Krille-72 Krille-72 skrev:
Eller så kan dom vuxna kanske ta igen det som skolan inte lärde ut. Du kan börja med: [länk]
;)
Mycket att tänka på om man ska låta hantverkare byta en termostat på elementet:rofl:
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nivån på det här forumet är bedrövligt.

Vad är det folk INTE FATTAR?
Vill man veta vad en tjänst kostar så frågar man, exempelvis så här...
Fråga: Vad tar ni i timmen?
Svar: xxx kr/h.
Fråga: Ingår allt då eller tillkommer någon kostnad?
Svar: Vi debiterar för resa, material och arbetstid enligt prislista.

Klarar man som beställare inte av att göra detta så skulle jag avråda från att ge sig i lag med renoveringar som kräver hantverkare för då är det nog dömt att misslyckas från början.
Sen är detta inget problem, det mesta som upplevs som problem finns reglerat i lagar men det kräver såklart lite intresse av den enskilda individen att sätta sig in i det.
Är man ointresserad och lat så får man lida för sin okunskap när man inte tagit reda på sina rättigheter eller gällande villkor. Det är inte jätte svårt och konsumenter har tom en myndighet som hjälper dom med såna frågor.

Respektera att det är upp till varje företag att bestämma sina priser och villkor, INGEN tvingar er att köpa tjänsterna.
Ni som tycker att alla företag borde baka in allt i priset och istället ha ett högre timpris...
Det finns företag som gör detta, dom sätter medvetet ett högt timpris och det är ett väldigt effektivt sätt att bli av med privatkonsumenter.
Dom kunder som ändå köper trots det höga priset är som regel väldigt mycket lättare att göra affärer med.
Idag vill en majoritet av tjänsteföretagen helst göra affärer med andra näringsidkare, fundera gärna på varför.
Ha gärna åsikter om detta men håll dom för er själva är ni snälla, jag berättar detta endast för att upplysa om hur verkligheten ser ut.

Alla företag upplyser om sina priser när detta efterfrågas. Skulle det mot förmodan finnas någon som vill hålla sina priser hemliga så skulle jag avråda från att anlita dom.
Är man helt novis och aldrig har köpt en tjänst tidigare så kan man prata med konsumentverket för rådgivning hur sådant fungerar. Startsida - Konsumentverket
 
  • Gilla
  • Älska
Tsdoesds och 7 till
  • Laddar…
Sittställning
Krille-72 Krille-72 skrev:
Eller så kan dom vuxna kanske ta igen det som skolan inte lärde ut. Du kan börja med: [länk]
;)
Kul att du pratar nedlåtande till mig, nej jag behöver ej lära mig något. Jag vet hur dom jobbar efter som jag uppenbarligen har åsikter om det.

Jag tänker längre än mig själv och jag läser och hör då och då att folk tycker det är förvirrande med alla dessa kostnader.

Men som jag också sagt.... Jag betalar gärna men för fan va ärlig och ha en dolda avgifter..
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
D
L lars80 skrev:
Nivån på det här forumet är bedrövligt.

Vad är det folk INTE FATTAR?
Vill man veta vad en tjänst kostar så frågar man, exempelvis så här...
Fråga: Vad tar ni i timmen?
Svar: xxx kr/h.
Fråga: Ingår allt då eller tillkommer någon kostnad?
Svar: Vi debiterar för resa, material och
Hög svansföring från någon som uppenbarligen inte förstår problematiken.

Konsument frågar: vad kostar det?

Hantverkare svarar: 500 kr/h

Det hantverkare då glömmer att berätta är att klockan börjar ticka när han lämnar hemmet. Dessutom kommer han ta betalt för servicebilen 750 kr.
 
  • Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Kul att du pratar nedlåtande till mig, nej jag behöver ej lära mig något. Jag vet hur dom jobbar efter som jag uppenbarligen har åsikter om det.

Jag tänker längre än mig själv och jag läser och hör då och då att folk tycker det är förvirrande med alla dessa kostnader.

