M MAczea skrev:
Schneider som är eljo mer eller mindre..
Såg svaret först nu ursäkta ... eljo är precis som alla andra svenska kvalitets produkter uppköpt av Schneider ... tycker mig kan läsa med liten text ägs av Schneider på allt snart ....:love::crysmile:
 
Tycker Biltema ibland är helt ok. Köpte en del singeluttag inomhus av dom för 10 år sedan som var tillverkade av Merten och som har du fungerat helt ok. Men helst köper jag Elko Trend eller liknande på Tradera om det finns kvar restpartier, tycker inte efterföljaren är lika snygg. Även Decora är ok. Man måste titta lite och göra en bedömning själv när man köper. Byggmax märke "Fixarn" är ultra junk, men även det kan fungera ibland.
 
Mikael_L
M mendelsohn skrev:
Dock vill jag vara lite snällare mot Julas "anslut. Helt klart bättre konstruktion och kvalitet.

Det är på inget sätt Schnieder, men helt ok för ett utomhusuttag som inte nödvändigt vis används flera ggr dag.
Man ska nog vara försiktig med att rekommendera Julas anslut, det varierar otroligt mycket beroende på vilken sak du köper - och när. Precis som för Biltema.
Det finns hela skalan från sämsta skit, som du inte ens vill att katten ska släpa in, till helt OK grejer i både Jula och Biltemas sortiment. Det enda man kan vara säker på är att om någon sak plötsligt är rätt bra så är den borta från sortimentet om ett tag.


Från biltema köpte jag utanpåliggande uttag som var av det ganska trevliga tyska märket Merten, precis de som Anders_Nilsson skrev om här i inlägget före. Det var tryckt med Merten i plasten inne i uttagen.
De är av en helt godkänd kvalla, samma klass som Elko/Eljo/ABB m.fl.
Men inte hade Biltema de uttagen i sortimentet någon längre stund, nej då. Det var antagligen bara under en tid då en av deras kina-tillverkare byttes ut mot en annan av deras kina-tillverkarna.
Men det var i alla fall en tid som man kunde fynda uttag av riktigt bra klass för endast 30 spänn per uttag, på Biltema.

Jag har också köpt JFB av märke Gewiss på Biltema, de fanns troligen där en kortare tid för att Biltema hade leveransproblem, skulle jag tro. Gewiss är Italiens finaste fabrikat och gör prylar av helt OK klass. Gewiss har t.o.m varit först med vissa saker, självåterställande och självmotionerande JFB tror jag att de uppfann och patenterade.

Jag har förövrigt en anslut strömbrytare här hemma, köpt på prov för jag undrade lite över vad man skulle få för pengarna när man inte la några pengar alls.
Ja det var verkligen 100% skräp. När jag efter en halvtimmes svärande till slut hade lyckats få alla små skruvar och brickor på rätt plats så ledarna inte längre trillade loss så funkade brytaren i alla fall.
Den sitter fortfarande kvar och gör sitt jobb och tänder fasadbelysningen på altanen. Men den dag jag måste ta bort den brytaren så sätter jag garanterat inte upp den igen. Men nu får den sitta där som någon slags långtidstest, dålig sådan då den alltid står i samma läge och belysningen styrs av timer primärt. :)
 
Redigerat:
Tittade på Biltemas infällda uttag, 10st för 299:-, bra pris, eller kanske för bra pris...ingen som vågat provat?
 
Jag monterade en brytare från Biltema idag, som det stod Merten på...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M
H Husqvarna220Ac skrev:
Tittade på Biltemas infällda uttag, 10st för 299:-, bra pris, eller kanske för bra pris...ingen som vågat provat?
Mitt råd är att öppna ett uttag av den variant du överväger att köpa.
Det uttag för utomhusbruk jag köpte såg ut som något gammalt skit från förr i tiden.
Skramlad ovh bestod bara av lite tunt koppar.

