Efter att ha flyttat in i vår nybyggda villa, där vi bara vistas under helger för närvarande, så har vi upptäckt att det luktar illa som fanken i badrummet varje gång vi kommer dit. Efter att ha spolat vatten i dusch och badkar så blir det bättre efter ett par timmar och sedan är det bra så länge som vi är där. I den lilla toaletten som också har dusch har vi inte samma problem, ej heller i tvättstugan. Känns för jäkligt att få detta problem i ett nybyggt hus.
Entreprenören säger att det beror på golvvärmen, att den torkar ur golvbrunnen och vattenlåset. Han säger sig ha samma problem hemma hos sig... Det kan gå på bara någon dag eller ett par dagar enligt honom.
Köper inte detta riktigt. Ska det verkligen vara så? Någon som vet?
I mitt gamla hus har jag också vattenburen golvvärme, men har aldrig haft detta problem även om jag varit bortrest i veckor.
 
Ja, antagligen har dom lagt golvvärme för nära brunnen.
 
Till många golvbrunnar finns det insatser som hindrar dålig luft att komma upp även om vattnet torkar ut. Om inte slingorna ligger extremt nära borde väl detta vara ett icke-problem vid normal och regelbunden användning
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Jag tar hellre att det är riktigt varmt om fossingarna när jag duschar:) Häll lite diskmedel i vattenlåsen innan ni lämnar, det minskar avdunstningen.

Problemet kommer ju dessutom försvinna så snart ni "bor" i huset med dagliga duschar etc.
 
Redigerat:
A
I InsidersUnited skrev:
Jag tar hellre att det är riktigt varmt om fossingarna när jag duschar:) Häll lite diskmedel i vattenlåsen innan ni lämnar, det minskar avdunstningen.
Är det inte bättre med matolja?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M Maxirati skrev:
Efter att ha flyttat in i vår nybyggda villa, där vi bara vistas under helger för närvarande, så har vi upptäckt att det luktar illa som fanken i badrummet varje gång vi kommer dit. Efter att ha spolat vatten i dusch och badkar så blir det bättre efter ett par timmar och sedan är det bra så länge som vi är där. I den lilla toaletten som också har dusch har vi inte samma problem, ej heller i tvättstugan. Känns för jäkligt att få detta problem i ett nybyggt hus.
Entreprenören säger att det beror på golvvärmen, att den torkar ur golvbrunnen och vattenlåset. Han säger sig ha samma problem hemma hos sig... Det kan gå på bara någon dag eller ett par dagar enligt honom.
Köper inte detta riktigt. Ska det verkligen vara så? Någon som vet?
I mitt gamla hus har jag också vattenburen golvvärme, men har aldrig haft detta problem även om jag varit bortrest i veckor.
Jag har ingen golvvärme men brunnen i gamla garaget torkar ur ungefär varannan vecka och för att slippa stanken får man hälla i vatten;)
 
R René W skrev:
Ja, antagligen har dom lagt golvvärme för nära brunnen.
Finns det någon regel eller bestämmelse om hur nära golvbrunnen man skall dra värmeledningen? Om detta är en känd orsak till dålig lukt, borde då inte de som bygger/installerar hålla slingorna långt ifrån brunnarna? Om man bygger nytt idag så borde inte sådant här inträffa kan man tycka.
 
Handyman 1 skrev:
Är det inte bättre med matolja?
Jo, men kanske inte bättre för avloppsrören i längden, men har man diskmaskin är det nog inget problem alls.
 
A
I InsidersUnited skrev:
Jo, men kanske inte bättre för avloppsrören i längden, men har man diskmaskin är det nog inget problem alls.
Ja,fungerar diskmedel,aldrig hört det tidigare?
 
Handyman 1 skrev:
fungerar diskmedel
Japp, men man får ha i rätt mycket. Har en brunn som torkar på sommaren hemma.
 
Med tanke på att diskmedel sänker ytspänningen så borde det snarare bidra till det motsatta. Om man inte häller i så det blir fullt med diskmedel i vattenlåset. Oljan lägger sig som ett lock och hindrar avdunstning.
Någon annan funktion känner jag inte till.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Det finns regler/rekommendation att golvvärmen ska ligga minst 20cm från golvbrunnen om jag inte minns fel. Jag tror inte på den förklaringen. Jag la golvvärme i vårt fritidshus för några år sedan och gjorde missen att dra golvvärmen direkt intill golvbrunnen, men det torkar inte ur när vi är borta från huset, vilket ibland kan bli 3-4-5 veckor...

Så jag skulle kolla att det inte är något annat fel på själva vattenlåset, tex att det är trasigt och läcker.
 
Ja att golvbrunnen torkar och det börjar lukta är sant. Men att det sker på några dagar eller en vecka känns helt fel. Har själv tre brunnar där det är liten eller ingen påfyllning och där går det minst två till tre månader, trots golvvärme, innan det är dags att fylla på vatten för att slippa den tråkiga lukten. Men det finns tillsatser till de flesta brunnsfabrikaten, som någon skrev tidigare. Har själv funderat att införskaffa sådana insatser men ännu inte kommit till skott efter 20+ år i huset.
 
A
Kan det inte vara problem med luftningen också?
 
Jag har ibland varit i huset mitt i veckan också och då använt duschen. När vi sedan kommer dit igen 2-3 dagar senare så luktar det redan illa. Till saken hör att vi inte har så speciellt hög värme där heller. Just detta badrum har inte termostatstyrd värme utan ligger på en slinga som alltid cirkulerar. Vill man justera värmen där så får man göra det vid golvvärmefördelaren genom att justera en skruv där. Vi skulle gärna ha lite högre värme än vad vi nu har, men som det verkar så skulle det sannolikt öka på problemen.
Man undrar ju onekligen om något är fel i konstruktionen alternativt felgjort, då jag har svårt att fatta att man skall nöja sig med sådant här i ett nybyggt hus på 2000-talet.
myrstack; vart hittar du sådant? Har du någon bild/länk?
Att springa och hälla i matolja titt som tätt känns ju sisådär. Till saken hör att vi har ett s.k. LPS-system för avloppet och där sägs det vara känsligt med olja och fett som spolas ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.