H heimlaga skrev:
Jag brukar dra omkull träd med traktor och vajerkran om träden inte får falla åt fel håll. Man skall inte göra saker svårare än de är.
Hum, kan vara knepigt i villaområden.:cool:
Men gör detsamma med en BM och Starkran men då i skogen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur är det ens möjligt att då får detta att gå runt? Fyra man uppbundna på detta jobb. Annat hantverk brukar ju faktureras kring 10 000 kr man och arbetsdag för småjobb. Sen får man ju dra av ROT så det är ju inte riktigt det man betalar i slutändan men ändå.
Det är ett arbetskollektiv (tror jag det heter) för före detta missbrukare. Dom var som sagt 4 man men tog betalt för 3. Fakturerat 4 timmar x 3 gubbar 375kr/ timme samt milkostnad 4,4 mil a 50Kr. Totalt 5963 minus skatteavdrag blev 3151.
Som sagt var. Dom kommer att anlitas igen Proffs ut i fingerspetsarna och gården bättre städad än innan dom kom.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Maria T
B Batz skrev:
Det är ett arbetskollektiv (tror jag det heter) för före detta missbrukare. Dom var som sagt 4 man men tog betalt för 3. Fakturerat 4 timmar x 3 gubbar 375kr/ timme samt milkostnad 4,4 mil a 50Kr. Totalt 5963 minus skatteavdrag blev 3151.
Som sagt var. Dom kommer att anlitas igen Proffs ut i fingerspetsarna och gården bättre städad än innan dom kom.
En släkting till mig har anlitat liknande, Basta Missbruksrehabilitering som utgår från Nykvarn. Släktingen bor i Grödinge några mil söder om Stockholm, så från Nykvarn är det väl ca 2 mil. Gubbarna från Basta har tagit ner några stora lärkträd och två stora tallar på hennes tomt, hon är jättenöjd och vill gärna anlita dem igen men det kan tydligen vara svårt att boka tid (långt fram i tiden) så om något måste ner snabbt av olika skäl kanske de inte är de rätta. Men bra pris, och mycket noga städat efteråt, och så verkar det vara en bra organisation. (y)
 
[QUOTE="Sen finns det såklart seriösa arborister med skälig prisbild och normal verklighetsuppfattning om hur lång tid saker tar. Men jag har stötit på många oseriösa arborister sista tiden med helt uppåt väggarna priser där 20 000 för ett träd som tar en timme med skylift bara var ett exempel på hur branchen för tillfället innehåller en hel del lycksökare..[/QUOTE]

Det är min uppfattning med och det är förvånande att det även spridit sig till mindre kommuner i landet.
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
S
craftsboy craftsboy skrev:
Finns väldigt bra fäste i form av en kraftlednings vajerfästen ner i berget. Sedan en annan tall på lagom avstånd.
Kan bli dyrt om man pillar med kraftledningens förankringar utan tillstånd av ägaren. Tveksamt om ägaren skulle tillåta.
 
S SNf skrev:
Kan bli dyrt om man pillar med kraftledningens förankringar utan tillstånd av ägaren. Tveksamt om ägaren skulle tillåta.
Jag skulle inte lita på dom förankringarna..... har varit med och dragit ur såna ur marken vid nertaging av el/telestolpar........

Är oftast bara ett skårat stål som slagits ner över en kil i ett borrat hål......
 
P Peppis20 skrev:
Vad kostade det? Och var hände detta? Låter som en bra idé :)
Karlskronaområdet. 2016.
2 dagar jobb med ca 8-10 träd. 8000:- efter ROT.
/Lars
 
G Gustafspappa skrev:
Karlskronaområdet. 2016.
2 dagar jobb med ca 8-10 träd. 8000:- efter ROT.
/Lars
glöm nu inte killen i denna tråd som känner en firma som tar ner 100 träd för 3500kr inkl moms, ink skatter, lön, bränsle, bortforsling . ;P
 
  • Haha
ArvCop och 1 till
  • Laddar…
B
I ItWasntMe skrev:
glöm nu inte killen i denna tråd som känner en firma som tar ner 100 träd för 3500kr inkl moms, ink skatter, lön, bränsle, bortforsling . ;P
Det är mer vanligt än ovanligt att skogsägare får betalt för att ta ner skogen....
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
Bockamålen Bockamålen skrev:
Ska du betala för att fälla dem :crysmile:
Blev lite fel
 
L Lilllen skrev:
Frågan är hur de ska veta att man vinschat på rätt sätt och så vid fellutande träd dock?

det är faktiskt så att även om trädet är kraftigt fellutande, kan du vicka över det med kilar, om du gör korrekta snitt..
Då rekomenderar jag att du har tre st "långa" kilar med dig och en stor slägga! Naturligtvis måste trädet vara friskt.
banka in första kilen så långt det går efter du fimpat säkra hörnet sedan lägger du de andra två på varandra och bankar in dom...
naturligtvis är det lugnast för sinnet att gardera med vinsch om det är risk för huset i närheten..

PS. det syns på stubben hur du gjorde. DS.

///BG
 
craftsboy craftsboy skrev:
Jag har cirka 6 tallar i varierande storlek på tomten som ska fällas. Jag står för all hantering efteråt. Nu har jag frågat 3 trädfällare och INGEN vill fälla dom löpande betalt. Alla vill ha rejält betalt. Givetvis inser jag att försäkringen om ett träd trillar in i huset är värt pengar för mig och även kostar för trädfällaren men detta är löjligt.

Tröttnade och fällde 3 av sju själv och kan nog fälla 2 till. Återstår 1 tall som står nära huset och lutar lite fel.

Vad göra?
Hej det går få ner tallen med hjälp av kilar eller fällriktare! Bra jobbat! Var bor du
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
M Mikael1978 skrev:
Hej det går få ner tallen med hjälp av kilar eller fällriktare! Bra jobbat! Var bor du
Smålandskusten. Sega "gotlandstallar" :D
 
Vi har tagit ned ett antal träd på liten villatomt. Det största stod jättetokigt till, var gigantiskt. Tog ett par dar att få ned med gubbar klättrande, och vinchande av stammar i en hög som sen lastades av kranbil över en häck.

Sen tog vi ett antal träd vid ett annat tillfälle med kranbil med såg i gripklon. Det sista var mycket billigare men hade inte gått på det stora trädet då ingen bil kunde komma nära nog.

Jag tror på att både fråga arborist och kranbil, då det verkar vara stor skillnad vad som är bäst beroende på hur det ser ut.
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Ska ha det åtanke om/när vi behöver fälla ett större träd (eller fler) i framtiden, att fråga innan hur hen vill ha betalt för ett sådant jobb.

Vi har en arborist här typ vartannat år, men vi har alltid bet hen per timme. Men det har gällt mindre arbeten än just plocka ner stora träd (ta bort småträd, klippa äppelträd, ta bort större grenar på lönnar/bok/ek osv).

Är lite svårplacerat ibland, men det känns på nått vi att antingen bokar man en halvdag eller en heldag avser (för mig halvdag, men skulle det gälla att ta ner ett av de stora träden.. blir det nog en heldag!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.