Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Ja, det är definitivt en ökad risk.

Men mest troligt händer inget.

Fast oacceptabelt.
Men rent praktiskt. Vad skulle kunna hända när en masonitskiva på några cm. avstånd, är elkontaktens enda granne.

Staffan
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men rent praktiskt. Vad skulle kunna hända när en masonitskiva på några cm. avstånd, är elkontaktens enda granne.

Staffan
Det som händer @Staffan2000 är att om två år när byggarna bär ut garderoben så består felaktigheter och en liten bebis kryper och slickar på den.

Eller tusen andra saker som kan ske.

Man menar bara inte så med berått mod när det så enkelt kan fixas.
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Det som händer @Staffan2000 är att om två år när byggarna bär ut garderoben så består felaktigheter och en liten bebis kryper och slickar på den.

Eller tusen andra saker som kan ske.

Man menar bara inte så med berått mod när det så enkelt kan fixas.
Dvs. Så länge skåpet står där, är det i praktiken inga problem? Och om byggjobbaren VAB:ar den tänkta dagen så garderoben blir kvar, kan den stå där till dödagar:D.

Staffan
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Dvs. Så länge skåpet står där, är det i praktiken inga problem?

Staffan
Det vet man aldrig. Det är inte så el materialet är tänkt att användas. Dagens uttag är ofta IP20 med kapslingen av.

Tänk om här kryper in en spindel med hundra ägg mellan fas och nolla och skapar någon slags ljusbåge mot det brännbara?

Men vad sannolikheten att något ska hända är inte för mig att bedöma, det finns i alla fall inte i min värld att detta lämnas så här.
 
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Det vet man aldrig. Det är inte så el materialet är tänkt att användas. Dagens uttag är ofta IP20 med kapslingen av.

Tänk om här kryper in en spindel med hundra ägg mellan fas och nolla och skapar någon slags ljusbåge mot det brännbara?

Men vad sannolikheten att något ska hända är inte för mig att bedöma, det finns i alla fall inte i min värld att detta lämnas så här.
Det skulle inte heller jag gjort. Men det är en intressant fråga att ställa till de som säger nej nej.

Staffan
 
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det skulle inte heller jag gjort. Men det är en intressant fråga att ställa till de som säger nej nej.

Staffan
Jag tror inte något ska hända.
Men jag är övertygad om att den teoretiska risken ökar, hur mycket har jag ingen aning om.

Mitt första exempel är den största risken, skåpet flyttas och det blottade uttaget blir kvar och framförallt djur och barn är i fara.

Men vad händer om man tar bort en plastbit, är din fråga, och ersätter med trä.

Det är såklart ingen fördel. Kanske blixten slår ut där. Men troligen ej.
 
  • Gilla
CeciliasHus och 1 till
  • Laddar…
Och varför skulle man inte göra det helt framtidssäkert när det är så enkelt?? Sedan kan man utan problem flytta sin garderob bäst man vill i framtiden??
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Och varför skulle man inte göra det helt framtidssäkert när det är så enkelt?? Sedan kan man utan problem flytta sin garderob bäst man vill i framtiden??
Nu var det viktigt för @Staffan2000 att veta exakt vilka alla risker kunde tänkas bestå av.
 
E El-Löken66 skrev:
Det med hål är såklart det bästa men om uttaget är ändhållplats för trådarna/kabeln som går dit så tycker jag även man kan koppla bort och isolera dessa i matande dosa och skruva på doslock enligt tidigare förslag och låta det förbli så, skippa hålet i garderoben och kommer behovet igen är det enkelt att återställa.

Om det nu mot all förmodan skulle gå något vidare från uttaget går det även enkelt att lösa genom att dra nya trådar mellan angränsande dosor och låta den gå i en sling i detta uttaget så blir det enkelt att koppla i framtiden.
Jag fattar ju själv att jag i princip kan tejpa över det och trycka dit garderoben. Men min fråga var hur detta ska göras korrekt. Så jag är tacksam för svaren på detta. Så kan jag avgöra själv sedan.

Nu undrar jag, hur tar man reda på om detta är "ändhållplatsen"? Multimeter finnes.
 
Hej Är det jordat går det 3 ledare fram o inga fler, då är det ingen koppling som går vidare
 
Jag blir alltid glad när garderober hamnar framför ett uttag för då är det ju superssmidigt att få till belysning inne i dom. Fram med hålsågen så är det löst på minuten.

edit: finns lågbyggande uttag också
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
C CeciliasHus skrev:
Jag fattar ju själv att jag i princip kan tejpa över det och trycka dit garderoben. Men min fråga var hur detta ska göras korrekt. Så jag är tacksam för svaren på detta. Så kan jag avgöra själv sedan.

Nu undrar jag, hur tar man reda på om detta är "ändhållplatsen"? Multimeter finnes.
Slå av strömmen, ta ut resten av uttaget, är det två sladdar (tre om det är jordat) och inga fler så är det ändhållplats. Du borde också kunna se om kablar kommer från ett håll eller flera.
 
  • Gilla
CeciliasHus
  • Laddar…
Tack för alla svar och synpunkter. Jag landar nu troligen i att jag lägger en utanpåliggande väggkontakt vid sidan av garderoben som kopplas in i denna punkt och med ett täcklock. Det borde väl vara korrekt om jag har rätt delar till det?

.... även om utanpåliggande inte är snyggt ...
men detta döljs av en dörr.
 
P pjkw skrev:
Slå av strömmen, ta ut resten av uttaget, är det två sladdar (tre om det är jordat) och inga fler så är det ändhållplats. Du borde också kunna se om kablar kommer från ett håll eller flera.
Bra, tack!
 
Staffans2000
E elmont skrev:
Och varför skulle man inte göra det helt framtidssäkert när det är så enkelt?? Sedan kan man utan problem flytta sin garderob bäst man vill i framtiden??
Jag var bara nyfiken på er konsekvensanalys, då jag tror att det står åtskilliga "möbler" framför öppna eluttag.
En sak är att säga: -såhär skall du göra. En annan, som sällan nämns, framförallt i detta forum, är varför. Vad innebär det för risker att inte göra som den tusensidiga regelsamlingen påbuder.

I mitt jobb utbildade jag elever. Jag talade inte bara om vad de skulle göra, utan även vad som kunde hända ifall de inte gjorde såsom det föreskrevs. Helt enkelt för att de förr eller senare kommer att börja fuska och då är det nödvändigt att förstå konsekvenserna.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.