11 269 läst · 119 svar
11k läst
119 svar
Expansionskärlet läcker? Normalt?
Har nu kontrollerat med klockan från kompressorn och den mäter till 1.6 bar på luftventilen i expansionsskärlet. Hur mycket luft det finns i ballongen är dock svårt att svara på, tillräkligt mycket för att ta upp trycket från vattnet iallafal. För att få reda på det måste man troligen tömma ut allt IGEN.
Så hur ska man gå vidare här? För mig är det oklart om det är kärlet men vad jag förstår på er så är det självklart skärlet som felar och isåfall är det luftventilen, om det inte är ventilen, vad kan det då vara? Balongen verkar vara hela annars hade vi inte fått något tryck alls.
Så hur ska man gå vidare här? För mig är det oklart om det är kärlet men vad jag förstår på er så är det självklart skärlet som felar och isåfall är det luftventilen, om det inte är ventilen, vad kan det då vara? Balongen verkar vara hela annars hade vi inte fått något tryck alls.
Om du öppnar för att tappa ur så gör det väldigt sakta, då syns direkt vad som händer på manometern, sjunker det fort = ingen luft i kärlet eller hål i blåsan, när du fyller sakta så ska manometern öka sakta, sticker den iväg fort upp så är det detsamma med blåsan.
Både när man släpper ut och fyller på så går det väldigt snabbt, det räcker ett par sekunder.
Så då antar jag att luften är för låg i expansionskärlet igen och då är första steget att fixa fram en ny luftventil. För att byta denna kommer man behöva släppa ut allt vatten igen, iallafall de som skapar trycket.
Ska bara kontrollera var jag kan få tag i en luftventil.
Så då antar jag att luften är för låg i expansionskärlet igen och då är första steget att fixa fram en ny luftventil. För att byta denna kommer man behöva släppa ut allt vatten igen, iallafall de som skapar trycket.
Ska bara kontrollera var jag kan få tag i en luftventil.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 904 inlägg
Okay, då glömmer vi det då. Jag tänkte att jag får ta o släppa ut vattnet i kväll igen för att se vad jag verkligen har för tryck i kärlet, är det mindre än 0.5 bar så ska det bytas annars vet jag inte vad som ska göras? Vad kan annars vara problemet?
Kan tillägga att trycket fortsätter att öka, dock marginellt, misstänker att det fortfarande handlar om att jag ökade tempen på pannan. Jag provade sänka tempen till 70 grader så får vi se om det fortsätter att stiga.
Kan tillägga att trycket fortsätter att öka, dock marginellt, misstänker att det fortfarande handlar om att jag ökade tempen på pannan. Jag provade sänka tempen till 70 grader så får vi se om det fortsätter att stiga.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 904 inlägg
Har läst tråden slarvigt, men varför ska du byta ventilen? Kolla med blomspruta med diskmedel/vatten i på ventilen. Bubblar det är den otät.
Har du luft så borde blåsan vara tät. Påfyllningsventil nästa, sedan är det att måla fan på väggen dvs internt läckage i pannan....Men det hoppas jag inte det är.
Men prova det lättaste först, du behöver bara 0,5 bar i systemet, (det är inte trycket som tar vattnet upp på andra våningen, det är cirkpumpen.) Finns en risk att du kör för högt tryck med för stora tempsvängningar i förhållande till expkärlets storlek. (då du pratar om 80c) . Tejpa fast en plastpåse på värmesystemets säkerhetsventil, då vet du om/hur mycket som går ut den vägen.
Har du luft så borde blåsan vara tät. Påfyllningsventil nästa, sedan är det att måla fan på väggen dvs internt läckage i pannan....Men det hoppas jag inte det är.
Men prova det lättaste först, du behöver bara 0,5 bar i systemet, (det är inte trycket som tar vattnet upp på andra våningen, det är cirkpumpen.) Finns en risk att du kör för högt tryck med för stora tempsvängningar i förhållande till expkärlets storlek. (då du pratar om 80c) . Tejpa fast en plastpåse på värmesystemets säkerhetsventil, då vet du om/hur mycket som går ut den vägen.
