Vilket ök golv, det erbjuda ojämnt :rofl:
 
D Derbyboy skrev:
Gäller ju att hålla röret rakt då! ...och att golvet är rakt
Om du har en hyfsad känsla för vad som är rakt, så påverkar det inte mätningen särskilt mycket.
Golvet behöver väl inte vara rakt:thinking:
 
Jag använder en Bosch GLL 2-10 som är den blå instegsmodellen och har använt den massor. På avstånd blir linjen förstås tjockare men man får läsa av linjens centrum hela tiden så går det bra.

När jag går över laserns kapacitet så att linjen inte syns alls brukar jag använda min iPhone som mottagare. Man startar ansiktskameran och det syns då väldigt tydligt i ”sökaren” när linsen sammanfaller med laserlinjen. Då kan jag använda den på typ 20 m avstånd ute i dagsljus. Kom inte till mig om ni bränner upp er nya mobil men för mig har det funkat bra.

När man riktar så får man skilja på plant och vågrätt. Oftast är det plant man vill ha det men inte nödvändigtvis vågrätt om man inte ska spela minigolf på golvet.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ska man mäta och skriva upp måttet varje dm på golvet då,golvet i helhet är säkert inte i våg heller,mycket räknande blir det,tror det blir enklare att dra en rätskiva över golvet,markera svackor med penna,spackla:)
Instämmer, går betydligt snabbare att gå över golvet med en rätskiva och spackla vid behov.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Det finns en laser just för ändamålet:
[länk]
Jag fyndade en sådan för 1500 hos lokala xl-bygg när de ville bli av med dem, säljaren beklagade sig över att jag fick den fruktansvärt billigt när jag försökte pruta ;)

Den är perfekt när man ska leta svackor på golvet. Kanske går den att hyra på hyfirma?
 
Det går hitta svackor och kullar enkelt med en linjelaser. Ha lasern så nära golvet som möjligt och tilta den så att linjen sveper över golvet.

Linjelaser placerad på ett trägolv som projicerar en röd linje över ett ojämnt betonggolv för att identifiera svackor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Titta längs linjen, enklast om man är två så den ena lutar lasern allteftersom den andra går med linjen längs golvet, vid svackor bågnar linjen framåt och vid toppar bakåt. Vid min tå kan man skönja en svacka, hittade inget sämre ställe på mitt golv ;)

022AA3D4-DC9F-48B5-BD12-A8EFBF765026.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går snabbt att svepa ett golv och när dessa ställen väl är hittade kan man mäta upp differensen.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Digitalt slangvattenpass typ Nivcomp. Kanske går att hyra? Dyra att köpa.
Eller bara ett slangvattenpass på en pinne med fot. Enkelt att knalla runt i rummet och mäta med.
Annars rätskiva, meterstock och ett par schyssta knäskydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.