Men som jag också sagt.... Jag betalar gärna men för fan va ärlig och ha en dolda avgifter..
Ja jag förstår inte hur folk kan argumentera emot detta...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Så det inte blir fler sådana här trådar i framtiden, så är det så här det fungerar och om alla förstår det uppstår inga problem:

ROT tex VVS så betalar jag timpris och sedan tillkommer restid, servicebil och material med rabatt på hittepåprislista

RUT tex städning så är det bara timpris och avtalat antalet timmar. Rut åker mellan jobben på egen tid och debiterar inte för detta. På något konstigt sätt tycks det accepteras att det inkluderats i timpriset av skattemyndigheten.

(Oftast heter hon dock inte Rut.)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Precis så som du beskriver fungerar amerikanska restauranger.

Priserna du ser är blott en fingervisning som kan användas för att jämföra rätterna sinsemellan sen tillkommer alla möjliga avgifter i slutfakturan, någon måste ju bära ut maten och diska faten - serviceavgift och var inte servitrösen helt värdelös så tillkommer dricks i två omgångar som utgör dennes lön och utöver detta så ser restaurangen gärna att det drickas rikligt utöver detta.
Ja det amerikanska systemet med dricks och "moms" är en mardröm, iallafall för oss som inte bor där. Står det att en dricka kostar $0.99 så tror jag som svensk att jag kan lämna fram en dollar och så har jag betalt för mig, men på det så kommer "moms", som skiljer sig mellan delstaterna. Restaurangerna har jag lär mig att förstå. Där förväntas man ge X% i dricks. Vid större sällskap brukar det ofta stå på notan. Sen skiljer sig X åt också. På McDonalds är X 0%, men en vanlig restaurang med servering fick jag lära mig 7-8% eller 10% om servicen var något utöver det vanliga. Så kom jag till New York och då var det helt plötsligt 14% som gällde.
Hur gör man med taxi? Städning av hotellrummet? Starbucks? Frisören etc. För oss som inte bor där så är det som sagt omöjligt att veta. Ungefär som för den som aldrig ringt hem en rörmokare, snickare eller elektriker innan. Ett mindre bra system tycker jag.
Sist jag var i USA så var jag där för att fira min bror som bor där och som fyllde jämnt. Han visste inte att jag skulle komma så jag tog in på hotell första natten och tog sen en taxi ner till stan för att fördriva tiden tills festen började klockan 18.00. Jag frågade personalen på hotellet hur jag skulle göra med dricks där. Jag frågade taxichauffören hur man brukar dricksa taxi etc. Sen var hon hygglig och körde mig först till en butik där jag kunde skaffa ett SIM-kort och surf medan hon väntade på mig utanför för att köra mig vidare. 5 dollar dricks var lämpligt för det sa hon. Hon fick 10. Dock kanske jag ger 5 dollar till nästa taxichaufför i en annan delstat och kanske anses som riktigt snål, vem vet. Ett fullständigt obegripligt system för mig, trots att jag varit i USA ett antal gånger. Jag misstänker däremot att amerikanerna tycker det är lika självklart att man ska lämna dricks hos frisören som hantverkaren tycker det är självklart att man ska betala för restid.
OBS, jag tycker också det är rimligt att jag betalar för hantverkarens restid, men jag har full förståelse för att inte alla ser det som självklart. Det betyder inte att man är snål.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag ska försöka göra det så tydligt jag bara kan. Om hantverkaren innan hade sagt "Jag tar 595 kr/tim och du behöver inte betala någon restid för jag kommer vara i kvarteret" - ja, då tycker jag att kunden inte ska betala någon restid.
Eller om han sagt "Jag tar 595 kr/tim och jag ser att du ligger 20 min bort så det blir ytterligare en timme totalt för restiden." - ja, då är inte det konstigt heller.

