Hej!
Är det någon som vet om det finns saker som Anticimex måste titta på vid en besiktning av villa vid försäljning för att det ska räknas som att besiktningen är rätt gjord?
Tänker främst på takpapp just i mitt fall.
Tack för svar!
 
Ingen som har någon koll på detta? Tänker att det måste finnas vissa saker som ska ingå i en besiktning att inspektera? Så tacksam om någon vill svara.
 
Lägg upp protokollet så vi kan luska lite.
 
Här kommer den del av protokollet där det står om taket.
Det står att taket har lagts om. Detta var info som vi gav till mäklaren och besiktningsmannen. Denna info fick vi muntligt av föregående säljare, och står inte nerskrivet någonstans. Detta visade sig inte stämma, och taket har inte gjorts något med sedan 1948 då huset byggdes. Hade besiktningsmannen lyft på en takpanna och kollat pappen hade han sett att den var i riktigt dåligt skick. Jag önskar såklart att de kunde ta en del av ansvaret nu när vi hamnat i sitsen att betala ett nytt tak till köparen av fastigheten. Förstår dock att vi också har ett ansvar, och just nu ser det ut som att vi får betala helt enkelt. Men vill bara se om det faktiskt är så att Anticimex har en skyldighet att kolla på tex takpapp så vi har uteslutit den möjligheten.
Skärmbild av en besiktningsrapport med fokus på avsnittet om taket och relaterade bilder på skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av ett inspektionsprotokoll visar bilder på undersidan av ett tak med synliga fuktskador och gammal takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så ni har sålt huset med denna besiktning?

Jag skulle vilja påstå att köparen har haft all anledning att göra en djupare undersökning av taket, det föreslås ju i protokollet.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Det finns inga krav på att en besiktning ska innehålla nånting över huvud taget. Det är köparen som har undersökningsplikt och för att fullfölja den kan man ta hjälp av en besiktningsman.

I det här fallet står det ju klart och tydligt att köparen måste undersöka taket noggrannare och ser man problem bara genom att lyfta på en panna så kan det näppeligen vara något dolt fel.
 
  • Gilla
Violina och 3 till
  • Laddar…
Alla besiktningar Anticimex gör är pengarna i sjön och inte något att lita på för köparen. Eftersom det står att en utförligare undersökning bör göras (det skriver du ju i princip alltid för att friskriva sig, eller att det inte gick att inspektera eller att ålder kan påverka eller någon annan vag förklaring för att inte senare behöva ta ansvar) finns inget att hämta där.
Det enda man i så fall kan göra är att gå direkt på säljaren men finns inte något skriftligt är det ju väldigt svårt att få rätt... Är taket från 1948 räknas det som "uttjänt" och då finns inte något att hämta...
 
  • Gilla
Lowley
  • Laddar…
Hur många år är det mellan ert köp och försäljningen?

Är det kort tid kan det ju vara rimligt att ni bara "skickar informationen vidare" och ni faktiskt inte har något större ansvar för att den nya ägaren fått för sig att taket var bättre än det var.
 
Jag misstänkte att vi inte hade något att hämta från Anticimex. Köparen har redan tagit fighten med dem, och precis som ni skrev har de friskrivit sig genom att säga att det bör undersökas närmare.
Slutpriset på villan blev ganska mycket högre än utgångspriset, och köparna budade med ”vetskapen” om att taket hade blivit bytt några år tidigare. Att gå på dem om detta är inget vi vill göra, för det skulle nog bli värre för oss alla inblandade om vi gjorde det. Vi orkar inte gå med detta till rätten med risken att förlora. Vi köpte villan 2013, och sålde den 2020.
Tack för era svar!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
P PeachS skrev:
Jag misstänkte att vi inte hade något att hämta från Anticimex. Köparen har redan tagit fighten med dem, och precis som ni skrev har de friskrivit sig genom att säga att det bör undersökas närmare.
Slutpriset på villan blev ganska mycket högre än utgångspriset, och köparna budade med ”vetskapen” om att taket hade blivit bytt några år tidigare. Att gå på dem om detta är inget vi vill göra, för det skulle nog bli värre för oss alla inblandade om vi gjorde det. Vi orkar inte gå med detta till rätten med risken att förlora. Vi köpte villan 2013, och sålde den 2020.
Tack för era svar!
Men ni kan ju inte byta taket åt de nya ägarna. De skulle ju inspekterat, oavsett vad.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Står ju tydligt (oavsett vad ni sagt om omläggning) att taket "är dåligt" hur tänker köparna där?

De skulle undersökt noggrannare och bett om prisavdrag INNAN köpet fullföljdes
 
P PeachS skrev:
Jag misstänkte att vi inte hade något att hämta från Anticimex. Köparen har redan tagit fighten med dem, och precis som ni skrev har de friskrivit sig genom att säga att det bör undersökas närmare.
Slutpriset på villan blev ganska mycket högre än utgångspriset, och köparna budade med ”vetskapen” om att taket hade blivit bytt några år tidigare. Att gå på dem om detta är inget vi vill göra, för det skulle nog bli värre för oss alla inblandade om vi gjorde det. Vi orkar inte gå med detta till rätten med risken att förlora. Vi köpte villan 2013, och sålde den 2020.
Tack för era svar!
Drar DE detta vidare lär ni inte förlora.. det står ju tom tydligt i protokollet att plåtarna runt skorstenen är otäta och att det finns fuktfläckar med värden över kritisk nivå på vinden..

Nä, sitt ni lugnt i båten, ta kontakt med en jurist för rådgivning om ni vill känna er hundra, men detta är helt och hållet köparnas problem.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Jag håller med övriga. I en ev. rättegång vinner ni, såvida inte ni gett skriftligt på att taket är bytt, då kan det bli tal om avtalsbrott men det är inte något dolt fel!
 
anders07 anders07 skrev:
Jag håller med övriga. I en ev. rättegång vinner ni, såvida inte ni gett skriftligt på att taket är bytt, då kan det bli tal om avtalsbrott men det är inte något dolt fel!
Nja.. beror väl lite på vilken utfästelse ts gjort? Har de bara sagt något i stil med att "enligt förre ägaren har taket blivit omlagt" eller "taket är enligt uppgift omlagt" utan någon form av tidsstämpel på det så spelar det nog noll roll.. Sen skulle jag bli väldigt förvånad om inte rätten lägger stor vikt vid det faktum att Anticimex flaggat för att nåt är fel (otätt, fukt) köparen borde rimligtvis förstå att något är fel (vem gör inte det när det står så tydligt?)
 
Violina Violina skrev:
Nja.. beror väl lite på vilken utfästelse ts gjort? Har de bara sagt något i stil med att "enligt förre ägaren har taket blivit omlagt" eller "taket är enligt uppgift omlagt" utan någon form av tidsstämpel på det så spelar det nog noll roll.. Sen skulle jag bli väldigt förvånad om inte rätten lägger stor vikt vid det faktum att Anticimex flaggat för att nåt är fel (otätt, fukt) köparen borde rimligtvis förstå att något är fel (vem gör inte det när det står så tydligt?)
Menade att om det tydligt finns skrivet i köpeavtalet att det står att taket är bytt är det lite knepigare... Annars är det köparen som gjort bort sig som inte uppfyllt sin undersökningsplikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.