G
V volvov70n skrev:
Jag har gjort nästan allt själv men har haft hjälp med stomresningen

Jag har byggt stommen till både carporten och huset själv, men haft hjälp av snickare och kompisar samt min Pappa att att resa den. Grunden inkl VA har jag gjort själv, men röris har gjort golvvärmen och inkoppling av frålluftvärmepump. Har haft tillgång till en tom ladugård att samla material i innan byggstart tex alla fönster/fönsterdörrar inköpta på konkursauktion innan jag ritade huset, stomme, panel och råspont köpt på en virkesoutlet, övrigt virke köpt med en medelstor byggfirmas rabbatter, en del oanvända blocket fynd mm. Lätt planerad tomt med svackor så jag behövde inte köpa/frakta bort material. Egen släpkärra med full last med byggmaterial till stugan och sopor med hem. Mycket egna verktyg/maskiner och det jag inte har själv har jag kunna låna gratis, tex byggställning. Listan kan göras hur lång som helst men jag hade ingen tidspress då vårat hus används som fritidsboende och fokus har legat på att jaga priser före att det skulle bli klart så snabbt som möjligt.
Om man inte har plats / möjlighet att samla ihop ett helt hus innan byggstart, vilka delar tror du att det skulle vara mest lönsamt att samla på sig? Förstår att det är svårt att gissa vilka fynd som dyker upp, men vore kul att att höra dina resonemang / erfarenheter.

Jag funderar själv på att bygga lösvirke om några (3-5) år har möjlighet att hamstra på en yta motsvarande ett garage. Jag gissar att fönster, dörrar, tak och ytskikt kan vara mest lönsamt per m3, men ytskikten går ju att samla på sig när stommen är rest om det inte är någon brådska.
 
Är väl att göra en lista på alla komponenter som behövs och köpa dom när man ser en bra deal.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
G GiftfrittKvastskaft skrev:
Om man inte har plats / möjlighet att samla ihop ett helt hus innan byggstart, vilka delar tror du att det skulle vara mest lönsamt att samla på sig? Förstår att det är svårt att gissa vilka fynd som dyker upp, men vore kul att att höra dina resonemang / erfarenheter.

Jag funderar själv på att bygga lösvirke om några (3-5) år har möjlighet att hamstra på en yta motsvarande ett garage. Jag gissar att fönster, dörrar, tak och ytskikt kan vara mest lönsamt per m3, men ytskikten går ju att samla på sig när stommen är rest om det inte är någon brådska.
Om man inte har obegränsat med plats så är det väl mindre skrymmande saker men som ändå är dyra som du kan montera själv, för det är många hantverkare som inte vill montera varor som kunden har skaffat själv. Jag kan nämna det jag kommer på som jag skaffade innan byggstart.
* Fönster på en konkursauktion
* Nya takhuvar och en del ventdorn samt ljuddämpare, på blocket.
*Tvätt, torktumlare och spis när elkedjan Expert lade ner. 50% rabbat.
*Skruv, spik, vinkeljärn, expander, balkskor mm. En del på nätet, på rea bygghandel och på Biltema.
*Blandare och toastol på rea/utförsälning, nytt handfat med skåp av en snickare mot en tårta.
*Styrning till golvvärmen mm på blocket.
*Golv går säkert att göra en del pengar på om man har lite koll och det är väl halvskrymmande.
*Handtag både till inne och ytterdörr samt låsvred.
*Ytterdörrar kampanj bygghandel
*Kapa och bocka armering. Kan ligga ute.

Andra saker som är mer skrymmande:

*Stomme, panel, gles och råspont från virkesoutlet Fagersta
*2st fulla hästtransporter med isolering från privatperson på blocket.

Det jag upplever när jag läser vissa andra som vill bygga billigt är att det är lätt att räkna på vad tex virket till stommen alt betongpannor kostar på byggmax med man glömmer att spik och skruv kostnaden lätt kommer att kosta mer eller att frugan vill ha en speciell badrumsinredning som motsvarar isoleringen till alla väggar. Jag vill handla billigt men inte tumma på kvaliten så att köpa okända märken som tar extra lång tid att installera kan bli dyrare tillslut.