Men om man inte säger någonting alls om restid, ja då blir det liksom upp till vad kunden kan förvänta sig ska gälla. Tråkigt för hantverkaren men det är ju så lagstiftningen ser ut.
Återigen pratar du endast restid. Det tar tid att plocka ihop verktyg och material från bilen också. En hantverkare kontaktar Ts för att boka en tid dagen efter. Ts säger att tiden går bra och frågar: Vad vill du ha som tack för detta?
Hantverkaren svarar att dom tar 565 kr+ moms i timmen. Han vet inte mer än att han ska ta bort en kommod och montera en ny. Sen förklarar han att han att han ser när han kommer hur förutsättningarna är.
Mycket mer förtäljer inte historien än att Ts sedan försöker få det till 2 Tim eftersom hantverkaren varit på plats i 2 Tim. ”Plötsligt säger hantverkaren att det blir 3 Tim då transport också ska inräknas”.

1) Är det inte dags för en konsumet att förstå att det är bättre att skriftligen få ett avtal innan man beställer ett arbete. Vare sig det gäller löpande eller fastprisavtal?
2) Är det inte dags att diskutera det gamla uttrycket ”Som man frågar får man svar”. Vad frågar TS egentligen och vad svarar hantverkaren egentligen?
3) Konsumentskyddet är väldigt starkt. Om man känner sig lurad så kan man bestrida delar av fakturan och man har stora möjligheter att vinna vid en tvist om hantverkaren varit otydlig eller brustit i sin informationsplikt. Men tack å lov så har även konsumenten ett visst ansvar.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Återigen pratar du endast restid.
Du kan kalla det vad du vill. Vill man ta betalt för annat än det som är uppenbart för kunden så får man berätta det innan. Punkt.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Hög svansföring från någon som uppenbarligen inte förstår problematiken.

Konsument frågar: vad kostar det?

Hantverkare svarar: 500 kr/h

Det hantverkare då glömmer att berätta är att klockan börjar ticka när han lämnar hemmet. Dessutom kommer han ta betalt för servicebilen 750 kr.
D Derbyboy skrev:
Hög svansföring från någon som uppenbarligen inte förstår problematiken.

Konsument frågar: vad kostar det?

Hantverkare svarar: 500 kr/h

Det hantverkare då glömmer att berätta är att klockan börjar ticka när han lämnar hemmet. Dessutom kommer han ta betalt för servicebilen 750 kr.
D Derbyboy skrev:
Hög svansföring från någon som uppenbarligen inte förstår problematiken.

Konsument frågar: vad kostar det?

Hantverkare svarar: 500 kr/h

Det hantverkare då glömmer att berätta är att klockan börjar ticka när han lämnar hemmet. Dessutom kommer han ta betalt för servicebilen 750 kr.
Suck...du citerar inte ens korrekt. Som du frågar får du svar är min kommentar till dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Violina och 1 till
  • Laddar…
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
Återigen pratar du endast restid. Det tar tid att plocka ihop verktyg och material från bilen också.
Ahh ok så tiden att plocka ihop verktyg ska kunden räkna med att det ”dyker” upp på fakturan också. Smakfullt.

Snacka om att skapa god förutsättningar för missnöjda kunder.
 
L lars80 skrev:
Nivån på det här forumet är bedrövligt.

Vad är det folk INTE FATTAR?
Vill man veta vad en tjänst kostar så frågar man, exempelvis så här...
Fråga: Vad tar ni i timmen?
Svar: xxx kr/h.
Fråga: Ingår allt då eller tillkommer någon kostnad?
Svar: Vi debiterar för resa, material och arbetstid enligt prislista.

Klarar man som beställare inte av att göra detta så skulle jag avråda från att ge sig i lag med renoveringar som kräver hantverkare för då är det nog dömt att misslyckas från början.
Sen är detta inget problem, det mesta som upplevs som problem finns reglerat i lagar men det kräver såklart lite intresse av den enskilda individen att sätta sig in i det.
Är man ointresserad och lat så får man lida för sin okunskap när man inte tagit reda på sina rättigheter eller gällande villkor. Det är inte jätte svårt och konsumenter har tom en myndighet som hjälper dom med såna frågor.

