Hej!

Idag var jag förbi bygget efter jobbet och kollade läget. Nu är luftspalt påbörjad på hustaket.:)

Inredningsvy av en träkonstruerad hustakstomme som visar påbörjade luftspalter mellan takbjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätakstolar och en luftspalt under uppbyggnad i ett hus under konstruktion, inomhusvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hustak under konstruktion med påbörjad luftspalt, synliga träbjälkar och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjad luftspalt på hustak med oskyddade träbjälkar och brun plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag haft ögonen på Tradera och fått utökat verktygsparken lite.:rolleyes:

Tigersåg inkl. 6,0Ah batteri - 1400kr inkl. frakt.:)
Makita tigersåg med 6,0Ah 18V batteri liggande på en soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvautomat 25-55mm, dock nätdriven. Hade tänkt batteri på den också och köpa den ny för garantier osv. Men så dök denna upp och jag fick den för knappt 1400kr inkl. frakt, macpac & 2st extra bits så då kunde jag inte låta bli.:)
Nätdriven skruvautomat och tillhörande grön Makita-väska med manualer på ett mörkt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag jobba hela helgen men det lät som att alla tre snickare skulle vara på plats på måndag.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Hallonbåten
I Isak90 skrev:
Hej!

Idag har snickaren plockat ner stag osv på insidan. Blev genast lite lättare att gå runt allting. Sedan så fortsatte han med att regla upp kring golvvärmecentralen och vattenfördelaren, där fick kapas upp mycket i stommen vid monteringen. Jag har roat mig med att stoppa i extra reglar i bjälklaget. Passar på att få cc30 där badrummet blir på övervåningen i framtiden.:)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

//Fredrik
Tja, vad gick ni efter när vägarna placerades ut ? Kan inte se några markeringar. Vägde ni av väggarna lmed laser? Ingen pallning? Cooleers..
 
Hallonbåten Hallonbåten skrev:
Tja, vad gick ni efter när vägarna placerades ut ? Kan inte se några markeringar. Vägde ni av väggarna lmed laser? Ingen pallning? Cooleers..
Snickarna hade slagit linjer på plattan och sedan riktades dom med justerbara stag.:)
Bild på en nygjuten betongplatta med uppmärkta linjer och justerbara stag runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggkonstruktion med justerbara stag riktade på markerade linjer på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggplats med träväggar upprättade och stagade, märklinjer på betongplatta, verktyg och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Hej!

Idag har snickarna varit på plats. De har fortsatt med luftspalt på hustaket, spikläkt på sista gaveln och vindskivor sitter på carporten.:)

Inre träkonstruktion av ett hus under uppbyggnad med synliga takbjälkar, spikläkt och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolar med luftspalt och spikläkt på ett hustak i byggnadsfasen, synliga vindskivor, träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hustak med luftspalt under konstruktion, snickrarbeten på gavel och vindskivor på carport syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under konstruktion med ställningar, påbörjade luftspalter på tak och monterade vindskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Hej!

Det går undan när snickarna är igång, märks att det är lite mer vana och erfarenhet än när en annan håller på:crysmile: Luftspalten är nästan klar.:)

Inbyggnadsarbete i träkonstruktion med synlig luftspalt och en stege, inomhus på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig luftspalt i träbjälklag med ventilation under en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre takkonstruktion nästan klar, med synliga träbjälkar och ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träreglar och plyfa i takkonstruktionen av ett byggprojekt, nästan färdig luftspalt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av träbjälklag i ett byggprojekt med synlig luftspalt och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så mitt senaste verktygsinköp, ett fynd från Blocket. En Bosch GCM12SD med 305mm klinga för 5000kr.:)
En Bosch GCM12SD geringssåg med 305mm klinga på ett arbetsställ i en verkstadslokal, omgiven av träspån och virkesrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
  • Wow
Johanneslunden och 19 till
  • Laddar…
Hej!

Luftspalten är klar och den stående 2”2 är satt på övervåningen.:)

