Hej! Har beställt ett växthus från Willab som kommer i april. Muren är klar och snart skall vi börja montera.

Skulle dock gärna ta emot lite tips av er som redan monterat ett liknande. Så skriv gärna alla möjliga tips som kan underlätta vårt montage, problem ni stötte på osv.

Tusen tack!
Ritningar av ett växthus med måttangivelser, inkluderar framifrån, bakifrån, långsida och grundplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Annat växthus men samma leverantör. Instruktionen kring takluckorna var minst sagt undermålig. Svår att förstå, annars bra passform etc. Viktigt att muren är helt rak! plattan jag ställde mitt på var ca 5mm högre i ena hörnet - det blev svårt att få i glasen. Instruktionen kring glaslisten var inte heller så bra, i vissa fall helt fel! Listen är även klibbig, det blir bättre efter ett tag utomhus så plocka gärna fram den tidigt och lägg ut den.
 
Vilken modell är det? Maxi4 på mur? Vi monterade ett sådant för bara någon månad sedan.
 
  • Gilla
Frodda
  • Laddar…
Det är ett ”GREENROOM WALL - 14,6 M² 60 CM MUR”

Hur gick ert montage?
 
K
Har monterat kanske 50-70 växthus, dock gjorde jag det senaste för kanske 8 år sedan. Finns många tips men svårt att nämna alla. Kör ni med glas eller kanalplast eller hård bredkanal?

Några tips
- Har ni köpt detaljer till nocken? Om ja så montera dem innan ni monterar nocken.
- Gummilisterna ska ej kapas i exakt mått, de krymper så låt dem vara lite längre. Kapa efter några månader.
- Kom ihåg att sätta i skruv för takluckan (profilen) vid montering. Glömmer man det blir det jobbigt, men finns T-bult att köpa på willab, om man glömmer.
- Använd glas sugkopp vid montering, bör följa med (om ni valt glas)
- Vid plast, sätt rätt sida utåt, annars blir de gula av solen.
- Dra endast åt bultar som måste dras åt på en gång, övriga lämna lösa under montering, blir lättare utan spänningar i stommen.
- Montera när det är varmt ute, kyla är jobbigt för händer men också dubbelt så jobbigt att sätta gummilister. Tips - lägg gummilister i solen under tiden ni monterar stommen.
- köp 10 ans nyckel, eller kanske var 8:an. Är till bultarna. Den man fick med förut var ingen bra kvalitet.
 
Tusen tack för de svaret!

Hur skall de gå till med gummilisten? Enligt instruktionerna skall den kapas till 4st för att sedan tryckas in i glipan. Skall man vänta med detta då tänker du?

Sugkopp skall ingår då vi har glas.

Läste detta i instruktionerna. " Fäst inte fast murplåten i muren förrän dörren är provad i dörröppningen." hur skall detta gå till? Tänker dem att man bara skall ställa dörrarna framför öppningen för att se om de passar..?

Har du något tips på bult för en mur av lecablock?
 
För vår del så finns det en del övrigt att önska kring montaget. Jag hade höga förväntningar på en byggsats som tillverkas nära den tyska gränsen där ingenjörskonst och precision är honnörsord. Det var med det i åtanke som jag byggde muren med kirurgisk presicion.

Generellt så är instruktionerna ganska bra men för vår modell var några högst avgörande moment/mätningar inte alls dokumenterade. Värst var det kring dörrarna. Det som retar mig mest fortfarande är att i ritningen för muren som vi fick så skulle öppningen för våra dubbeldörrar vara 1520 mm, jag gjorde den därför 1521-1522 för att ha lite marginal. När vi fått växhuset visar det sig att dörröppningen bara är 1500 så vi får en rejäl glipa på varje sida av dörren. Jag blev därför tvungen att putsa ytterligare i dörröppningen och det syns i skarvarna.

Vi passade in dörrkarmen enligt instruktion och monterade sedan murprofilerna. Sätter man då profilerna dikt an mot dörrkarmen kommer inte glasen få plats. Det stod ingenting om detta i instruktionerna och eftersom kryssmätningen blev perfekt så anade vi inget problem. Det var ren slump att vi upptäckte det så tidigt som vi gjorde, dock såpass sent att vi (enligt instruktion) satt plugg och skruvat fast murprofilerna. Det var på gränsen att det gick att justera tillräckligt och då med övertalning med slägga... Konsekvensen av detta är att kryssmåtten inte stämmer. Längden på vår bakre profil utan dörr och den främre med dörr diffar nästan 15 mm på grund av detta. Inget som syns men det stör nattsömnen.

Vår mur var i perfekt våg, men ändå passade inte snedsträvorna/stormstagen på sidor och gavlar utan vi var tvugna att borra upp hålen i dessa med upp till nästan 10 mm. Det var på håret att det fanns material nog i stagen till det och det har inget samband med ovanstående utan måste vara ren tillverkningsmiss.

