Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, så 2 kW enfas gav 6 - 9 V. Det ger en impedans på 0.74 ohm vid centralen och 1.13 ohm vid BVPn. Det är värden som i sig är ok. Men det är en oförklarligt hög skillnad mellan dessa uttag då du säger att elcentral och BVP är placerade i samma rum. Du behöver nog upprepa mätningarna. Du menar väl inte att BVPn drog igång samtidigt med byggfläkten? Du bör enkelt kunna slå av/på byggfläkten 10 gånger för att sålla fram stabila mätvärden på spänningen.

Tack Nobbe_1 och Bo.Siltberg för indata

Startströmmen för trefaspumparna är enligt sid 34 i manualen (storlek 5, 7, 8,5 respektive 10) ca 25 A

Det innebär grovt sett ett kortvarigt spänningsfall vid start på runt 25 V vid ”en impedans på 0.74 ohm vid centralen och 1.13 ohm vid BVPn”.

Det borde väl rimligen synas i en glödlampa.:thinking:

Jag misstänker att bergvärmepumpen redan har mjukstart !
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
I så pass g:a VP var mjukstart ett rätt ovanligt tillbehör som kostade extra och få köpte, Jag tror att det är en kombination av ett lite svagt matande när samt en kolvkompressor utan mjukstart som orsakar flimret.
 
E elmont skrev:
I så pass g:a VP var mjukstart ett rätt ovanligt tillbehör som kostade extra och få köpte, Jag tror att det är en kombination av ett lite svagt matande när samt en kolvkompressor utan mjukstart som orsakar flimret.
Hej elmont

Du skrev "I så pass g:a VP var mjukstart ett rätt ovanligt tillbehör som kostade extra och få köpte"

Möjligen det, du kan ha rätt, jag vet inte.
Jag försöker bara analysera vad jag läser och bedöma möjliga åtgärder att hjälpa Nobbe_1.

Alla trefaspumparna har oberoende av storlek nästan identisk startström på 24 A, 24 A, 24 A respektive 26 A.
I mina ögon tyder det på att man velat (försökt) begränsa startströmmen.
Men, går det att sänka startströmmen ytterligare med en mjukstart vore det bra för möjlighet att testa för Nobbe_1.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Dom vanliga orsakerna till flimrande lampor enligt mina erfarenheter brukar vara
Svagt nät i kombination av en tyngre last en kortare eller längre stund.
Ibland dålig kontakt/oxidering i någon anslutning/skarv någon stans mellan transformator och lampa.
Någon enstaka gång en "dålig" lampa, men då inte en glödlampa utan en lampa med elektronik inblandad.
Klena huvudledningar.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
I så pass g:a VP var mjukstart ett rätt ovanligt tillbehör som kostade extra och få köpte, Jag tror att det är en kombination av ett lite svagt matande när samt en kolvkompressor utan mjukstart som orsakar flimret.
Hej elmont och Nobbe_1.

Jag sökte och hittade svaret på frågan om mjukstart. :thinking:

På Komponentlista sid 27 och kopplingsschemat sid 30 i ”MONTERINGS- OCH SKÖTSELANVISNING” till ”FIGHTER 1215” finns ett ”Mjukstartsrelä” (nr 97)
https://docplayer.se/21726289-Monte...2-2-511065-fighter-1215-fighter-1215-lek.html

Är det dokumentet korrekt, ger korrekt information om den aktuella pumpen, då har bergvärmepumpen ett ”Mjukstartsrelä”

Har vi helt uteslutit att det är en bergvärmepump med enfaskompressor men trefasigt ansluten elpatron på 6 kW eller 9 kW?

Är det en bergvärmepump med enfaskompressor, i så fall är startströmmen 42 A, och spänningsfall vid start är av storleksordningen 42 V.

Vid enfas verkar de inte ha en lösning på mjukstart (jag tror det är svårt att mjukstarta enfasmotorer)

Nobbe_1. Hittar du ingen storleksbeteckning t.ex. FIGHTER 1215–4 eller FIGHTER 1215–5 en effektsiffra på en märkplåt eller ett RSK-nummer t.ex. 624 65 68 eller 624 65 69? :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Till vissa pumpar finns det en 'mjukstart' att koppla till.

På så vis minska effekten av den (korta) belastning som uppstår när pumpen 'slår till'.

Jag tror - men vet inte - att om det är en nyare modell med 'scrollkompressor' så minskas
effekten av startströmmen, då den mer 'smyger igång' om jag fattat rätt.

Fråga din lokala elektriker.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inkommande nät som driver TS BVP, eller omvänt, BVPn belastar inkommande nät. Om då nätet har en relativt hög impedans på kanske över 1 ohm, plus att ledningen mellan mätarskåp och elcentral kanske ligger på 0.5 ohm, så leder denna belastning till ett märkbart spänningsfall i ledningarna, om belastningen är tillräckligt hög. Så impedans i ledningar är en faktor som jag försöker få ett hum om här. Men det är fortfarande många detaljer som är oklara så det verkar bli svårt att komma till en säker slutsats.

Den mätning som beskrivs i #1 tyder inte på onormalt hög impedans eller liknande.

Däremot visar dessa mätningar en oförklarligt låg spänning, även när BVPn är avstängd. Det kan då bero på hög belastning hos grannar. Men den är inte så låg att det kan sägas vara ett fel. Vi har för lite fakta för att kunna dra en slutsats.