*Planering är A och O och det svåra är att samordna transporter, för där finns det en del gratispengar att spara.
*Förhandlade fram bättre priser om jag tog hela stuvar med OSB, Gips, Isolering, Stomme, panel mm så det blev billigare i visa fall att ta förmycket.
*Bor i en mindre stad och har bra känningar i byggbranschen så man vet vilka hantverkare som kan sin sak och jag bara anlitat enmansföretagare och nästan bara på timme och varit med själv. Han som grävde är bonde så där hade jag ingen tidspress om maskinen stod stilla några dagar/vecka medans jag grusade och drog in VA och elen samt att jag var skopsnok/skötte lasern och körde undan massorna. Elektrikern är så fullbokad att han tyckte det var ok att jag spikade alla eldosor och drog slang med färdig kabel i medans han höll på med annat bara jag köpte material av honom och att han kontrollerade allt innan jag slog igen väggarna.
Rörisen som jag egentligen känner bäst blev lite sur/butter att jag hade köpt material på annat håll fast det inte var något som han skulle montera. Han fick dra dra fram vatten med ballofixer så monterade jag toastol, handfat och blandare.

*Man bör tänka på att tid är pengar och man kommer inte att orka med allt när man väl är igång och att vänner och bekanta säkerligen kommer att hjälpa till vid större händelser, men att dem mestadels lyser med sin frånvaro. Har ibland slitit alldeles för många timmar för att spara några hundra/tusen kronor som jag sedan har fått betala på någon extra transport för att man har glömt/inte planerat tillräckligt bra.

*Jag höll på i flera år med mitt bygge och det är permanetstandard men används som fritidsboende så vissa material val är väl lite budget tex IKEA kök och vitvaror, laminatgolv som håller ner priset lite.
 
  • Gilla
skydiver och 5 till
  • Laddar…
G
V volvov70n skrev:
Om man inte har obegränsat med plats så är det väl mindre skrymmande saker men som ändå är dyra som du kan montera själv, för det är många hantverkare som inte vill montera varor som kunden har skaffat själv. Jag kan nämna det jag kommer på som jag skaffade innan byggstart.
* Fönster på en konkursauktion
* Nya takhuvar och en del ventdorn samt ljuddämpare, på blocket.
*Tvätt, torktumlare och spis när elkedjan Expert lade ner. 50% rabbat.
*Skruv, spik, vinkeljärn, expander, balkskor mm. En del på nätet, på rea bygghandel och på Biltema.
*Blandare och toastol på rea/utförsälning, nytt handfat med skåp av en snickare mot en tårta.
*Styrning till golvvärmen mm på blocket.
*Golv går säkert att göra en del pengar på om man har lite koll och det är väl halvskrymmande.
*Handtag både till inne och ytterdörr samt låsvred.
*Ytterdörrar kampanj bygghandel
*Kapa och bocka armering. Kan ligga ute.

Andra saker som är mer skrymmande:

*Stomme, panel, gles och råspont från virkesoutlet Fagersta
*2st fulla hästtransporter med isolering från privatperson på blocket.

Det jag upplever när jag läser vissa andra som vill bygga billigt är att det är lätt att räkna på vad tex virket till stommen alt betongpannor kostar på byggmax med man glömmer att spik och skruv kostnaden lätt kommer att kosta mer eller att frugan vill ha en speciell badrumsinredning som motsvarar isoleringen till alla väggar. Jag vill handla billigt men inte tumma på kvaliten så att köpa okända märken som tar extra lång tid att installera kan bli dyrare tillslut.

*Planering är A och O och det svåra är att samordna transporter, för där finns det en del gratispengar att spara.
*Förhandlade fram bättre priser om jag tog hela stuvar med OSB, Gips, Isolering, Stomme, panel mm så det blev billigare i visa fall att ta förmycket.
*Bor i en mindre stad och har bra känningar i byggbranschen så man vet vilka hantverkare som kan sin sak och jag bara anlitat enmansföretagare och nästan bara på timme och varit med själv. Han som grävde är bonde så där hade jag ingen tidspress om maskinen stod stilla några dagar/vecka medans jag grusade och drog in VA och elen samt att jag var skopsnok/skötte lasern och körde undan massorna. Elektrikern är så fullbokad att han tyckte det var ok att jag spikade alla eldosor och drog slang med färdig kabel i medans han höll på med annat bara jag köpte material av honom och att han kontrollerade allt innan jag slog igen väggarna.
Rörisen som jag egentligen känner bäst blev lite sur/butter att jag hade köpt material på annat håll fast det inte var något som han skulle montera. Han fick dra dra fram vatten med ballofixer så monterade jag toastol, handfat och blandare.

