harry73 harry73 skrev:
Vad sägs om denna:
[länk]

+ denna:
[länk]

Då hamnar du rund 2500 kr
Jag skulle nog föreslå en USG istället, då den har samma mgmt-gränssnitt som APn. Och en liten switch på LAN-sidan med så många portar som behövs i huset.
 
  • Gilla
leby och 3 till
  • Laddar…
harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle nog föreslå en USG istället, då den har samma mgmt-gränssnitt som APn. Och en liten switch på LAN-sidan med så många portar som behövs i huset.
Vad är skillnaden mellan USG och Edgerouter?
Hur man komfigurerar den är ju en tydlig skillnad, men hur skiljer sig brandväggen mellan båda?
 
harry73 harry73 skrev:
Vad är skillnaden mellan USG och Edgerouter?
Hur man komfigurerar den är ju en tydlig skillnad, men hur skiljer sig brandväggen mellan båda?
Jag försökte hitta någon bra sammanfattning av detta som var aktuell, det finns väldigt mycket skrivet om detta.

Här kanske är en början: https://evanmccann.net/blog/unifi-routers-overview

Men, för en normal hemanvändare är det guit som är den stora skillnaden. Jag kan inte dra mig till minnes att det är någon skillnad i vad man kan göra med brandväggen mellan dessa - är det något speciellt avancerat du ska göra? "WAN to LAN block All" räcker rätt långt...:)

Jag kan tänka mig att det finns kapacitetsskillnader om du ska göra IPSEC VPN med hög throughput, men där tror jag det finns skillnader även mellan Edgeroutermodellerna - specifikt är det omfattningen av "hardware offloading" som varierar - Tex har den Edgerouter POE5 jag har begränsningar där i hur man switchar mellan interfacen med bibehållen offloading, medan andra Edgerouters inte har det "problemet". Därvidlag behöver man se upp när man ska använda routern som en switch, för vissa modeller. Området är en djungel tyvärr.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
K
Jag skulle investera i en bra router som fått bra betyg. Kostnaden får du själv avgöra. Finns ju från 1000kr och uppåt. Dock kanske man ska passa sig för de billigaste. Sedan kan du utöka Wi-Fi med AP om det behövs.

jag själv har 3 switchar och 16 fasta anslutna enheter (varav 5 gaming datorer som spelas samtidigt) samt ca 10 enheter trådlöst. Funkar hur bra som helst. Dock har jag en Asus gaming router som kostade 5000kr med många inställningar. Innan körde jag med Nighthawk router och det var heller inga problem.
 
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Billigaste wireless POE AP jag hittat är denna
[länk]
449:-
Då är det kanske bra att veta att ubiquiti har sin egen version av POE, de har ett 24V system medan standarden säger 48V.
Det går som sagt att lösa med en separat POE-injektor.
Skilnaden med denna TP och den jag visade är förutom hastigheten, att denna bara har 2,4 GHz och en jag visade 2,4 och 5 GHz. Har man många mobila enheter på sitt nät kan det vara bra. Men det finns säkert andra som är mer insatta än jag är.
 
harry73 harry73 skrev:
Då är det kanske bra att veta att ubiquiti har sin egen version av POE, de har ett 24V system medan standarden säger 48V.
Det går som sagt att lösa med en separat POE-injektor.
Skilnaden med denna TP och den jag visade är förutom hastigheten, att denna bara har 2,4 GHz och en jag visade 2,4 och 5 GHz. Har man många mobila enheter på sitt nät kan det vara bra. Men det finns säkert andra som är mer insatta än jag är.
Instegsmodellerna till UniFi har medföljande 24V
PoE adapter, men det finns modeller med 48V PoE också, samt storpack utan utan PoE-adapter. Bra om man ändå ska köra PoE switch.

Den TP-link APn är ju 2 generationer gammal. Duger kanske i garaget.
 
Som jag förstått det så ska man kunna sätta upp gästnätverk antingen enbart i APn eller med eget VLAN i routern. Man får välja i UniFi Controllerns GUI.

Har man en USG som tillhör UniFi produktserien sätter man upp gästnätverken på båda sätten med några klick, men har man EdgeRouter/EdgeMax får man gå till dess GUI och sätta upp VLANen där själv.

Flera WiFi nät med olika SSID vill man tex ha om man vill dela upp internet surf, gästnät, kameraövervakning och IoT/smart Home prylar på olika åtskilda nät. Har man flera AP måste man då ha VLAN.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Instegsmodellerna till UniFi har medföljande 24V
PoE adapter, men det finns modeller med 48V PoE också, samt storpack utan utan PoE-adapter. Bra om man ändå ska köra PoE switch.

Den TP-link APn är ju 2 generationer gammal. Duger kanske i garaget.
Hur är det där med 24 vs 48 volt egentligen..... alla AP's verkar ju stödja POE at eller af och båda dessa är ju 48V?

Specifikationstabell för olika AP-modeller med POE-stöd och prestandaegenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl så att man ”utökat standarden” med 24V, men det är inget krav.
PoE = 802.3af
PoE+ = 802.3at
15.4W för PoE och 25.5W för PoE+
större modeller behöver väl mer effekt och då räcker inte hemmasnickrade 24V.
Antagligen funderar tex en AC LR med ca 20-57V men det är ”onödig” kunskap.
En AC-PRO kräver 44-57V (vilket är lägre än PoE-specens lägsta 37V).
 
men både af och at är ju 48V? Men olika effekt som du säger.
 
24V PoE är ingen standard. IEEE är alla 48V med UVLO 36V.
 
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Den TP-link APn är ju 2 generationer gammal. Duger kanske i garaget.
:cool: Garaget var faktiskt vad jag just tänkte, när jag letade efter en billig AP (min tanke var att minska risken för överspänningar i TP-kopparnätet, genom att inte ha egen strömmatning till AP'n).
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
:cool: Garaget var faktiskt vad jag just tänkte, när jag letade efter en billig AP (min tanke var att minska risken för överspänningar i TP-kopparnätet, genom att inte ha egen strömmatning till AP'n).
Hehe, misstänkte det....
Annars skulle du väl valt EAP245 (hastighetsklass AC1750) som slår UniFi i pris/prestanda, EAP225 eller kanske en EAP225 Outdoor för garaget?

Ubiquiti är nog lite hypade, men vill man ha en bra router utan antenner så tror jag inte det finns så mycket att välja på som är liten, enkel inga fläktar etc dvs inga tunga proffsgrejer.

Läste nånstans att en PoE switch håller i 3-5år men det beror väl på konstruktion och värmeutveckling.

De minsta billiga routrarna har ofta klen processor och saknar NAT i hårdvara.

Jag funderar på att krångla till livet med en MikroTik. :p
 
blackarrow blackarrow skrev:
PoE switch håller i 3-5år men det beror väl på konstruktion och värmeutveckling
Kan säga att min Ubi 150W poe dog strax innan tre år, vilket inte var så konstigt för innan jag hängde dit en stor fläkt visade övervakningen att det var 70gr varmt i chassiet.....
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Du har ingen gammal dator ståendes som kan agera router med pfSense? Jag köpte ett nätverkskort till en gammal dator och kör nu fiber -> pfSense -> HP switch -> Unifi Lite AP. Funkar kanoners, pfSense är gratis med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.