Kan någon hjälpa mig att lösa mysteriet?

Förutsättningar:
Nytt system (men delvis gammal radiatorkrets), kökspanna på 23 kW, acktank på 750 l i annan del av huset c:a 8 meter bort och 30 cm lägre golvnivå än pannan, automatavluftare på acktoppen, matning-retur från pannan går upp i mellanbjälklaget och sedan ner igen till tanken, öppet expansionskärl snett ovanför pannan.

Problem:
Luft i systemet - det bubblar i laddkretsen och sjuder i pannan så fort shunten (Thermomatic K) börjar öppna när pannvattnet är 60 grader. Porlar/bubblar sporadiskt i tanken under laddning. Jag tycker problemen blir mindre ju mer fulladdad tanken blir men det finns ändå kvar under hela eldningen. Expansionskärlet fungerar fint och töms aldrig helt. Radiatorkretsen verkar inte innehålla någon luft alls.

Kan tillägga att jag och rörinstallatören inte längre är riktigt kontanta med varandra sedan min bestridan av en faktura som översteg offerten med 40 tkr...
 
Har du luftat cirkulationspumpen?
/Bror
 
Lufta själva pumpen (Grundfos)? Hur avluftas den? :surprised: Någon avluftningsskruv gissar jag.. men var sitter den?
 
Öppna den stora skruven mitt på pumpen.
 
Bror skrev:
Har du luftat cirkulationspumpen?
/Bror
Att lufta pumpen hjälper endast när luften passerar där...pumpen luftar sig självt om den inte är monterad felvänd eller sitter på taket ;).

/danso
 
danso skrev:
Att lufta pumpen hjälper endast när luften passerar där...pumpen luftar sig självt om den inte är monterad felvänd eller sitter på taket ;).

/danso
Mjo tyckte det var lite konstigt hur pumpen skulle kunna fungera som en luftficka?
 
vedeldaren skrev:
Jag hade samma problem som du.

Kolla tråden jag startade:[länk]
Ah OK! Har du fått ordning på det? Testat det där undermedlet (var/hur tllsätter man förresten det)?

Funderar på om det är möjligt att det blir undertryck i systemet och att luft sugs in bakvägen via expansionskärl eller automatavluftaren när vattnet kyls ner? Men i så fall borde det väl tryckas ut vatten via skvallerröret när systemet värms upp igen?

Förbannade luftbubblor...
 
Nej problemet kommer och går, jag misstänker att jag får in syre via dom gamla ventilvreden på radiatorerna ( Har tillfälligt kopplat in det gamla systemet i väntan på tid att bygga ett nytt).

Medlet hetet Flowquick och säljs av Termoventiler.

Jag har inte testat detta ännu.

Tror det kostar runt 150 kr litern.

Jag har kollat mitt system och jag har inte nått undertryck.



Text från termoventilers pdf-fil ( som inte går att bifoga pga storleken )

FlowQuick
Passar i alla vattenburna värme- och kylsystem.
Hjälper att ta bort delkokning i pannor.
Underlättar avluftning.
Minskar risk för störning i cirkulationen på grund av luft.
Ökar driftsäkerheten hos pumpar genom att minska risken för beläggningar i den trånga
spalten mellan statorn och rotorn.
1. Dosering:
0,75 liter/1000 liter vid mjukt vatten (0,75 dl/100 liter)
1,25 liter/1000 liter vid hårt vatten (1,25 dl/100 liter)
Överdosering upp till 5 liter/1000 liter skadar inte anläggningen och ger inte några driftstörningar.
FlowQuick har inga beståndsdelar som kan skada ledningar, pumpar, ventiler eller kopplingar.
FlowQuicks egenskaper varar i ca 5 år
2. Fyllning i anläggning med liten vattenvolym
Vid fyllning av en panna med tillhörande radiatorkrets som tex har en volym på sammanlagt 400 liter går det
åt 4×0,75=3 dl. För att underlätta påfyllning kan man späda med tex 1 liter vatten. Denna lösning fyller man
sedan slangen med enligt punkt 4. Ställ shuntventilen fullt öppen och ställ in pumpen på högsta hastighet
under fyllningen.
3. Fyllning i ackumulatorsystem
För att få bra utblandning av FlowQuick skall fyllning ske med cirkulation i systemet.
Det kan ske genom att:
A. vid fyllning via pannans avtappningskran, eldas pannan på full effekt så att den är i laddningsfas.
B. när pannan inte eldas kan man, om laddkopplet Laddomat 21 är monterat i anläggningen, stänga den övre
ventilen helt och därefter starta laddningspumpen.
C. fylla genom avtappningskranen på tanken. För att få bra inblandning ställer man shuntventilen helt öppen
och startar radiatorpumpen på högsta hastighet.
4. Fyllning sker genom att:
1. Koppla en slang till avtappningskranen på pannan eller tanken.
2. Fylla slangen med FlowQuick
3. Koppla andra ändan av slangen till en tappkran.
4. Öppna tappkranen lite grand så att FlowQuick hinner fördelas väl av cirkulationen i systemet.
 
danso skrev:
Att lufta pumpen hjälper endast när luften passerar där...pumpen luftar sig självt om den inte är monterad felvänd eller sitter på taket ;).

/danso
Jag hade problem med cirkulationen mellan acktank och pelletskamin med överhettning som följd, rådgjorde med rörmockarn och han sa, prova med att lufta cirkulationspumpen. Hur gör man det var min fråga, han sa öppna den stora skruven mitt på pumpen vilket jag gjorde, ut pyste luft och problemet var löst. Trots att det finns avluftare som sitter högre än pumpen.
 
Kasch skrev:
Förutsättningar:... matning-retur från pannan går upp i mellanbjälklaget och sedan ner igen till tanken
Luftficka?
Går röret upp och sen ner igen. Utan avluftning?

T
 
tobbjo skrev:
Luftficka?
Går röret upp och sen ner igen. Utan avluftning?

T
Ja, det är möjligt. Men det porlar/bubblar ju ner i tanken vid laddning. Borde inte avluftaren på acktanken ta hand om det?
 
Dum fråga kanske, men har du kollat att automatluftaren är öppen.
prova att skruva ur "pluggen" och kolla om det kommer luft
(om du har en autoavluftare typ rinkabys så är det en svart skruv på sidan, den ska inte vara helt inskruvad)
 
Bror skrev:
Jag hade problem med cirkulationen mellan acktank och pelletskamin med överhettning som följd, rådgjorde med rörmockarn och han sa, prova med att lufta cirkulationspumpen. Hur gör man det var min fråga, han sa öppna den stora skruven mitt på pumpen vilket jag gjorde, ut pyste luft och problemet var löst. Trots att det finns avluftare som sitter högre än pumpen.
Då misstänker jag att du har pumpen monterad liggade?
Luften kan snurra med ett bra tag i pumpen innan den skjutsas vidare, eller om pumpen stannas så borde luften stiga mot högsta punkten.

Men teori och praktik går inte alltid hand i hand...:)

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.