*Man bör tänka på att tid är pengar och man kommer inte att orka med allt när man väl är igång och att vänner och bekanta säkerligen kommer att hjälpa till vid större händelser, men att dem mestadels lyser med sin frånvaro. Har ibland slitit alldeles för många timmar för att spara några hundra/tusen kronor som jag sedan har fått betala på någon extra transport för att man har glömt/inte planerat tillräckligt bra.

*Jag höll på i flera år med mitt bygge och det är permanetstandard men används som fritidsboende så vissa material val är väl lite budget tex IKEA kök och vitvaror, laminatgolv som håller ner priset lite.
Tack för utförligt svar! Klokt det där med att kunna montera själv.
 
Vi ritade, röjde och planerade allt själva innan vi sökte bygglov, skaffade en Byggansvarig och satte igång.
Gjutformen gjordes av råspont och murningen av grunden när plattan var på plats blev en trevlig semestersyssla.
Vi har anlitat samma byggföretag här på orten, förhandlat oss till en hyfsad rabatt och kunde om det blev fel byta eller lämna tillbaka.
El och vvs sköttes av lokala hantverkare och goda råd, som inte alls är dyra, överöstes vi av.
Takstolsberäkningar och annat som nämnden begärde ordnades med hjälp av företag med relevanta kunskaper och givetvis hade de vett att ta betalt.
Idag har vi ett trevligt fritidshus med åretruntstandard, mycket modernt och med kvalitet i alla detaljer.
Kostnaden hamnade någonstans runt 1 200 000 vilket vi anser vara ganska bra men vi har ju då gjort i stort sett allt arbete själva.
Taket som är osymmetriskt blev en trevlig nöt att knäcka men har denna vinter hållit för en snömängd uppgående till nästan två meter så förnöjelsen är stor.
En sak som vi har förstått så här i efterhand är ju att det egna arbetet beskattas ju när vi säljer om vi inte vill ta betalt bara för material och inte byggarbetskostnaderna som är omöjliga att beräkna.
Huset har värderats till mellan 2 000 000 och 2 200 000 så det är ju många tusen som kommer att försvinna till skatt.
Dock, vi har inte lagt ner speciellt mycket tid på att leta efter billigare material utan hämtat det vi har behövt för stunden utan att behöva lagra, har något blivit över har vi kunnat lämnat tillbaka det vilket vi uppskattat mycket.
Vänner och bekanta har vi inte under hela byggtiden sett röken av men nu kommer de och vill visa uppskattning vilket vi med stor tveksamhet gläds över fast när vi tröttnar på dem så halar vi fram någon pensel och en burk med färg eller en såg och låter dem förstå att vi har en del kvar att pyssla med.
Då blir vi ganska snabbt ensamma igen och kan njuta av skogens sus och fåglarnas kvitter.
 
  • Gilla
ekobonden och 3 till
  • Laddar…
O OveRa skrev:
Vi ritade, röjde och planerade allt själva innan vi sökte bygglov, skaffade en Byggansvarig och satte igång.
Hur många kvadratmeter var huset på och vilket värmesystem valde ni?
 
För er som är intresserade så kan ni kika på hur huset ser ut idag!
 
  • Ett grått timmerhus med rosa fönsteromramningar och en veranda under en klar himmel, omgivet av skog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mandg och 3 till
  • Laddar…
V volvov70n skrev:
Var segt att hålla på den hösten och vintern och motivationen var inte på topp men till slut så var panelen på.
[bild] Stommen är 220+45+95, plattan 380 cellplast och vinden 570mm. OSB, gips, målade väggar och kaklat badrum. Inget extra någonstans, Ikeas näst billigaste kök och bänkskivor, Ikeas inbyggda vitvaror, laminatgolv i alla sovrum. Möjligen är elen lite extra med spottar i tak och fönstersmygar. Värme FLVP Nibe 370.
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Snyggt! Vad har du golv i kök - allrum?
 
A ansgar46 skrev:
Snyggt! Vad har du golv i kök - allrum?
Slipat betonggolv!
 
