Nissens
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det hade självklart räckt för att komma igenom skivorna. Sen skulle man dra en 60 mm lång skruv i hålet. 60 mm, minus 30 mm minus 5 mm (fästets tjocklek) dvs cirka 25 mm kvar. Skulle man inte dra i skruven i botten så skulle nog fästet sitta rätt dåligt, det är vi nog överens om. Skulle man dragit i skruven i botten så skulle man alltså dragit in den 25 mm till, dvs rakt igenom flexröret på 16 mm...

Frågan jag ställde (i eldelen av forumet) var om min temporära lösning var ok elsäkerhetsmässigt, inte "hur skulle jag gjort annorlunda?". Hade jag varit intresserad av den senare delen så hade jag inte lagt tråden i den här delen av forumet.
Men tack för att du i alla inlägg av tråden inte berört eldelen alls, det hjälper mycket...
Visst, men hade du struntat i att borra och dragit typ 30mm träskruv genom gips och OSB så hade det suttit som berget.
Japp, OT, men ändå lite intressant. :) Sorry för utvikningen.
 
T
Jag fattar inte vad det är att älta om?
@Fairlane gjorde fel när han borra, och? Det var väl konstaterat från första inlägget och tror nog han själv är ganska medveten om det...
Sen att han borrade långt in, och? Han är som sagt ganska så upplyst om det vid det här laget...

Ska man bli påhoppad direkt man lägger upp något på forumet när man redan innan man lagt upp inlägget vet att man gjort fel (han ville ju ha hjälp med att rätta till det) så lär ju inte bli många som lägger upp nya trådar i forumet. Det märks ju ganska tydligt i hans svar att han inte var intresserad av att fiskutera själva borrningen...

Om frågan däremot hade varit att han undra hur han skulle borra och sen inte lyssnat, ja då är det en annan femma...
 
  • Gilla
Karlia och 4 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Onödigt jobb. Du skall ju sätta TV:n över hålet ;)
Gör ett litet lönnfack istället.
inte en dum idé! Jag gjorde en låda bakom TV’n på precis detta sätt när jag renoverade vardagsrummet. Drog dit el, data och antennkabel (sista bara för att).
I lådan ryms Telias lilla box, en Apple TV samt en lite USB disk. Ingen TV bänk under, och framförallt inga synliga kablar är grymt skönt. :)
 
Fairlane
En liten uppdatering.
I helgen fick jag lite tid att ta tag i detta (eldelen, inte lappa ihop väggen).
Jag kommer nu beskriva hur jag gick till väga.

Jag är alltså en hemmapulare så jag beskriver här för personer på ESV och personer på Installatörsföretagen, dvs ni som verkligen vet vad en hemmapulare kan och gör.

Jag började med att försöka se var kablarna gick, men hittade inget ställe de kunde komma ifrån. Jag ryckte allt vad jag orkade i kabeln, men det hjälpte inte, jag kunde inte hitta varifrån kabeln kom. Jag utgick lugnt ifrån att den då var fastskruvad i elcentralen och att det var därför inget hände när jag ryckte.
Nu förstod jag att jag inte kunde byta kabeln så jag valde att laga den istället. Jag hade en bit röd kabel liggande som jag skarvade på. Alla kablar är visserligen röda, men det kommer ju hamna i väggen så det syns ju inte. Kabeln jag hade var lite tunnare än den andra, kanske 0,75 kvmm istället för 1,5 kvmm, men det var så kort bit och jag ska bara koppla saker med låg effekt i uttaget så det är ingen fara. Jag använde skarvhylsor från Biltema som jag klämde ihop och sen drog jag lite eltejp runt om.
Jag passade också på att byta envägsuttaget mot ett tvåvägsuttag som jag hittade på Biltema. Det fungerar finfint.

Nu är berättelsen slut för personer på ESV och personer på Installatörsföretagen, dvs ni som verkligen vet vad en hemmapulare kan och gör. Läs inte vidare!




========================
Så här gjorde jag i verkligheten.
Först mätte jag att jag hade spänning i mina Wago kopplingar som jag satt upp och det var 230V mellan fas och nolla och mellan fas och jord. 0V mellan jord och nolla. Sen skruvade jag ur säkringen och kontrollerade att det var spänningslöst.
Därefter Tittade jag i kopplingsdosan vid taket ovanför lampknappen. Där fanns det en massa sladdar som förgrenades åt olika håll. Nollkablar sammankopplade i en Helacon kopplingsklämma, faskablar i en likadan och jordkablar likaså. Två tändtrådar passerade igenom dosan.
Jag började nu rita upp en bild hur jag trodde det var draget och försökte sen bekräfta det med mätningar. Mitt första antagande visade sig vara fel vid mätning, men ganska snabbt hade jag klart för mig var saker och ting gick till i den dosan.
Jag flyttade mig nu till dosan vid taklampan och gjorde ett nytt antagande baserat på de kablar jag kunde se. Jag kontrollmätte och det visade sig att mitt antagande nu var korrekt. Jag förstod nu vilka kablar som jag borrat i. Jag drog lite försiktigt i de och såg direkt hur det rörde sig i andra ändan.
Ny trådade jag helt enkelt om med nya fina Draka FQ 1,5 kvmm hela vägen fram till uttaget. Jag "lagade" också Flex-slangen med en skarvmuff, så att det är dubbla lager skydd även där.
Jag bytte också envägsuttaget mot ett tvåvägs från Elko.
Eldragningar och kopplingarna såg fina ut generellt, men på ett ställe hittade jag en slarvig skalning så att det bara var 3 kardeller kvar på kabeln vi den kopplingen. Den klippte jag och skalade om så att alla kardeller var kvar.

