S Soltorp40 skrev:
Internet kan definitivt ligga nere i sin helhet, både av "fel" och "med vilja" (illvilja).

"Ligga nere" definieras som att önskad trafik inte kommer igenom ände till ände.

Hur? Inte f..n skriver jag det på en öppen sida - fy i skamvrån till den som vill fråga mig.

/Mycket väl insatt.
Du tycker inte att sannolikheten för att tex ett reservkraftverk inte går igång pga internetproblem är aningen större än för att 500.000 småflrbrukare alla tappar sin uppkoppling på samma gång?
 
K karlmb skrev:
Du överdriver komplexiteten kraftigt.
En sista nödåtgärd idag för att undvika kraftiga svängningar i frekvens och last i elnätet är ju områdesvisa bortkopplingar.
Brutalt och grovt. Men det fungerar, helt utan att man har full koll på vilka apparater som på en gång kopplas bort eller vad de råkar dra för stunden.
Samma sak gäller vid normal rundstyrning, med skillnaden att det sker i många tusen gånger mindre steg, allt ifrån 1 bortkopplad vvb till flera hundra tusen st.
Det blir alltså inga reglerproblem alls av att man saknar 100% information om alla förbrukare.
Istället styr man mot frekvens och hela områdens momentana förbrukning men med mkt större precision.
Och obefintliga komfortförluster för de enskilda hushållen.
Och hur tror du att områdesvisa bortkopplingar fungerar? Jo, genom att man vet hur mycket effekt de förbrukar på förhand. Det ger dock kraftiga svängningar i elnätet när man gör det ändå.

Men, jag tycker hursomhelst inte att nyttan motsvarar insatsen i detta fallet. Samt att risken för problem är för stor.
 
K karlmb skrev:
Du tycker inte att sannolikheten för att tex ett reservkraftverk inte går igång pga internetproblem är aningen större än för att 500.000 småflrbrukare alla tappar sin uppkoppling på samma gång?
Nu är det ju inte alla som skall tappa anslutningen för att vi ändå skall ha problem, det räcker med att kanske 10% av de som du försöker koppla bort inte blir bortkopplade så har du ändå inte kontroll. Just detta med att ha kontroll över skeendet är extremt viktigt.
 
G
K karlmb skrev:
Ett hus magasinerar flera hundra kWh rent termiskt. Det är lätt att få tillgång till genom rundstyrning.
Jasså?
Jag har kallare inne än vad ja egentligen vill när det är kallare ute då min värmepump inte orkar då. Visst har jag även då termisk energi lagrad i förhållande till 0K men ingen extra. Du propagerar forfarande att det va bra att lägga ned 3 svenska reaktorer och lösa probemet med att stänga ned elen när den mest behövs. Fan va synd att det defacto är du som bestämmer.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ett hus magasinerar flera hundra kWh rent termiskt. Det är lätt att få tillgång till genom rundstyrning.
pacman42 pacman42 skrev:
Suterränghus är bra då de håller kyla på sommaren och värme på vintern. Jag älskar den egenskapen.
Dags för en ny hustyp, de s k svänghjulshusen. Ta ett suterränghus av 70-talstyp, i pannrummet ställer du moderna PUR-isolerade acktankar på 5-10 kubik som ackumulerar värme (man kan ju titta på om något annat än vatten ger bättre resultat). Tung stomme i betong. Husen vända mot söder. Kallvind på 27 graders taklutning så man får plats för installationer och så rejält med solceller. Batteripack och svänghjul i källaren.

Bygger man husen för detta och ser till att dra el från källaren till vinden från början borde det bli billigare att installera solceller. Då får vi en hustyp som är mer robust mot bortfall av el. Det fina med suterräng är ju att framsidan är hyfsat användbar och så får man stora utrymmen för installationer som vedpanna och annat. Om man nu i stället för oljetank installerar en stor volym värmemedium får vi värme och varmvatten för flera dagar och man kan växla mellan energislag. Vi behöver även en modern vedpanna med katalysator men det lär gå att utveckla.
G OMathson skrev:
Jasså?
Jag har kallare inne än vad ja egentligen vill när det är kallare ute då min värmepump inte orkar då. Visst har jag även då termisk energi lagrad i förhållande till 0K men ingen extra. Du propagerar forfarande att det va bra att lägga ned 3 svenska reaktorer och lösa probemet med att stänga ned elen när den mest behövs. Fan va synd att det defacto är du som bestämmer.
Ja och ett annat problem är ju när det blir elunderskott en längre tid som några dagar. Vad gör då den som redan har ett kallt hus?

