D Derbyboy skrev:
Har du inte de vanligaste sakerna (dvärgar, FK, någon huvudbrytare osv) redan i den där bilen som du fakturerar för?
självklart, men jag åker inte omkring med ahlsells lager i bilen
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nej det förstår jag också. Men om du vet att du ska jobba med att koppla in en central åt en kund. Kan kunden då förvänta sig att du har sakerna i bilen. Jag antar att du har en post på fakturan som säger servicebil eller liknande.
 
Violina Violina skrev:
Jag får iaf inte plats med deras verktyg i min bil, så det vore en dum idé :rolleyes:
Då är det ju rätt bra att det finns företag som kan erbjuda ett komplett koncept med servicebilar när dom skickar ut personal på uppdrag.
Alternativet hade ju varit att dom kanske hade fått ta kollektivtrafik ut till kund. Såna företag finns dom med men med begränsat serviceutbud då dom omöjligen kan ha ett stort verktygsarsenal med sig.
Ett månadskort på SL till alla montörer går ju lannars lätt att räkna in i timpriset.

Såna här diskussioner får mig att tänka på grundpriset på tex en ny volvo. Vilken utrustning kan man som kund förvänta sig om man köper bilen utan att först fråga vad som kommer ingå? Det är ju upp till varje enskild tillverkare att bestämma vad som ingår. Likadant i VVS branschen.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej det förstår jag också. Men om du vet att du ska jobba med att koppla in en central åt en kund. Kan kunden då förvänta sig att du har sakerna i bilen. Jag antar att du har en post på fakturan som säger servicebil eller liknande.
Om kunden beskriver innan besöket att det är en central som ska bytas och vad den ska innehålla etc så kan man förbereda sig och se till att man har en med sig
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är ju väldigt sällan som bilförsäljaren inte upplyser kunden om vad bilen kostar. Det brukar också stämma när fakturan kommer.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej det förstår jag också. Men om du vet att du ska jobba med att koppla in en central åt en kund. Kan kunden då förvänta sig att du har sakerna i bilen. Jag antar att du har en post på fakturan som säger servicebil eller liknande.
Då har elektrikern först varit på plats och kollat vad denne behöver inhandla till centralen.

Skulle det vid inkoppling visa sig att det är en hemmapåtare som varit igång och lekt elektriker tidigare så det är delar av installationen i huset som inte är godtagbara så har elektrikern med sig en hel del standardgrejer i bilen och kan med stor sannolikhet fixa detta..

Sen behöver ju elektrikern ha med sig verktyg, godkänd stege och lite annat, så servicebil behöver han ha, även om han inte har speciellt mycket andra elgrejer med sig..
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Här har ni en kille som åtminstone jag är impad av. Raka puckar

www.hyrentimme.se
Perfekt! Men tänk dig att dra igenom all den infon via sms eller telefon varje gång....
 
  • Gilla
  • Haha
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
Du kan ha en färdigskriven text som du skickar till kunden med sms eller per Mail. Tar Max 10 sekunder. Kämpa, du klarar det!
 
  • Gilla
Degårbranu
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om kunden beskriver innan besöket att det är en central som ska bytas och vad den ska innehålla etc så kan man förbereda sig och se till att man har en med sig
men du debiterar inget fast pris för en servicebil?
 
D Derbyboy skrev:
Det är ju väldigt sällan som bilförsäljaren inte upplyser kunden om vad bilen kostar. Det brukar också stämma när fakturan kommer.
Vid köp ja, men i bilhallen står det på rutan. Men som hantverkare kan man ha priset stå på bilen som taxi har.


Anlita Derbyboys el för 500 kr/timme inkl. moms. Reseersättning och material tillkommer.
Ring 00000000000
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det ansvaret ligger på hantverkaren som har hundratals kunder och inte på den som anlitar en hantverkare 2-3 gånger under en livstid.
Ehh, nej?

Om du beställer en öl på krogen, behöver dom upplysa dig om vad den kostar innan dom serverar?
Det finns ingen upplysningsskyldighet såvida du inte kan presentera en lag som säger det?
Däremot så är det bra att upplysa innan men det är en annan femma.

Vad gäller för den nystartade företagaren som tar sin första kund som kanske anlitat hantverkare 100tals ggr?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är naturligtvis inget kunden bestämmer helt själv. Men hen har en förväntan. Baserat på kundens erfarenheter av att upphandla andra tjänster (till exempel städning) så kanske det är helt främmande att betala även för restiden. För det gör nämligen inte städaren, som är den enda tjänst denna fiktiva kund har köpt.

Edit: Jag kan förstå att det är kanske är svårt att ta in. Om man dag in och dag ut jobbar som hantverkare och fakturerar restid så är det säkert den mest självklara sak i världen. Jag har haft hus i 10 år och anlitat hantverkare 2 gånger. Den första gången betalade jag 4500 kr för att byta ut en glaskasett. Det tog 2 killar 15 minuter. Det var fyra lister som höll kassetten. Den andra gången betalade jag 2000 kr för att någon skulle visa mig var avluftningsventilen på en IVT 490 satt.

