Jag använder en likadan lösning för att suga upp aska, men har ytterligare en hink mellan cyklon och dammsugare försedd med ett patronfilter. Ungefär 95-97% tar cyklonen. Resten, det mest fina hamnar i patronfiltret.
 
  • Gilla
zeusl
  • Laddar…
Ok

Har du några bilder på din anläggning och ev ritningar på det extra filtret?

Mvh Mvh Anton
 
Jag har en egen tillverkad cyklon, hur effektiv den är så är jag inte säker på, men cirka 1 eller 2 ggr i året rengör jag filtret. Den är tre år gammal nu, bytte dammsugarmotor i höstas. Jag byggde på höjden för att spara utrymme. Det är ett "hepa" filter från biltema som tar upp hälften av cyklonen.

38453383700_560668f970_c.jpg
 
  • Gilla
Åke Björnstad och 2 till
  • Laddar…
Jättetack för ditt svar och för bilden

Mvh Anton
 
H hubbe2004 skrev:
Jättetack för ditt svar och för bilden

Mvh Anton
Min ser ut såhär.
En kina-cyklon överst, sen en spånlåda i trä och undertill står en Elektrolux dammsugare.. En cyklonseparator upptill ansluten till ett rörsystem, spånlåda i trä under och en Electrolux dammsugare nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Tack så mycket för bild och info

Mvh Anton
 
Själv har jag äntligen tagit mig för att designa och printa lite tillbehöver till damm-hanteringen i garaget.

På bilden syns två olika dammsugarmunstycken samt adaptrar till bordssågen och bandsågen. Samtliga anpassade till 2,5"-slang som går till min cyklon. Utskrivna i PLA, 220 grader.

3D-utskrivna dammsugarmunstycken och adaptrar för bordssåg och bandsåg, anpassade till 2,5-tums slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Mycket mycket fina tillbehör!

Mvh Anton
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.