Handyman 1 skrev:
Kan det inte vara problem med luftningen också?
Hur menar du? Vi har en Nibe 730 värmepump och det sitter ett luftutsug i badrummet. Det är injusterat och suger ut luften som den skall.
 
A
M Maxirati skrev:
Hur menar du? Vi har en Nibe 730 värmepump och det sitter ett luftutsug i badrummet. Det är injusterat och suger ut luften som den skall.
Jag menade avloppets luftning,om det inte fungerar kan golvbrunnar/vattenlås sugas torra av suget i avloppet:)
 
  • Gilla
beqen och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Har ni kollat i brunnen så att insatsen sitter på plats ordentligt? I svågerns hus började det lukta kort efter inflytt och då berodde det på att man slarvat med att trycka tillbaka insatsen efter flyttstädningen. Insatsen satt inte nertryckt i botten så lukt letade sig förbi vattenlåset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Jag menade avloppets luftning,om det inte fungerar kan golvbrunnar/vattenlås sugas torra av suget i avloppet:)
Okej, jag förstår. Uppe på taket sitter en liten luftning vad jag kan se. En liten rund ring utan kåpa över. Hur kollar man att luftningen fungerar där? Kanske kan vara värt att kolla detta då jag tycker att det är märkligt att just badrummet drabbas av det här problemet, men inte de övriga våtrummen fast dom används mer sällan.
 
Titta ner i brunnen när någon spolar i toaletten.
Sjunker nivån i vattenlåset är det något fel på avluftningen eller rördragningen.
 
Några saker att kolla
- Avluftningen som någon nämnts kan spela in här. Detta skulle i så fall yttra sig genom att vatten sugs ur vattenlåset när man spolar i toan eller på andra sätt använder avloppet. Om det finns en sådan faktor kan man ofta se denna genom att vattennivån i golvbrunnen rör sig vid spolning
- För att rekommendera en lämplig insats som spärrar lukt måste vi veta vilken golvbrunn du har. En bild kan underlätta här så vi ser vad som sitter där. När du ändå är där kolla att vatten står i golvbrunnen på rätt nivå efter att du duschat så en bild på detta med kan underlätta
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Det finns regler/rekommendation att golvvärmen ska ligga minst 20cm från golvbrunnen om jag inte minns fel. Jag tror inte på den förklaringen. Jag la golvvärme i vårt fritidshus för några år sedan och gjorde missen att dra golvvärmen direkt intill golvbrunnen, men det torkar inte ur när vi är borta från huset, vilket ibland kan bli 3-4-5 veckor...

Så jag skulle kolla att det inte är något annat fel på själva vattenlåset, tex att det är trasigt och läcker.
Eller att den demonterbara insatsen i brunnen ej är riktigt nedtryckt/monterad!
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Har ni kollat i brunnen så att insatsen sitter på plats ordentligt? I svågerns hus började det lukta kort efter inflytt och då berodde det på att man slarvat med att trycka tillbaka insatsen efter flyttstädningen. Insatsen satt inte nertryckt i botten så lukt letade sig förbi vattenlåset.
Nej har inte gjort det ännu. Får kolla nu i helgen. Med tanke på de andra missar VVS-arna gjort så låter det inte otänkbart.
 
slog mig nu att jag har haft liknande problem med en brunn med det berodde på fabrikationsfel på insatsen som gjorde att den börja läcka i packningen.
 
För att utesluta att golvvärmen är problemet kan ni väl stänga av den i ett badrum en vecka? Då vet ni
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
O
M Maxirati skrev:
Nej har inte gjort det ännu. Får kolla nu i helgen. Med tanke på de andra missar VVS-arna gjort så låter det inte otänkbart.
Insatsen har inte vvs rört. Brunnen är spärrad då den monteras, mattis brukar dock ta bort den ibland.

Men om ni har fel tryck i huset och OVK/ventilationsjustering ej är gjord ännu brukar detta fenomen kunna uppstå.
Tilluften/frånluften i badrummet är otillräcklig vilket får nivån i golvbrunnen att röra på sig så det kan suga in dålig luft via avloppen. Detta är inte ovanligt i småhus med Ojusterade system.
Avluftningen på taket kan även ha frostat igen eller snöat över, då händer samma sak.
 
O
Eller så är en avloppsanslutning otär...kanske under wcstolen.
 
O
M Maxirati skrev:
Hur menar du? Vi har en Nibe 730 värmepump och det sitter ett luftutsug i badrummet. Det är injusterat och suger ut luften som den skall.
Injusterat med frånluft, men vars tar den tilluften?
 
O
Du kan prova som test att hålla en cigg eller vaporiser/rökpenna mot dörren när den är stängd. suger det dåligt kring dörren så är den kanske för tät och detta kan uppstå fast det är injusterat.
Det är ingen garanti, men en indikation om att det suger mer luft än det släpper in i rummet, den luften måste komma från otätheter nånstans.
Eller ta bort dörren helt under en period då du vet att det brukar börja lukta illa
 
Det där med tilluften är en tanke. Den skall ju komma via dörren till badrummet. När huset slutbesiktigades så upptäcktes att dörrbladet i underkant släpade mot tröskeln så att det blev små slitagemärken där. Man justerade då upp gångjärnen lite. Detta räckte uppenbarligen inte då man senare fräste av dörren i underkant.
Vi är inga rökare så vi kan inte testa på det viset, men jag får försöka komma på något sätt. Det konstiga är ju om denna dörr är menad att släppa in tilluft och samtidigt har tätningslist i dörrkarmarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.