Många kommuner har krav på golvbrunn i samma rum som vattenmätaren finns.
Kan ju bli ett bekymmer den dagen som mätaren ska bytas. Bygglov skulle jag strunta i personligen men vattenmätaren skulle jag flytta till annat lämpligare utrymme.
 
Staffans2000
P petererlandsson1194 skrev:
vattenmätaren skulle jag flytta till annat lämpligare utrymme.
Det låter väldigt omständigt, för ett problem som kanske inte ens finns.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det låter väldigt omständigt, för ett problem som kanske inte ens finns.

Staffan
Jo, så kanske det är men det skulle vara mer omständigt den dagen kommunen ska byta vattenmätare och du då får riva ditt sovrum. TS gör som sagt som han vill men jag skulle inte ta bort golvbrunn från rummet där vattenmätaren sitter.
 
Staffans2000
P petererlandsson1194 skrev:
jag skulle inte ta bort golvbrunn från rummet där vattenmätaren sitter.
Inte jag heller.

Staffan
 
M MetteKson skrev:
Sanktionsavgift, och eventuellt krångel vid försäljning om köpare vill se att erforderliga tillstånd finns. (Att sälja/köpa ”svartbygge” har diskuterats livligt i forumet).
M MetteKson skrev:
Sanktionsavgift, och eventuellt krångel vid försäljning om köpare vill se att erforderliga tillstånd finns. (Att sälja/köpa ”svartbygge” har diskuterats livligt i forumet).
Inte en chans att någon får sanktionsavgift för att konvertera en tvättstuga. Det finns gränser...även i Sverige ;).

Ännu mer osannolikt än att någon blir dömd för egenhändigt elpulande
 
K
Krävs väll ingen anmälan så länge man inte ändrar befintlig avloppstam eller ventilation? MAO kan man väll byta rum hej vilt om man inte ändrar ovan?

sen kan det ju finnas krav för ”nya” tvättstugan med golvbrunn osv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med. Kan inte vara bygglovspliktig åtgärd. Men om ventilation och VA ändras väsentligt så kan den delen kräva anmälan. VA-delen tror jag inte är en väsentlig ändring. Detta listar Boverket som exempel på anmälningspliktiga väsentliga förändringar av ventilationen:


Textutdrag från Boverkets regler som listar installation eller byte av ventilationskomponenter som anmälningspliktiga.

Läs mer här: https://rinfo.boverket.se/VÄS/PDF/BFS2017-4-VÄS3.pdf
 
N Nikorasu skrev:
Inte en chans att någon får sanktionsavgift för att konvertera en tvättstuga. Det finns gränser...även i Sverige ;).

Ännu mer osannolikt än att någon blir dömd för egenhändigt elpulande

Jag tror också det är osannolikt att det skulle hända, men det kan hända om universum (och kommunen) är emot TS. ;)
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Jag gjorde så att jag skrev till kommunen och frågade. Fick följande svar:

"såvida förändringarna inte innebär att byggnadens bärande delar berörs, eller att det blir en större förändring av byggnadens planlösning, gör jag bedömningen att åtgärden inte är lov- eller anmälningspliktig. Tänk dock på att det ska finnas tillräcklig ventilation och liknande i det nya sovrummet. Vidare kan det också vara bra att se över befintligt rörsystem i huset, så att det exempelvis inte kan ta skada av åtgärden."

Så det krävs i alla fall inget bygglov eller anmälan
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
P
Det finns ett ganska nytt rättsfall på just det här området, där MÖD gav väldigt stort spelrum för ombyggnation (från fristående garage eller förråd till bostad tror jag det var) utan bygglov, då även garaget räknades som användningsområde "bostad". Kommunen kan misstycka, men man bör då klara en överprövning i högsta instans.

Men fint hur som helst att din kommun inte bråkade om saken.
 
  • Gilla
Rickykling
  • Laddar…
Rickykling Rickykling skrev:
Hej,

Vi är sugna på att göra om tvättstugan i huset till ett till sovrum då det är rätt stort.

Jag har försökt läsa en del men hittar inget om det behöver ha bygglov? Klassas det som att man förändrar användingsområdet av rummet så mycket att bygglov krävs?

