Hej!

Någon som kan rekommendera en åkgräsklippare som är bra ny eller beg.?
Vi har ca 2800m2 gräs.
Vill kunna koppla på en vagn o gärna uppsamlare. :)
 
En bra klassiker är Stiga Park och Villa. Tyvär är dessa så eftertraktade att man får betala en del även om de är begagnade.
Tänk över om du måste ha frontmonterat klippageregat eller om du klarar dig med en mittmonterad. Dessa är mycket billigare men då kommer man inte åt under låga träd och buskar.
Om du ska köpa begagnat tänk på att kontrollera att man inte kört på något.
Fästena till klippageregatet kan vara böjda osv. Folk kör inte alltid så försiktigt med dem >:(
Lycka till!
 
Jag hämtade precis hem den begagnade Stiga Park jag köpte och har väl litet tankar om åkisar efter ganska långt letande.

Hydrostat (automatlåda) vill du ha, alltid. Det visade sig vara ännu smidigare än jag trodde att finlira och jämför jag med min gamla snöslunga som har manuell låda så begriper jag knappt hur man kan klara mindre ytor utan hydrostat. Stora öppna ytor går säkert bra med manuell låda men jag tror man tröttnar rätt fort på en villatomt.

Frontmonterat klippdäck var ett "måste" för mig. Jag har ett par skarpa övergångar i slänter och då gränslar en traktormodell kanten. De mittmonterade klippdäcken är också mycket trassligare att ta loss för underhåll/rengöring. De två argumenten avgjorde för mig men dina behov kanske är annorlunda.

Midjestyrt. Inte ett måste men det lilla jag har kört så har det visat sig smidigt. Man klarar sig säkert utmärkt med bakhjulsstyrning men vi har en del branta slänter och då är det skönt att veta att bakhjulen inte "sticker iväg" över kanten när man svänger. Tydligen ger bakhjulsstyrning sämre grepp i uppförsbackar eftersom de är framhjulsdrivna men inte har större delen av vikten över drivhjulen.

Hydrostat + frontmonterat klippdäck + midjestyrt = Stiga Park. Jag känner i alla fall inte till något annat märke/modell om man har de kraven. "Nöjer" man sig med bakhjulsstyrning så finns det flera märken att välja på.

Tillbehör såsom uppsamlare etc. Se till att du får med dessa när du köper begagnat för de är dyra. Stigas "bra" uppsamlare (den stora) kostar 6000kr ny men gör kanske bara någon tusenlapp på priset när du köper begagnat ihop med maskinen.

Det finns rätt mycket begagnat men som Janne sa så står de sig rätt bra i pris så man får leta efter guldkornen och jag kan ju säga att de bra köpen ryker på under en timme på t.ex. Blocket. Man får alltså ligga på rätt hårt för att få ynnesten att bli köpare... tillgång och efterfrågan. Bäst är nog om du kollar marknaden och bestämmer vad du vill ha för maskin denna sommar och köper till hösten när marknaden och priserna lugnat ner sig litet.

Så... min rekommendation (utifrån vad jag hade för behov...) är en begagnad Stiga Park från runt mitten på nittiotalet och som säljs med de tillbehör du är ute efter. Gärna en modell (finns en miljon varianter av "park" känns det som) som har timräknare så du vet hur mycket den använts. Tvåcylindriga motorn är mycket tystare än enpetaren så hittar du en sådan är det att föredra.

Det tog mig två månader att hitta den perfekta maskinen för mig och så fick jag köra sjuttio mil t.o.r. för att hämta den.

Lycka till i djungeln
 
Tack så mycket för de tipsen!!!

Ja,, det är väl bara att liggai och leta då :)

/Anna-Karin
 
galento
Tjena A-K2,vi har kört med både frontare och traktormodellen( 4000m2 att klippa ) och klarar Du dej med den senare rekommenderar jag den.Båda modellerna har ju för och nackdelar och Ridern var mkt smidigare runt träd och buskar och man kunde köra "in" aggregatet under grenarna,dessutom enklare rengörning av klippdäcket.Till traktormodellens fördel kan sägas mkt enklare konstuktion dvs. mindre som kan krångla,inga styrwirar t.ex utan mer uppbyggd som en bil,sen uppsamlingsmöjligheten av gräset,grejerna sitter på traktorn,du behöver inte släpa på en uppsamlare bakom.Dessutom funkar det att ta löven på hösten.Men allt detta beror ju på vilka behov man har,vi har numera en liten lätt Huskvarna M46 runt träd o.d.(och det är en del) men att vi bytte klippar modell till "traktor"berodde på att vi ville ha en bra uppsamlingsfunktion,mkt bra konstruktion/funktion med plastkorgarna i hållaren bak och även möjligheten att suga upp löv på hösten(som funkar kanon)Att vi sedan fick en "ny" klippare för under 20 tusen var ju trevligt.Hydrostat är ju ett "måste",denna modell är extremt lättlörd med en pedal för fram och en för back,du kan ha hälen i "golvet" och bara vicka foten lite,tycker personligen att detta är bättre än andra lösningar.Men som sagt smaken och behoven är olika ;)

