MathiasS MathiasS skrev:
Kan säga att min Ubi 150W poe dog strax innan tre år, vilket inte var så konstigt för innan jag hängde dit en stor fläkt visade övervakningen att det var 70gr varmt i chassiet.....
Lite OT men intressant: PSE-sidan har ganska stor värmeutveckling ju mer uteffekt den har och stora elektrolyter som torkar ut ju varmare det är... Switchar med .af brukar hålla länge medan .at håller betydligt kortare tid. Själva PD enheterna brukar mer gå sönder av surge men håller generellt längre tid.
 
A anis16 skrev:
Lite OT men intressant: PSE-sidan har ganska stor värmeutveckling ju mer uteffekt den har och stora elektrolyter som torkar ut ju varmare det är... Switchar med .af brukar hålla länge medan .at håller betydligt kortare tid. Själva PD enheterna brukar mer gå sönder av surge men håller generellt längre tid.
i just detta fall är det en specifik kondensator som alltid går sönder i nätdelen, men blir det 70gr vid normal drift (långt ifrån Max poebudget) är det ju inte så konstigt att det går sönder. Apparaten borde ha en chassiefläkt, helt klart.
 
harry73
Som sagt satt jag upp min AP på lördag. Idag hittade jag mitt pressverktyg och slitsverktyg, så nu kunde jag färdigställa kabeln genom det gamla tomröret jag har.

Jag är så jävla nöjd!
POE is the shit :cool:
Accesspunkt monterad i tak med blått lysande ring; indikerar fungerande POE-anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Då är det kanske bra att veta att ubiquiti har sin egen version av POE, de har ett 24V system medan standarden säger 48V.
Betyder detta alltså att om jag har en edgerouter med POE så kan jag inte använda de flesta POE-enheter, typ AP osv, utan bara något mindre antal som stöder 24V?
(Om jag inte har en POE-injector... och då är det ju ingen mening längre med att edgeroutern har poe inbygt?)
 
Det beror på vilken Edgerouter vi pratar om. Tar vi Edgerouter POE 5 som exempel så kan man välja mellan 24 och 48V.
 
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
Det beror på vilken Edgerouter vi pratar om. Tar vi Edgerouter POE 5 som exempel så kan man välja mellan 24 och 48V.
Hmm, just nu kikade jag lite på en beggad Ubiquiti EdgeRouter 6P. Men jag har ju inte på något vis låst mig vid någon modell.
Ärligt talat har jag inte ens låst mig vid något koncept än.
Denna tråd har fått mig att vidga vyerna ... (jobbigt !!! :dizzy:) så nu blev frihetsgraderna nästan ohanterligt många.
 
Ju fler saker desto större risk för störningar. Jag skulle som många andra skrivit skaffa mig en ordentlig accesspunkt så kommer du kunna ha 150/150 trådlöst.. Räcker nog för alla dina vänner och familj att spela på.
 
Mikael_L
Hmm, jag motas mot en ny värld (av möjligheter/problem), känner jag.

Just nu sitter det en helt vanlig konsumentrouter med wifi här hemma, en Asus någonting, med 100Mbit portar. Jag hade väl egentligen tänkt låta det fortgå så, men tråden här öppnar mina ögon för nya saker, tror jag. Jag har en Gbit-router liggandes som jag lyckats peta in DD-WRT i, och som jag tänkte ta i bruk när jag väl satt mig in lite mer i alla fantastiska inställningar som går att göra där.

Just nu kör jag ett gästnätverk på Asus-routern, i övrigt inte mycket till inställningar, då dessa konsumentgrejer är lite av plug'n'play.

Jag har fattat det som att anledningen till att jag (alla) vill ha en router är:
* Separera det lokala LAN från WAN av bl.a säkerhetsmässiga skäl
* Få en brandvägg mot internet
* Dela ut lokala IP med DHCP
* Ev ha lokal DNS-uppslagning
* Få trådlöst wifi, om det önskas och därför välja en wifi-router

* Och sen åtminstone i mitt fall, få funktionen gästnätverk.


Vidare har jag fattat det som att en konsumentrouter av detta slag egentligen är 3 prylar i en låda.
1. Den delen som innehåller brandväggen, dhcp och allt det där.
2. En switch
3. Ett trådlöst nätverkskort, typ.

Jag kan ha fel, men såhär har jag uppfattat det, fyll gärna i med sånt jag missat/missförstått.

