D Derbyboy skrev:
Det är skillnad....men hurusom

- ingen ifrågasätter att kunden ska betala och hantverkaren ska få betalt.

- många, väldigt många vittnar om att prissättningen är otydlig. Många kunder känner att de inte fått all information för att kunna sätta sig in i slutpriset och göra tex en prisjämförelse. Det varierar dessutom mellan olika firmor och yrken.

När kunden frågar efter pris vilken jag antar att de flesta trots allt gör, då är det inte timpriset utan ett pris för samtliga fasta kostnader som efterfrågas. Om hantverkaren är mån om att få nöjda kunder så är den informationen viktig.

Det är ju trots allt konsumenten som betalar så då kan ni väl berätta innan vad och hur ni tänker ta betalt.

Tyvärr tror jag många hantverkare som arbetar med privatpersoner skiter i kundnöjdheten. Jobben finns, mycket pga ROT och försvinner en kund så står det fyra stycken i rad och väntar.
så är det och dessutom är många elektriker upptagna vid stora byggen
 
O Ovation skrev:
Så du menar att du tror att framkörningen av taxin är gratis? Kamma till dig och läs prislistan igen. Du är luraf
Detta tjat om exemplet med taxi. Är det så att man i andra delar av landet får betala för att taxin åker till dig så är det bara att ignorera exemplet.
 
D Derbyboy skrev:
Snål, sparsam, prismedveten. Jag vette fan om man e snål bara för att man vill veta vad något kostar i sista ändan.
det får du på fakturan
 
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du fattar verkligen ingenting. Eller så spelar du bara dum.
Jag är ganska säker på att det är du som kommer framstå som dum om vi skulle få till en objektiv jämförelse. Men det kommer vi aldrig få till.....
 
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Absolut. Hen har en förväntan. Men är det verkligen hantverkarens uppgift att förverkliga den. Hen hantverkare känner inte till hens erfarenheter.
Jag håller med dig i sak. Tydlighet varar längst. För mig handlar frågan i tråden om 2 saker:
1) Kan man förvänta sig att arbetstiden startar och slutar vid tröskeln?
2) Är det endast hantverkaren som har ”skyldighet” att vara tydlig och förvissa sig om att konsumenten förstår? Eller har även konsumenten en skyldighet att ställa rätt frågor och upplysa sig om kommande förutsättningar.

Det är därför jag tycker taxi är en ganska bra jämförelse. Sen avregleringen är det otroligt lätt att bli ordentligt blåst. Man kan inte i förväg förvänta sig om vad en resa kommer att kosta bara för att man åkt samma sträcka förut. Man måste förvissa sig om vad den kommer kosta (om man nu lyckas tyda tarifferna) innan man bokar en resa om man inte vill bli blåst.

Edit. Jag har drivit firma i över 15 år. Det har blivit en del privatpersoner genom åren. Det förekommer fortfarande men är en väldigt liten andel.
Jag lärde mig tidigt att tydlighet och ärlighet varar längst. Trodde jag då iaf. Idag är jag inte så säker även om jag fortfarande håller fast vid min princip. Det jag ser idag är alla dessa företag som Offerta, Servicefinder och allt vad dom heter. Helt otrolig prispress. Och dom som jag känner som verkar där vittnar om att kunderna till 95% går på priset. För att få jobben måste man alltså vara otydlig och nästan oärlig. Man hittar också mängder av trådar på dåligt

Jag bjuder på ett exempel som jag själv råkade ut för ca 2010. Vi hade utfört hyfsat stora arbeten hos en kund. Efter ca 1 år hörde dom av sig för golvbyte på övervåningen. Vi lämnade offert på rivning Bef. Golv, socklar samt trösklar. Återställning Kährs 3- stav Ek ? Namn, foam. Nya vita socklar 12x56mm samt nivålister och avslutningslister. Kunden ringde och frågade ifall vi kunde pruta 10 000kr. Jag kollade offerten och fick fram att vi kunde pruta ca 2”. Jag ringde kunden och sa att vi inte kunde gå ner en krona. Dom anlitade den andra firman.
Efter ytterligare ca 1-2 år hörde dom av sig om badrumsrenovering. Jag passade på att fråga om golvbytet.
Jo då. Nytt golv hade det blivit. Dyrt hade det också blivit.
Dom hade skrivit på offerten. Efter en tid hade firman ringt och frågat ifall dom var klara med rivningen så dom kunde komma och lägga nytt golv. Rivning ingick tydligen inte i offerten. Familjen svalde och rev själva. Sen kom företaget och kastade in det billigaste 3 stav ek parketten dom hade hittat. Sen var dom klara. Men sockling och övrigt då undrade familjen. ” Nä, det ingår inte enligt offert men det kan vi lösa. Hinner inte lämna pris men det blir inte så dyrt på löpande”. Ok sa familjen.
Tror inte jag behöver skriva mer hur det slutade.
Men offerten är intressant. Efter besök på plats har vi nöjet att inkomma med följande offert. X har uttryckt önskemål om ett golvbyte på hela övervåningen exkl badrum. X önskar ett 14 mm 3-stav parkett ek. Nya vita socklar 12x56 samt övergångslister och anslutningslister.
Pris: xxx
I offerten ingår parkett 14 mm 3-stav parkett ek.