Finns i nuläget en golvbrunn där inne som jag antar man måste sätta igen på något sättz annars är det ju ett vanligt rum. Eller ja, vattenmätare och huvudbrytaren för vattnet sitter där med, men det lär väl inte spela någon roll?

Tack!
Om det är ett rum i källaren, så räknas det som en förändrad användning o kräver lov. Men om det är på ett våningsplan med boende, är det ingen förändring, och därmed krävs inget lov. Det finns några nya domar, som säger att om en källare används som bostad, är det ett källarvåning, alltså en våning. Det är alltså vanligt att den lilla förändringen innebär att huset rent juridiskt får en våning till och strider mot detaljplan. Därför skulle du heller knappast få bygglov, för ändringen. Den dagen du säljer kan du kalla utrymmet för hobbyrum, så har du inte lurat någon. Straffet är, om någon skulle anmäla dig, och du inte skulle ta bort sovrummet efter kommunens påpekande om olovlig användning, en byggsanktionsavgift. Har mkt svårt att tro att du skulle kunna hamna där, annat än i teorin!
 
B Beckborg skrev:
Om det är ett rum i källaren, så räknas det som en förändrad användning o kräver lov. Men om det är på ett våningsplan med boende, är det ingen förändring, och därmed krävs inget lov. Det finns några nya domar, som säger att om en källare används som bostad, är det ett källarvåning, alltså en våning. Det är alltså vanligt att den lilla förändringen innebär att huset rent juridiskt får en våning till och strider mot detaljplan.[...]
Att använda ett rum i källare kan jag inte se skulle kräva lov. Att inreda "en bostad" i källare kräver däremot anmälan enl boverket. Men då ska för det första alla bostadsfunktioner finnas. Då blir det också krav på takhöjd etc men strider i allmänhet inte mot DP. Är ingen våning för heller vad jag kan läsa mig till. Kan du länka till domen du refererar till?
 
P
P Petrusmilli skrev:
Att använda ett rum i källare kan jag inte se skulle kräva lov. Att inreda "en bostad" i källare kräver däremot anmälan enl boverket. Men då ska för det första alla bostadsfunktioner finnas. Då blir det också krav på takhöjd etc men strider i allmänhet inte mot DP. Är ingen våning för heller vad jag kan läsa mig till. Kan du länka till domen du refererar till?
Ja jag är också nyfiken och håller med om att en separat bostad i källaren är en helt annan historia, där inte heller tillräckligt dagsljus lär finnas i enlighet med BBR. Men ett till sovrum? Knappast ett problem. "Ändrad användning" är snarare mellan bostad/butik/kontor/industri. Inte mellan tvättstuga eller sovrum, vilka båda är bostad.
 
  • Gilla
Petrusmilli
  • Laddar…
P Petrusmilli skrev:
Att använda ett rum i källare kan jag inte se skulle kräva lov. Att inreda "en bostad" i källare kräver däremot anmälan enl boverket. Men då ska för det första alla bostadsfunktioner finnas. Då blir det också krav på takhöjd etc men strider i allmänhet inte mot DP. Är ingen våning för heller vad jag kan läsa mig till. Kan du länka till domen du refererar till?
I den aktuella domen, en villatillbyggnad i Bromma, avvisad av MÖD, gjordes bedömningen att en souterrängvåning, som var nedre plan i en etagelägenhet, kunde bli en separat bostad a ca 30 kvm. Den domen gjorde att länstyrelsen upphävde mitt bygglov med sovrum i källare. Sovrum fick tas bort o fönster krympas. Nu bor ungarna i hobbyrummet, därnere;-)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
I den aktuella domen, en villatillbyggnad i Bromma, avvisad av MÖD, gjordes bedömningen att en souterrängvåning, som var nedre plan i en etagelägenhet, kunde bli en separat bostad a ca 30 kvm. Den domen gjorde att länstyrelsen upphävde mitt bygglov med sovrum i källare. Sovrum fick tas bort o fönster krympas. Nu bor ungarna i hobbyrummet, därnere;-)
På minst två punkter verkar ärendena skilja sig åt. Där gällde det souterräng, vilket kan ses på annat sätt samt att det gällde "en bostad", inte ett rum. Tror därför inte det är relevant för ts men intressant ändå
 
  • Gilla
Patmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.