Har i drygt 30 års tid gjort i princip allt i de hus och lägenheter jag bott i, med gott resultat bör tilläggas då jag anser mig vara både händig och YTTERST noggrann, i alla hänseenden (i många fall troligen betydligt mer noggrann än hantverkare då det är mitt eget hem jag byggt/renoverat på).
Dock har jag igen formell utbildning mer än att ha gått 4-årig teknisk med t.ex. den ellära, styr och regler teknik mm. som finns i den utbildningens läroplan.
Jag har alltså mest läst, googlat och frågat mig till handhavande samt materialval i de om, till och nybyggnationer jag utfört.

Men - min fråga är nu, finns det egentligen några förbud (enligt lag!) att utföra vissa saker själv, vad är dagens lagstiftning inom detta? Finns det kanske tom. gråzoner, trots lagstiftning?
Jag kan tänka mig att det finns rena förbud för t.ex. vissa typer av elinstallationer och eventuellt för någon typ av VVS-installation?
Så om det finns, var går gränsdragningen inom respektive område?

Anledningen till min fråga är att jag just sålt ett hus där köparna frågat om intyg, vem som utfört arbetet mm. men även att jag köpt ett nytt hus där jag återigen tänker/skall göra så mycket som möjligt själv.
Jag kommer endast att köpa in tjänster på saker där jag känner att mina begränsningar kommer in eller är rent juridiskt felaktiga att utföra av en "lekman".
Exempel på detta (i mitt fall) är: Ändra om i/byta elcentral, flytta värmepanna och inkoppling av spis, häll mm. Allt annat känner jag att jag behärskar och även tror mig få göra.

Svaren ni ger önskar jag alltså utgår från en ren juridisk ståndpunkt - INTE vad ni anser, tycker eller känner vara rätt!

Misstänker nämligen att denna fråga potentiellt kan starta en enorm debatt om vad som är eller anses vara rätt och/eller fel - juridiskt, etiskt, säkerhetsmässigt med utgångspunkt utifrån den som svarar eller dess skrå. Så den diskussionen kan tas upp i en annan tråd om så önskas.
Men i denna tråd, enbart från en juridisk ståndpunkt (och finns det gråzoner, håll er ändå så nära det juridiskt korrekta som möjligt) tack.
 
Redigerat:
  • Gilla
Norrvi och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar, det var svar gällande elen.
Finns det liknande svar att få inom andra områden eller är det "fritt fram" där?
Återigen - rent juridiskt alltså?
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Tack för svar, det var svar gällande elen.
Finns det liknande svar att få inom andra områden eller är det "fritt fram" där?
Återigen - rent juridiskt alltså?
För vatten finns det inget myndighetskrav som med el. Där brukar det vara försäkringsbolag som är lite griniga.

För konstruktioner i huset, ex bärande balkar så är det kommunen som har krav på att beräkningarna måste vara korrekta. Du behöver inte ha någon licens eller liknande för det. Du måste bara kunna visa att de är korrekta och enligt gällande normer.

Rök och imkanaler får du också göra själv men de måste besiktas av kommunens utsedda sotare.

Vent behöver normalt inte typas om i villa. Endast om bygglov kräver ovk och då måste det utföras av någon som har utbildning för att intyga det.

Energideklaration måste certifierad utföra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
För vatten finns det inget myndighetskrav som med el. Där brukar det vara försäkringsbolag som är lite griniga.

För konstruktioner i huset, ex bärande balkar så är det kommunen som har krav på att beräkningarna måste vara korrekta. Du behöver inte ha någon licens eller liknande för det. Du måste bara kunna visa att de är korrekta och enligt gällande normer.

Rök och imkanaler får du också göra själv men de måste besiktas av kommunens utsedda sotare.

Vent behöver normalt inte typas om i villa. Endast om bygglov kräver ovk och då måste det utföras av någon som har utbildning för att intyga det.

Energideklaration måste certifierad utföra.

Tack även för ditt andra svar!

Så enligt dig är det i princip "fritt fram" att utföra alla saker själv, utom vissa typer av elinstallationer om jag förstår det rätt?
Ska bli spännande och se om någon annan har en annan uppfattning.

Att vissa saker kräver någon form av myndighets godkännande är helt okej. Min fråga handlar egentligen bara om själva utförandet.

Fast, om jag vågar att utöka frågan något, utan att starta en het debatt, kan det även vara av intresse att få information om ytterligare saker, likt de du nämnt ovan.
Kan det behövas någon form av "startbesked/godkännande" från myndighet eller liknande, innan byggets/renoveringens start (utöver vanliga bygglov förstås) i vissa lägen?