Respektera att det är upp till varje företag att bestämma sina priser och villkor, INGEN tvingar er att köpa tjänsterna.
Ni som tycker att alla företag borde baka in allt i priset och istället ha ett högre timpris...
Det finns företag som gör detta, dom sätter medvetet ett högt timpris och det är ett väldigt effektivt sätt att bli av med privatkonsumenter.
Dom kunder som ändå köper trots det höga priset är som regel väldigt mycket lättare att göra affärer med.
Idag vill en majoritet av tjänsteföretagen helst göra affärer med andra näringsidkare, fundera gärna på varför.
Ha gärna åsikter om detta men håll dom för er själva är ni snälla, jag berättar detta endast för att upplysa om hur verkligheten ser ut.

Alla företag upplyser om sina priser när detta efterfrågas. Skulle det mot förmodan finnas någon som vill hålla sina priser hemliga så skulle jag avråda från att anlita dom.
Är man helt novis och aldrig har köpt en tjänst tidigare så kan man prata med konsumentverket för rådgivning hur sådant fungerar. Startsida - Konsumentverket
nu förutsätter du att alla är lika insatta som du och lika intelligent, det kan vara svårt för tant Karin som måste byta handfat m blandare, men alla rörisar är välextra snälla då
 
Fairlane
L lars80 skrev:
Vad är det folk INTE FATTAR?
Vill man veta vad en tjänst kostar så frågar man, exempelvis så här...
Fråga: Vad tar ni i timmen?
Svar: xxx kr/h.
Fråga: Ingår allt då eller tillkommer någon kostnad?
Svar: Vi debiterar för resa, material och arbetstid enligt prislista.
Tillåt mig vänta på det, vad är det (vissa) hantverkare INTE FATTAR?
Fråga: Vad kommer det kosta?
Svar: Vi tar x kronor i timmen (servicebilen etc nämns inte med ett andetag)
Fråga: Ingår allt då eller tillkommer någon kostnad?
Svar: Vi debiterar för resa, material och arbetstid enligt prislista. (servicebilen är fortfarande inte med och prislistan är Ahsell -20% rabatt för att man är "hygglig" mot kunden. Hyra av maskiner har en tendens att tillkomma ändå)

L lars80 skrev:
Klarar man som beställare inte av att göra detta så skulle jag avråda från att ge sig i lag med renoveringar som kräver hantverkare för då är det nog dömt att misslyckas från början.
Klarar man inte att vara tydligare och ärligare i sina svar som leverantör så skulle jag avråda från att driva företag för det är dömt att misslyckas från början.

Ibland är det bra att försöka se saken från mer än ett håll.
 
  • Gilla
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
D
L lars80 skrev:
Suck...du citerar inte ens korrekt. Som du frågar får du svar är min kommentar till dig.
Jag skrev hur det är i verkligheten med referens till ditt inlägg. Det du skrev va lite pajigt. Kunden frågar vad det kostar och syftar då på hela kalaset!
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Blev det en återkommande kund?
Ja jag har fått nya uppdrag av många kunder, eller menar du att debitering för restid skrämmer bort kunder?
 
Tänk på det så:
Du är rörmokaren.
Du kommer till en kund vid 7:00.
Jobbet tar ca 30 minuter.
Sen åker du till en annan kund, som bor 40km därifrån. Det kan vara 2 timmar i Sthlm
9:30 börjar du. Jobbet tar 2 timmar.
11:30 - du är klar.
Du åker 45km till nästa kund.
13:00 - du är där.
Jobbet tar 3 timmar. Det är redan 16:00, du åker hem.
Du fakturerar inte för tjänstbil.
Du har fakturerat dina kunder för 5 timmar 30 minuter.
Det är 5,5*450=2475kr före skatt, ex moms.
Du körde ca 120-150km. Du betalar för bränsle själv, ca 160kr.
Sen kommer faktura frål leasingfirman. Det är ca 200kr per dag.
Sen kommer trängelskatt, bara för den här dagen - 160kr.
Du har 1955kr kvar.
före skatt. Före verktygkostnader. Före arbetsgivarensavgifter. Före bilskatt.
Tjänar Du mycket?
Vill du fakturera kunder för resekostnader (tjänstbil) SOM PRINCIPEN?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.