Det var här jag önskade att du själv gav en förklaring till hur detta värde ska tolkas. Jag har redan förklarat detta från min sida.


Spänningsfall i ledningarna, hela vägen från transformatorn till tvätten. (Start)strömmen gör att spänningen sjunker hos dig, vilket visar sig i viss typ av belysning.
Kanske inte intressant för dig, men jag vill veta;)
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
[bild]
Hej Nobbe_1.

I brist på annat.

På denna bild ser jag bl.a. ELKOPPLING F- 1215 5-7, är det korrekt, då är det en FIGHTER 1215–5 eller en FIGHTER 1215–7 du har.

Om du redan har mjukstart då går den åtgärden bort. Det går inte dubblera.

Du får pröva olika ljuskällor där dessa "går ner/svajar till". Du kanske hittar någon som är mindre störande?

En annan åtgärd som kan prövas om inget annat hjälper, är att dra en egen kabel från ”roten i ditt elsystem” och till det störande objektet (bergvärmepumpen). Elmätaren är normalt överlämningspunkt och därmed närmast ”roten i ditt elsystem”.

När bergvärmepumpen startar har du, i den punkten, lägsta impedansen och därmed minsta spänningsfall vid start. De övriga lasterna i ditt hus blir anslutna i den punkten, ( d.v.s.”roten i ditt elsystem”), med den kabel som finns där idag och du får minsta möjliga störning, till dem, från din bergvärmepump. I nivå med de som dina grannar anslutna nära den punkten får.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag ska skruva bort frontplåten igen och kolla men jag tänkte att eftersom på lappen för slutgodkännande står det att det är F- 1215 5-7 kW så trodde jag att det stämde... Men det kan ju vara så att det var dom enda lapparna kontrollanten/installatören hade... Men du kanske inte sett denna "lapp/skylt" i tidigare inlägg?

Typskylt med text "ART. NR. 418934 ELKOPPLING F- 1215 5.7 kW" och kontrollmarkeringar.

M Martin Lundmark skrev:
Hej elmont och Nobbe_1.

Jag sökte och hittade svaret på frågan om mjukstart. :thinking:

På Komponentlista sid 27 och kopplingsschemat sid 30 i ”MONTERINGS- OCH SKÖTSELANVISNING” till ”FIGHTER 1215” finns ett ”Mjukstartsrelä” (nr 97)
[länk]

Är det dokumentet korrekt, ger korrekt information om den aktuella pumpen, då har bergvärmepumpen ett ”Mjukstartsrelä”

Har vi helt uteslutit att det är en bergvärmepump med enfaskompressor men trefasigt ansluten elpatron på 6 kW eller 9 kW?

Är det en bergvärmepump med enfaskompressor, i så fall är startströmmen 42 A, och spänningsfall vid start är av storleksordningen 42 V.

Vid enfas verkar de inte ha en lösning på mjukstart (jag tror det är svårt att mjukstarta enfasmotorer)

Nobbe_1. Hittar du ingen storleksbeteckning t.ex. FIGHTER 1215–4 eller FIGHTER 1215–5 en effektsiffra på en märkplåt eller ett RSK-nummer t.ex. 624 65 68 eller 624 65 69? :thinking:
 
Etikett med artikelnummer, elspecifikationer och datum för slukontroll med handskrivna noteringar.

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Nu har jag tagit bild på en "skylt" i BVP men vet inte om det är rätt skylt men hittar tyvärr ingen annans.. Där står det 5-7 kW?

Tog lite andra bilder också på "luftledningarna. Men hur jag än letar så hittar jag ingen Tranfokiosk inom ca 50 m som e.om säger att det ska finnas....?

[bild] [bild] [bild]
 
E
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
[bild]
Har du hittat transformator ännu. Borde vara svårt att missa om den sitter 50m ifrån ditt hus, det är som ett litet plåtskjul eller något som hänger i en stolpe mest troligt.
 
Enligt din gruppförteckning ligger din Bergvärmepump på 10A säkringar med 1,5 mm² kabel, det verkar ju galet.
 
  • Ledsen
Nobbe_1
  • Laddar…
Aha så det är ingen liten ”stuga” som står på marken :seenoevil:?

E El-Löken66 skrev:
Har du hittat transformator ännu. Borde vara svårt att missa om den sitter 50m ifrån ditt hus, det är som ett litet plåtskjul eller något som hänger i en stolpe mest troligt.
 
Ursäkta mig som novis men vilken kvadrat ska den matas med då för att det ska vara rätt och riktigt :oops:?

Det är ”bara” 10A i i hela skåpet. Förutom tillslaget som är 16A

B big mike skrev:
Enligt din gruppförteckning ligger din Bergvärmepump på 10A säkringar med 1,5 mm² kabel, det verkar ju galet.
 
E
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Aha så det är ingen liten ”stuga” som står på marken :seenoevil:?
Stolptrafo:
En elstolpe med transformatorer framför en röd lada i en stadsmiljö.
Kiosk:
En grå nätstation i en stadsmiljö placerad på gräs vid en skogsdunge och en grusväg.

Betongstationer kommer allt mer men troligen inte hos dig ännu:
Nätstation för eldistribution i stadsmiljö med varningsskyltar.

Och så här kan en nätstation i stadsmiljö med 3x1200kVA trafos se ut:
 
  • Stadstorg med människor som promenerar, staty i centrum och äldre byggnader i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.