Politikerna gör allt för att rädda ansiktet med den tråkiga sanningen är att om man producerar mindre l än man konsumerar så uppstår det en brist.

Som jag återigen får skriva så planerar vi för att göra Sverige till en nation i tredje världen och då bör vi bygga upp ett elsystemför detta. Eftersom en av de stora grejerna är just uppvärmning så bör staten ge stora bidrag för att bygga bort direktverkande el. Detta skulle avhjälpa en del. Ved har vi gott om så det är den självklara ersättaren. Gäller dock att hitta ett bekvämt system för leverans. Pellets är ju ett alternativ. De med BVP kan ju komplettera med kamin eller en pelletspanna.

Sedan vad gäller elförsörjning till hushållsapparater bör ett batteripack på 10kWh räcka länge. Detta är idag realistiskt (några hundra tusen kronor) om staten går in med bidrag.

Ett värre problem är processindustrin. Stänger man ner några timmar svalnar ugnarna i pelletsverken för järnmalm och sedan blir det svårt att få igång dom igen. Många tänker inte på att Sverige har en mycket stor processindustrin t ex pappersmassa. Även tillverkningsindustrin är idag mycket flödesorienterad och det är liksom inte bara att stänga av några timmar. Även om alla bostäder går över till biomassa undrar jag om elen räcker till industrin.
 
G
Men vi har fortfarande problemet med standard och utrustning. Detta tror jag kräver ett statligt initiativ för att övervinna. Eller hur har man löst detta problem i Tyskland som många hyllar för deras gröna omställning?

Vad jag läst så byggde Tyskland ett nytt stort kolkraftverk som ska användas i största del för att reglera de enorma problem de har med stabiliteten.
 
Tyska Energiewende beskrivs snarare som ett monumentalt misslyckande av de flesta som är insatta i de Europeiska kraft/distributionssystemen och -marknaderna. Klimatmässigt så ersätter man kärnkraft med annan baskraft av främst fossil natur som måste produceras någonstans via en ökande import inte minst. Detta är ingen fungerande modell att följa för Sverige.

Vind- och solkraft som ju byggts ut kraftigt både i Tyskland och här bla kan fungera som komplement i mindre andel men man når en mättnad när det inte går att ta hand om ytterligare tillskott.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Jag hoppas dessa problem med intermittensen hos sol och vind kommer leda till mer utveckling av lagringslösningar. Jag ser fram emot den dag det blir ekonomiskt och praktiskt försvarbart att gå över till ödrift för villan. Elräkningen är kanske den räkning jag hatar mest. Inte för att den är hög, utan för att det är så mycket på den jag kan påverka.

Det är inga problem att producera en årsförbrukning, om jag skulle smälla upp lite paneler, men att lagra den energin tills när den behövs är knepigare. Ett par gånger om året brukar jag kolla läget för lagringslösningar, och det händer saker hela tiden, men det är fortfarande antingen för dyrt, för opraktiskt, eller både-och. Det som ligger närmast just nu är nog vätgas och bränsleceller, men en elektrolysör är dyr, och hanteringen av gasen är opraktisk och potentiellt farlig. Kanske kan flödesbatterier vara något, om de inte blir för skrymmande. Jag gissar att jag skulle behöva lagra runt 8MWh. Undrar hur stort ett sånt flödesbatteri skulle vara? Det kanske är dags för en googling igen...
 
...och för att svara på min egen fråga, så skulle jag behöva en ny byggnad på tomten på runt 100kvm, och ca 3m hög, bara för att få plats med vätskan...
 
