Hej, Vi har en pelletpanna med bulkförråd (3ton pellets) i vårt pannrum . Kopplad till två tankar på 500L vardera. Den ena tanken (master) har solslinga som ej används. Samma tank sitter även VVB+vpatron i. Den andra är en ren slavtank.

Pelletslösningen med PX21 brännare är ekonomiskt men strular förstås när men bäst behöver den samt underhållet är inte helt obefintligt. Kört den i snart 10 år så kan den bra men tålamod och tid för teknikstrul minskat.

Skulle vilja koppla in en luft vatten värmepump i stället eller möjligtvis som komplettering. Får jag välja så blir det Sjön Mälaren för pannan. Har förstått att det inte är optimalt att köra VP mot tank men kan tänka mig fimpa slavtanken på 500L. Solslingan är för höga temp och ej heller nått alternativ. Finns ej kamrörslinga heller för VP i masterstanken heller.

Så hur gör man ? Kopplar den direkt till tank eller via nån plattvärmeväxlare? Eller vad : Nån som provat detta?
Sugen på en CTC VP

Tacksam för svar // Håkan
 
Jag satte bevakning på din tråd när jag läste den, då jag till vissa delar står i samma funderingar..
Men det är svårt att få någon feedback från någon som kommit till skott..

Jag är inne på att behålla vår panna (inbyggd beredare) och pelletsbrännare, men försöka docka ett monoblock LVVP till den för att ta driften när det är milt ute, och sedan låta brännaren hjälpa till när effekten inte räcker.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
A
Jag gör så
Jacka Utedelen på något ledigt utag på pannan eller på returen för skiktningen
Inga inkopplade acc-tankar
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
Det jag är fundersam över nu efter kollat lite på framledningstempen på LVVP är att den är låg runt 65 grader som max. Pannan kör ju med närmare 95 så man undrar hur utbytet blir. måste nog behålla tanken på 500L för VVB annars måste jag nog fundera på nån annan lösning
 
Glöm inte räkna tilll ventilation om du idag har pannan i huset med skorsten.
Självdraget upphör att fungera när du slutar elda.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
Jag är också inne på att ansluta den på returen som @electroluxaren skriver.
Men frågor som kommer upp är
- Hur hanterar man legionellaproblemet på varmvattenberedningen (beredare i pannan) när shuntstyrningen (på pannan) släpper ut värme till radiatorslingan?
- Hur undviker man i ett högtemperatursystem att för hög vattentemperatur passerar genom värmepumpen när pelletsbrännaren är i drift?

Känns som att det kommer att gå åt en hel del specialsydd styrning för att nå dit man vill?
 
A
vad är förutsättningarna för legionella tillväxt? jo stillastående vatten. vilket betyder att du aldrig duschar eller på annat sätt använder varmvatten
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
A
värmepumpen går ju inte om vattnet är för varmt dvs en ickefråga!
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vad är förutsättningarna för legionella tillväxt? jo stillastående vatten. vilket betyder att du aldrig duschar eller på annat sätt använder varmvatten
Självklart använder vi varmvatten löpande, på normalt sätt. Men om man tänker att värmepumpen jobbar med temperaturer upp till max 50-55°, och det alltså också är temperaturen i pannan, måste inte temperaturen i pannan upp över 65° med jämna mellanrum för att undvika legionellarisk?

electroluxaren skrev:
värmepumpen går ju inte om vattnet är för varmt dvs en ickefråga!
Det är jag också med på. Men om effektbehovet är så högt att pelletsbrännaren går in och höjer temperaturen till över 60° - är det okej att cirkulera ut så varmt vatten i värmepumpen? Eller måste den slingan i så fall strypas? Och hur hålls den i så fall frostfri?
 
A
GoForIt GoForIt skrev:
Självklart använder vi varmvatten löpande, på normalt sätt. Men om man tänker att värmepumpen jobbar med temperaturer upp till max 50-55°, och det alltså också är temperaturen i pannan, måste inte temperaturen i pannan upp över 65° med jämna mellanrum för att undvika legionellarisk?


