Spännande!

Jag håller helt med om att takhöjd är praktiskt och trevligt i gym så gräv på! Golvvärme hade jag nog också struntat i. Bara kötta!
 
Häftigt och kul projekt!

Vad för slags gym kommer det bli? Hoppas på crossfit ;)
 
”mysgym a la Crossfit”, du måste varit på andra boxar än mig helt klart

J Jonasdzm skrev:
Inte för att vara sån men du hade ju ett relativt bra golv innan, på med någon matta och sen in med gymgrejor?

Eller ska du ha ett sånt flashigt mysgym a la crosfit där man kan sätta sig i nån mysig soffa och pimpla på sin smoothie medans man beundrar det arkitektritade gymmet med homestyle känsla.

Jag hade lagt budgeten på gymredskap och inte att få ett golv i nivå. :crysmile:
 
Lite off topic och du har kanske full koll men läste in mig lite på det där med gymgolv när jag själv byggde om en del av mitt garage till ”träningsyta” (gym är att ta i). Men alltså en yta för att kunna göra pullups, hand stand pushups och slänga hantlar och skivstänger i högt tempo. 25-30mm stallmatta är samma sak som gymgolv fast för halva priset. Sparar några tusingar där:
https://www.granngarden.se/gummimatta-rubco-25-mm-1x1-m/p/1207160

A ajn82 skrev:
Under betongen så hittade jag ca 4 kvm tegel i ett område, och kanske det dubbla med gatsten model större i ett annat, varför har jag ingen anning om, då det på original ritningen ser ut som det ska vara betong över hela.

Hade fått en offert på att bila ut och transportera bort betongen på 45k + moms, jag gjorde det själv på knappt två arbetsdagar, 1500 kr maskinhyra och 3000 kr containerhyra inkl omhändertagning av avfallet.

Fundera nu på att hyra in hjälp för att gräva ut golvet efter jag fått bort den gamla betongsulan under fd innerväggen. Tänkte i så fall gräva ner till underkant på ytterväggarna, ovankant på sulan för att sedan få det färdiga golvet någon decimeter längre ned än vad det var i startläget, extra takhöjd är aldrig fel i ett gym. Vilket också är anledningen till att jag inte bara fyllde upp det inre hörnet för att komma upp i nivå med det större utrymmet.

Jag tänker att någon som är skicklig med en mini-grävare gör jobbet så pass mycket snabbare än mig att merkostnaden jämfört med att bara hyra grävaren blir minimal... alternativet är väl att köra på och gräva för hand. Gräva i det här fallet är dock först att hacka med ett spett för att få loss den packade lerjorden för att sen gräva ett par centimeter åt gången. Fast när man väl fått upp ett hål i rätt djup är det ju lättare då man bara behöver avverka från väggarna bredvid hållet.

Är det någon som har input på vad jag ska ha för material under innan jag gjuter nytt golv?

Är det makadam + cellplast, eller ska man köra isodrän?

Jag har ingen avsikt att ha golvvärme, utan det handlar framför allt om att jag vill ha torra fina golv innan jag täcker dem med gymmattor längre fram
 
  • Gilla
johan_p och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så julens projekt (mot alla rekommendationer) var att bila ut golvet för att försöka gå det i jämn nivå. De gick över all förväntan och har nu bara sulan under den fd. tegelväggen kvar.

[bild]
[bild] [bild]
så kul
 
S Svartadimman skrev:
Häftigt och kul projekt!

Vad för slags gym kommer det bli? Hoppas på crossfit ;)
Jag skulle aldrig få för mig att kalla det för crossfit ;)

Men en eller två platformar och en ett ordentligt (half-)rack är tanken längst in, dvs 6x2 meter, vilket lämnar ca 6x4,5m som jag täcker i 40 mm pusselmatta

Har redan den ena platformen och alla pusselmattor som behövs, används för tillfället inne i huset istället.
https://www.nordicfighter.com/basic-lyftarplattform-2-x-3m-3cm-hog
https://www.nordicfighter.com/pusselmatta-40mm-mjuk-blue-red