Det är inte uppenbart för mig vilka yrkeskategorier som tar betalt för restiden. Det är lite som med läkarbesöket, ibland kostar det pengar, ibland inte. Jag har ingen aning om var de drar gränsen.
Absolut. Hen har en förväntan. Men är det verkligen hantverkarens uppgift att förverkliga den. Hen hantverkare känner inte till hens erfarenheter.
Jag håller med dig i sak. Tydlighet varar längst. För mig handlar frågan i tråden om 2 saker:
1) Kan man förvänta sig att arbetstiden startar och slutar vid tröskeln?
2) Är det endast hantverkaren som har ”skyldighet” att vara tydlig och förvissa sig om att konsumenten förstår? Eller har även konsumenten en skyldighet att ställa rätt frågor och upplysa sig om kommande förutsättningar.

Det är därför jag tycker taxi är en ganska bra jämförelse. Sen avregleringen är det otroligt lätt att bli ordentligt blåst. Man kan inte i förväg förvänta sig om vad en resa kommer att kosta bara för att man åkt samma sträcka förut. Man måste förvissa sig om vad den kommer kosta (om man nu lyckas tyda tarifferna) innan man bokar en resa om man inte vill bli blåst.

Edit. Jag har drivit firma i över 15 år. Det har blivit en del privatpersoner genom åren. Det förekommer fortfarande men är en väldigt liten andel.
Jag lärde mig tidigt att tydlighet och ärlighet varar längst. Trodde jag då iaf. Idag är jag inte så säker även om jag fortfarande håller fast vid min princip. Det jag ser idag är alla dessa företag som Offerta, Servicefinder och allt vad dom heter. Helt otrolig prispress. Och dom som jag känner som verkar där vittnar om att kunderna till 95% går på priset. För att få jobben måste man alltså vara otydlig och nästan oärlig. Man hittar också mängder av trådar på dåligt

Jag bjuder på ett exempel som jag själv råkade ut för ca 2010. Vi hade utfört hyfsat stora arbeten hos en kund. Efter ca 1 år hörde dom av sig för golvbyte på övervåningen. Vi lämnade offert på rivning Bef. Golv, socklar samt trösklar. Återställning Kährs 3- stav Ek ? Namn, foam. Nya vita socklar 12x56mm samt nivålister och avslutningslister. Kunden ringde och frågade ifall vi kunde pruta 10 000kr. Jag kollade offerten och fick fram att vi kunde pruta ca 2”. Jag ringde kunden och sa att vi inte kunde gå ner en krona. Dom anlitade den andra firman.
Efter ytterligare ca 1-2 år hörde dom av sig om badrumsrenovering. Jag passade på att fråga om golvbytet.
Jo då. Nytt golv hade det blivit. Dyrt hade det också blivit.
Dom hade skrivit på offerten. Efter en tid hade firman ringt och frågat ifall dom var klara med rivningen så dom kunde komma och lägga nytt golv. Rivning ingick tydligen inte i offerten. Familjen svalde och rev själva. Sen kom företaget och kastade in det billigaste 3 stav ek parketten dom hade hittat. Sen var dom klara. Men sockling och övrigt då undrade familjen. ” Nä, det ingår inte enligt offert men det kan vi lösa. Hinner inte lämna pris men det blir inte så dyrt på löpande”. Ok sa familjen.
Tror inte jag behöver skriva mer hur det slutade.
Men offerten är intressant. Efter besök på plats har vi nöjet att inkomma med följande offert. X har uttryckt önskemål om ett golvbyte på hela övervåningen exkl badrum. X önskar ett 14 mm 3-stav parkett ek. Nya vita socklar 12x56 samt övergångslister och anslutningslister.
Pris: xxx
I offerten ingår parkett 14 mm 3-stav parkett ek.

Läs era offerter noga är andemeningen för er som orkat läsa ända hit.:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Då har elektrikern först varit på plats och kollat vad denne behöver inhandla till centralen.

Skulle det vid inkoppling visa sig att det är en hemmapåtare som varit igång och lekt elektriker tidigare så det är delar av installationen i huset som inte är godtagbara så har elektrikern med sig en hel del standardgrejer i bilen och kan med stor sannolikhet fixa detta..

Sen behöver ju elektrikern ha med sig verktyg, godkänd stege och lite annat, så servicebil behöver han ha, även om han inte har speciellt mycket andra elgrejer med sig..
Det blir klurigt om elektrikern skulle cykla
 
D Derbyboy skrev:
men du debiterar inget fast pris för en servicebil?
Den ingår. Skulle du höra av dig behöver skulle jag säga njet direkt.:cool:

Skoja bara, du kanske är rolig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.