Byggde själv i lösvike 70 kvm fritidshus , 25 kvm attefallshus och förråd 6 kvm
Kostnad 1.450.000
 
  • Upplyst bubbelpool på trädäck vid kvällstid, två vinglas på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt vitt fritidshus med attefallshus och förråd under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt fritidshus med attefallshus och förråd i en lantlig miljö under klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt 70 kvm vitt fritidshus med attefallshus och förråd, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt vitmålat fritidshus med två våningar, tillhörande attefallshus och förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt vitmålat fritidshus med attefallshus och förråd, metalltak och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum i marmorlook med duschhörna, handfat och tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med marmormönstrade väggar, grått skåp och infälld skåpspegel, del av hembyggt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vita skåp och inbyggda apparater vid siden av en vit trappa i ett nyligen byggt fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt inrett vardagsrum i nybyggt fritidshus med grå soffa, vitmålat kök och designkaffebord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av fritidshus med vit trappa, orkidé och spegel på byrå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av nybyggt fritidshus med soffa, TV och trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök i nybyggt fritidshus med vit inredning, rostfria apparater och spiraltrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett modernt fritidshus med kök och trappa till övervåning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningen av ett nybyggt fritidshus med matbord, rottingstolar och stora fönster med utsikt uppvisas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett modernt fritidshus med kök och matplats, stora fönster och högt i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Minimalistiskt sovrum i nyligen byggt fritidshus, grå säng med rosa sängkläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum i nybyggt fritidshus med grå säng, vita lakan och sängbord med lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med marmormönstrade väggar, handfat och skåp, med insyn till vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust och modernt fritidshus sovrum med snedtak, två sängar och stort fönster med utsikt över naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
attefall
 
  • Interiör av Attefallshus med beige soffa, kuddar, fönster, tavlor och öppning mot terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett Attefallshus med matbord, stolar och TV, utsikt mot terrass genom glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med grå skåp, inbyggd mikrovågsugn och kylskåp, vita ytor och torkade grässtrån i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med kakelvägg, svart runt spegel och handfat med skåp i attefallshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En del av ett sovrum i ett attefallshus med grå stoppad sänggavel, sängkläder och sidobord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett Attefallshus vardagsrum med soffa, bord och glasdörrar som leder ut till terrassen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med kaklade väggar, duschhörna och toalett i ett attefallshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett attefallshus med vit bokhylla, säng och väggkonst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett Attefallshus med öppen planlösning, möblerat vardagsrum och utsikt till terrassen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredning av ett attefallshus med TV på vägg, vita stolar och bord och diverse föremål på bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
några till
 
  • Modernt vardagsrum med grå soffa, vit runt kaffebord, grå matta och elegant kök i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vita skåp, inbyggda apparater och grått golv, bild från vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vita skåp och rostfria vitvaror sedd genom en trappa med glasräcken och krukväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med vit inredning och en spiraltrappa leder uppåt, detaljbild inne i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall med vit byrå och spegel, grå soffa, trappor och dekorativa detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt trapphus med vita trappsteg, glasräcke, vit byrå och dekorativa växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med matbord, stolar, fönsterdörrar och trappa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med grå soffa, TV, vit trappa och högblankt köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern köksinteriör med vita skåp och byggd i ugnar, trätrappa som leder uppåt, och ett matbord i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Richard Allan och 5 till
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Det var ironiskt menat. Jag har tyvärr inga bilder tillgängliga just nu, kan eventuellt lägga upp någon ikväll. Kommunen har lyckligtvis inte varit inblandad och allt virke är bonnasågat med den precision det innebär (torpmässigt som sagt, jag har redan planerat att skaffa en riktig planhyvel om jag någon ska bygga ett riktigt hus, förutom att måtten blir bättre så är det även trevligare att arbeta med hyvlat virke).
Ganska enkelt att bygga om man bara körmen ska man besikta och sälja. Eller överhuvudtaget bo i huset bör man följa alla byggregler. Inte free basa med korrigerad plåt
 
E ekobonden skrev:
Vi har byggt en timmerstuga. Ett roligt sätt att ganska fort och enkelt få ett färdigt skal. Huset är på 28 m2 i bottenplan, plus ett sovloft på halva ovanvåningen. Grannbonden gjorde för några år sedan en skogsavverkning, där han sparade ett 50-tal frötallar istället för att plantera hygget. Frötallarna blåste ner ett par i veckan, och jag fick lov att ta hand om dem utan kostnad. Hittade en farbror i Väring utanför Skövde som gjorde timmerhus. Åkte dit med ett stort lass stockar, och kunde ett par månader senare hämta ett inte riktigt lika stort lass med färdigtimrade stockar. På den gjutna plattan travade vi sedan på en dag upp alla de tydligt numrerade timmerstockarna. Sedan har vi varit lite slöa och jobbat med inredningen på lediga stunder, men nu är det snart inflyttningsklart. Timmerfarbrorn tog 45000 för jobbet.
Hej,
Vad hette farbrorn/firman som gjorde timmerhuset? :)

Hälsningar Christoffer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.