Hej

Undra om någon vet.

Vi har köpt hus i sommar 2020, och ansökt kommunen om att hyra/köpa extra mark.

Det kan vi inte för det er allmän plats.

Men får också veta 55 m2 av vora trädgård er allmänt plats.
Kommunen hänvisar till stadskart från 1975, 45 år gammalt.
Så någon för os, kanske har utökat utan att ansöka.

kommunen har inta återkommet än, om något skal hände.
Men sjänns jo jätte tråkig och inta helt fair.

Någon som vet om dom kan kräva mark tillbaka ? ( det kan dom vel)

Och i så fald, hvad gör vi?


Vh

Camilla
 
harry73
Vad fick ni för info av mäklaren?
 
Är den "riktiga" gränsen (den som kommunen hävdar) ordentligt utmärkt, d.v.s. finns det gränsrör som markerar gränspunkter?

Om svaret är ja på den frågan, ja då har du är det nog inte mycket att göra, möjligtvis gå på mäklare/säljare.

Om nej, finns det förättningsakter och/eller förättningskartor från när fastigheten bildades, du refererar till en stadskarta, exakt vilken typ av karta är det? Gå in på "min fastighet" hos lantmäteriet och se vad de har för informationen om er fastighet https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/

Om du hittar en förättningskarta, kolla hur den stämmer överens med verkligheten, på den bör det framgå om och hur gränsen är utmärkt. Med den bör det också gå att mäta ut var gränsen går (förutsatt att man hittar två punkter som finns i kartan).

Om fastigheten är riktigt gammal så är det inte säkert att det finns en karta, alternativt att den är av så dålig kvalité att det inte direkt går att utgå från den. Då får lantmäteriet avgöra saken och utreda var gränsen går (dyr historia). Då kollar de på hur det ser ut idag, historiska kartor, gamla bilder och gamla flygfoton, mm.

Helt enkelt, behövs mer info för att kunna bedöma vad som gäller.
 
Om vi förutsätter att kommunen givit rätt besked. Så kan de givetvis ”ta tillbaka” sin mark.

Om du och kommunen blir överens om att du får köpa. Så krävs en detaljplaneändring. Så att marken blir omklassad. En sådan process kostar typiskt 100 000 och uppåt. Till det kommer lantmäteriets förrättningskostnad för ny gräns. Typ. 30 000 och uppåt. Och givetvis köpesumma för marken.
 
J JSten skrev:
Är den "riktiga" gränsen (den som kommunen hävdar) ordentligt utmärkt, d.v.s. finns det gränsrör som markerar gränspunkter?

Om svaret är ja på den frågan, ja då har du är det nog inte mycket att göra, möjligtvis gå på mäklare/säljare.

Om nej, finns det förättningsakter och/eller förättningskartor från när fastigheten bildades, du refererar till en stadskarta, exakt vilken typ av karta är det? Gå in på "min fastighet" hos lantmäteriet och se vad de har för informationen om er fastighet [länk]

Om du hittar en förättningskarta, kolla hur den stämmer överens med verkligheten, på den bör det framgå om och hur gränsen är utmärkt. Med den bör det också gå att mäta ut var gränsen går (förutsatt att man hittar två punkter som finns i kartan).

Om fastigheten är riktigt gammal så är det inte säkert att det finns en karta, alternativt att den är av så dålig kvalité att det inte direkt går att utgå från den. Då får lantmäteriet avgöra saken och utreda var gränsen går (dyr historia). Då kollar de på hur det ser ut idag, historiska kartor, gamla bilder och gamla flygfoton, mm.

Helt enkelt, behövs mer info för att kunna bedöma vad som gäller.
J JSten skrev:
Är den "riktiga" gränsen (den som kommunen hävdar) ordentligt utmärkt, d.v.s. finns det gränsrör som markerar gränspunkter?

Om svaret är ja på den frågan, ja då har du är det nog inte mycket att göra, möjligtvis gå på mäklare/säljare.

Om nej, finns det förättningsakter och/eller förättningskartor från när fastigheten bildades, du refererar till en stadskarta, exakt vilken typ av karta är det? Gå in på "min fastighet" hos lantmäteriet och se vad de har för informationen om er fastighet [länk]

Om du hittar en förättningskarta, kolla hur den stämmer överens med verkligheten, på den bör det framgå om och hur gränsen är utmärkt. Med den bör det också gå att mäta ut var gränsen går (förutsatt att man hittar två punkter som finns i kartan).

Om fastigheten är riktigt gammal så är det inte säkert att det finns en karta, alternativt att den är av så dålig kvalité att det inte direkt går att utgå från den. Då får lantmäteriet avgöra saken och utreda var gränsen går (dyr historia). Då kollar de på hur det ser ut idag, historiska kartor, gamla bilder och gamla flygfoton, mm.

Helt enkelt, behövs mer info för att kunna bedöma vad som gäller.
Hej

Och tack så mycket för alt info och hjälp.

Fik ingen info från mäklaren och kollat alle papper/kontrakt m.m också.

kommunen skickade et bild ( utan kart info) så vet inta om det er rät. Men vet inta om det er gräspunkter bild 1, som du nämnar? Dom svarte ringer. Har inget kendskab.
Kommunen nämner stadskarta från 1975 i kontraket og på lantmäteriet står 1976, vet inta om det har betydning.
Hittade 2 kart på lantmäteriet som bild 2 och 3 som du skriver et er väldig otydligt.

Och har svårt att se vad som gäller med det andre kart. Och om jag kan mäta utt ifrån det.
Om du vill kolla är du mycket välkommen.

