Det är antre dörren , ej garageporten , som blir fuktskadad vid låset .
Tätningslisten mellan karm / dörr är hel , avstånd mellan karm / dörr är 2-3 mm .
Lagt märke till att dörren sväller på vintern pga fukt som drar troligtvis genom låshuset , svårt att öppna dörren .
Ytterbeklädnaden (målad mdf ) börjar separera från dörrstommen + svart mögel (vid låset)
Är fuktigt / blött mellan karm / dörr .
Dörr köpt från Hemfint (billig)
https://www.hemfint.se/ytterdorr-goteborg-tat-utan-glas
Ska det vara så här !
Tätningslisten mellan karm / dörr är hel , avstånd mellan karm / dörr är 2-3 mm .
Lagt märke till att dörren sväller på vintern pga fukt som drar troligtvis genom låshuset , svårt att öppna dörren .
Ytterbeklädnaden (målad mdf ) börjar separera från dörrstommen + svart mögel (vid låset)
Är fuktigt / blött mellan karm / dörr .
Dörr köpt från Hemfint (billig)
https://www.hemfint.se/ytterdorr-goteborg-tat-utan-glas
Ska det vara så här !
Produkter som diskuteras: "Tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 1 955 inlägg
Hur gammal är den? Om den sväller så den går imot så lär det ju skava/gå sönder.. Låter som att springan skulle behöva vara större
Om jag kollar min egen tråd så borde dörren monterats Okt 2017
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-1-a-garagebygge-i-mitt-liv.296559/page-4
Men att det tar emot när dörren sväller lär ju inte stoppa fukten som drar genom dörren Ang öka springan .
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-1-a-garagebygge-i-mitt-liv.296559/page-4
Men att det tar emot när dörren sväller lär ju inte stoppa fukten som drar genom dörren Ang öka springan .
Besserwisser
· östergötland
· 1 955 inlägg
Skulle gissa att det är karmen som rör sig, mdf är väl ett dött material?
Det kan ju inte ha ngt med låset att göra? Måste vara två separata problem.Tomture61 skrev:
Fukten kan komma utifrån, dvs blåsa/rinna in i springan, vilket är ett helt naturligt och oundvikligt "problem".
Det kan också vara kondens. I så fall är inte tätningslisten tät.
Bor du blåsigt?
Ingen av våra ytterdörrar klarar att hålla helt tätt när det blåser ordentligt ute. (> 8-10 m/s, vilket är en tämligen moderat vindstyrka som relativt ofta förekommer.) Dock har jag aldrig noterat kondens/fukt runt dörrarna.
Nej!Tomture61 skrev:
Att det blir fuktigt vid dörrlåset beror förmodligen på kondens. Är det metalldelar från utsida till insida så... För själva handtaget kräver det roddarpinne i trä eller plast, men för själva låsmekanismen är det kanske svårare att bryta köldbryggan?
Kyla kommer ju också in via själva låskläppen som går in i karmen. Så ett lås med ngn enda del i snabbrostande kolstål lär förmodligen börja kärva snabbt.
Om man tar kärvande lås, drag genom lås(?), mdf som är förstört, fukt mellan karm/dörr samt att dörren var billig så pekar det bara åt ett håll. Dörren tål inte Svenskt klimat. Måste vara felmärkt. Inte ytterdörr utan innerdörr. Lägenhetsdörr tänkt att sitta i ett trapphus?
Enligt Hemfints spec är den både tät och är klassad som ytterdörrOldboy skrev:Det kan ju inte ha ngt med låset att göra? Måste vara två separata problem.
Fukten kan komma utifrån, dvs blåsa/rinna in i springan, vilket är ett helt naturligt och oundvikligt "problem".
Det kan också vara kondens. I så fall är inte tätningslisten tät.
Bor du blåsigt?
Ingen av våra ytterdörrar klarar att hålla helt tätt när det blåser ordentligt ute. (> 8-10 m/s, vilket är en tämligen moderat vindstyrka som relativt ofta förekommer.) Dock har jag aldrig noterat kondens/fukt runt dörrarna.
Nej!
Att det blir fuktigt vid dörrlåset beror förmodligen på kondens. Är det metalldelar från utsida till insida så... För själva handtaget kräver det roddarpinne i trä eller plast, men för själva låsmekanismen är det kanske svårare att bryta köldbryggan?
