Hejsan.
Jag vet inte om detta är rätt tråd eller inte men om det ligger fel så får gärna admin flytta det till rätt.

Vi anlitade i somras ett byggföretag som skulle byta vårt tak (äldre hus från -62), under denna processen så valde de att lägga luftningsröret (avlopp) på vinden (detta var efter en diskussion som vi hade). Här var jag noga med att påpeka att det skulle bli fackenligt rätt och det försäkrade de mig om. Det skulle sättas någon typ av filter etc.

Nu ca 3 månader sedan började lukta avlopp i huset så jag klättrade upp på vinden för att se om lukten kom därifrån och det gjorde det och det var även fukt i det fack som röret kom upp i. De andra facken är torra som det borde vara.

Det vita på bilderna är is som frusit under natten.


Hur borde jag gå vidare med detta? Hur borde det sett ut fackenligt?


Tacksam för råd



Isbildning på vindstakbjälkar bredvid ett avloppsrör, indikerar fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör placerat på en vind med synlig fukt och isbildning kring röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag på vind med synlig fukt och isbildning som orsak till dålig lukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet avloppsrör på en vind ovanpå isolering med synlig isbildning vilket indikerar fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör i träinnertak med synlig fukt och isbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går ju inte ut genom taket. Inte så konstigt det luktar och blir fuktigt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vad f*n har de gjort?????
 

Bästa svaret

Det där är helt tokigt. Avloppet öser ut varm fuktig luft rakt upp på vinden och det kondenserar.

Röret ska i första hand gå genom taket och mynna fritt ute. Ser ju ut att ha varit så innan och det är makabert om en takläggare har gjort nytt tak och bara lämnat röret så.

Om det är problematiskt att gå genom taket kan man i sista hand ha det som ni men då ska det sitta en vakuumventil som gör att luft kan sugas in men inget släpps ut. Problemet med dem är att de kan frysa i öppet läge och då blir det fritt blås ut, liknande ni har det nu, så det är en dålig lösning.

Ni borde självklart reklamera detta, det är fullständigt klåperi.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Här är exempel från en Benders-broschyr på hur genomföringar kan se ut:

Broschyr som visar olika typer av genomföringar och ventilationssystem för tak, inklusive avloppsluftare och ventilationshuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett exempel på den sämre lösningen med vakuumventil:

Bild på vakuumventil under tak i ett ouppvärmt vindsutrymme med isolering på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ser det ut på utsidan, har de bara lagt pannor/plåt, eller vad du nu har för ytskikt, rakt över hålet?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Här är exempel från en Benders-broschyr på hur genomföringar kan se ut:

[bild]

Här är ett exempel på den sämre lösningen med vakuumventil:

[bild]

Hur ser det ut på utsidan, har de bara lagt pannor/plåt, eller vad du nu har för ytskikt, rakt över hålet?
Utifrån sett så ligger det:
  • Benderups Palema
  • Papp
  • Råspont
Vilket av ovan rekommenderar ni? Funderar på luftr Luft i plast Palema eller Sky Vent i plast Palema. Vinden är ej inredd så Luft Luft varianten hade kanske blivit bäst.

Kommer även att ta en diskussion med dem, för en vaakumventil borde det åtminstone suttit på denna lösningen men inte ens det bemöda dem sig med. Tyvärr ingen specificerad takfirma utan en lokal byggfirma.
 
La dom ny papp ovanpå den gamla? För det är ju uppskuret i hålet som om de tänkte sätta en genomföring där.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ingen vakuumventil i kallt utrymme som inspekteras sällan.

De har missat här och inte utfört takbytet fackmannamässigt. Reklamera omedelbart så att de åtgärdar innan det blir ordentliga skador. De har en viss frihet att lösa det hela på ett fackmannamässigt sätt (om ni inte redan har avtalat om detaljer i utförandet, men så verkar det ju inte vara.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eklundh Eklundh skrev:
Utifrån sett så ligger det:
  • Benderups Palema
  • Papp
  • Råspont
Vilket av ovan rekommenderar ni? Funderar på luftr Luft i plast Palema eller Sky Vent i plast Palema. Vinden är ej inredd så Luft Luft varianten hade kanske blivit bäst.

Kommer även att ta en diskussion med dem, för en vaakumventil borde det åtminstone suttit på denna lösningen men inte ens det bemöda dem sig med. Tyvärr ingen specificerad takfirma utan en lokal byggfirma.
De du föreslår är tänkta för ventilation, då måste man till skillnad från avloppsluftning se till att det inte regnar in. Någon av varianterna på de två översta raderna i katalogen är mer rätt. Vet inte om det är estetik eller annat som avgör vilken variant man ska välja, har aldrig ställts inför frågan själv.
 
Staffans2000
Eklundh Eklundh skrev:
Kommer även att ta en diskussion med dem, för en vaakumventil borde det åtminstone suttit på denna lösningen men inte ens det bemöda dem sig med.
Sätter de dit en vacuum/backventil med frigolitmössa, är det bara till att acceptera det, ifall inget annat avtalats. Men se isåfall till att det blir ordentligt tätt mellan rör och ventil.

Staffan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sätter de dit en vacuum/backventil med frigolitmössa, är det bara till att acceptera det, ifall inget annat avtalats. Men se isåfall till att det blir ordentligt tätt mellan rör och ventil.

Staffan
Är ingen hejare på avtalsrätt men jag skulle inte tycka det är acceptabelt om det har gått genom tak tidigare. Tycker att det ställer väl höga krav på kunden att man ska känna till allt som kan fuskas bort i samband med jobbet. Lite som att man låter målare fixa en vägg och när man är klar har han snott en Rembrandt och hängt dit en IKEA-poster istället :)
 
Staffans2000
Bernieberg Bernieberg skrev:
Är ingen hejare på avtalsrätt men jag skulle inte tycka det är acceptabelt om det har gått genom tak tidigare. Tycker att det ställer väl höga krav på kunden att man ska känna till allt som kan fuskas bort i samband med jobbet. Lite som att man låter målare fixa en vägg och när man är klar har han snott en Rembrandt och hängt dit en IKEA-poster istället :)
Där har du en poäng.
Jag tänkte mer att det inte är en felaktig installation med vacuumventil. Dessutom slipper man ett hål i taket.

Staffan
 
Claes Sörmland
Om det nu inte finns några detaljer avtalade så skulle jag gå på argumentet att tjänsten som köptes var ett takbyte inte ombyggnad av avloppssystemets luftning till en annan (sämre) teknisk lösning.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Staffans2000
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det nu inte finns några detaljer avtalade så skulle jag gå på argumentet att tjänsten som köptes var ett takbyte inte ombyggnad av avloppssystemets luftning till en annan (sämre) teknisk lösning.
Visst. Det låter logiskt.
Men, en vacuumventil är inte en felaktig lösning i sig.

Staffan
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Visst. Det låter logiskt.
Men, en vacuumventil är inte en felaktig lösning i sig.

Staffan
Det beror på omständigheterna. Har man t ex vissa typer av enskilt avlopp så är det en felaktig lösning även om skrivningarna i BBR kan lösas med en sån. (Jag har en på vinden sedan 15 år ska sägas och den har fungerat rätt bra. Men så har jag kommunalt avlopp också. Det är dock en sämre lösning än TS ursprungliga avluftning.)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.