Jag som precis fått en vattenskada pga läckande tätskikt har läst på mitt försäkringsbolags avskrivningsregler.

För keramiskt ytskikt sker ingen avskrivning de första 10 åren. Därefter minskas värdet med 5% per år i 20 år. Dvs enligt de reglerna ska ett bardum hålla 30 år. Målade snickerier och tak skrivs däremot av på 10 år.

Min mammas badrum är 51 år och fortfarande jättesnyggt i mosaik och kakel... men det har nog klarat sig tekniskt tack vare att där bara finns badkar och ingen duschhörna. (Däremot finns det två stora handfat och en bidé.)
 
Fruktsallad
Jag har bott på lite olika ställen och renoverat i alla fall 2 badrum de senaste 19 åren. Sista badrummet jag gjorde var original från 1967 men då har jag gjort helrenoveringar för det varit dags. Det är liksom lättare för då river man ju ut allt, börjar om och kan bestämma helt hur man vill ha det själv. Jag är tex ett stort fan av djupa badkar med vikbara duschväggar så det blir som en duschkabin när man väl ska duscha av sig. Även koppla bort element och sätta dit handukstork istället, skippa golvvärme och gärna ha plastmatta på vägg och golv så man bara kan torka och slippa skarvar som kakel har. Inte minst är jag ett stort fan av handdusch och har alltid planerat in den med en liten egen blandare så inte vattnet står på hela tiden mot handtaget.

Men denna bostads toa är lite för "ny" för att det känns okej att riva ut allt. Jag tycker ytskikten är fräscha än och till och med duschkabin som står direkt på golvet håller ett tag till. Sånt som funkar måste man ju inte byta ut. Men möblerna har på många sätt gjort sitt då de inte direkt varit superkvalitet från början. Saker man vill ska funka funkar inte. Toan är extremt låg för oss i en familj som är långa som flaggstänger. Men det mest irriterande är belysningen på spegelskåpet som är så pass dålig att vi inte ser att sminka oss, eller att gångjärnen glappar när vi öppnar skåpet 10 ggr om dan. En sån liten detalj som att kunna ladda tandborsten i skåpet finns inte heller. En uppgradering skulle göra det 300% roligare och enklare att göra det man ska i badrummet. =)
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Ta inte in något från Ikea i ett våtrum...
Haft ikea både i lägenheten och i huset, har funkat fint.
Men man ska nog inte ha dem i duschen..
 
E Eld skrev:
Jag som precis fått en vattenskada pga läckande tätskikt har läst på mitt försäkringsbolags avskrivningsregler.

För keramiskt ytskikt sker ingen avskrivning de första 10 åren. Därefter minskas värdet med 5% per år i 20 år. Dvs enligt de reglerna ska ett bardum hålla 30 år. Målade snickerier och tak skrivs däremot av på 10 år.

Min mammas badrum är 51 år och fortfarande jättesnyggt i mosaik och kakel... men det har nog klarat sig tekniskt tack vare att där bara finns badkar och ingen duschhörna. (Däremot finns det två stora handfat och en bidé.)
Jag vet inte om kan säga att regler om avskrivning är kopplat till en teknisk livslängd.

Det finns många fler exempel där avskrivna Tak/byggnader/kök/badrum/etc har en teknisk livslängd som vida överstiger em avskrivningslivslängd.

/ATW
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag vet inte om kan säga att regler om avskrivning är kopplat till en teknisk livslängd.

Det finns många fler exempel där avskrivna Tak/byggnader/kök/badrum/etc har en teknisk livslängd som vida överstiger em avskrivningslivslängd.

/ATW
Nej det är de givetvis inte men man kan nog räkna med att den tekniska livslängden ska vara minst lika lång som den ekonomiska. Så om den ekonomiska livslängden på ett kaklat badrum är 30 år så måste ju den tekniska livslängden vara minst lika lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.