Då finns bara 2 sätt kvar, hål i blåsan eller ingen luft, trycket är stumt i kärlet, troligtvis det första, inget att bråka om byt kärl, kolla då trycket innan montage, ska vara ca 0,5, -0,,6 bar, normalt så är dom från start tryckta med ca 1,5 bar, så det blir att släppa ut luft.S snowjim skrev:
Du har nog luftat bildäck , lite spott på fingret för att se om ventilen läcker
Det går att byta ventilen, förr så var det en hatt av metall på bildäcken och på baksidan av den så var det som en pigg med spår i , den kunde användas till att skruva ur själva ventilen och byta, däck verkstaden kanske kan ge dig en, sen det med ventilen, finns ett par typer men däckis har alla sorter. Ta med den och visa så får du rätt del Du behöver inte tappa ur något vatten för det, bara luften. sen blir det ett varv till med tapp och luft till 0,6 bar och sedan vatten
Det går att byta ventilen, förr så var det en hatt av metall på bildäcken och på baksidan av den så var det som en pigg med spår i , den kunde användas till att skruva ur själva ventilen och byta, däck verkstaden kanske kan ge dig en, sen det med ventilen, finns ett par typer men däckis har alla sorter. Ta med den och visa så får du rätt del Du behöver inte tappa ur något vatten för det, bara luften. sen blir det ett varv till med tapp och luft till 0,6 bar och sedan vatten
STOPPS snowjim skrev:Har nu kontrollerat med klockan från kompressorn och den mäter till 1.6 bar på luftventilen i expansionsskärlet. Hur mycket luft det finns i ballongen är dock svårt att svara på, tillräkligt mycket för att ta upp trycket från vattnet iallafal. För att få reda på det måste man troligen tömma ut allt IGEN.
Så hur ska man gå vidare här? För mig är det oklart om det är kärlet men vad jag förstår på er så är det självklart skärlet som felar och isåfall är det luftventilen, om det inte är ventilen, vad kan det då vara? Balongen verkar vara hela annars hade vi inte fått något tryck alls.
Det är inget fel på ditt kärl om du kan mäta 1,6bar i kärlet!
Du har fyllt på för mycket förtryck! Enda problemet, inget annat.
Fyller du för mycket luft får det samma effekt som trasigt kärl, det blir stumt.
Du ska ha 0,6bar luft i kärlet. inte mer inte mindre.
Se fyller du på till 0,9bar( Drifttryck )
Det är trycket i systemet som skall lyfta vattnet till högstapunkten. Pumpen skall bara överbygga tryckfallen i systemet för cirkulationen..I InsidersUnited skrev:Har läst tråden slarvigt, men varför ska du byta ventilen? Kolla med blomspruta med diskmedel/vatten i på ventilen. Bubblar det är den otät.
Har du luft så borde blåsan vara tät. Påfyllningsventil nästa, sedan är det att måla fan på väggen dvs internt läckage i pannan....Men det hoppas jag inte det är.
Men prova det lättaste först, du behöver bara 0,5 bar i systemet, (det är inte trycket som tar vattnet upp på andra våningen, det är cirkpumpen.) Finns en risk att du kör för högt tryck med för stora tempsvängningar i förhållande till expkärlets storlek. (då du pratar om 80c) . Tejpa fast en plastpåse på värmesystemets säkerhetsventil, då vet du om/hur mycket som går ut den vägen.
J jonaserik skrev:Du har nog luftat bildäck , lite spott på fingret för att se om ventilen läcker
Det går att byta ventilen, förr så var det en hatt av metall på bildäcken och på baksidan av den så var det som en pigg med spår i , den kunde användas till att skruva ur själva ventilen och byta, däck verkstaden kanske kan ge dig en, sen det med ventilen, finns ett par typer men däckis har alla sorter. Ta med den och visa så får du rätt del Du behöver inte tappa ur något vatten för det, bara luften. sen blir det ett varv till med tapp och luft till 0,6 bar och sedan vatten
I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterierna ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att det tar mellan fem och tio timmar att ta död på 90 procent av bakterierna om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än tio minuter, och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent av bakterierna på mindre än tio sekunder.S snowjim skrev:Detta är intressant, så vad du säger är att man bara böhöver 60-65 grader? Man undrar ju då varför rördragaren som meckade med pannan satte den på 80 grader?
När vi körde på 60 grader upplevde vi att det tog mycket längre tid att få varmvatten till kranarna och tempen ut på elementen begränsades av tempen i pannan som då kunde gå ner till 45-50 grader innan den började elda på igen. Detta verkade dock inte vara något problem, vi upplevde inte att vi hade för lite värme i huset. Men när vi ökade pantempen så ökade även husets värme så då stälde vi ner utgående temp en aning.