Men, då kommer denna fråga, är denna USG:
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle nog föreslå en USG istället, då den har samma mgmt-gränssnitt som APn. Och en liten switch på LAN-sidan med så många portar som behövs i huset.
I princip samma sak som del 1 ovan. Dvs en konsumentrouter utan switch och utan wifi.
Så med en switch efter och en eller flera AP så blir det ungefär samma sak som en vanlig konsumentrouter?

Hur är det med gästnätverk, är det egentligen ett VLAN?
Kan VLAN hanteras av en USG? Sprider AP detta VLAN vidare helt automagiskt?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
är:
* Separera det lokala LAN från WAN av bl.a säkerhetsmässiga skäl
* Få en brandvägg mot internet
* Dela ut lokala IP med DHCP
* Ev ha lokal DNS-uppslagning
* Få trådlöst wifi, om det önskas och därför välja en wifi-router

* Och sen åtminstone i mitt fall, få funktionen gästnätverk.
Det där,är,saker du uppnår med en kombinerad Ap och router också. Den viktigaste skillnaden blir att du kan placera APn där den ger bäst täckning och näst efter det att du kan köpa saker av lite högre kvalitet om du vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I princip samma sak som del 1 ovan. Dvs en konsumentrouter utan switch och utan wifi.
Så med en switch efter och en eller flera AP så blir det ungefär samma sak som en vanlig konsumentrouter?

Hur är det med gästnätverk, är det egentligen ett VLAN?
Kan VLAN hanteras av en USG? Sprider AP detta VLAN vidare helt automagiskt?
Alla ”routrar” gör del 1 och vissa har några switchportar också. Sedan finns det ju faktiskt riktiga routrar också, dvs prylar som gör del 1 men som också har separerade ”routbara” interface på lansidan. Dvs inte bara en switch på lansidan. Edgerouter Poe5 är exempel på en sådan. Det är dock inget du behöver och då kan du lika gärna titta på en apparat med med endast en lanport, tex en usg, eftersom du ändå kommer behöva fler switchportar än någon router har.


och ja, en router (usg) med en switch och en ap blir en konsumentrouter, men med

1. Wan till lan kapacitet som räcker för en 1000/1000 anslutning ellermer om man väljer rätt router. Finns dock även konsumentroutrar som fixar det idag

2 så många switchportar du behöver, obegränsat antal

3. Apn kan placeras där den ger bäst täckning

4 frihet att köpa något med lite högre kvalitet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Likan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
och då kan du lika gärna titta på en apparat med med endast en lanport, tex en usg, eftersom du ändå kommer behöva fler switchportar än någon router har.
Ja det där var så sant, särskilt om jag betänker det jag strök under i citatet. (säkert fel att citera på det viset).
 
Du separerar inte ditt LAN mot WAN med routern, det är brandväggen som står för skyddet.
Du gör det bara möjligt för fler enheter att samtidigt vara ansluten efterosm du bara får ett fåtal publika ip-adresser av din operatör.
Ett gästnätverk (i Unifi serien) KAN vara ett separat VLAN (då blockeras trafiken o brandväggen) men som standard är det bara en brandväggsfunktion som appliceras i varje AP, som blockerar trafik från en RFC1918 adress att nå en annan RFC1918 adress som inte explicit är definierad som accepterad.
Vilket innebär att gästen får en ip-adress ur samma adressrymd som dina LAN klienter, men gästen når dom inte för APn blockerar trafiken till din adressrymd. Men den släpper fram trafik som ska till alla andra adresser.

Personligen rekommenderar jag alltid att man separerar trådat och trådlöst, för att få valfrihet och (bättre) prestanda.
Unifienheter kan du styra från samma gränssnitt, det kan du inte göra med Edgeenheter tex, de har ett webgränssnitt per enhet.

Tänk också på att alla Unifiswitchar inte stöder aktiv POE (802.3at/af) utan har bara passiv POE, det är inte alla enheter som startar med passiv POE utan kräver aktiv POE.
 
harry73
Vad är skillnaden mellan passiv och aktiv poe?
 
harry73 harry73 skrev:
Vad är skillnaden mellan passiv och aktiv poe?
Aktiv förhandlas fram via protokoll, passiv är manuell.
Du kan mao skada utrustning med passiv poe
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Med aktiv poe, dvs följer af/at standarden så sker en handskakning innan spännings slås på på porten. både för att få rätt spänning och att öht slå på spänning.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.