Kyla kommer ju också in via själva låskläppen som går in i karmen. Så ett lås med ngn enda del i snabbrostande kolstål lär förmodligen börja kärva snabbt.
Om man tar kärvande lås, drag genom lås(?), mdf som är förstört, fukt mellan karm/dörr samt att dörren var billig så pekar det bara åt ett håll. Dörren tål inte Svenskt klimat. Måste vara felmärkt. Inte ytterdörr utan innerdörr. Lägenhetsdörr tänkt att sitta i ett trapphus?
Vet inte vad delen heter i dörrkarmen där låskolven går in , börjar se anfrätt ut , den är ju förzinkad .
Garaget har värme (18-19 gr) och har luftavfuktare 45-50 % RH . Självdrag som ventilation.
Jag har liknande dörrar från bauhaus i pannrum, snickeri och en friggebod. Den enda som klarar sig riktigt bra är den på friggeboden som har ett entrétak över sig. Den är nog näst intill nyskick trots sina 10 år. I snickeriet sitter den nära backen, nästan i nivå med grusplan samt inga hängrännor på ladan=Klarar sig förvånansvärt bra ändå trots skvättandet. I pannrum är det tralldäck utanför, med taskigt takutsprång. Skvätter som fan. =Klarar sig uselt, skev och trög och allmänt tråkig. Här kan nog temp i pannrum (vedpanna) göra sitt.
Bilder på dörr / lås .
Det som är avskavt är färgen , blir för tajt på vinterhalvåret.
Man ser fuktdroppar på låsblecket.
På första bilden ser man en svart linje (vänster sida dörrblad) utsidan på dörr som börjar separera .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som är avskavt är färgen , blir för tajt på vinterhalvåret.
Man ser fuktdroppar på låsblecket.
På första bilden ser man en svart linje (vänster sida dörrblad) utsidan på dörr som börjar separera .
Ser ut som aluminiumplåten släppt från massivramen. Då blir ramen mkt utsatt för fukt.Tomture61 skrev:
Brukar vara en aluminiumplåt 0,5-0,7 mm tjock på bägge sidor innanför Mdf:en. Som för övrigt brukar vara 4mm HDF. Så även på din dörr, står ju i produktfaktan om dörren i länken du har postat.Tomture61 skrev:
Har en innerdörr som tidigare skavde i karmen en viss tid på året. Blev irriterad och tvingade karmen i bättre läge genom att dra i en rejäl skruv. Karmen är fortfarande buktig och vriden, men inte så mkt att dörren tar i längre.
Har för mig att vår ytterdörr som byttes för några år sedan hade liknande problem med en inte helt rak karm. Den fick vi också tvinga på plats med en redig skruv.
Vad jag vill säga med detta är att det kanske är karmen som inte är så rak som den ska vara, som då gör att det skaver i?
Låset ser ut som ett Assa, så det borde väl vara helt ok för svenskt klimat.
Att dörren förefaller ha börjat spricka upp måste rimligtvis anses som ett fabrikationsfel.
Har för mig att vår ytterdörr som byttes för några år sedan hade liknande problem med en inte helt rak karm. Den fick vi också tvinga på plats med en redig skruv.
Vad jag vill säga med detta är att det kanske är karmen som inte är så rak som den ska vara, som då gör att det skaver i?
Låset ser ut som ett Assa, så det borde väl vara helt ok för svenskt klimat.
Att dörren förefaller ha börjat spricka upp måste rimligtvis anses som ett fabrikationsfel.
Den har begynnande fuktskador hela vägen på låssidan , man ser också att det finns vattendroppar på låshuset .Oldboy skrev:Har en innerdörr som tidigare skavde i karmen en viss tid på året. Blev irriterad och tvingade karmen i bättre läge genom att dra i en rejäl skruv. Karmen är fortfarande buktig och vriden, men inte så mkt att dörren tar i längre.
Har för mig att vår ytterdörr som byttes för några år sedan hade liknande problem med en inte helt rak karm. Den fick vi också tvinga på plats med en redig skruv.
Vad jag vill säga med detta är att det kanske är karmen som inte är så rak som den ska vara, som då gör att det skaver i?
Låset ser ut som ett Assa, så det borde väl vara helt ok för svenskt klimat.
Att dörren förefaller ha börjat spricka upp måste rimligtvis anses som ett fabrikationsfel.
Den garanti som verkar finnas är för skev dörr
Dörren köpt 2017 .
Redigerat: