Grönt flexrör ligger löst på isoleringen i en oisolerad kattvind mellan takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle behöva lite rådgivning angående hur flexrör innehållande en cat 6 ska dras på en kattvind som inte är uppvärmd. Gamla ägaren har bara låtit röret(det är det gröna röret det gäller) ligga löst på isoleringen vilket inte ser sjyst ut. Nu är frågan : ska det klamras längs med takstolen över till andra sidan eller ska det dras under isoleringen ?
/ Fredrik
 
Under isoleringen är väl att föredra för att minska eventuell kondens inne i röret.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Under isolering helst för att minska risken för kondens i slangen. Jag har också slang liggandes på kallvind. Inte orkat dra ner det under isoleringen (spån som isolering) än. Istället "tätade" jag slangen i båda öppningarna för att minska luftgenomströmningen. Nu håller vi på att renovera stora delar av huset, så kommer att dra om dom två slangarna som går på vinden, så de går inne i huset istället.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Tack för svar. Låter rimligt att slangen ska under isoleringen. Funderar bara på om man ska jacka ur bjälklaget eller om man ska borra. Några tips där?
 
Vilka riskerar ser du om du bara låter den ligga?
 
För att flexslangen ska fylla någon funktion ska den förläggas rätt så det går att byta kablaget om det behovet uppstår. Lös slang är i princip omöjlig att dra i.

Inga onödiga böjar och absolut inga skarpa, klamra ca 10 cm från dosa och sedan minst varje meter och slangen ska vara sträckt.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Ja, lös slang funkar inte. (Fråga mig inte hur jag vet). :crysmile:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
Tack för svar. Låter rimligt att slangen ska under isoleringen. Funderar bara på om man ska jacka ur bjälklaget eller om man ska borra. Några tips där?
Du kan spika på sidan av takstol och gå under takstolen mellan glesen, den är åtminstone 20-25mm. Så gjorde ivf jag.
 
Lös slang är väl inget problem om den ligger helt synlig på kattvinden, ska man dra om så är slangen helt tillgänglig.

”Laga” inte det som fungerar.

Protte
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 5 till
  • Laddar…
TS fråga gällde hur flexrör ska klamras och det har besvarats.
 
Att det skulle skapas någon kondens som är skadlig inne i röret ser jag som osannolikt avsett om du drar röret över eller under isoleringen. Det finns ingen professionell installatör som skulle krångla med att lägga röret under isoleringen.
 
B Bonzo2000 skrev:
Att det skulle skapas någon kondens som är skadlig inne i röret ser jag som osannolikt avsett om du drar röret över eller under isoleringen. Det finns ingen professionell installatör som skulle krångla med att lägga röret under isoleringen.
Jag har några rör som har öppna ändar på vinden och som slutar i dosor inomhus. I dessa dosor var det konstant blött tills jag proppade änden på röret.

Problemet är förstås mindre utan öppen ände, men det är ändå god praktik att hålla saker på den varma sidan.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Att det skulle skapas någon kondens som är skadlig inne i röret ser jag som osannolikt avsett om du drar röret över eller under isoleringen. Det finns ingen professionell installatör som skulle krångla med att lägga röret under isoleringen.
Eventuell kondens är sannolikt inte skadlig för kabeln i sig även om den inte är klassad för det, men det kan definitivt leda till fukt eller vatten i dosor. Och fukt/vatten i kontakterna för datakablaget lär leda till fel förr eller senare.
Så en professionell installatör ser till att lägga slang så det inte riskerar att uppstå kondens.

Jag är dessutom rätt säker på att det står i installationsreglerna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har några rör som har öppna ändar på vinden och som slutar i dosor inomhus. I dessa dosor var det konstant blött tills jag proppade änden på röret.

Problemet är förstås mindre utan öppen ände, men det är ändå god praktik att hålla saker på den varma sidan.
Där ser man. Är det så illa är det klart att man bör vara försiktig, så jag får väl backa lite från mitt uttalande.

mexitegel mexitegel skrev:
Eventuell kondens är sannolikt inte skadlig för kabeln i sig även om den inte är klassad för det, men det kan definitivt leda till fukt eller vatten i dosor. Och fukt/vatten i kontakterna för datakablaget lär leda till fel förr eller senare.
Så en professionell installatör ser till att lägga slang så det inte riskerar att uppstå kondens.

Jag är dessutom rätt säker på att det står i installationsreglerna.
Man jobbar rätt mycket med tätningar i rören när man gör installationer. Visserligen används de mest när man går från utsida till insida av hus, men de borde funka att använda mellan kallvind och boendeplan också.

Fukt i uttagen är såklart inget man vill ha.
 
mexitegel mexitegel skrev:
För att flexslangen ska fylla någon funktion ska den förläggas rätt så det går att byta kablaget om det behovet uppstår. Lös slang är i princip omöjlig att dra i.

Inga onödiga böjar och absolut inga skarpa, klamra ca 10 cm från dosa och sedan minst varje meter och slangen ska vara sträckt.
Precis så jag tänker(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.