Jag vill inte tynga er med alla mina tillkortakommanden senaste dygnet utan gör en liten utvikning.
Det kom ett brev idag från Nils Nilssons Violinatelje.
Här innehållet:

Hudlim, bunt med sk åder och flaska av Titebond varmlim på en arbetsbänk täckt med träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hudlim, kallt varmlim (låter skumt) och sk åder.
Ådern är det här inlägget i fiolens lock och botten.

Närbild på kanten av ett fiollock som visar ådern och dess placering i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ådern ska ner 2 mm och är 1,2 mm tjock. Locket är ca 3 mm tjockt så här är det känsligt igen. Normalt lägger man in ådern tidigare i processen när det finns lite mer marginal.
Verktyg används för att mäta och skära en tunn spår i kanten på en fiols lock med fokus på precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en fiollock med en inlagd åder på en snickarbänk, med träspån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag tillverka en rits med två spetsar med 1,2 mm avstånd. Finns att köpa för en tusenlapp men snålheten tar över.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
A
E Eklunda skrev:
Nu ska jag tillverka en rits med två spetsar med 1,2 mm avstånd. Finns att köpa för en tusenlapp men snålheten tar över.
Aha, du ska alltså ner med ådern i ett massivlock om jag förstår det rätt? Vilket jobb:strong: Vet du om de har många sorters åder? Jag har inte sett det på typ 25 år, gjorde mkt med åder under min möbelsnickarutbildning, men då under själva fanéringen, så en aning enklare än det du gör nu:sweat:
 
mowatom skrev:
Aha, du ska alltså ner med ådern i ett massivlock om jag förstår det rätt? Vilket jobb:strong: Vet du om de har många sorters åder? Jag har inte sett det på typ 25 år, gjorde mkt med åder under min möbelsnickarutbildning, men då under själva fanéringen, så en aning enklare än det du gör nu:sweat:
Just det! Den ska ner i massivträ. Måste börja med att ritsa två skåror med 1,2 mm avstånd runt hela lock och botten. Sen med kniv gå ner ca 2 mm i varje rits och till slut få upp det mellan. Har bara sett en modell men det finns flera olika material (trä eller fiber). Mitt problem just nu är att få till just 1,2 mm mellan ritsspetsarna - tar gärna emot tips hur man kan fixa det. Gärna också om det går att han lite olika djup eftersom ytan som ska ritsas är välvd!?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Om du är stadig på hand...
Jag har nog tillräclligt med problem redan - möjligen en lösning för att få slut på eländet om det fortsätter som nu!
 
Handyman 1 skrev:
Du har säkert sett liknande,ritsmått eller strykmått,vet inte hur det funkar mot kanten.
[länk]

[länk]
Tack för tipset. Jag har funderat på liknande lösning. Alla fiolbyggare som jag har kollat på nätet använder specialverktyg där det är två spetsar på samma stål - liksom huggna ur en spets. Veritas modell känns ju stabil och kanse skulle fungera särskilt mtp att stiften kanske kan regleras i höjdled.
 
Två rakblad med 12st 80g/m2 mellan. Ett pappersark är 0.1mm tjockt.
 
  • Gilla
Eklunda och 1 till
  • Laddar…
Tack för det - ska prova. Frågan är hur man får fast rakbladen så att de kan följa kanten på fiollocket ca 2.5 mm från densamma.
Annars har jag funderat på att ta en gammal skruvmejsel och fila ner ett hack mitt i och sedan slipa ner ytterkanterna så att det blir vasst. Har någon provat? Stålet är väl rätt hårt men har för mig att jag någon gång har slipat till ett huvud som blivit runt. Kanske finns nåt annat gammalt stål som man kan göra samma sak med? Tips!
 
I en sån här tapetkniv kan man sätta in två rakblad med lagom tjocka brickor mellan. För att få nåt att styra med kan man sätta en liten plåtbit under skruven med lagom många brickor under eller en lagom bockning.

Gul tapetkniv med möjlighet att sätta in två rakblad, med en synlig skruv och plåtbit för styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik och 6 till
  • Laddar…
Lyyysande! Ska genast pröva!
 
Useless får första pris i tipstävlingen!! Vi kanske ska ta patent men läs först detta!
Det nästan roligaste med att projektet just nu (eftersom det mesta andra går åt .......) är att hitta på verktyg.
Här har jag letat fram min gamla tapetkniv och några rostiga rakblad;
En gammal tapetkniv och rostiga rakblad på ett smutsigt arbetsbord med träverktyg och vitmålade fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prövar lite olika modeller för att få till 1,2 mm mellan rakbladen och kommer fram till att göra en i trä för bladen behöver stöd långt ut mot spetsarna.
Alt: Hemmagjord verktygsprototyp i trä med tre utskurna hål för att hålla rakblad, ligger på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blir det när några lager är på plats.
Anpassad verktygsuppställning med en gammal tapetkniv och monterade rostiga rakblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det behövs ju också ett avstånd mellan kant på lock/botten och här tar jag två mellanlägg som fanns med kniven.
Hemmagjort verktyg i trä med rakblad för att skapa 1,2 mm mellanrum, placerat på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behövs ju också något som styr längs kanten och den här fungerar i ytterkurvor - får klura på innerkurvorna!
Träbit och vit plastbit med två hål på ett slitet arbetsbord som del av ett hembakat verktygsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt utförande.
Tapetkniv med anpassade mellanlägg och rostigt rakblad på ett träbord, för att göra precisionsmätningar och snitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här testat på skräpbit. Blir oerhört fina spår men tror de syns när jag fått på lite grafit.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Här kommer sista bilden på spåret (som ju är en trevilg fredagsunderhållning)
Träplanka på arbetsbänk med synliga sågspår tvärs över träfibrerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där sparade man in en massa pengar och det verkar effektivt. Nu har jag kört längs fibrerna men borde vara enklare tvärs. Trodde bladen skulle följa fibrerba men de skär lätt igenom.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Jag ropade hej för tidigt. Vår gemensamma uppfinning klarar inte kurvor särskilt bra - följer fibrerna istället för kanten. Går tillbaka till en tidigare ide om att göra om en skruvmejsel. Här har det sågats och filats och fått till två spetsar med 1.2 mm öppning.
Modifierat verktyg med två spetsar som ritsar i trä med en synlig fiberriktning och lucka mellan spåren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar rätt bra - att ritsa med.
Trästycke med ristade linjer och märken från verktygsarbete ligger på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fram med specialverktyget som jag faktiskt köpt för ändamålet som ska ta ut materialet mellan spåren.
Specialverktyg används på träplanka med markerade spår och hyvelspån i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta verktyg måste dock i sin tur åtgärdas då det är knappt 2 mm brett vilket ses nedan där ådern skrattar i mellanrummet (skrattar=glappar).
Trästycke på arbetsbänk med ritsad dubbel skåra och modifierat verktyg för fiolbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskeln för fiolbygge är relativt hög tycker jag men skam den som ger sig det är fortfarande spännande.
Kan meddela att det återigen har lossna kloss från formen så nu är det limmat igen! MAO inga framsteg i själva bygget!
 
  • Gilla
tobben87 och 1 till
  • Laddar…
Dina rapporter är helt klart intressanta! Fortsätt med dem, följer bygget med spänning!
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.