Det är jag också med på. Men om effektbehovet är så högt att pelletsbrännaren går in och höjer temperaturen till över 60° - är det okej att cirkulera ut så varmt vatten i värmepumpen? Eller måste den slingan i så fall strypas? Och hur hålls den i så fall frostfri?
temperaturen är endast viktigt i två fall: om vattnet är stillastående i lååånga perioder eller man fryser i duschen.
märk väl att stillastående kallvatten är orsaken till de flesta legionellafallen i Sverige.
beroende på vad som är inställt som max framledningstemperatur på utedelen (du kan eventuellt få larm) så spelar det ingen roll om varmvatten går ut i denna, vilket det för övrigt bör göra vintertid. 60C är aldrig nåra problem men närmar du dig 90....
 
Jag har samma ideer. Har dragit trekvarttum järnledning från returen (elementen) med en tryckkänslig cirkulatuonspump fram till väggen där värmepumpen är tänkt att sitta. 22mm kopparledning tillbaka till pannan. Blir det för kallt i pannan (legionella) har jag redan varmvattenberedare som kan ta de sista graderna.
Har aldrig sett någon bra ritning på det här. Var tänkt för Panasonics monoblocpump som inte har någon innedel.
CTC ska anslutas till en innerdel Ecologic. Nibe måste också ha en innedel dyrare än CTC:s så där sprack intresset. Vet inte om Nibes gamla on-off modell säljs längre men tror den var enklare.
 
Jag har en solslinga i botten på min ack.
Tänkte ansluta en luft/vatten mot den slingan och köra med glykolblandning för frysrisken.
Sedan tänkte jag bara låta min lv/v-värmepump göra 35-45C vatten, har golvvärme.
Varmvatten som nu, ack med elvvb (50l) i serie.

Eldar man & temp i ack stiger så stoppar c-pump till lv/v-vp.
 
L lat skrev:
Jag har en solslinga i botten på min ack.
Tänkte ansluta en luft/vatten mot den slingan och köra med glykolblandning för frysrisken.
Sedan tänkte jag bara låta min lv/v-värmepump göra 35-45C vatten, har golvvärme.
Varmvatten som nu, ack med elvvb (50l) i serie.

Eldar man & temp i ack stiger så stoppar c-pump till lv/v-vp.
Det är är jag inte klar på men måste inte luftvattenpumpen ha stor temperaturskillnad på vatten in och vatten ut för att bli effektiv?
Normalt kopplar man luftvattenpumpens in-ledning till returen från elementen för att få högsta effekivitet.
 
  • Gilla
Nick Nyfiken
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag har en solslinga i botten på min ack.
Tänkte ansluta en luft/vatten mot den slingan och köra med glykolblandning för frysrisken.
Sedan tänkte jag bara låta min lv/v-värmepump göra 35-45C vatten, har golvvärme.
Varmvatten som nu, ack med elvvb (50l) i serie.

Eldar man & temp i ack stiger så stoppar c-pump till lv/v-vp.
Hade dessa funderingar förut också, men när jag läste mer om det verkade det, dels som den inte kan avge den effekt jag ville ha på pumpen och risken för att retur diff blir för liten. Det går säkert men frågan är hur bra och effektivt. Den stora majoriteten av alla lvvp i Sverige har vatten ut mot utedelen utan problem. Om du har enormt långt elavbrott mitt i vintern eller bor i norrland kan möjligtvis utedelen frysa men tar normalt ingen skada av det. Alternativt om du verkligen vill ha en separat krets så köp en plattvärmeväxlare och extra cirkpump.
 
Redigerat:
G guggen skrev:
som de inte kan avge sen effekt
Jag behöver bara 5-6kW vid -25c så det är inget problem.
Vad det gäller delta-t så antar jag 5-10c räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.