Sista trasslet rörde monteringen av glasen i taket. Det visade sig att några takprofiler hamnat ovanpå en liten kant i profilen för "hammarbandet" och då gick det inte att montera glasen. Detta tog en bra stund innan vi förstod vad det berodde på. Även detta stod det ingenting om i instruktionerna.

Listerna tyckte vi gick ganska smidigt att montera, men kapa dem som sagt med några cm marginal och använd en sprejflaska med såpvatten och spreja rejält så glider de i lätt.

Annars är rådet som gavs innan att inte dra alla skruvar och muttrar förrän det sista bra, För glasen i hörnen och bredvid dörrarna var vi tvugna att ha alu-profilerna mellan glasen lösa för att kunna montera glasen.

Jag körde med vanlig betongplugg och ankarmassa för att fästa i lecamuren, sitter som berget. Tänk bara på att blåsa ur hålen ordentligt innan så ankarmassan får bra fäste.

Ett tips är att torka med en ren trasad där ni fäster glaslyften.
 
  • Gilla
Anos Algani
  • Laddar…
K
L Blader skrev:
Tusen tack för de svaret!

Hur skall de gå till med gummilisten? Enligt instruktionerna skall den kapas till 4st för att sedan tryckas in i glipan. Skall man vänta med detta då tänker du?

Sugkopp skall ingår då vi har glas.

Läste detta i instruktionerna. " Fäst inte fast murplåten i muren förrän dörren är provad i dörröppningen." hur skall detta gå till? Tänker dem att man bara skall ställa dörrarna framför öppningen för att se om de passar..?

Har du något tips på bult för en mur av lecablock?
gummilister som man fäster glaset med ska lämnas några cm för långa så att de kan krympa. Därefter kan de kapas av i rätt längd.

Svårt att säga vad anvisningen säger om murplåten men bästa är att montera hela huset innan man fäster det i grunden. Då finns möjlighet att flytta/röra profilerna mm. Skruvar man exempelvis fast stommen innan glaset finns risk att glaset inte passar osv (om stommen är sned). Glaset stabiliserar upp stommen och gör den rak.

Montering av dörrar är svårt, speciellt första gången. Där är min rekommendation att man tar kort i deras utställningshall (om ni kan besöka den). Blir mycket enklare om man har bilder på hur en färdigmonterad dörr ser ut.
 
Jättebra tack!

Så man låter de hänga ut någon cm list men ändå installera dessa?

Så det går att montera allt utan att fästa dem i muren? Känns som att det blir ostadigt? Men det kanske blir stadigt när man får ihop alla profilerna?

Vi har två skjutdörrar, så kanske blir det enklare. Hoppas på de.
 
mexitegel mexitegel skrev:
För vår del så finns det en del övrigt att önska kring montaget. Jag hade höga förväntningar på en byggsats som tillverkas nära den tyska gränsen där ingenjörskonst och precision är honnörsord. Det var med det i åtanke som jag byggde muren med kirurgisk presicion.

Generellt så är instruktionerna ganska bra men för vår modell var några högst avgörande moment/mätningar inte alls dokumenterade. Värst var det kring dörrarna. Det som retar mig mest fortfarande är att i ritningen för muren som vi fick så skulle öppningen för våra dubbeldörrar vara 1520 mm, jag gjorde den därför 1521-1522 för att ha lite marginal. När vi fått växhuset visar det sig att dörröppningen bara är 1500 så vi får en rejäl glipa på varje sida av dörren. Jag blev därför tvungen att putsa ytterligare i dörröppningen och det syns i skarvarna.

Vi passade in dörrkarmen enligt instruktion och monterade sedan murprofilerna. Sätter man då profilerna dikt an mot dörrkarmen kommer inte glasen få plats. Det stod ingenting om detta i instruktionerna och eftersom kryssmätningen blev perfekt så anade vi inget problem. Det var ren slump att vi upptäckte det så tidigt som vi gjorde, dock såpass sent att vi (enligt instruktion) satt plugg och skruvat fast murprofilerna. Det var på gränsen att det gick att justera tillräckligt och då med övertalning med slägga... Konsekvensen av detta är att kryssmåtten inte stämmer. Längden på vår bakre profil utan dörr och den främre med dörr diffar nästan 15 mm på grund av detta. Inget som syns men det stör nattsömnen.

Vår mur var i perfekt våg, men ändå passade inte snedsträvorna/stormstagen på sidor och gavlar utan vi var tvugna att borra upp hålen i dessa med upp till nästan 10 mm. Det var på håret att det fanns material nog i stagen till det och det har inget samband med ovanstående utan måste vara ren tillverkningsmiss.

Sista trasslet rörde monteringen av glasen i taket. Det visade sig att några takprofiler hamnat ovanpå en liten kant i profilen för "hammarbandet" och då gick det inte att montera glasen. Detta tog en bra stund innan vi förstod vad det berodde på. Även detta stod det ingenting om i instruktionerna.

