Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är för att vi alla har fattat att du tänker göra detta själv, men det är mycket uppenbart att du inte har nog med kunskap.

Elforumet är ofta rätt hjälpsamt gentemot de som verkligen visar att de vill tillägna sig kunskap och få till ett bra slutresultat. Du verkar vara lite mer en cowboy ...
Alla har fattat utom frågeställaren själv:cool:
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Som utbildad elektriker räknar man som jag och löken beskrivit. Men eftersom du inte är elektriker så hittar du genvägar både vad det gäller det rent tekniska och även troligtvis det praktiska (kopplar själv)
NEJ, det är bara ett sätt att räkna. Det är praktiskt och bra, och rätt.
Men man kan räkna på fler sätt som är precis lika riktiga.
Lägg ner nu, om ni verkligen tror att detta är enda giltiga formeln så har ni lite kvar att lära!
 
  • Gilla
Millox och 2 till
  • Laddar…
E
Men jag håller inte riktigt med @Mikael_L där, jag tror visst @Derbyboy hade kunnat klara av uppgiften att köpa in elmaterialet.

Nu vill hen inte använda hagercentral.se eller skissa upp hur det ska bli och det är fine.

Men varför inte berätta vad som ska göras, detta fattar jag inte. Svaren här kan ju då bara bli fel och vilken nytta gör de då?

Vi hade kunnat ha en jättekort tråd men ett gammalt talesätt är som en frågar får en svar och hela meningen med att ha trådar med felaktiga frågor och än mer felaktiga svar kan en ju ifrågasätta, jag skrev ju tidigare att frågeställaren inte äger tråden och så tycker jag också det ska vara för när denne sugit färdigt den information den behövde kan ändå tråden leva kvar och vara till nytta för framtida Derbyboy med snarlika problem, frågeställningen kan även utvecklas efter hand.

Men för att det ska gå lätt att Hitta ska tråden helst inte vara så här lång, så vid dessa lite mer komplexa frågor, lägg upp bild, den besvarar 700 frågor direkt.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
NEJ, det är bara ett sätt att räkna. Det är praktiskt och bra, och rätt.
Men man kan räkna på fler sätt som är precis lika riktiga.
Lägg ner nu, om ni verkligen tror att detta är enda giltiga formeln så har ni lite kvar att lära!
Inte enda giltiga formeln men enda giltiga för det som det handlar om. Det skrev du med;)
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Färgen på trådarna är:

Svart
Brun
Grön/gul
OK, då är det tvåfasigt. Men som elektriker skulle jag absolut dra in en ledare till (två st skulle jag nog dra in, lika bra att få fram en nolla också när man ändå håller på).
 
  • Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, då är det tvåfasigt. Men som elektriker skulle jag absolut dra in en ledare till (två st skulle jag nog dra in, lika bra att få fram en nolla också när man ändå håller på).
@Mikael_L @eal har lagt väldigt mycket tid för att Komma fram till dessa förslag och skulle uppskatta din åsikt, om du bara har 10 minuter att undvara av ditt liv.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte enda giltiga formeln men enda giltiga för det som det handlar om. Det skrev du med;)
Nej, inte ens det.
Jag tycker den* är perfekt för det mesta, men det är bara för att jag bara behöver kolla typskylten på en motor eller annan apparat och räkna, inte bry mig om den är Y eller D-kopplad.
Sen finns det inte några fler fördelar. Men den fördelen räcker för mig.


*Och med "den" menar jag alltså:
trefaseffekt.jpg
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Stilberg är inte ens elektriker men är väldigt påläst.
Slår lätt 99% av alla auktoriserade elinstallatörer vad gäller kunskap om regler och standarder och allt det där teoretiska. Jag har dock inte koll på hur rakt och fint en kulo blir klamrad av Bo. :)
 
  • Gilla
  • Haha
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, inte ens det.
Jag tycker den* är perfekt för det mesta, men det är bara för att jag bara behöver kolla typskylten på en motor eller annan apparat och räkna, inte bry mig om den är Y eller D-kopplad.
Sen finns det inte några fler fördelar. Men den fördelen räcker för mig.


