Ska lägga laminatgolv på golvspånskiva. Spånet har lite svackor som troligtvis beror på spännvidden i kombination med ålder och fult från krypgrunden. Det är långa svackor.

Jag vill mäta hur djupa svackorna är med laser.

Jag har en gammal Bosch blå korslaser. Jag tycker strecket snabbt blir lite suddigt och svårt att läsa av. Eftersom jag ska mäta med en noggrannhet på millimetern på ett avstånd på upp till 8 meter behöver jag en skarpare laser.

Någon som gjort något liknande och kan tipsa om en laser.

Det optimala vore en laser som har en tunn men knivskarp linje på 8 meters avstånd.
 
A
En lång(några meter)rätskiva tror jag är bättre i det fallet,enklare att se svackor när man för skenan över golvet.
 
Jag har en lång rätskiva. Tror den är 3m.

Jag är nog dock tyvärr för dum för att mäta av golvet med en sådan. Tänkte det var lättare att ställa en laser i ett hörn och gå runt och mäta med tumstocken.
 
  • Gilla
Friskt kopplat
  • Laddar…
GLL 3-80 har funkat bra för mig, den kan man ju ställa var som helst i rummet.
 
D Derbyboy skrev:
Jag har en lång rätskiva. Tror den är 3m.

Jag är nog dock tyvärr för dum för att mäta av golvet med en sådan. Tänkte det var lättare att ställa en laser i ett hörn och gå runt och mäta med tumstocken.
Rätskiva och tumstock funkar ju bra. Toleranserna för golv gäller inte hela spännvidden av golvet.
 
D Derbyboy skrev:
Jag har en lång rätskiva. Tror den är 3m.

Jag är nog dock tyvärr för dum för att mäta av golvet med en sådan. Tänkte det var lättare att ställa en laser i ett hörn och gå runt och mäta med tumstocken.

Rätskiva är mycket enklare för att hitta små ojämnheter och se storlek och utbredning på olika svackor.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Det finns en laser just för ändamålet:
[länk]
Jo men den kostar en bra slant också. Typ 8k?
 
D Derbyboy skrev:
Jag har en lång rätskiva. Tror den är 3m.

Jag är nog dock tyvärr för dum för att mäta av golvet med en sådan. Tänkte det var lättare att ställa en laser i ett hörn och gå runt och mäta med tumstocken.
Tycker också laser är betydligt smidigare.
Jag körde med min gamla B&D laser.
Satte en bit tumstock på ett 50 mm avloppsrör, spelar givetvis ingen roll vad man sätter mätskalan på bara den kommer upp i ögonhöjd.
Lite smidigare än att ligga på golvet och mäta.
 
Gäller ju att hålla röret rakt då! ...och att golvet är rakt
 
A
Ska man mäta och skriva upp måttet varje dm på golvet då,golvet i helhet är säkert inte i våg heller,mycket räknande blir det,tror det blir enklare att dra en rätskiva över golvet,markera svackor med penna,spackla:)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ska lägga laminatgolv på golvspånskiva. Spånet har lite svackor som troligtvis beror på spännvidden i kombination med ålder och fult från krypgrunden. Det är långa svackor.

Jag vill mäta hur djupa svackorna är med laser.

Jag har en gammal Bosch blå korslaser. Jag tycker strecket snabbt blir lite suddigt och svårt att läsa av. Eftersom jag ska mäta med en noggrannhet på millimetern på ett avstånd på upp till 8 meter behöver jag en skarpare laser.

Någon som gjort något liknande och kan tipsa om en laser.

Det optimala vore en laser som har en tunn men knivskarp linje på 8 meters avstånd.
kan det vara en idé att åtgärda spännvidderna och fukten från grunden, och samtidigt bli av med svackorna?
 
Spännviddern är nog inga problem

3,30 meter spännvid cc60 och bjälkar på 2” 8”

Fukten är åtgärdad
 
Funkar nog bättre med en mottagare om man ska använda en korslaser. Gör en liten hållare till mottagaren som du kan ställa på platsen du vill mäta. Sen sätter du distansbrickor under för att se hur mycket golvet är nedsjunket. Nog det snabbaste sättet om du inte vill köpa den dyra lasern som är gjord för att visa ojämnheterna :D
 
Såga en lucka och sätt ner en rotationslaser i hålet så laser tangerar ö.k golv..;):cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.