Har stång, skivstångsställning, bänk och viktskivor från eleiko redan och tänkte komplettera med detta racket
https://www.traningsmaskiner.com/sv/articles/2.450.56310/master-halfrack-xt10

Sen är tanken att hänga upp lite olika roliga säckar för att köra thai/kick/vanlig-boxning, har redan en 6ft säck
https://www.fightstorepro.com/colle...fairtex-6ft-banana-kick-bag-black-filled-45kg

men tänker komplettera med någon double ended bag, speed bag, kanske någon teardrop/wreckingball beroende på vad som känns roligt. Har inte provat någon aquabag heller så kanske blir en sådan. Så tänker mig väl att ha kanske 3 stationer för säckar längs med ena kortsidan på det "öppna" området.

Sen ett gäng kettlebells, en plyobox, pull-up bar, dipsställning så man kan köra lite "crossfit" om man känner för den typen av träning. Tänkte även bygga 6 m monkey bars mellan takbalkarna i en sektion. Funderar på att testa battle ropes och köpa in ett sådant, kör man på diagonalen får jag in 15 m, men vet inte hur kinkigt det är med längden, om de kortare funkar lika bra?

Beroende hur jag får till det med takhöjd och allt annat, så kanske ett par olympiska ringar hängande i mitten.

Tanken är att ha ett ganska allsidigt gym som hela familjen kan leka i där man sen kan fylla på med nya roliga grejer, men grunden är klassisk styrketräning + kampsport
 
  • Gilla
Svartadimman
  • Laddar…
Tips om du ska gräva för hand, använd bilmaskin med bred mejsel för att luckra upp marken, mycket lättare än spett.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
H hertzbo skrev:
Tips om du ska gräva för hand, använd bilmaskin med bred mejsel för att luckra upp marken, mycket lättare än spett.
Hade faktiskt tänkt samma tanke, men lutar åt att ta in en maskin för att gräva ändå, men annars får det nog provas!
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Vi grävde ut och gjöt ny platta i vårt uterum på 22 kvm i höstas. Bildade bort 10 cm platta och grävde (för hand) ner 40 cm. 10 cm makadam, 30 cm cellplast, 10 betong sedan. La in golvvärme.

Betongen var dyrast 10kkr, cellplast 7kkr, totalt 25 med maskinhyra.

Vi hade mycket lerjord och använde därför en korp. Allt som allt tog det en vecka att bila och gräva ut.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
F fredrik0514 skrev:
Lite off topic och du har kanske full koll men läste in mig lite på det där med gymgolv när jag själv byggde om en del av mitt garage till ”träningsyta” (gym är att ta i). Men alltså en yta för att kunna göra pullups, hand stand pushups och slänga hantlar och skivstänger i högt tempo. 25-30mm stallmatta är samma sak som gymgolv fast för halva priset. Sparar några tusingar där:
[länk]
 
Lite mer grävande runt sulan för innerväggen, tänkte hyra bilhammare igen i kommande veckan och försöka få bort den, hoppas det spricker upp lättare nu när den inte har stödd på sidorna av hårt packad jord längre.

Är det någon mer som har input på vilka markarbeten jag behöver göra innan jag kan gjuta ny platta? 10 cm makadam (padda/inte padda?) + cellplast upp i lagom nivå för golvet? Såg senaste att ytterväggarna in var så jämna och fina under marknivå som det första hade verkar, så tror ev. jag får fylla upp mer än jag tänkte från början. Tanken är då att gjuta golvet så det precis täcker de delar där väggarna är ojämna, kanske ca 1-2 cm ovanför bara om det funkar? Dvs, plattan blir väldigt tunn centimeterna bredvid väggarna.

Eller borde jag köra på isodrän som jag sett ofta används vid liknande projekt i källare?
Grävd grund vid byggnad med synliga rör och kabel, redo för vidare markarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd ränna i betonggolv för förberedelse av innerväggens grund i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så tanken nu är att färdigt golv blir i nivå med jorden till vänster i sista bilden ovan, där under verkar väggen väldigt skrovlig och ojämn. Kommer ändå att ha tjänat ca 3 dm tror jag jämfört med golvnivån innan detta projektet, vilket tillsammans med att jag vet att det är torrt och fint under känns värt det.

