Jag har haft min anläggning i drift ett tag nu och allt har funkat bra, började med 72 graders termostat i början och bytte sedan till 78 graders.

Det avgick mycket luft i början men det avtog snabbt och jag har aldrig haft nått probem med cirkulationen.
Även självcirkulationen funkar utmärkt om man stoppar laddomaten.

Jag har på sistonde tyckt att det låter som att det är lite luft som finns i laddomaten när jag startar upp pannan.

Jag har ett öppet system med en Baxi Solo Inova 50 kW kopplad till 3 st acktankar på totalt 4500 liter.

Hela systemet har varit uppe i ca 88 grader och borde ju vara luftfritt.

Det verkar vara mer luft ju mer tankarna har kallnat ner.

Har nån annan observerat liknande fenomen ?

Hur lång tid har det tagit för er andra innan era system varit helt luftfria?



 
I morgon driftar jag min Innova 50 kW.

Rådet jag fått från min röris är att köra utan termostat i Laddomaten under några eldningar för att luften ska ge sig.

Hör av mig om några dagar när jag vet alt. sprider min frustration  ;)

Hittade Laddomatens instruktion nu där det står: "I extrema fall kan det vara en fördel att göra några eldningar helt utan termostat för att få vattnet luftfritt. Demontera fjäder, kolv och termostat och elda anläggningen med den övre avstängningsventilen helt stängd."
 
Karkulla skrev:
I morgon driftar jag min Innova 50 kW.

Rådet jag fått från min röris är att köra utan termostat i Laddomaten under några eldningar för att luften ska ge sig.

Hör av mig om några dagar när jag vet alt. sprider min frustration  ;)
Det skulle jag inte rekomendera, det funkade jättebra med 72 graders temostat.

Du får kanske tjära i hela panna om du kör utan termostat.

 
vedeldaren skrev:
Det skulle jag inte rekomendera, det funkade jättebra med 72 graders temostat.

Du får kanske tjära i hela panna om du kör utan termostat.
Nej, köra utan är bara dumheter - pannan kommer ju aldrig upp i temp.

Är systemet inte genomtänkt i lufthänseende kan man behöva köra 72 graders alternativt elda med lite ved i taget.
 
Ett annat alternativ till att ta bort temosteten är att stäng kulventilen till bypassen, den översta på laddomaten. och tvinga allt vatten över till tankarna om du har luftningen där.
OBS vänta till systemet börjar bli genomvarmt innan du stänger ventilen.
Vet inte hur ditt system ser ut, öppen eller sluten exp.?

Edit: såg att du hade öppet kärl, vart går det på?

/danso
 
Jag tycker det tog ett bra tag innan det blev luftfritt..
 
Jo, det tar ett bra tag innan vattnet blir dött. Har själv problem med detta, inte så att det stör funktionen men "skvalar" till i laddomaten ibland.

Dock så har jag ett slutet system..har nyss plockat bort dom värdelösa automatluftarna, eftersom jag misstänker att suger in luft när systemet svalnar.

Enligt din ritning så borde luften stiga ut genom exp. utan problem. möjligtvis kan pumpen vilja "dra" ner luften igen. Prova att stänga laddomaten ibland under eldning och ge luften en chans att stiga.

Sen finns det medel att hälla i vattnet..Termoventiler säljer bla. någon sort. Diskmedel bryter också ytspänningen på vattnet.

/danso  
 
danso skrev:
Sen finns det medel att hälla i vattnet..Termoventiler säljer bla. någon sort.
Har nån hittat detta på deras hemsida eller nått annat medel hos nån annan?


 
vedeldaren skrev:
Har nån hittat detta på deras hemsida eller nått annat medel hos nån annan?
Kommer inte ihåg vad det heter ring eller mejla dom.....diskmedel i rätt mängd ska också fungera. Betydligt billigare.

/danso
 
danso skrev:
Kommer inte ihåg vad det heter ring eller mejla dom.....diskmedel i rätt mängd ska också fungera. Betydligt billigare.

/danso
Yes, yes.
 
Jag har en teori om vad som kan orsaka mina problem med luft i vattnet.

Jag har kopplat på den gamla sjävlcirkulationskreten med tillhörande radiatorer i
väntan på tid och lust att bygga ett nytt system i huset.

Eftersom jag inte har några termostater på det gamla systemet har jag stryp in detta med en vanlig avstängningsventil för att få lagom cirkulation i dom gamla
2 tumsrören.

Jag har strypt ventilern på tilloppssidan istället för retursidan, detta borde kunna orsaka att luft sugs in i dom gamla ventilerna på radiatorerna.

Nån som har nån teroi om detta kan vara orsaken?
 
Det borde inte spela någon roll, "nyare" radiatorer stryper du ju på inloppet.
Har dock hört dom som säger att om cirkpumpen till radiatorkretsen sitter på returen är det större risk att det sugs in luft om systemet endast är vattentätt.

Har själv tagit bort alla billiga skräp "automatluftare", och nu flyttade jag även det andra tryckexp. kärlet(slutet system) till den kalla sidan härom dagen. Bytte då ut ca:10% av den totala vattenvolymen mot nytt syrerikt vatten.

Det var mycket luft dom två första eldningarna, i dag har jag eldat för tredje gången och luften verkar var borta. Hoppas att mitt problem har löst sig..men du kan mycket väl ha rätt i att systemet suger in luft någonstanns där det inte är lufttätt om du får undertryvk på något vis. I mitt fall gissade jag på luftarna efter att ha uteslutit allt annat, och det verkar som det stämde.

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.