Håller på att totalrenovera huset och har klippt av det gamla telefonjacket, har fiber framdraget till huset men inte inkopplat - det jag funderar på är om jag behöver förbereda en nätverkskabel för att få tv och Internet att funka eller kan jag strunta i den?

Finns väl Wifi med simkort man kan använda sig av idag eller är inte det att föredra?
 
Dra den. Nu har du chansen och klart drygt att göra i efterhand.
 
  • Gilla
Jaif och 3 till
  • Laddar…
Om du kopplar in fibern och är en normal människa så behövs inga kablar. Är du nörd eller väldigt säkerhetsmedveten kanske bara kabel är ok. Vi har stort hus, fiber och ett vanligt meshsystem från kjell o co. I sämsta rummet har vi 50 Mbit och bästa runt 300. Räcker som sagt för oss normaltrista.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Men inte ska du ha Wi-Fi med simkort om du har fiber?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Passa på att dra trådat nätverk om du renoverar huset.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 7 till
  • Laddar…
Om du vill köra IP-TV via fibern så blir livet enklare med två kablar till platsen för TVn.
I alla fall en kabel för IP-TVn, och kanske även en för SmartTV/YouTube/internet etc.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det beror på vem man är. Jag skulle dra nätverkskabel till alla rum om jag ändå höll på dra ledningar. Åtminstone dra rören.
När det begav sig drog jag tele till alla rum vilket förstås är lite obsolet idag. Tyvärr blir det svårt att stoppa i nätverkskabel istället då det ska vara stjärnnät och inte serie- eller parallellnät som teleledningarna är. Jag ångrar mig förstås.
Jag är den enda i familjen som har nätverkskabel från routern och har >110/110 medan de andra "stackarna" som kör trådlöst bara har omkring 30 Mb. Täckningen i periferin blir dessutom lite knackig om man inte hakar på opraktiska extenders. Extenders är bra när man måste men tar ju upp ett vägguttag där dom sitter.
När man distansjobbar hemma, vilket vi kommer att göra ett bra tag till, vill man ha bra signalstyrka där man sitter och trådat är oöverträffat.
 
MrJay
Det blir helt klart intressant att se hur ditt WiFi beter sig när du börjar streama Netflix i 4K till två TV apparater samtidigt som ungarna skall surfa. :geek:

Kabel, kabel och åter kabel min vän.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 4 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det beror på vem man är. Jag skulle dra nätverkskabel till alla rum om jag ändå höll på dra ledningar. Åtminstone dra rören.
När det begav sig drog jag tele till alla rum vilket förstås är lite obsolet idag. Tyvärr blir det svårt att stoppa i nätverkskabel istället då det ska vara stjärnnät och inte serie- eller parallellnät som teleledningarna är. Jag ångrar mig förstås.
Jag är den enda i familjen som har nätverkskabel från routern och har >110/110 medan de andra "stackarna" som kör trådlöst bara har omkring 30 Mb. Täckningen i periferin blir dessutom lite knackig om man inte hakar på opraktiska extenders. Extenders är bra när man måste men tar ju upp ett vägguttag där dom sitter.
När man distansjobbar hemma, vilket vi kommer att göra ett bra tag till, vill man ha bra signalstyrka där man sitter och trådat är oöverträffat.
Jag gjorde om telenätet till nätverk nyligen. Köpte snabba switchar i varje rum så kunde jag utnyttja bef serienät i väggarna. Ungarna har iaf slutat klaga på att det laggar när de spelar... ligger mellan 250-300Mb vilket är svårt att få konstant på Wi-Fi.
 
D Denwarp skrev:
Håller på att totalrenovera huset och har klippt av det gamla telefonjacket, har fiber framdraget till huset men inte inkopplat - det jag funderar på är om jag behöver förbereda en nätverkskabel för att få tv och Internet att funka eller kan jag strunta i den?

Finns väl Wifi med simkort man kan använda sig av idag eller är inte det att föredra?
Behöver - njäe.

Men varför inte? Om du ändå håller på att totalrenovera så dra kabel också. Är en marginell kostnad och tiden är försumbar när du nu ändå totalrenoverar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Denwarp skrev:
Jag är inte alls särskilt insatt i teknik och sånna saker men vad är det här för grejer då? Upp till 867mb/s via micro sim, borde inte en sånn kunna ersätta nätverkskabel?
[länk]
D Denwarp skrev:
Jag är inte alls särskilt insatt i teknik och sånna saker men vad är det här för grejer då? Upp till 867mb/s via micro sim, borde inte en sånn kunna ersätta nätverkskabel?
[länk]
Du blandar ihop vad du har för koppling till internet och hur du sedan distribuerar det i ditt hus. Du kan ha antingen fiber eller 4G. Du behöver i båda fallen en router. Efter routern kan du ha nätverkskabel och/eller Wi-Fi.

Vill du använda din fiber ska du inte ha en 4G router som tex den i länken.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du blandar ihop vad du har för koppling till internet och hur du sedan distribuerar det i ditt hus. Du kan ha antingen fiber eller 4G. Du behöver i båda fallen en router. Efter routern kan du ha nätverkskabel och/eller Wi-Fi.

Vill du använda din fiber ska du inte ha en 4G router som tex den i länken.

Men den i länken räcker väl gott och väl till både spel och streaming?
 
D Denwarp skrev:
Men den i länken räcker väl gott och väl till både spel och streaming?
Nej de två hastigheterna är på de två olika Wi-Fi frekvenserna routern kan använda. Sedan beror det på hur hög hastighet du har in på 4G eller fiber. Den routern är för 4G och inte för fiber.

Uppgifterna för Wi-Fi är teoretiska best case. I praktiken mycket lägre och riktigt dåligt på långt avstånd med flera väggar emellan. Så blir det oavsett du kopplar upp dig med 4G eller fiber. Därför som nätverkskabel rekommenderas men mer jobb att dra den förstås.

Fiber är typiskt snabbare och mer stabilt än 4G.

Men återigen fiber eller 4G är ett beslut. Kabel eller kabel ett annat.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Denwarp skrev:
Men den i länken räcker väl gott och väl till både spel och streaming?
Nej den räcker inte till varken det ena eller det andra. Streama 4K på Netflix kommer inte bli kul. Ska ungarna spela så kommer de ha sämst ping. Dra kabel, du kommer ångra dig annars.
 
  • Gilla
kelegris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.