Kör en "turköppning". Dvs öppna helt enkelt ett paket lite diskret inne i butiken. Ser det bra ut, köp.
Annars lägg tillbaka det i hyllan bara.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 1 till
  • Laddar…
Haha, turköppning, Biltema brukar vara bra att kunna lämna tillbaka saker, men 299:- för 10st infällda intag är prisvärt, kanske lite väl..
 
M
H Husqvarna220Ac skrev:
Haha, turköppning, Biltema brukar vara bra att kunna lämna tillbaka saker, men 299:- för 10st infällda intag är prisvärt, kanske lite väl..
Rimligt pris för kvalitetsprodukter. Tokhögt för biltema.
Är vi konsumenter som vänt oss vid skyhöga kartellpriser.
 
Ingen som provköpte VU eller brytare på Lidl häromveckan när det gick på kampanj?

Låda med 4 (jordade infällda enkla) VU 1 st 3-vägs, 2 st 2-vägs och 3 st envägs (om jag minns detta exakt rätt - reservation!) montageramar. Givetvis alltså "kontinentalmaner" - skall man ha 2 VU har man 2 dosor i väggen. VU mycket diskreta och släta / infällda i apparatdosan.

Eller låda med motsvarande med brytare, kollade inte exakt om det var 4 enkla eller någon kron och/eller trapp. I vilket fall flera olika ramar på ungefär samma sätt.

Respektive låda 99:-

Kommer antagligen tillbaka om några månader, bara att bevaka deras reklamblad!

Min erfarenhet av deras maskiner är att för hobbybruk får man oväntat gediget för pengen, klart bättre än vissa billiglador. Funkar bra hemma i källaren, byta däck höst/vår etc. Yrkesmässigt använder jag dock inget sådant, har fortfarande inte hittat någon borrhammare som slår kontrollen hos min 20 år gamla Bosch Proffsmaskin, trots att jag pyntat den en hel del! Utan riktig maskin går det ju inte att klamra på puts, t.ex., än värre gammal kalkputs på 1800-talstegel!

Skulle vara kul att veta vilket tyskt (?) fabrikat de stoppat i egna kartonger, för jag tror inte på egen tillverkning, och om någon testat!

För övrigt har vi i gruppen tidigare konstaterat att Schneider köpt upp såväl Eljo som Elko. ABB står dock fria så vitt jag vet. AEG och Siemens är väl de stora Tyska som kämpar emot totaldominans för Schneider, men så har de också lite av en hemmamarknad.
 
S Soltorp40 skrev:
Skulle vara kul att veta vilket tyskt (?) fabrikat de stoppat i egna kartonger, för jag tror inte på egen tillverkning, och om någon testat!
Testat har någon gjort.
Finns ett antal tester på Youtube.

 
K knipo skrev:
Testat har någon gjort.
Finns ett antal tester på Youtube.
Var hittar Du vägguttagen? Strömbrytare? Ange gärna tid i filmen.
 
U Uffe A skrev:
Synd att jag inte tog en bild på Schneider Exxakt (4vägs upl) som jag satte upp i helgen det uttaget är bra med möjlighet till separat brunnständning
Bump för en äldre tråd... Men jag har bild på detta Schneider Exxakt 4-vägs uttag. Det känns robust och säkert.. medan de billigare från ex Biltema verkar vara katastrof. Ja, man får vad man betalar för.

Schneider Exxakt 4-vägs eluttag utan frontplatta, visar robust konstruktion och kabelanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kentauren och 4 till
  • Laddar…
Schneider alla dagar i veckan, skulle inte ens fundera på Biltema.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Schneider alla dagar i veckan, skulle inte ens fundera på Biltema.
Själv köper jag också Schneider annars vänder jag i dörren
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Själv köper jag också Schneider annars vänder jag i dörren
Stefan N Stefan N skrev:
Schneider alla dagar i veckan, skulle inte ens fundera på Biltema.
Jag är ”lekman” ändå, men föredrar kvalitet före pris. Jag vill ha det bästa, eller nja... Det som är väldigt bra och säkert!! Och då blir det ofta det bästa ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.