Om det visar sig att ojämnheten är väldigt lokal när jag väl grävt ut resten av utrymmer till samma nivå kan man såklart fundera på om det är värt att försöka ta bort ojämnheterna med vinkelslip eller dylikt.

(till alla crossfittares förtret kan jag säga att efter helgens pass att gräva runt sulan är jag nu 99% inställd på att anlita någno med maskin för att gräva ut resten.. kör hellre någon roligare träning än ett evighets projekt där familjen är irriterade på att inget händer)
 
Ett, om jag får säga det själv, riktigt bra tips: Istället för att köra 10cm makadam + 10 cm cellplast så kör du enbart 10cm isodrän.

Själv gjort ungefär samma som du gör, och kom fram till att dels så slipper jag skotta ner tonvis med sten i källaren och framförallt så sparar jag 10cm utgrävning/högre takhöjd. Isodrän är både isolerande som cellplast och kapillärbrytande som makadam. Prismässigt gissar jag det blir ungefär det samma, men du sparar väldigt mycket jobb. Lägg ett lager åldersbeständig byggplast under isodränen med för att hindra markfukt.
 
Hej, har ett gammalt stall/hölada/hönshus på 400kvm på gården jag köpte nåt år sen, i hönshuset som avvecklades ca 20år sen kom jag på att jag ville bygga ett gym i förra våren. Jag spantrade upp en mellanvägg så att gymdelen blev 8x5m stor, isolerade denna ock lämnade en "servicedörr" och lag in en terassdörr i den gamla kodörren som var igenskivad. Målade det galvaniserade plåttaket vitt, väggarna militärgröna. Golvet som var någorlunda jämt fick en terassmatta, tjocklek ca 5mm. Värmen blev en lvp. Håller 20grader där året om. Aningen kallt om fötterna med - 20 ute... Takhöjd 3.5meter. Med alla gymgreijjer och allt i projektet gick det lös på 40k. Luftvärmepumpen stog för hälften. Gymgrejjerna köpta beggade.
Ställ frågor om du undrar nåt. Renoveringsarbete i en hölada som förvandlas till ett gym med isolering och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålat galvaniserat plåttak i ett ombyggt gym med synliga belysningslampor och del av militärgrön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat gymutrymme med militärgröna väggar, vitt plåttak och belysning, stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggt stall till gym med militärgröna väggar, vitmålat plåttak och tre vägglampor, renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggt stall till gym med militärgröna väggar, grått golv, luftvärmepump och renoveringsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagym i ombyggt stall med militärgröna väggar, vitmålat plåttak, och utrustning som hantlar, bänkpress och matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ombyggt gym i ett tidigare hönshus med militärgröna väggar, stora speglar, styrketräningsmaskiner och viktskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort rött stall med vita fönster omvandlat till ett gym, markerat med pilsymbol, mot en lummig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kingen101 och 7 till
  • Laddar…
Sulan borta efter den fd väggen, nu är det dags att bestämma sig för handgrävning vs anlita någon.
Uppgrävd golvyta i ett rum med spade och skottkärra, klart för grävarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En utgrävd del av ett golv i ett rum med grussula och en spade, redo för beslut om grävningsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att en professionell grävare borde kunna klara arbetet på en dag. Så maskinhyra runt 5k + en gubbe ca 5k/dag, container + tipavgift ca 4k om det kostar ungefär som betongen. Så om jag tar in offerter borde det landa runt 15k tänker jag.

Om jag själv hyr maskin får det bli över en helg, vilket verkar räknas som 1,5 dag hos lokala uthyraren, så besparingen blir inte särkilt stor om jag har gissat rätt på kostnader ovan.

Alternativen är således handgrävning (som alla lustigkurrar ovan förespråkat) eller leja ut det. Tror jag ska börja jaga efter lite offerter på måndag, borde vara ett lätt jobb att ge fast pris på, inte mycket okänt. Så kan jag innan nästa helg beställa hit en container om det är handgrävning på schemat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.