmjukvaran, gissar jag?
En mycket befogad fråga.
Jag kan även fråga mig varför jag ens ska bry mig mer nu än att bara slänga in en switch bakom befintlig router för att öka upp till tillräckligt antal portar.

Jag vet inte riktigt svaren, därför tycker jag tråden är bra, och rätt lyckad faktiskt också.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Förrän du byter router/brandvägg.
Givetvis och då är det ju enkelt att lägga upp mappningen i den nya enheten. Eftersom vi diskuterar hemmanät är det ju inte skitmånga enheter där det finns ett värde att ha fast ip.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En mycket befogad fråga.
Jag kan även fråga mig varför jag ens ska bry mig mer nu än att bara slänga in en switch bakom befintlig router för att öka upp till tillräckligt antal portar.

Jag vet inte riktigt svaren, därför tycker jag tråden är bra, och rätt lyckad faktiskt också.
Angående dd-wrt och liknande open-source firmware, så håller jag med om att det inte är så mycket av den extra funktionaliteten som man behöver. Skulle vara om man sätter upp en massa vlan, då kan man ha nytta av sådan firmware. Avsaknaden av hårdvaru-NAT kan vara problematisk om man har > 100mbit, men jag har för mig att det var på gång sådan med acceleration i nån dd-wrt version...

Det man kan vinna är stabilitet. Jag har varit med om ganska många routrar som man måste starta om varje månad. Ibland är det så att det går segare och segare, men man tänker inte på det för att det kommer krypande. Och så fixar det sig när man startar om. Med dd-wrt så har jag hållit igång routrar i två år utan omstart, och anledningen till att jag startade om den var att jag skulle uppgradera firmware. dd-wrt har alltid varit mycket stabilt för mig.
 
X xLnT skrev:
Jag stör mig på att man inte (verkar) kunna söka på vilken port en mac-adress finns. Det är ju en ganska simpel sak som man använder ganska ofta.
Var tvungen att kolla lite på detta. Är inte säker på att jag helt förstår vad du är ute efter men i Edgeroutern kan man ju söka efter en MAC antingen i gui eller CLI.

Skärmdump av DHCP Server GUI som visar MAC/IP-kartläggning och en sökfält för MAC-adresser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Baserat på det vet jag ju vilket subnät den finns på.

Om jag tittar i Unfi-controllern på "Clients" så kan man söka på MAC och då se på vilken switch och port den MACen är ansluten.

Visar bara delar av guit här för jag orkar inte maskera sådant jag inte vill visa er:

Skärmdump av nätverksgränssnitt med upptid, nätverksanslutning och portinformation.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Det man kan vinna är stabilitet. Jag har varit med om ganska många routrar som man måste starta om varje månad. Ibland är det så att det går segare och segare, men man tänker inte på det för att det kommer krypande. Och så fixar det sig när man startar om. Med dd-wrt så har jag hållit igång routrar i två år utan omstart, och anledningen till att jag startade om den var att jag skulle uppgradera firmware. dd-wrt har alltid varit mycket stabilt för mig.
DET tror jag också är en av poängerna. Samt att det är kul att köra något annat bara för att man kan.

Stabilitetsdelen löste sig dock för mig när jag bytte till Ubiquiti.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Var tvungen att kolla lite på detta. Är inte säker på att jag helt förstår vad du är ute efter men i Edgeroutern kan man ju söka efter en MAC antingen i gui eller CLI.

[bild]

Baserat på det vet jag ju vilket subnät den finns på.

Om jag tittar i Unfi-controllern på "Clients" så kan man söka på MAC och då se på vilken switch och port den MACen är ansluten.

Visar bara delar av guit här för jag orkar inte maskera sådant jag inte vill visa er:

[bild]
Edgerouter är något annat.
Jag pratar om Unifiserien.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Givetvis och då är det ju enkelt att lägga upp mappningen i den nya enheten. Eftersom vi diskuterar hemmanät är det ju inte skitmånga enheter där det finns ett värde att ha fast ip.
Det beror på i vems nät det är, jag tycker personligen det är jobbigare att lägga upp dom på nytt i ett slött webgränssnitt.
Jag har meckat med edgerouter-burkarna i många år. Jag har svårt för deras gui och de olika problem de har.
 
