Hej
Finns det några regler/bestämmelser vad som gäller vid inkoppling av laddbox?
Nu tänker jag inte på offentliga platser utan vid eget hus.

Har hittat en text på Elsäkerhetsverket och där står det "..nya krav för laddpunkter...Elinstallationsreglerna ( avsnitt 722)"
Hur hittar man detta?
Och gäller detta privatpersoner dessa regler?
 
  • Gilla
Dino81 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Givetvis finns det regler, precis som för all annan starkströmsinstallation.

Elinstallationsreglerna (aka SS 436 40 00, aka SEK HB 444) kan man köpa, de finns tyvärr inte tillgängliga fritt. Jag kan dock berätta att det inte står något speciellt där mer än de allmänt giltiga reglerna samt lite hänvisningar till standarder för kontaktdon och regler för JFB.

Den specifika texten för JFB ser ut som följer (utgåva 2, 2017):

722.531.2.101
Varje inkopplingspunkt ska individuellt skyddas av jordfelsbrytare av typ A eller B, vars
märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
Där laddningsstationer för elfordon är utrustade med ett uttag eller anslutningsdon för elfordon enligt
SS-EN 62196-serien, ska åtgärder mot likströmsfelströmmar vidtas, förutom när dessa kommer från
laddningsstationen. Inkopplingspunkterna ska skyddas av
– jordfelsbrytare av typ B, eller
– jordfelsbrytare av typ A samt utrustning som säkerställer frånkoppling vid felströmmar som är
högre än 6 mA likström.
Jordfelsbrytare ska vara utförda enligt någon av följande standarder: SS-EN 61008-1, SS-EN 61009-1,
SS-EN 60947-2 eller SS-EN 62423.


Reglerna gäller alltid.

Det som inte blir tillämpligt i hemmiljö är det som handlar om DC-laddning med höga spänningar/strömstyrkor.

Har du någon specifik fråga?
 
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Hej
Ni var snabba på att svara :) Tack.

Häftet på voltimum kommer jag inte åt, gissar att du är guldmedlem och då har tillgång.

Jag är husägare och vill bara förstå att elektrikern som kopplat in laddboxen i huset har gjort rätt.
Tack för input, får ta ett snack med elektrikern i veckan.
 
Har du några skäl att tro att det inte är riktigt gjort? Om du visar och beskriver vad du har kan du säkert få några svar och synpunkter du kan ha nytta av.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
E
D Davidofsweden skrev:
Hej
Ni var snabba på att svara :) Tack.

Häftet på voltimum kommer jag inte åt, gissar att du är guldmedlem och då har tillgång.

Jag är husägare och vill bara förstå att elektrikern som kopplat in laddboxen i huset har gjort rätt.
Tack för input, får ta ett snack med elektrikern i veckan.
Hej, det var inte meningen att luras, tänkte bara på detta häftet: https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Laddning_elbil.pdf
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du några skäl att tro att det inte är riktigt gjort? Om du visar och beskriver vad du har kan du säkert få några svar och synpunkter du kan ha nytta av.
Eftersom jag är okunnig inom elområdet så vill jag få mer kunskap. Börjar förstå mer nu genom tråden och även via pm jag har fått. Finns grym kunskap på forumet :)
Har en wallbox pulsar plus installerad,den har inbyggt DC-skydd.
https://intelligent-solutions.se/wallbox-2/wallbox-pulsar-plus/
Den är kopplad från fasadskåpet med egen kabel till laddboxen, borde sitta en JFB A (?) någonstans som jag förstår det.
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
tommib
Ja. Det ska sitta en JFB typ A (eller B) någonstans innan boxen. Den ska också vara avsäkrad med som högst 32 A men det klarar man sannolikt med huvudsäkringarna.

Det står inget i installationsanvisningen om DC-skydd så det blir lite tvetydigt om JFB typ B behövs eftersom anvisningen hänvisar till lokala föreskrifter. Se sid 15 i installationsanvisningen, längst upp till höger.

https://support.wallbox.com/wp-content/uploads/ht_kb/2020/02/IG-PULSAR-och-PULSAR-PLUS.pdf

Edit: Det framgår från databladet att den har DC-detektering så det borde vara ok.

https://support.wallbox.com/wp-content/uploads/ht_kb/2020/09/SV_Datablad_PulsarPlus.pdf

Det är lite google translate över databladet. Sopigt kan en tycka. Sista tecknet i produktnumret sägs t.ex. stå för "Recension" (gissar att de menar revision, dvs version). Det är också lite roligt med pratet om den mest effektiva tekniken osv när det i princip verkar röra sig om en snyggt förpackad kontaktor och lite logik för att informera bilen om max laddström. Det är bilens laddare som styr hur mycket som tas ut, boxen bara berättar hur mycket som finns tillgängligt.