Mvh

Camilla
 
  • Luftbild över fastighet med måttangivelser och markeringar som visar tomtgränser och byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en fastighetskarta från Lantmäteriet med markerade tomter och numrering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kartvy på etjänster.lantmateriet.se som visar detaljplan för bostadsområde i Svedala kommun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Om vi förutsätter att kommunen givit rätt besked. Så kan de givetvis ”ta tillbaka” sin mark.

Om du och kommunen blir överens om att du får köpa. Så krävs en detaljplaneändring. Så att marken blir omklassad. En sådan process kostar typiskt 100 000 och uppåt. Till det kommer lantmäteriets förrättningskostnad för ny gräns. Typ. 30 000 och uppåt. Och givetvis köpesumma för marken.
Hej

Och tack så mycket för info.

Vi kommer tyvärr nok inta ville köpe när det blir så dyrt.
Väldigt bra med den information.
Tack så mycket
 
Är det den blå delen i första bilden som kommunen säger är allmänning?
Kan du inte ladda upp filerna från lantmäteriet i stället för oläsbara skärmdumpar?
 
När ni skrev kontraktet för köpet för fastigheten var förmodligen prospektet med. Hur många m2 tomt är med där?

Gå också in på min fastighet och leta efter dokument från när fastigheten "skapades". Där borde det också stå angivet storleken i m2.

Om prospektet anger mer m2 än i min fastighet är det säljarna som gjort fel och som ni bör gå på om lämplig åtgärd.

Om dokumentet från när fastigheten skapades visar något annat än vad kommunen uppger så har kommunen fel och ni bör då kunna visa dem detta dokument så borde de sluta stöka.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
När ni skrev kontraktet för köpet för fastigheten var förmodligen prospektet med. Hur många m2 tomt är med där?

Gå också in på min fastighet och leta efter dokument från när fastigheten "skapades". Där borde det också stå angivet storleken i m2.

Om prospektet anger mer m2 än i min fastighet är det säljarna som gjort fel och som ni bör gå på om lämplig åtgärd.

Om dokumentet från när fastigheten skapades visar något annat än vad kommunen uppger så har kommunen fel och ni bör då kunna visa dem detta dokument så borde de sluta stöka.
Hej



Jag har kollat kontrakt och på lantmäteriet der står samme 448 m2
 
K Kane skrev:
Är det den blå delen i första bilden som kommunen säger är allmänning?
Kan du inte ladda upp filerna från lantmäteriet i stället för oläsbara skärmdumpar?
K Kane skrev:
Är det den blå delen i första bilden som kommunen säger är allmänning?
Kan du inte ladda upp filerna från lantmäteriet i stället för oläsbara skärmdumpar?
Ja det er den blå delen dom säger er allmänt.
Kämpar med att gömma filen så jeg kan skicka
Pröver igen
 
Där jag bodde innan så skulle kommunen göra om vissa gator för att förhindra genomfartstrafik. De löste in en del av grannen mittemots parkeringsplats/tomt för att kunna bygga vändzon där. Planerna skrotades och blev aldrig av men marken äger nu kommunen men man har aldrig flyttat staket/parkering/häck odyl så grannen får fortfarande nyttja den delen som sin egen. Sälja tillbaka var det aldrig tal om. Kanske kan vara något sådant som hänt här? Det var tomt innan men kommun har av någon anledning löst in den delen och sedan skrotat sina planer?
Även grannen där jag bor nu har en del av "sin" tomt som egentligen kommunen äger av samma anledning, vändplats som aldrig blev av.
 
M Millesweed skrev:
Ja det er den blå delen dom säger er allmänt.
Kämpar med att gömma filen så jeg kan skicka
Pröver igen
kan inta få lov att lada up , jag kan skicka till en mail i moron om det funker?
 
Lyckades hitta TS fastighet på hitta.se, även där listas fastigheten som 448m2 (samma som Booli och Lantmäteriet (enligt TS)). Så area uppgifterna som mäklaren/säljaren har angivit är korrekta. Såhär ser det ut på hitta.se:
Satellitbild över fastigheter med tydliga gränslinjer och numrering, den nedre fastigheten markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TS har den nedre fastigheten. Lite intressant är att det verkar ha varit en liten tävling mellan de olika fastigheterna för att se vem som kan expandera sin tomt mest (fastigheten ovanför går ju en bra bit längre ut från sin gräns).

Eftersom säljare och mäklare har angivit rätt area uppgifter så tippar jag på att det blir svårt att försöka få ut någon ersättning. Blir nog svårt att hävda att den extra biten mark tillhör fastigheten då den verkar vara ordentligt avstyckad med väldefinierade gränser.

Ska inte påstå att jag är expert på den legala biten, snarare tvärt om, men hade jag varit i TS skor hade jag suttit lugnt i båten och hoppats på att kommunen glömde bort det hela så att de inte tvingar er att flytta häcken. Kan ju vara värt att nämna att där är en hel del andra fastigheter i kvarteret vars tomt går bra bit utanför fastighetsgränsen, precis söder om TS:
Luftbild på fastigheter med markerade gränser och numrerade fastigheter, TS har den nedre delen nära vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Här är samma karta som ovan fast från lantmäteriet (ifall någon ifrågasätter gränserna på hitta.se):
Luftvy över en fastighet med tydliga gränser markerade, inkluderar hus och pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Jag har redigerat bort fastighetsbeteckningarna)
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
så där ser det ut i många svenska villaområden att man tar åt sig mark börjar med att man börjar klippa över gränsen och för varje år så blir det mer och mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.