Ja så kan också en hemmapulare göra, men säg inget till ESV.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 12 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
En liten uppdatering.
I helgen fick jag lite tid att ta tag i detta (eldelen, inte lappa ihop väggen).
Jag kommer nu beskriva hur jag gick till väga.

Jag är alltså en hemmapulare så jag beskriver här för personer på ESV och personer på Installatörsföretagen, dvs ni som verkligen vet vad en hemmapulare kan och gör.

Jag började med att försöka se var kablarna gick, men hittade inget ställe de kunde komma ifrån. Jag ryckte allt vad jag orkade i kabeln, men det hjälpte inte, jag kunde inte hitta varifrån kabeln kom. Jag utgick lugnt ifrån att den då var fastskruvad i elcentralen och att det var därför inget hände när jag ryckte.
Nu förstod jag att jag inte kunde byta kabeln så jag valde att laga den istället. Jag hade en bit röd kabel liggande som jag skarvade på. Alla kablar är visserligen röda, men det kommer ju hamna i väggen så det syns ju inte. Kabeln jag hade var lite tunnare än den andra, kanske 0,75 kvmm istället för 1,5 kvmm, men det var så kort bit och jag ska bara koppla saker med låg effekt i uttaget så det är ingen fara. Jag använde skarvhylsor från Biltema som jag klämde ihop och sen drog jag lite eltejp runt om.
Jag passade också på att byta envägsuttaget mot ett tvåvägsuttag som jag hittade på Biltema. Det fungerar finfint.

Nu är berättelsen slut för personer på ESV och personer på Installatörsföretagen, dvs ni som verkligen vet vad en hemmapulare kan och gör. Läs inte vidare!




========================
Så här gjorde jag i verkligheten.
Först mätte jag att jag hade spänning i mina Wago kopplingar som jag satt upp och det var 230V mellan fas och nolla och mellan fas och jord. 0V mellan jord och nolla. Sen skruvade jag ur säkringen och kontrollerade att det var spänningslöst.
Därefter Tittade jag i kopplingsdosan vid taket ovanför lampknappen. Där fanns det en massa sladdar som förgrenades åt olika håll. Nollkablar sammankopplade i en Helacon kopplingsklämma, faskablar i en likadan och jordkablar likaså. Två tändtrådar passerade igenom dosan.
Jag började nu rita upp en bild hur jag trodde det var draget och försökte sen bekräfta det med mätningar. Mitt första antagande visade sig vara fel vid mätning, men ganska snabbt hade jag klart för mig var saker och ting gick till i den dosan.
Jag flyttade mig nu till dosan vid taklampan och gjorde ett nytt antagande baserat på de kablar jag kunde se. Jag kontrollmätte och det visade sig att mitt antagande nu var korrekt. Jag förstod nu vilka kablar som jag borrat i. Jag drog lite försiktigt i de och såg direkt hur det rörde sig i andra ändan.
Ny trådade jag helt enkelt om med nya fina Draka FQ 1,5 kvmm hela vägen fram till uttaget. Jag "lagade" också Flex-slangen med en skarvmuff, så att det är dubbla lager skydd även där.
Jag bytte också envägsuttaget mot ett tvåvägs från Elko.
Eldragningar och kopplingarna såg fina ut generellt, men på ett ställe hittade jag en slarvig skalning så att det bara var 3 kardeller kvar på kabeln vi den kopplingen. Den klippte jag och skalade om så att alla kardeller var kvar.

Ja så kan också en hemmapulare göra, men säg inget till ESV.
Snyggt. Lägg in ett CAT 6 rör nu när väggarna ändå är öppna.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Snyggt. Lägg in ett CAT 6 rör nu när väggarna ändå är öppna.
Det är bara öppet 20x20 cm så det är lite lurigt. Däremot sitter det en dosa bredvid eluttaget dit man dragit antennkabel från vinden. Det borde kunna utnyttjas om man vill byta. Jag ser dock inte riktigt behovet här.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det är bara öppet 20x20 cm så det är lite lurigt. Däremot sitter det en dosa bredvid eluttaget dit man dragit antennkabel från vinden. Det borde kunna utnyttjas om man vill byta. Jag ser dock inte riktigt behovet här.
Nä, det vet du ju bäst själv ifall det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.