Sedan till en sak som egentligen inte har med min ursprungsfråga att göra, men ändå lite handlar om tillstånd mm.

Mitt nya boende kommer vara i ett radhus/kedjehus-område där väldigt många av husen är ombyggda på ett sätt som normalt kräver bygglov.
Frågan är bara hur många som verkligen införskaffat ett sådant till dessa ombyggnationer?
Enligt mäklaren var det "bara att bygga", ett kanske lite märkligt och oansvarigt förslag från en mäklare kan jag tycka.
Men min känsla är nog ändå att många faktiskt "bara byggt" efter egen smak och tycke (jag skall fråga runt när jag fått tillträde till huset).

Så frågan är om även jag själv skall göra det eller göra det rätta och ansöka om bygglov inför varje projekt (dyrt) och då även för div. mindre ändringar såsom byte av fönster/dörrar, färgbyte av fasad, högt altanbygge mm.
Det kanske är dumt att "väcka den björn som sover" om man går till stadsbyggnadskontoret och hävdar "men de har ju gjort det" och så har de i själva verket inte ansökt om de förändringarna med följd av att stadsbyggnadskontoret kommer ut och ger nedslag på "halva området".
Man lär inte bli den mest populäre (nya) grannen då. ;)

Fast, vid en försäljning kommer frågan återigen upp "finns intyg/vem har utfört arbetet/finns alla bygglov" osv.
Blir svårt att svara ärligt på de frågorna då.
Så jag antar att man måste ansöka om dessa kostsamma bygglov, trots att kanske grannarna fått igenom samma sak tidigare.
Personligen ser jag vissa "mindre" bygglov endast som ett sätt att få in pengar till kommunerna, vilket är trist!

Återigen, tack för dina svar! :D
 
Redigerat:
Du är inne på något!

Byta färg, utseende på fönster och ytterdörrar är anmälningspliktiga åtgärder. Även byte av fasad och takmaterial måste minst göras anmälan på till kommunen.

Mindre ändringar inne, ta upp/sätta igen dörrar i eller flytta icke bärande väggar behövs inget lov eller anmälan för. Göra om förråd/garage till rum eller inreda vinden kräver bygglov.
 
  • Gilla
Håkan Lindhe
  • Laddar…
Förutom el så är det t.ex lvp. Annars så får du göra allt själv. Sen kan det krävas bygglov/bygganmälan för vissa åtgärder.
Det är dock ingen hit att berätta att man gjort elen själv
 
  • Gilla
TobbeLenn och 1 till
  • Laddar…
Är det detaljplanerat område? Annars så krävs det normalt inte bygglov för fasadändring.
 
  • Gilla
Arneram
  • Laddar…
Att dra el själv är lite som att köra för fort, det är ett olagligt sätt att ta sig från A till B, men man är lik förbannat vid B när man gjort det. Och så länge som arbetet är fackmannamässigt utfört så är elanläggningen efter hempulet lika laglig som om en elektriker gjort jobbet. Att själva utförandet var olagligt påverkar inte i sig anläggningens laglighet.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 8 till
  • Laddar…
Hade du stolt berättat att du gjort all elen själv vid en försäljning?
 
Nej, lika lite som man berättar att man kört för fort när man säljer bilen.

Men Nötegårdsgubbens inlägg var nog snarare menat att förtydliga att själva elanläggningen i sig inte är olaglig bara för att den är byggd av någon som inte har rätt papper. Precis som att det inte är förbjudet att äga en bil som kördes för fort av en körkortslös förare utan bälte till bilbutiken,
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
U Uppner skrev:
Mitt nya boende kommer vara i ett radhus/kedjehus-område där väldigt många av husen är ombyggda på ett sätt som normalt kräver bygglov.
Frågan är bara hur många som verkligen införskaffat ett sådant till dessa ombyggnationer?
Enligt mäklaren var det "bara att bygga", ett kanske lite märkligt och oansvarigt förslag från en mäklare kan jag tycka.
Mäklare kan säga precis vad som helst.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Du får inte koppla in värmepumpen själv.
 
  • Gilla
Arneram
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Du får inte koppla in värmepumpen själv.
Gäller inte alla modeller och tekniker. Du får inte koppla F-gaser själv, men ex en BVP får du installera själv då det är brine som cirkulerar och inte F-gas.
 
Dilemmat är om du ska mörka något vid en försäljning, nu har du fått frågan och du får rådfråga dig själv hur du ska svara
Hade dom inte frågat så hade det inte varit några problem
De kan ju alltid ta en besiktning, både hus och en separat på elen
Har du gjort det enligt gällande regelverk och det är yrkesmässigt gjort så är det inga problem
 
  • Gilla
Molotow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.