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B bakterie skrev:
...och för att svara på min egen fråga, så skulle jag behöva en ny byggnad på tomten på runt 100kvm, och ca 3m hög, bara för att få plats med vätskan...
Fast stämmer det verkligen?
Jag har fått uppfattningen att de inte alls skulle bli så stora (dock större en Li-ION, absolut ...)...:thinking:
 
Mikael_L
Internet verkar ange 25 Wh/l för vanadinflödesbatterier.
Så 8 MWh => 320 m3 volym. Det verkar stämma bra :)

Edit: Haha, vi hittade samma länk.
 
A Anders243 skrev:
Internet verkar ange 25 Wh/l för vanadinflödesbatterier.
Så 8 MWh => 320 m3 volym. Det verkar stämma bra :)

Edit: Haha, vi hittade samma länk.
Om Ni skall lagra energi i flytande vatten så är det 4,17 KJ /kg / grad som gäller. Står i fysiktabellen - utan Internet också.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Dags för en ny hustyp, de s k svänghjulshusen. Ta ett suterränghus av 70-talstyp, i pannrummet ställer du moderna PUR-isolerade acktankar på 5-10 kubik som ackumulerar värme (man kan ju titta på om något annat än vatten ger bättre resultat). Tung stomme i ...
Och så gör vi detta för minst en halv miljon bostäder och räknar ut vad det totalt kostar att bygga och underhålla. Kostar som i både pengar och resurser.

Som alternativ räknar vi på vad det kostar att ha ett elnät och kraftverk som klarar maxlasten, under de väderförutsättningar som gäller för Sverige:
Det inträffar med jämna mellanrum sk. torrår när vattenkraften får dålig tillrinning under vintern.
Det inträffar med jämna mellanrum kalla perioder med rejäla vintrar.
Det inträffar med jämna mellanrum vindstilla väderlägen, där hela Skandinavien och nordliga delar av kontinenten också har stiltje.
Det inträffar med jämna mellanrum att solen inte lyser alls på oss, eller med så låg vinkel att mycket av värmen hamnar i atmosfären innan den når marken). med enkla anläggningar i varje hus.
Lägg till att
Det inträffar med Ojämna mellanrum att dispyter inträffar mellan länder och befolkningsgrupper - ofta om det uppstår brist på någon livsnödvändighet. Vid sådana dispyter (sk. Krig) kan vi inte lita på att omvärlden vill dela med sig av sina resurser även om vi skulle "råka behöva mer än de", bara om vi kan byta lika med något vi har som de...


Om någon vill ha en till jämförande kalkyl att roa sig med; kolla samhällskostnaden för att en person i varje hushåll stannar hemma från yrkeslivet och i stället sågar, hugger och eldar ved (kan väl förslagsvis även passa barn, tvätta och laga mat i mån av tid också). Jag har något svagt minne om att jag sett ett sådant system beskrivet i någon bok, men det var lite gulnat papper i sidorna... Då kom det också gubbar med häst och stora kärror för leverans av veden till städerna. Städerna var skitiga av all rök och sot, och fler människor dog ihjälsparkade av hästar än vad som dör i trafiken idag. En miljövänligt grön framtidsutopi att sträva efter!

Om vi tar bort det rinnande varma vattnet i bostäderna minskar uppvärmningsbehovet också, liksom behovet av vatten, som ju lär vara en brist i världen. Den bristen blir säkert hjälpt av att vi låter mer av Mälarens och Vänerns vatten rinna ut i havet utan att vi använder det på vägen.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och här sitter vi och bollar med alla möjliga kostnader.

Kostnader för att gräva ner kärnavfall i kopparkapslar hundratals meter ner i berget.
Kostnader för energilagring, svänghjul, batterier, vattentankar.
Kostnader för att stänga av elen i olika roternade bortkopplingar.
Kostnader för att reparera och ersätta vindsnurror.
Kostnader för att förstärka elnäten för att "dela med sig" av el.
Kostnader i form av energiförlust i stora elnät.


Och sen dissar man 4-gen atomkraft för att det är för dyrt ... :thinking:

Om man gör rätt saker i rätt ordning och i tid, så slösar man inte i onödan!
 
  • Gilla
Millox och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.