X xLnT skrev:
Edgerouter är något annat.
Jag pratar om Unifiserien.
Ok, men det jag skrev under bilden från Edgeroutern var från Unifi-kontrollern. Ok? Dvs det går.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En mycket befogad fråga.
Jag kan även fråga mig varför jag ens ska bry mig mer nu än att bara slänga in en switch bakom befintlig router för att öka upp till tillräckligt antal portar.

Jag vet inte riktigt svaren, därför tycker jag tråden är bra, och rätt lyckad faktiskt också.
Du kan ju börja med en switch, dom är ju inte så dyra. Sen kan du ju fortsätta läsa om, köpa och testa lite roliga prylar för att bygga ut ditt nät.
 
Mikael_L
Om jag skaffar en router (USG) eller något annat utan wifi, kan jag sätta upp en av mina befintliga routrar efter för att sköta wifi?
T.ex. min RT-AC51U har en AP-mode, som verkar betyda att den kan agera ren AP ...
 
Japp
 
Det varierar ju lite från modell till modell men så länge du ansluter din routers LAN port till USGn så brukar det gå bra. Ansluter du WAN porten till USG så skapar den ett nytt nätverk. Har din router ett APläge kan du antagligen ansluta i vilken port som helst med det läget påslaget. Då är fw, NAT och dhcp etc avstängt och den tillverkar bara wifi.
 
Hur du än gör med Wi-Fi och routring så kan du ju köpa alla switchar du behöver nu för att kunna sätta upp det fysiska nätverket på ett optimalt sätt. Switchar är billiga. Med optimalt sätt menar jag bl.a. att undvika att dra alltför många kablar parallellt (jag har en switch vid tv bänken, trots att jag skulle kunna klara mig med tre kablar, men det är lättare att dra en kabel och köra en switch). Likaså om man ska köra PoE så ska man ju undvika alltför långa kablar, samt att man måste köpa switchar som klarar PoE.
Så kan du sen i lugn och ro fundera över hur du ska ordna brandvägg/routring och Wi-Fi.

Edit: detta eftersom, såsom tidigare sagts i tråden, lägger inte switchar på nån nämnvärd latency.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nästa steg ser jag som att man flashar en sån här router med annan, mer avancerad programvara.
Och det har jag redan ordnat, har en gigabit-router som jag lyckades få in DD-WRT i. Sen tog det lite stopp vid konfigureringen, och nätet kunde inte vara nere för länge medan jag lekte, så jag kastade tillbaka den gamla routern och ta upp det där med konfigurering sen.

Detta blir en konsumentrouter med mer avancerad programvara, och förhoppningsvis en stabilare router.

Här kan jag ju stanna, bara sätta upp en switch efter för att få önskat antal portar.
Hepp.
Först nu är jag klar med detta. Tog tag i det lite lätt i förrgår, fick fortfarande inte igång wifit på min DD-WRT-flashade DIR-882.
Så idag har jag läst på och grejat, började med att uppgradera firmware, jag hade tydligen valt en välkänt dålig build :oops:
Sen "fabriks"återställde jag allt, alltså till DD-WRT grundkonf.
Och nu är jag i alla fall up'n running, men fortfarande nyttjar jag typ noll av alla finesser, men det ska väl bli lite allteftersom.

Just nu har jag ett "problem", jag har två enheter med static IP (NAS och nätverksskrivare, anslutna med koppar) inga av dessa kan jag finna i någon tabell i webgränssnittet till DD-WRT.
Problem och problem, egentligen gör det kanske inte så mycket, men jag tycker det är irriterande helt enkelt, jag vill ha en lista med precis allt som anslutit sig.
Någon som vet var det gömmer sig, eller hur man trollar fram informationen?
 
Det var länge sedan jag körde DD-WRT, men det går väl om inte annat att lägga upp dem som statisk-lease i DHCP'n?
(Att de sedan inte efterfrågar någon DHCP-adress idag är ju inget problem och dessutom har du förberett för framtiden om du frivilligt eller ofrivilligt ändrar dem från statisk uppsättning)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.