Läs era offerter noga är andemeningen för er som orkat läsa ända hit.:rofl:
Rätt bussigt av golvläggaren att ändå göra sig omaket att såga till och lägga golvet, det hade ju räckt att leverera det till dörren.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
D
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
det får du på fakturan
haha, ja och de e det som är problemet. De flesta vill veta priset innan man köper något, iaf de förväntade fasta kostnaderna.
 
E
D Derbyboy skrev:
haha, ja och de e det som är problemet. De flesta vill veta priset innan man köper något, iaf de förväntade fasta kostnaderna.
Då får du begära fast pris. Och då kommer det bli lite dyrare så riskerna ligger hos hantverkaren.

Som jag frågade innan, varför ska din hantverkare bli straffad för att du, @Derbyboy har en uslig och dåligt underhållen anläggning?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag är ganska säker på att det är du som kommer framstå som dum om vi skulle få till en objektiv jämförelse. Men det kommer vi aldrig få till.....
Nu har jag aldrig kommenterat det som du kommenterade som jag syftar på. Men du kanske menar rent allmänt?
 
D
Vi pratar om olika saker.

jag förstår såklart att om man tar något på löpande utan ett satt mantal eller liknande, ja då är det svårt att uppskatta priset även för en hantverkare som gjort i princip samma jobb 100 gånger innan.
 
Staffans2000
M Miro63 skrev:
Du åker inte taxi ofta va?
Taxi tar betalt för att köra fram, framkörningsavgiften.
Inte du heller, tydligen .

För ett tag sedan åkte jag taxi från Oslo till Karlstad, med några stopp på vägen. Det kostade 5600 Nkr. Samma sträcka och samma tid, hade kostat detsamma, ifall jag åkt Oslo-halvvägs Karlsstad-Oslo. Ibland vinner man, ibland förlorar man. Frågor på det?

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Läs hela tråden så ser du att det gäller alla hantverkare. Alla fuskar då dom vill ha betalt för sin arbetstid. Taxametern börjar och sluta när man kliver över tröskeln. Det är fullständigt självklart enligt många.
Scouten skrev:
Det är spännande att alls hantverkare tycker att det är skäligt att lägga på en timme per jobb, för restid, men tycker att det vore omöjligt att lägga det på timpriset.

Varför lägger man på en timme per jobb? Tar varje resa en timme? Nä, svaret är troligen för att man fulsaltar sin tid och tjänar mer pengar. Först debiterar man per påbörjad timme. 1,5timme blir då två timmar i fakturering. Sedan blir bilresan som säkerligen oftast tar mindre än en timme per kund (annars hade man garanterat debiterat mer än en timme som standard) en timme och vips kan man magiskt debitera 9-11 timmar per arbetad 8 timmars dag!
D Degårbranu skrev:
Vill man spara pengar kan man installera kommoden själv och låta rörmokaren installera avloppet och blandare. Sen kan man tycka att rörmokaren tar betalt för restid och inte arbetstid när han reser men 1timme är inget att bråka om.
Arbetstid= restid. Hur tar sig bilen och material, verktyg till kunden. Det är inte mindre värt än det arbetet man gör hos kunden. Du anlitar en hantverkare för att utföra ett arbete hemma hos dig men hantverkaren betalar själv för resan dit och resa för att hämta material vilket han packar gratis för att hen är ju inte hos kunden och arbetar. Det är som att ett fraktbolag inte skulle ta betalt för att köra grejer.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Staffans2000
G Gerhards skrev:
Det är som att ett fraktbolag inte skulle ta betalt för att köra grejer.
Nej.
Ett fraktbolag tar betalt för det de gör. Fraktar grejor. Hur chauffören tar sig till åkeriet, är hans problem.

Dessa bortskämda hantverkare kan bara existera i en högkonjunktur kombinerat med bidrag.

Staffan
 
  • Gilla
SiggeFyrst och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så talar en snåljåp
det är lätt att vara generös med andras pengar
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det blir klurigt om elektrikern skulle cykla
Han kan ta flakmoppen för jobb i närheten.

Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så talar en snåljåp
Så talar en söndergullad hantverkare.

Staffan
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.