Vad kostade kalaset?
 
E
tommib tommib skrev:
Ja. Det ska sitta en JFB typ A (eller B) någonstans innan boxen. Den ska också vara avsäkrad med som högst 32 A men det klarar man sannolikt med huvudsäkringarna.

Det står inget i installationsanvisningen om DC-skydd så det blir lite tvetydigt om JFB typ B behövs eftersom anvisningen hänvisar till lokala föreskrifter. Se sid 15 i installationsanvisningen, längst upp till höger.

[länk]

Edit: Det framgår från databladet att den har DC-detektering så det borde vara ok.

[länk]
Kollat vid centralen?
Vem testkör halvårsvis i hushållet, fråga hen.
 
  • Haha
tommib
  • Laddar…
D Davidofsweden skrev:
Eftersom jag är okunnig inom elområdet så vill jag få mer kunskap. Börjar förstå mer nu genom tråden och även via pm jag har fått. Finns grym kunskap på forumet :)
Har en wallbox pulsar plus installerad,den har inbyggt DC-skydd.
[länk]
Den är kopplad från fasadskåpet med egen kabel till laddboxen, borde sitta en JFB A (?) någonstans som jag förstår det.
Då har du en vettig installation dvs att du har den matad direkt från din matningspunkt. Du får kolla där vad du har för ev skydd i skåpet. Minst en JFB typ A ska sitta där ev säkring kan beroende på kabel som valts som tommib skrev vara mätarsäkringen om den som oftast är < 25 A. Det kan vara separat säkring och JFB eller kombinerad sk PSA med samma fysiska storlek som en vanlig JFB.

Som sagt ta en bild i skåpet så vet vi vad u har där.
 
F
Är det inte inbyggd JFB direkt i boxen då?
 
Normalt är det en detektering av DC i boxen som bryter laddningskretsen alltså inte en ersättare av konventionell JFB. Men man slipper resonemangen runt typ B åtminstone.
 
Jag installerade just precis en sådan idag. Något särskilt du undrar över?
Väggmonterad elbilsladdare "Wallbox" med upphängd kabel och laddpistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Arnold142
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Normalt är det en detektering av DC i boxen som bryter laddningskretsen alltså inte en ersättare av konventionell JFB. Men man slipper resonemangen runt typ B åtminstone.
GK100 GK100 skrev:
Då har du en vettig installation dvs att du har den matad direkt från din matningspunkt. Du får kolla där vad du har för ev skydd i skåpet. Minst en JFB typ A ska sitta där ev säkring kan beroende på kabel som valts som tommib skrev vara mätarsäkringen om den som oftast är < 25 A. Det kan vara separat säkring och JFB eller kombinerad sk PSA med samma fysiska storlek som en vanlig JFB.

Som sagt ta en bild i skåpet så vet vi vad u har där.
GK100 GK100 skrev:
Då har du en vettig installation dvs att du har den matad direkt från din matningspunkt. Du får kolla där vad du har för ev skydd i skåpet. Minst en JFB typ A ska sitta där ev säkring kan beroende på kabel som valts som tommib skrev vara mätarsäkringen om den som oftast är < 25 A. Det kan vara separat säkring och JFB eller kombinerad sk PSA med samma fysiska storlek som en vanlig JFB.

Som sagt ta en bild i skåpet så vet vi vad u har där.
Kabel in på höger sida.
PSA = Personskyddsautomat?
 
  • Elcentral med tre cirkulära uttag och kabel som kommer in till höger, märkt med PSA-fråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där var det ju tomt... Och i andra änden, vid laddaren, finns det någon extra kapsling där eller går kabeln rakt in i laddboxen? Annars får du ta hem elfirman igen så att de får göra rätt för sig. Jag tycker som sagt att JFB och eventuella överströmsskydd passar bättre i en liten elcentral i närheten av laddaren. Vi får hoppas bara att kabeln på bild är dimensionerad för den högsta mätarsäkringen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.