Innervägg i trästomme med luftspalt och fönster under byggnation, ställning synlig utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd luftspalt med stående timmer och fönster i ett ofärdigt övervåningsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av en övervåning med stående träreglar och två installerade fönster, oisolerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktionsfas av övervåning med trästomme, luftspalt, och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så har det blivit lite mer ställning vid entrén.
Hus under konstruktion med ställningar, luftspalt och en del trämaterial framför entrén i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick runt igår med fuktmätare på syllen och det såg bättre ut än vad både jag och snickaren trodde.(y) Låg på mellan 12 & 20 nästan överallt, några enstaka ställen mätte 22-23. Snickarna börjar isolera om det är under 20 och plastar igen när det är under 17, dock så ska panelen på innan det är dags för isolering.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Varför stående 45or? Du hade väl kunnat gå upp i dimension på stommen eller satt dem horisontellt för att få isoleringslagren vridna? :)
Blir det installationskikt efter? :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Varför stående 45or? Du hade väl kunnat gå upp i dimension på stommen eller satt dem horisontellt för att få isoleringslagren vridna? :)
Blir det installationskikt efter? :)
Jag antar att det är för att få i mer isolering. Så det blir 170+45 och plast, sedan horisontell 45a som installationsskikt.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
richardtenggren
Absolut, blev bara nyfiken varför man inte gick på 225 direkt istället, borde blivit billigare för dig, även om det kanske är marginellt :)
 
I Isak90 skrev:
Jag antar att det är för att få i mer isolering. Så det blir 170+45 och plast, sedan horisontell 45a som installationsskikt.:)

//Fredrik
Det blir ordentligt med isolering, hur ser din energiberäkning ut?

Jag kör 195-stomme och 70 installationsskikt, blir ju nästan samma tjocklek totalt men jag tyckte att det skulle gå snabbare med bara två lager, plus att ett lite tjockare installationsskikt inte heller skulle skada.
 
Hur blir de uppbyggt då?
Är det något sånt här?

Panel - vindpap - isoleringx2 - plast - isolering - OSB/GIps?
 
Fiskarheden kör också stående 170+ stående 45+ liggande 45.

Om man har 195 eller 220 så är det mycket jobbigt att justera dom om de vridit sig när man bygger stommen.

//AA
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Absolut, blev bara nyfiken varför man inte gick på 225 direkt istället, borde blivit billigare för dig, även om det kanske är marginellt :)
Jag vet faktiskt inte, antar att det är enklare att hantera kanske?:thinking::p

S skydiver skrev:
Det blir ordentligt med isolering, hur ser din energiberäkning ut?

Jag kör 195-stomme och 70 installationsskikt, blir ju nästan samma tjocklek totalt men jag tyckte att det skulle gå snabbare med bara två lager, plus att ett lite tjockare installationsskikt inte heller skulle skada.
Ja det blir en hel del.:p Den är jag inte så påläst på, vilka värden är du nyfiken på?:)

Ja det va ett rejält installationsskikt:p Jag antar att snickarna har valt flera skikt för att det är enklare att hantera mindre dimensioner.:)

M Mlindahl skrev:
Hur blir de uppbyggt då?
Är det något sånt här?

Panel - vindpap - isoleringx2 - plast - isolering - OSB/GIps?
Ja precis, fast utegips istället för vindduk.:)

//Fredrik
 
Hej!

Idag har jag isolerat ett fack mellan garagetaket och husväggen.
Isolerat bjälklag med mineralull mellan träreglar och plastfolie, under byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av isolering mellan träreglar i ett byggprojekt för ett garage, med synlig glespanel och plastfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickarna har monterat sista reglarna i bjälklaget mot garaget samt lagt i isolering och plast som är svårt att komma åt sedan. Så nu är det färdigt för mig att börja med plast och gles i garagetaket.:)
Färdigställt isoleringsarbete mellan garagetaket och husväggen med synliga reglar, isolering och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindskivorna är kapade i rätt längd.
Hus under konstruktion med ställningar runtom, osatt vindskivor och synlig isolering på översta våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så är den stående 45an påbörjad på bottenvåningen, ena långsidan är klar. Valde att inte sätta den mellan fönstren för att inte få det så inramat, tror det blir bra.:)

Byggarbetsplats med isolerade väggar, bjälklag mot garaget, och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isoleringsarbete i ett hus under konstruktion med synliga träreglar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredningsvy av ett icke färdigställt rum med osatt gipsvägg och en rad nya fönster under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu jobbar jag natt hela helgen men det är inte omöjligt att jag hinner greja lite ändå mellan passen.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Josa8619 och 7 till
  • Laddar…
Hej!

Var ute en sväng idag när jag vaknade efter jobbet. Snickarna börjar inte isolera väggarna förrän panelen är på, de litar inte fullt ut på gipsen. Och eftersom de börjar med panelen på huset sedan så dröjer det innan det är dags för garaget så jag satte upp plast utanpå så att jag kan fortsätta och komma vidare med isolering på insidan.:)

Byggnad under konstruktion med synlig trästomme och plastfolie som väderskydd på utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övergångsstadium i byggprojekt med oskyddad isolering och nyligen uppsatt plastfolie över väggelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Josa8619 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.