P
Jag bytte mitt tak för ca 5 månader sedan och efter det fick fukt (förmodligen kondens) och nu svart mögel i ena halvan av vinden. Har ni några tips på hur jag ska göra? Mitt gamla tak var ju mycket bättre, hade aldrig några problem. Jag har skickat frågan till 3 st saneringsföretag som kommer att kontakta mig. Har ni några andra tips på hur jag ska gå tillväga? Finns något företag som ni kan rekomendera? Vad kostar en sanering?
 
  • Vindstak med synlig fukt och svartmögel på träbjälkarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takbjälkar på vind med synlig fuktskada och svart mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart mögel på träbjälkar och isolering i vind med tecken på fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad var det som byttes? Taktegel och papp? Eller även råsponten?
 
På 5 månader så låter det helt sjukt. Är det ventilerat?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad var det som byttes? Taktegel och papp? Eller även råsponten?
Endast taktegel och Papp.
 
P
P Pappa1986 skrev:
På 5 månader så låter det helt sjukt. Är det ventilerat?
Nej tyvärr, antar att de har gjort något fel så det ventileras inte.Kan tyvärr inget om tak och vet inte hur det fungerade innan så det inte blev mögel.
 
Hur såg det ut innan taket byttes, var råsponten frisk på detta stället?

Har du någon ventilation alls på vinden? är takfoten öppen? ventiler i gavlarna?
 
  • Gilla
Pari Allahyari
  • Laddar…
Var råsponten alltså i bra skick före bytet av papp?

Ösregn i samband med bytet, utan täckning? Och ny takpapp på dyngsur råspont?

Gjordes några andra ändringar vid takbytet?

Vad finns det för ventilation på vinden?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
L Leafy skrev:
Hur såg det ut innan taket byttes, var råsponten frisk på detta stället?

Har du någon ventilation alls på vinden? är takfoten öppen? ventiler i gavlarna?
Det finns inga ventiler i gavlama, men det finns ett rör vid skorstenen som möjligtvis kan vara ventilationsrör. Råspånet var jätte fint. Nu har jag låtit luckan på insidan vara öppen och det ser mycket finare ut. Mycket av det svarta färgen har försvunnit. Förmodligen berodde färgen på att råsponten var blöt.
 
P
GoForIt GoForIt skrev:
Var råsponten alltså i bra skick före bytet av papp?

Ösregn i samband med bytet, utan täckning? Och ny takpapp på dyngsur råspont?

Gjordes några andra ändringar vid takbytet?

Vad finns det för ventilation på vinden?
Har du någon ventilation alls på vinden? är takfoten öppen? ventiler i gavlarna?[/QUOTE]
Det finns inga ventiler i gavlama, men det finns ett rör vid skorstenen som möjligtvis kan vara ventilationsrör. Råspånet var jätte fint. Nu har jag låtit luckan på insidan vara öppen och det ser mycket finare ut. Mycket av det svarta färgen har försvunnit. Förmodligen berodde färgen på att råsponten var blöt. Vad detgäller takfot så vet jag inget. Måste det vara öppen? Jag kan tyvärr inte mycket om tak, men lärde mig ganska mycket nu.
 
Pari Allahyari skrev:
Det finns inga ventiler i gavlama, men det finns ett rör vid skorstenen som möjligtvis kan vara ventilationsrör. Råspånet var jätte fint. Nu har jag låtit luckan på insidan vara öppen och det ser mycket finare ut. Mycket av det svarta färgen har försvunnit. Förmodligen berodde färgen på att råsponten var blöt. Vad detgäller takfot så vet jag inget. Måste det vara öppen? Jag kan tyvärr inte mycket om tak, men lärde mig ganska mycket nu.
En vanlig lösning på ventilation på en kallvind är öppen luftspalt i takfoten + ventiler i gaveln.
 
  • Gilla
Pari Allahyari
  • Laddar…
P
Tack för tipset.
 
Pari Allahyari skrev:
Jag bytte mitt tak för ca 5 månader sedan och efter det fick fukt (förmodligen kondens) och nu svart mögel i ena halvan av vinden. Har ni några tips på hur jag ska göra? Mitt gamla tak var ju mycket bättre, hade aldrig några problem. Jag har skickat frågan till 3 st saneringsföretag som kommer att kontakta mig. Har ni några andra tips på hur jag ska gå tillväga? Finns något företag som ni kan rekomendera? Vad kostar en sanering?

Friska hem sverige kan vara ett bra val. Sanering med natriumhypoklrorit tar död på möglet och dessutom bleker det. Det kan ses nytt ut efteråt.
 
Min kallvind har problem med blånad och vitmögel nere vid takfoten på några få ställen.
En snickare med erfarenhet utav renovering i gamla hus kom och tittade och säger att problemet är brist på ventilering. Takfoten är inte öppen och det finns inte ventiler någonstans.
Snickarens rekommendation var att såga bort 2-3 cm. av toppen på ytterpanelen, montera dubbelt insektsnät i glipan och montera ventil i nocken.
 
Öppnade du inre takluckan och släpper upp till vinden varm fuktig luft från huset? Det är helt fel! Den varma luften värmer och torkar området närmast luckan men längre in på kallare undertaket blir det kondens som göder mögel. Börja sätta en luftventil i var sin gavel och observera. det kanske räcker.
Undrar varför du bytte tak om det inte var några problem med din vind....
 
ROINE Hellström ROINE Hellström skrev:
Friska hem sverige kan vara ett bra val. Sanering med natriumhypoklrorit tar död på möglet och dessutom bleker det. Det kan ses nytt ut efteråt.
Hej!

Hur fungerar detta på isolering som ev har drabbats, och "arbetar det sig neråt" så att säga, eller måste sprutandet ske omedelbart på önskad behandlad del?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.