http://www.partner.se/node64.asp?ProdId=13&CatID=13
 
galento skrev:
...sen uppsamlingsmöjligheten av gräset,grejerna sitter på traktorn,du behöver inte släpa på en uppsamlare bakom.  (.....) vi ville ha en bra uppsamlingsfunktion
Hej!
Vad får er at vilja samla upp gräset? Är det inte bättre att låta klipparen slå sönder gräset och låta det ligga kvar som gödsel? Jag tänker exempelvis på Stigas Multiclip som vi kör med hemma, fungerar utmärkt. Gräset självt gödslar mattan fullt tillräckligt, så varför lägga massa onödigt arbete på att sköta upsamling och tömning??

Visserligen är det smidigt att samla upp löv på hösten, men det fungerar utmärkt med andra uppsamlare också.
 
Som jag ser på uppsamlare så är det inte för vardagsklippning utan till de gånger man har låtit gräset växa litet för högt eller om man har en viktig krocketmatch och vill ha litet extra fint :)

Om multiklippet sedan ger extra näring eller inte har jag hör flera åsikter om (själv vill jag gärna tro det) men det har fungerat bra i fem år här hemma så jag kommer fortsätta med det.
 
Vi har en åkgräsklippare Stiga multiklipp med motorn under, vad den nu heter den har några år på nacken. Och sen har vi en vanlig Stiga motorgräsklippare som man kör för hand (den går av sig själv iofs)  ;) som vi klipper på knepiga ställen med. Det fungerar alldeles utmärkt. Sen behöver man hur man än gör ta en del med trimmern.
 
kan bara säga jonsered men frontagregat och midjestyrd visst den blir lite mer pengar men det lönar sig. (har testat många innan jag köpte denna och enligt min mening så saknar den konkerans).
 
Något man bör tänka på är att man ska vara nogran med oljenivå osv.
Efter oljebyte, tänk på att oljan rinner in sakta i motorn när man fyller på.
Det tänkte inte grannen på utan han fyllde på för lite. :-[Någon som har en beg motor till stiga park liggandes? (pm)
Jösses tittade på blocket och alla Park ligger på över 20K
 
chali skrev:
kan bara säga jonsered men frontagregat och midjestyrd visst den blir lite mer pengar men det lönar sig. (har testat många innan jag köpte denna och enligt min mening så saknar den konkerans).
Håller med. Dock är de nya med tre knivar istället för två bättre, då de inte kan slå i varandra.
 
Varför inte en Belos med klippcylinder?
 
Hur pass gammal stiga park är det värt att köpa egentligen?
Finns det nya klippaggregat som passar till de gamla? Såna ddär med multiclip?

/A-K
 
galento
OlaF skrev:
Som jag ser på uppsamlare så är det inte för vardagsklippning utan till de gånger man har låtit gräset växa litet för högt eller om man har en viktig krocketmatch och vill ha litet extra fint :)

Om multiklippet sedan ger extra näring eller inte har jag hör flera åsikter om (själv vill jag gärna tro det) men det har fungerat bra i fem år här hemma så jag kommer fortsätta med det.
;D ;) Vi försöker klara oss med ett klipp i veckan då vi har andra grejer vi är intresserade av också och efter Huskvarna Ridern såg det fördjävligt ut med det torkade grässpillet på gräsmattan,man kan väl klippa oftare men i dagsläget vill vi göra andra grejer också när det är fint väder.Sen har vi nåra stora träd som "grisar" ned en del bl.a en stor hängpil som är hemsk att tappa grenar,då tar uppsamlingen mkt av detta också.Har man inte mer än kanske 1000 m2 att klippa så är det väl en baggis att klippa flera ggr i veckan men är det bortåt 4000 m2 så tar det ju lite längre tid för varje klippning. ;)
 
galento
lastkaj skrev:
Håller med. Dock är de nya med tre knivar istället för två bättre, då de inte kan slå i varandra.
?? Slå i varandra,isåfall är det ju rena idiot-konstruktionen,ena kniven brukar ju vara förskjuten ngt för att detta ska inte ska kunna hända. :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.