*Och med "den" menar jag alltså:
[bild]
Berätta mer om effektfaktorn @Mikael_L, det kanske inte är alla här som är bekant med den då det ju är rena grekiskan, men om man nu inte känner till den hur är bästa sätt att uppskatta den?

Räknar du något medelvärde på prylarna som är i drift eller du höftar bara till med. 0,92 eller så och menar att det har liten betydelse. Utveckla gärna.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M MrMagic skrev:
Ingen som tycker det är korkat att ha hela husets uppvärmning på en trefasdvärg? Trist om säkringen går när man är på semester en vecka...
Varför ens trepoliga dvärgar här, sätt 3 enpoliga så kan en lösa utan att all värme försvinner.
Men jag skulle dessutom verkligen rekommendera två st olika trefasgrupper radiatorerna.
Och är det en FLVP t.ex. så ha den utanför JFB, eller med en 100mA eller 300mA JFB om tillverkaren kräver det.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Och formlerna som beskrivs innan är som sagt inte korrekta då dessa beskriver den skenbara effekten men presenteras som aktiv.
Radiatorer ... :thinking:
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Berätta mer om effektfaktorn @Mikael_L, det kanske inte är alla här som är bekant med den då det ju är rena grekiskan, men om man nu inte känner till den hur är bästa sätt att uppskatta den?

Räknar du något medelvärde på prylarna som är i drift eller du höftar bara till med. 0,92 eller så och menar att det har liten betydelse. Utveckla gärna.
Det är offtopic för tråden, ställ inte till det mer än du redan gjort !
(Men jag använder den faktor som finns angiven)
 
  • Wow
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Detta tog mig 5 minuter att sammanställa. Jag har lagt betydligt mer tid med att tjafsa i tråden.
Varför inte din elektriker inte gjorde detta istället är ett mysterium, kanske för att det är samma person som du.
Vi har i den andra tråden fått uppgifter som gör gällande att det fungerar med åtminstone C16A.
Man kan ju alltid mixtra och välja B-karaktäristik för allt eller välja vilka. Men det orkar man sällan med ifall det inte finns andra skäl till det. Vad gäller överbelastning har B och C samma karaktäristik, det är bara vid kortslutning det skiljer, så frågan är varför man ska välja B om det inte krävs.
Så det jag plockat ihop här är C.
Kolla ändskydden, om det är en i varje förpackning, du behöver totalt 4.
Beröringsskydden trodde jag låg 5/förpackning, men såg nu att det var 10, du behöver så många att det kan täcka alla oanvända säkringsplatser.
Fasskenorna är valda för att ge 100% bestyckning med MCB, men ska det vara någon PSA eller andra normapparater så kan kortare väljas, eller så kortas de vid behov vid montaget.
PDF'n blev lite konstig vid min PDF-utskrift, en skena kom inte all text med för, men du har ju artikelnumret där.

De 4 sista produkterna är säkringarna, jag vet inte vad du behöver, framförallt antal.
Men lite enkelt kan man ju säga att om du räknar antal fasledare med 1,5mm2 och tar lika många C10A, och sen räknar 2,5mm2 och tar lika många C16A.
Sen är det ju frågan vilka du vill/måste gruppera ihop som trefasgrupper och ha trepolig dvärg till.
Det kan inte jag avgöra.
 
  • Gilla
  • Älska
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är för att vi alla har fattat att du tänker göra detta själv, men det är mycket uppenbart att du inte har nog med kunskap.

Elforumet är ofta rätt hjälpsamt gentemot de som verkligen visar att de vill tillägna sig kunskap och få till ett bra slutresultat. Du verkar vara lite mer en cowboy ...
Öh lite mer cowboy....Det mesta tyder väl på att det är tvärtom...

-har anlitat en elektriker
-frågar hellre en gång för mycket
-kontaktar nätägare för att få fram relevant information
-använder Hager

lite småsnål möjligtvis!

Vad är det som är cowboy.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Byter du till 3-raders central så ska du ha en till överkopplingsbygel.

Tänk på att de bör/ska vara ett par lediga säkringar i reserv när centralen är klar och 20-30% ledig modulplats i reserv.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.