Listerna tyckte vi gick ganska smidigt att montera, men kapa dem som sagt med några cm marginal och använd en sprejflaska med såpvatten och spreja rejält så glider de i lätt.

Annars är rådet som gavs innan att inte dra alla skruvar och muttrar förrän det sista bra, För glasen i hörnen och bredvid dörrarna var vi tvugna att ha alu-profilerna mellan glasen lösa för att kunna montera glasen.

Jag körde med vanlig betongplugg och ankarmassa för att fästa i lecamuren, sitter som berget. Tänk bara på att blåsa ur hålen ordentligt innan så ankarmassan får bra fäste.

Ett tips är att torka med en ren trasad där ni fäster glaslyften.
Wow vilka bra tips! Jag har som sagt skjutdörrar, så hoppas att detta blir enklare då det skall ligga utanför muren.

Då kör vi på ankarmassa och betongplugg!

Tack!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
engs
Byggde med både annan modell och kanalplast, men med plåtstomme (galvad) och på mur.

Men grundtipset är att allt ska vara i våg, lod och vinkelrätt hela vägen. Minsta lilla jag trodde jag skulle kunna "justera det senare" bet mig i röven och fick lossa några hundra bult, montera av vissa delar, justera, och återmontera / dra åt igen.
Gällde främst gavlelspetsarna som var svåra få precis lod innan taket var klart, ville häng ner något åt endera hållet.
Fick ta några temporära reglar till hjälp och få dessa i lod först, så fungerade det fint sen.

Edit, satte någon ruta på varje vägg innan jag drog det sista, enklaste sättet att se allt var korrekt då. Men det kanske är känsligare med glas än plast om man introducerar spänningar när man drar åt det hela.
 
Redigerat:
K
L Blader skrev:
Jättebra tack!

Så man låter de hänga ut någon cm list men ändå installera dessa?

Så det går att montera allt utan att fästa dem i muren? Känns som att det blir ostadigt? Men det kanske blir stadigt när man får ihop alla profilerna?

Vi har två skjutdörrar, så kanske blir det enklare. Hoppas på de.
proceduren är att du sätter i glaset och därefter sätter man gummilist på profilerna, mellan glasen och på hörnen. Man låter gummilisten hänga ner 3-4cm nertill och efter ett tag med varierande väder kapar man av dem i rätt längd nertill.

Till en början är det ostabilt men ju fler profiler du monterar destå stabilare blir det.
Det är väldigt vanligt att man måste ”rucka/trycka” på huset när man monterar glasen och det kommer inte gå om du har fäst fast det.

Fundera också på hur du vill fästa det sen. Om du vill sätta skruv där glasen sitter, i bottenprofilen får du låta bli att sätta glas där du ska sätta skruv. Så glasa tak och så mycket väggar du kan, sätt inte glas där du sedan vill sätta skruven. Sätt skruv, glasa det sista.
 
engs
mexitegel mexitegel skrev:
För vår del så finns det en del övrigt att önska kring montaget. Jag hade höga förväntningar på en byggsats som tillverkas nära den tyska gränsen där ingenjörskonst och precision är honnörsord. Det var med det i åtanke som jag byggde muren med kirurgisk presicion.

Generellt så är instruktionerna ganska bra men för vår modell var några högst avgörande moment/mätningar inte alls dokumenterade. Värst var det kring dörrarna. Det som retar mig mest fortfarande är att i ritningen för muren som vi fick så skulle öppningen för våra dubbeldörrar vara 1520 mm, jag gjorde den därför 1521-1522 för att ha lite marginal. När vi fått växhuset visar det sig att dörröppningen bara är 1500 så vi får en rejäl glipa på varje sida av dörren. Jag blev därför tvungen att putsa ytterligare i dörröppningen och det syns i skarvarna.
Hade samma strul men med höjden på tröskeln / dörren. Murade upp med stor möda för att få precis det mått som stod i manualen, för att sen se att det saknades flera centimeter när den väl var på plats. Fick höja tröskeln med reparationsbetong i slutändan.

Samtidigt är det på växthuset flera ställen där en bult ska genom 3-4 plåtbleck som möts i samma punkt. vilket kräver en långt högre precision än dessa flera centimetrar fel. Det fungerade ju fint där så är lika brydd som dig varför det felade just på tröskeln / dörren.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi hittade en hel del fler som vittnade om diverse problem med monteringen också så det är nog tyvärr inte ovanilgt.

En annan grej som inte passade heller utan kommer kräva lite speciallösningar är nedre infästniningen av stuprören. De prylarna som de skickade med passar inte alls. Ingen stor grej, men ändå.

Trots strulet är vi väldigt nöjda med växthuset och även om det strulade så tog det bara en helg med korta arbetsdagar att montera. Men för någon utan byggvana skulle jag inte rekommendera att bygga upp själva.
 
Någon som vet vad det är för mått på twist in bultarna som passar Green room? Är det m6? Funderar på att göra egna då vi ska ha många
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.